|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462

11 Jul 2005 17:12
| Jörgen Bock skrev: | Vägde för några veckor sedan en Saab 9000 LTT motor komplett inkl. grenrör, med allt för start ifrån en krockad bil, den vägde 185 kg.
Så om man kan få en csb att väga 188kg är jag impad
Jörgen |
154 fick jag det till...men det kanske var utan vätskor?
_________________ G o r a n A m c o f f
|
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170

11 Jul 2005 21:27
snackar vi Cosworth DFV (Som f.ö. är det coolaste du kan stoppa i) borde vi också snacka Powertec RPA 2.6 V8.
Lite siffor:
Length 546mm
Width 513mm
Height 440mm
Dry Weight: 92.6kg
Power: 360BHP
Maximum revs:
10,500rpm (2.6 Litre)
Bore: 81mm
Stroke:
63mm (2.6 Litre)
Compression ratio: 11.0:1
Ingen aning om pris, men pratar vi DFV så är pengar inga problem...
http://www.powertecracing.com/
_________________ Martin Engström
|
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541

11 Jul 2005 21:40
| triple skrev: | snackar vi Cosworth DFV (Som f.ö. är det coolaste du kan stoppa i) borde vi också snacka Powertec RPA 2.6 V8.
Lite siffor:
Length 546mm
Width 513mm
Height 440mm
Dry Weight: 92.6kg
Power: 360BHP
Maximum revs:
10,500rpm (2.6 Litre)
Bore: 81mm
Stroke:
63mm (2.6 Litre)
Compression ratio: 11.0:1
Ingen aning om pris, men pratar vi DFV så är pengar inga problem...
http://www.powertecracing.com/ |
Rackarns bananer!
Det var siffror som heter duga. Undra just vad det kan kosta med en sån motor och en trevlig låda...
_________________ Björn Viklund
Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
|
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242

11 Jul 2005 21:53
| beepbeep skrev: | | Jörgen Bock skrev: | Vägde för några veckor sedan en Saab 9000 LTT motor komplett inkl. grenrör, med allt för start ifrån en krockad bil, den vägde 185 kg.
Så om man kan få en csb att väga 188kg är jag impad
Jörgen |
154 fick jag det till...men det kanske var utan vätskor? |
Saab uppger ca 155 kg, men det beror sannolikt mycket på vad man väger motorn med. AC kompressor, servopump, vätskor osv kan lägga på ett antal kg.
Porsche uppger exempelvis att deras GT3 motor väger 275 kg, tävlingsversionen väger 168 kg. Man har mao lyckats banta motorn med över 100 kg. Bland annat så ska AC, servopump, grenrör, mindre generator osv. gjort stor skillnad. Ett annat liknande exempel är Aurora/Northstar som gick ifrån ca 220 kg i produktionsutförande till ca 130 kg i tävlingsutförande.
Saabs block väger ju ca 55 kg vill jag minnas, antar man därtill 20 kg för toppen, 15 kg för vevaxeln, 10 kg för turbo/grenrör, 10 kg för kolvar/stakar och 20 kg för insug, spridare, generator osv så har man en motor på 130 kg. Det går sannolikt att lätta ytterligare ifall man vill.
|
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242

11 Jul 2005 22:02
| malfunkshun skrev: | | triple skrev: | snackar vi Cosworth DFV (Som f.ö. är det coolaste du kan stoppa i) borde vi också snacka Powertec RPA 2.6 V8.
Lite siffor:
Length 546mm
Width 513mm
Height 440mm
Dry Weight: 92.6kg
Power: 360BHP
Maximum revs:
10,500rpm (2.6 Litre)
Bore: 81mm
Stroke:
63mm (2.6 Litre)
Compression ratio: 11.0:1
Ingen aning om pris, men pratar vi DFV så är pengar inga problem...
http://www.powertecracing.com/ |
Rackarns bananer!
Det var siffror som heter duga. Undra just vad det kan kosta med en sån motor och en trevlig låda... |
Det finns ett par olika tillverkare som tillverkar motorer som denna baserat på MC-motorer. I regel beror väl priserna lite på om man vill ha en motor med mera "original" innehåll eller en med andra kolvar, stakar osv. Om jag minns rätt så tror jag priserna började vid 100-200kkr.
|
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084

11 Jul 2005 22:48
| Johan Edlund skrev: |
Saabs block väger ju ca 55 kg vill jag minnas |
Jag vägde en B234 -95 block, helt ren till 47.5 kg på en krönt våg på packavdelningen på mitt jobb.
Det varierar säkert mellan motortyperna, men B206 är lättast vill jag tro.
_________________ Kör cheva numer.
|
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541

12 Jul 2005 02:26
| Johan Edlund skrev: | | blah blah blah... |
Ja det blir till att panta en massa burkar
_________________ Björn Viklund
Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
|
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161

13 Jul 2005 21:14
| Johan Edlund skrev: | | beepbeep skrev: | | Jörgen Bock skrev: | Vägde för några veckor sedan en Saab 9000 LTT motor komplett inkl. grenrör, med allt för start ifrån en krockad bil, den vägde 185 kg.
Så om man kan få en csb att väga 188kg är jag impad
Jörgen |
154 fick jag det till...men det kanske var utan vätskor? |
Saab uppger ca 155 kg, men det beror sannolikt mycket på vad man väger motorn med. AC kompressor, servopump, vätskor osv kan lägga på ett antal kg.
Porsche uppger exempelvis att deras GT3 motor väger 275 kg, tävlingsversionen väger 168 kg. Man har mao lyckats banta motorn med över 100 kg. Bland annat så ska AC, servopump, grenrör, mindre generator osv. gjort stor skillnad. Ett annat liknande exempel är Aurora/Northstar som gick ifrån ca 220 kg i produktionsutförande till ca 130 kg i tävlingsutförande.
Saabs block väger ju ca 55 kg vill jag minnas, antar man därtill 20 kg för toppen, 15 kg för vevaxeln, 10 kg för turbo/grenrör, 10 kg för kolvar/stakar och 20 kg för insug, spridare, generator osv så har man en motor på 130 kg. Det går sannolikt att lätta ytterligare ifall man vill. |
Det som satt på motorn var : generator ,grenrör, turbo,insugsrör mellan turbo och insug, servopumpen,svänghjul ,lamell, tryckplatta,vattenpumpen.
Det är vad jag kommer ihåg nu.
Jörgen
_________________ Jörgen Bock
|
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242

15 Jul 2005 03:52
| Mattias Hellöre skrev: | | Johan Edlund skrev: |
Saabs block väger ju ca 55 kg vill jag minnas |
Jag vägde en B234 -95 block, helt ren till 47.5 kg på en krönt våg på packavdelningen på mitt jobb.
Det varierar säkert mellan motortyperna, men B206 är lättast vill jag tro. |
ok, då hade du sannolikt en bättre våg... kan säkerligen variera lite i vikt mellan olika motorblock med tanke på att sandgjutning inte kan göras exakt.
B206 borde vara några kg lättare med tanke på att den saknar tunnlarna för balansaxlarna. B2X5 blocken ska också vara några kg lättare. På några av Trollspeeds motorer så har ju också balansaxeltunnlarna bearbetats bort.
|
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242

16 Jul 2005 04:58
|
|