Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 TURBO -94 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (31902 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Wow!

Cool SAAB! Har du funderat på att skippa stela bakaxeln helt och hållet och ersätta bakupphängningen med något hembyggt? Typ dubbla svängarmar eller A-armar eller dylikt?

Täby
Här sen Nov 2002

Hepp!
Nu först upptäckte jag denna intressanta bilbyggartråd.

Ett sätt att hålla koll på toevinklarna i bakvagnen utan att få de problem som en boxning medför kan vara att montera raka stag från respektive hjulspindelinfästning till en fästpunkt mitt på axeln. En bekant gjorde så med sin Kadett (som ju har samma axel) med bra resultat enligt egen utsago.
Teoretiskt sett tycker jag det verkar vara en ok lösning.

Att skruva dit en extra krängningshämmare under den ordinarie "u-formade" är en rätt enkel lösning. Längre skruvar och lite brickor.

MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
beepbeep skrev:
Wow!

Cool SAAB! Har du funderat på att skippa stela bakaxeln helt och hållet och ersätta bakupphängningen med något hembyggt? Typ dubbla svängarmar eller A-armar eller dylikt?

Tack!
Nej, något såpass avancerat hade jag inte tänkt ge mig in på. Visst vore det roligt, men tror att det är enklare att börja bygga på en annan bil isåfall. Har varit sugen på att bygga en Seven med en överladdad B204 väldigt länge nu....

Micke Holmström skrev:
Hepp!
Nu först upptäckte jag denna intressanta bilbyggartråd.

Ett sätt att hålla koll på toevinklarna i bakvagnen utan att få de problem som en boxning medför kan vara att montera raka stag från respektive hjulspindelinfästning till en fästpunkt mitt på axeln. En bekant gjorde så med sin Kadett (som ju har samma axel) med bra resultat enligt egen utsago.
Teoretiskt sett tycker jag det verkar vara en ok lösning.

Att skruva dit en extra krängningshämmare under den ordinarie "u-formade" är en rätt enkel lösning. Längre skruvar och lite brickor.

Som sagt....boxningen har helt klart medfört en del problem. Svetsarna hade spruckit på stora delar av boxningen och i mitten av axeln hade förstärkningen bänts isär och delats helt. Det är numera borta helt....
När du säger det, så har jag nog sett en sådan lösning som du beskriver förr någonstans. Men finns det inte stor risk att stagen spricker vid svetsarna istället då?
Din kompis...hade han även dubbla hämmare?
Du har inga bilder på hans bakaxel?

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Väldigt lite bilder på annat än chassiedelar här, så jag fyller ut med lite äldre byggbilder.

Delar av avgassystemet som byggdes nytt förra vintern. Rostfritt såklart!

Ny turbo och nya grenröret för ett par år sedan.

Nya vs gamla IC:n.

Downpipen.

Tråkig parkeringsskada jag fick sommaren 2004.
Lätt lastbil som backade rakt in i sidan på min bil när den stod parkerad. Hela sidan fick bytas ut. >

Provmontering av bromsar och 16" fälgarna. Tight!

okadaptern.

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Magnus 2074 skrev:

Som sagt....boxningen har helt klart medfört en del problem. Svetsarna hade spruckit på stora delar av boxningen och i mitten av axeln hade förstärkningen bänts isär och delats helt. Det är numera borta helt....
När du säger det, så har jag nog sett en sådan lösning som du beskriver förr någonstans. Men finns det inte stor risk att stagen spricker vid svetsarna istället då?
Din kompis...hade han även dubbla hämmare?
Du har inga bilder på hans bakaxel?

Dessa stag kan nog se ut på lite olika vis. Vill man verkligen överjobba så kan man sätta ledlager i ändarna. Annars tycker jag att det "borde" funka med någon lämplig profil som skruvas fast i vardera änden. Jag har inga bilder och kommer heller inte ihåg exakt hur det såg ut på den Kadetten jag såg (Bert Svenssons tidigare Kadett).
En annan Kompis, Mats Almqvist, har dubbla krängningshämmare på sin bakaxel

MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Nu är ska bara hjullagren och naven pressas i fjäderbenet.
Beställning av fjädrar dröjer ett tag till.

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Skruvandet går långsamt framåt.
Idag återmonterade jag den nylackade subframen samt provmonterade fjäderbenen och länkarmarna.
Igår kom även en bit oilon med posten från Christian Berner AB http://www.cbab.se/ som det ska svarvas nya bakvagnsbussningar av.

Subframe med krysstag monterat.

Fjäderben och länkarmar.

80x200mm oilon

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Nysvarvade bakaxelbussningar.

original vs nya.

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Nu börjar bilen äntligen bli klar.
Monterat fjädringen, luftat bromsarna, flyttat ner IC:n och monterat nya oljekylaren.

