Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 24966 besök totalt |
http://www.svenssonsbildem.se/ i vä utanför k-stad har en beg. styrsnäcka som passar min e28 (den har servo), pris 500:- . Jag vet dock inget om skicket.
_________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Åja den är inte uppröten.. |
||||
oki! Snackade med Ingemar i Växjö också idag, ska upp och hämta pedalställ och hydr. bromsservo från en E23 i helgen. Han hade även styrsnäcka liggandes billigt ![]() |
||||
Så lite bilder från dagens skruvande då.
Rivit bort pedalställ och bromsservo samt även styrsnäckan. ![]() ![]() ![]() ![]() Växellådan TH350, ska snyggas till lite före montering. ![]() Så lite motorbilder, gjort rent blocket, haft loss överfallen och konstaterat att lagren är bytta och veven är slipad. Finfint ![]() Även rengjort, smort in och monterat tillbaka kamaxeln med drivning. Motorn nollad. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Har inte hänt så mycket på V8 idag, hjälpte en kompis lite med en BMW topp.
Men jag har i alla fall rengjort och monterat de nya hydrauliska lyftarna. Även tvättat rent topparna och konstaterat att under det svarta så är de rosa, mycket smakfull färg ![]() ![]() Rengjort stötstängerna och skrapat rent alla anliggningsytor på block och toppar för packningar. ![]() ![]() |
||||
Det går ju framåt för den här besten! Kul att se
![]() Men det var nog den hemskaste färgen man kan ha på ett topplock ![]() Du kanske ska göra som den där kille med den lila hundkojan??? ![]() ![]() Lycka till! MvH //Bylund _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||||
Ja fy vad vi skrattade när det rosa kom fram ![]() Vilken hundkoja menas?? ![]() |
||||
Å fy det var det mest vedervärdiga jag sett på länge..
speciellt luftfiltret som inte fått plats i motorrummet p.ga den enorma motorn de satt i.. ![]() |
||||
Detta kommer att bli världen första (och enda) BMW trenolla Testa-Rosa! ![]() _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||
Nope inge fjollrosa i min machobil!
Gjort på motorn idag: Pillat i stötstänger, satt dit oljestänkskydd. Monterat topplock samt lite packningar. och såklart målat.. Svart som synden ![]() ![]() ![]() Sen har jag bl.a kapat ur, vänt och svetsat om framvagnsbalken, har en del förstärkningar kvar att svetsa. Kapade även bort servopumpsfästet som fortfarande syns på denna bilden. ![]() Ibland får man ta i med hårdhandskarna ![]() ![]() Närbild svets, här syns resterna av servopumpsfästet. ![]() och här nånstans hamnar tråget ![]() Under morgondagen så bär det av till Ingemar vid Växjö för att hämta pedalställ, styrsnäcka och lite annat smått och gott ![]() Sen på kvällen så ska jag blästra insuget så jag kan skruva på det också. |
||||
Såja, varit på lite utflykt till Växjö trakterna idag tillsammans med en hjälpsam kompis.
Ingemar är köttbullen till vänster i bild, en riktigt skojare enligt majoriteten på Autopower forumet som inte ens har träffat honom. Jag har gjort lite bizniz med honom förr och han är helt okej med bra priser. Det gäller bara att veta vad man ska ha och berätta det innan man kommer dit för att skruva loss det. Sen om man ska ha något mer smått så brukar man få med det också. ![]() Ett mecka för oss bmw-skruvare, lite annat tyskt bråte syns också till. ![]() ![]() ![]() nån gammal scania ![]() och en gammal mercalimo ![]() Dagens donatorbil, en 745-83 highline.. ![]() ![]() Väl hemma så vart det till att skruva lite rattstång, lite pill med att lossa alla brytbultar för att kunna få ut tändningslåset som det saknades nyckel till.. ![]() ![]() Pillat i spakarna och tändningslåset från gamla E3 stången till nyare E23 stången, detta för att jag monterar hela pedalstället komplett med hydrauliskt bromsservo och rattstång från E23-an (745 -83) ![]() Lite grejor:, styrväxel, hydrauliskt bromsservo, huvudcylinder, slangar och behållare från E23 ![]() och slutligen: spreadboreinsuget blästrat och klart ![]() ![]() |
||||
Nu börjar motorn likna något
![]() ![]() Återigen lite tveksam till färgvalet, nu på ventilkåpan... ![]() De blir nog mattsvarta med BMW Motorsport logga i silver ![]() -vad tror Ni om det? ![]() |
||||
Det blir nog snyggt, men jag hade nog valt svart skrynkel lack istället för det mattsvarta, för det tycker jag är porrigt ![]() _________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
||||
Fränt bygge, helt klart!
Kom ihåg bara att använda massor med silikon när du monterar ihop motorn igen.. Vid bakersta överfallet till veven, mot oljetråget behövs en klick. Mellan bröstkåpan och oljetråget brukar det behövas minst en klick ![]() och framförallt, under insuget, i hörnen mellan topp, insug och block behöves det! Sen beroende på hur bra insuget passar kan man kladda på rikligt på gummiremsorna eller ersätta dessa helt med en gigantisk silikonsträng. (många väljer den varianten) |
||||
oki tack för tipsen! ![]() Nu har jag faktiskt köpt en annan trågpackning än standard. denna är ej delad, i gummi och dessutom ganska tjock och mjuk. Har lagt en del kludd under packningarna och där vid de hörnen som du beskriver: insug/block/topp Så jag får väl lägga en kludd under insuget också ![]() V8 mek = dyngmek ![]() |
||||
Perfekt! ![]()
Jo, gamla v8:or är lite dyngmek ![]() ![]() |
||||
Brutalt cool!
Är vikten på spisarna likvärdiga? Vad uppskattar du effekten till? /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 ![]() Masterstarter 2011 ![]() Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 24966 besök totalt |