Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (31902 totalt) |
Hepp!
Nu först upptäckte jag denna intressanta bilbyggartråd. Ett sätt att hålla koll på toevinklarna i bakvagnen utan att få de problem som en boxning medför kan vara att montera raka stag från respektive hjulspindelinfästning till en fästpunkt mitt på axeln. En bekant gjorde så med sin Kadett (som ju har samma axel) med bra resultat enligt egen utsago. Teoretiskt sett tycker jag det verkar vara en ok lösning. Att skruva dit en extra krängningshämmare under den ordinarie "u-formade" är en rätt enkel lösning. Längre skruvar och lite brickor. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Tack! Nej, något såpass avancerat hade jag inte tänkt ge mig in på. Visst vore det roligt, men tror att det är enklare att börja bygga på en annan bil isåfall. Har varit sugen på att bygga en Seven med en överladdad B204 väldigt länge nu....
Som sagt....boxningen har helt klart medfört en del problem. Svetsarna hade spruckit på stora delar av boxningen och i mitten av axeln hade förstärkningen bänts isär och delats helt. Det är numera borta helt.... När du säger det, så har jag nog sett en sådan lösning som du beskriver förr någonstans. Men finns det inte stor risk att stagen spricker vid svetsarna istället då? Din kompis...hade han även dubbla hämmare? Du har inga bilder på hans bakaxel? _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Väldigt lite bilder på annat än chassiedelar här, så jag fyller ut med lite äldre byggbilder.
Delar av avgassystemet som byggdes nytt förra vintern. Rostfritt såklart! ![]() ![]() Ny turbo och nya grenröret för ett par år sedan. ![]() ![]() Nya vs gamla IC:n. ![]() Downpipen. ![]() Tråkig parkeringsskada jag fick sommaren 2004. Lätt lastbil som backade rakt in i sidan på min bil när den stod parkerad. Hela sidan fick bytas ut. > ![]() ![]() ![]() Provmontering av bromsar och 16" fälgarna. Tight! ![]() okadaptern. ![]() _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Dessa stag kan nog se ut på lite olika vis. Vill man verkligen överjobba så kan man sätta ledlager i ändarna. Annars tycker jag att det "borde" funka med någon lämplig profil som skruvas fast i vardera änden. Jag har inga bilder och kommer heller inte ihåg exakt hur det såg ut på den Kadetten jag såg (Bert Svenssons tidigare Kadett). En annan Kompis, Mats Almqvist, har dubbla krängningshämmare på sin bakaxel _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Skruvandet går långsamt framåt.
Idag återmonterade jag den nylackade subframen samt provmonterade fjäderbenen och länkarmarna. Igår kom även en bit oilon med posten från Christian Berner AB http://www.cbab.se/ som det ska svarvas nya bakvagnsbussningar av. Subframe med krysstag monterat. ![]() Fjäderben och länkarmar. ![]() 80x200mm oilon ![]() _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
haha man såg ju knappt bucklan, välpolerat. bygget ser fint ut
![]() bakaxelbussningarna värkar vara rätt stumma ![]() |
||||
Har glömt att skriva i den här tråden ett tag nu.
Bilen känns bra mycket bättre på vägen nu mot tidigare och kränger knappt någonting. Fick dock lite problem med mina lite för aggresiva hjulvinklar fram, längden på drivaxlarna räckte inte till. Det konstiga är att det fungerade i 80 rätt hårt körda mil innan axeln hoppade ur inre medbringaren. Bytte axel och kom inte ens en decimeter innan den också hoppade ur. (och gick sönder även den såklart ![]() Fick tillverka shims att placera mellan axel och hjullager samt ställa in hjulvinklarna lite. Och sen dess har det fungerat. (bilder på shimsen kommer senare) Efter provkörning på kinnekulle så skulle jag önska lite mer cambervinkel fram. Kommer prova att ställa en grad till, till nästa banträff på mantorp den 26/8. Måste även plocka ner fjäderbenen och kontrollera hjullagren. Har ett alldeles för stort glapp i båda framhjulen, och dessutom tar bromsarna längst ner på pedalen efter kurvtagning. Borde tyda på att lagren är glappa, så att skivan vickar och trycker in beläggen aningens. Iochmed att det sitter 4-kolvs-ok med stor vätskevolym så borde bara ett par mm påverka pedalen rätt kraftigt? Nåt mer att berätta.....hmmm.....jo, bakvagnsbussningarna har börjat knaka nåt förbannat sista tiden. Får prova att smörja upp dem med teflonspray eller nåt liknande. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
ok....intressant! Jag har scantechs hjullager från speedparts monterade i min bil, men funderar på att prova Saab original nästa gång och se om det är nån skillnad i kvalitet. Vad har du för lager i din? _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Jag körde också med SP hjullager i min bil...skiljer ju lite i pris.. Men denna gången blir det orginal...får hoppas att det håller bättre.. För 170mil ska dom väl hålla eller... Mvh Johan!! _________________ Johan Pålsson Ng900 2,3T 541hk/622nm |
||||
Inte hänt så mycket med bilen i vinter.
Har bytt koppling (som verkar slira lite vid första testkörningarna ![]() I helgen stundar bankörning på Knutstorp. Passade på att ställa hjulvinklarna fram idag. -3 grader camber, c:a 4 grader caster och 0 toe. Kanske är galet, men det börjar där får vi se.... Lite bilder på eländet ![]() ![]() ![]() _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Kul projekt. Det är inte så ofta som det byggs saabar där ratten är tänkt att användas
![]() Vad är det för IC där uppe som är svart och skitig ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Länge sen jag uppdaterade biltråden nu.
Fick ett ryck nu på våren att uppgradera bromsarna lite inför sommarens banåka, då jag känt att de inte riktigt räckt till tidigare. (Har förmodligen mer med bromsteknik än materialet att göra ![]() Hittade en uppsättning främre 996 GT3 mk.1 bromsok på Ebay.de för en rimlig peng. Efter lite letande i brembos applikationslistor så blev det till slut 330x32mm skivor från Volvo S60R som efter omsvarvning av centrumet passade bra. Fick även rita ett par nya adaptrar som jag fått CNC-frästa åt mig. Beläggen blev PFC01. Bak blev det en lite mera moderat uppgradering med ventilerade 300x20mm skivor+ok från 9-5Aero -04 samt PFC97 belägg. Nu väntar jag bara på bromsslangarna, omlackering av oken och ytbehandling av adaptrarna, sen ska det ut och provbromsas. ![]() ![]() ![]() _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Blir ju hur bra som helst det där!
![]() Kul att fälgarna från gamla Diesel-Doris kommer till användning också... ![]() Säg till när du vill få eloxeringen fixad. ![]() _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (31902 totalt) |