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

haha man såg ju knappt bucklan, välpolerat. bygget ser fint ut thumbs up

bakaxelbussningarna värkar vara rätt stumma

Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Har glömt att skriva i den här tråden ett tag nu.
Bilen känns bra mycket bättre på vägen nu mot tidigare och kränger knappt någonting.
Fick dock lite problem med mina lite för aggresiva hjulvinklar fram, längden på drivaxlarna räckte inte till.
Det konstiga är att det fungerade i 80 rätt hårt körda mil innan axeln hoppade ur inre medbringaren. Bytte axel och kom inte ens en decimeter innan den också hoppade ur. (och gick sönder även den såklart ).

Fick tillverka shims att placera mellan axel och hjullager samt ställa in hjulvinklarna lite. Och sen dess har det fungerat. (bilder på shimsen kommer senare)

Efter provkörning på kinnekulle så skulle jag önska lite mer cambervinkel fram. Kommer prova att ställa en grad till, till nästa banträff på mantorp den 26/8.

Måste även plocka ner fjäderbenen och kontrollera hjullagren. Har ett alldeles för stort glapp i båda framhjulen, och dessutom tar bromsarna längst ner på pedalen efter kurvtagning. Borde tyda på att lagren är glappa, så att skivan vickar och trycker in beläggen aningens.
Iochmed att det sitter 4-kolvs-ok med stor vätskevolym så borde bara ett par mm påverka pedalen rätt kraftigt?

Nåt mer att berätta.....hmmm.....jo, bakvagnsbussningarna har börjat knaka nåt förbannat sista tiden. Får prova att smörja upp dem med teflonspray eller nåt liknande.

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
TURBO200
Älmhult
Här sen Jul 2004

Jag har också problem med att hjullagerna går fram pga den "fina" hjulinställningen....

Mvh Johan!!

Ng900 2,3T 541hk/622nm
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
turbo200 skrev:
Jag har också problem med att hjullagerna går fram pga den "fina" hjulinställningen....

Mvh Johan!!

ok....intressant!
Jag har scantechs hjullager från speedparts monterade i min bil, men funderar på att prova Saab original nästa gång och se om det är nån skillnad i kvalitet.
Vad har du för lager i din?

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Jag hade likande bussningar på min 318is och dom knakade MASSOR... smorde upp dom med litiumfett thumbs up

Citera
TURBO200
Älmhult
Här sen Jul 2004

Magnus 2074 skrev:
turbo200 skrev:

Mvh Johan!!

ok....intressant!
Jag har scantechs hjullager från speedparts monterade i min bil, men funderar på att prova Saab original nästa gång och se om det är nån skillnad i kvalitet.
Vad har du för lager i din?

Jag körde också med SP hjullager i min bil...skiljer ju lite i pris..
Men denna gången blir det orginal...får hoppas att det håller bättre..

För 170mil ska dom väl hålla eller...

Mvh Johan!!

Ng900 2,3T 541hk/622nm
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Inte hänt så mycket med bilen i vinter.
Har bytt koppling (som verkar slira lite vid första testkörningarna thumbs down )

I helgen stundar bankörning på Knutstorp. Passade på att ställa hjulvinklarna fram idag.
-3 grader camber, c:a 4 grader caster och 0 toe. Kanske är galet, men det börjar där får vi se....

Lite bilder på eländet

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Kul projekt. Det är inte så ofta som det byggs saabar där ratten är tänkt att användas

Vad är det för IC där uppe som är svart och skitig ?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Menar du bilden med 2st IC:s på?
Den svarta är en 900 original intercooler.

Mvh Magnus

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Länge sen jag uppdaterade biltråden nu.
Fick ett ryck nu på våren att uppgradera bromsarna lite inför sommarens banåka, då jag känt att de inte riktigt räckt till tidigare. (Har förmodligen mer med bromsteknik än materialet att göra , men är ju kul att få skruva lite iaf)

Hittade en uppsättning främre 996 GT3 mk.1 bromsok på Ebay.de för en rimlig peng.
Efter lite letande i brembos applikationslistor så blev det till slut 330x32mm skivor från Volvo S60R som efter omsvarvning av centrumet passade bra.
Fick även rita ett par nya adaptrar som jag fått CNC-frästa åt mig.
Beläggen blev PFC01.

Bak blev det en lite mera moderat uppgradering med ventilerade 300x20mm skivor+ok från 9-5Aero -04 samt PFC97 belägg.

Nu väntar jag bara på bromsslangarna, omlackering av oken och ytbehandling av adaptrarna, sen ska det ut och provbromsas.

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004

Blir ju hur bra som helst det där! thumbs up
Kul att fälgarna från gamla Diesel-Doris kommer till användning också...

Säg till när du vill få eloxeringen fixad.

Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Kul att denna inte bara står och stelnar till!

MGB GT 1967
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 TURBO -94 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (31902 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande