Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 * SÅLD *
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
111 besök senaste veckan (23459 totalt)
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Något försenad rapport...

Trodde det skulle vara lätt att ratta dessa überpopulära kärror men i vätan på Sturup blev jag snabbt varse om vilken glad amatör man är... Efter två avåkningar och en 180-gradare de första tre varven va jag beredd att ge upp och satsa på annat. (nått bräd eller kortspel kändes lämpligt)
Får tacka Rikard och Niklas för att de tvingade ut mig på banan igen. thumbs up
Efter mycket möda och lite svett började jag så småningom få lite kläm på tekniken iaf. Och mot slutet av träningen kom flytet mer och mer samtidigt som banan torkade upp något.

Nu har jag ju hunnit med knutan också och där var det torrt och lite småkyligt. Fick bra temp i däcken och fästet var klart bättre. Nöta, nöta, nöta... Roligt!
Fick även igång laptimern så nu vet jag var jag och bilen står. Ovanan och visst laborerande med bromspunkter m.m. har käkat upp de nya beläggen fram.

Bild från Knutstorp 06-04-11:

Som man ser så kränger det friskt, både pitch och roll, nästa prio är att få lite ordning på den biten.

Langoo
Halmstad
Här sen Okt 2005

Har det stannat eller byggs det vidare? Står säkert någonstans men vad har du för däck? Var köpte du buren eller är det ett eget ihopkok?

MVH Robin Hellström

Tel: 0739-160779
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004

Vilka belägg kör du med fram?

Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Langoo skrev:
Har det stannat eller byggs det vidare? Står säkert någonstans men vad har du för däck? Var köpte du buren eller är det ett eget ihopkok?

MVH Robin Hellström

Har gått in i väggen lite... Mest ekonomiskt så vagnboksbesiktning har inte gjorts än.
Däcken är Toyo R888 205/50-15, mycket däck för pengarna.
Buren är från Svets & Smide, väldigt bra passform. thumbs up

V. Frykholm skrev:
Vilka belägg kör du med fram?

Det billigaste jag hittade på Mekonomen, 500:- runtom. Funkar för mig men verkar käkas upp rätt kvickt.

Får tyvärr skjuta upp Cup-premiären till Sturup.
För att stilla hungern funderar jag på Hyllinges KM 6/5.

JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Själv körde jag nästan hela säsongen förra året (5 banträffar) på Mekonomens näst billigaste belägg....funkar perfekt

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

Johan Rius skrev:
Det billigaste jag hittade på Mekonomen, 500:- runtom. Funkar för mig men verkar käkas upp rätt kvickt.

Biltemas är garanterat mycket bättre och endast 189 riksdaler!!!
Du får nästan 3 uppsättningar för varje uppsättning Meko. Och säkerligen 10 års garanti också

Här sen Apr 2003

Nik skrev:
Biltemas är garanterat mycket bättre och endast 189 riksdaler!!!

Biltemas belägg funkar rent tekniskt, men känslan är riktigt, riktigt usel! Jag kör fortare med bättre belägg (tex Ferodo DS3000) helt enkelt för att jag kan bromsa närmre gränsen ..

Men visst funkar dom!
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

JohnC skrev:
Själv körde jag nästan hela säsongen förra året (5 banträffar) på Mekonomens näst billigaste belägg....funkar perfekt

Men John....nu över driver du väl ändå lite....

Funkar är ju en sak, men perfekt...nja, det kan jag inte hålla med om, jag har ju provat samma som du....

Måste dock säga att jag är mycket nöjd med Ferodobeläggen, provade dom för första gången i måndags, och det kändes riktigt bra, och det syntes inte på beläggen alls att jag användt dom efter 4 hyffsat långa pass...så ska det vara....

Racern:
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Prova Textar-belägg.. De kostar ca 800:- för frambeläggen, men håller ett 6h race och har "bra" känsla. Finns hos bildelsaffärerna.

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

BMW original är väl Textar?

Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Satt Textar på bilen vid inköpet, de är inte helt slut så de lär jag prova ganska snart.

Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Man skulle kunna tro att jag somnat helt... Och det hade jag väl också!

Har bokat tid för vagnboksbes. 19/5 så nu har jag kniven på strupen att få småsakerna avklarade.
Bromsad 4:10-diff ligger redo nu, bakvagnen och tanken hänger ner en decimeter för lite "backjobb" med svetsen. thumbs up

Inget vackert yttre och illaluktande inre men jag är övertygad att vi kommer trivas ihop... :P

Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Så! Efter många våndor och sena nätter så är nu vagnboken ordnad.... Puhhh!

Nu återstår bara lite småpill, översyn och en rejäl tvätt.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Snabbygge! thumbs up

Lycka till med körandet!

NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

Grattis!
Vad jag förstått så har du åstadkommit en hel del de sista dygnen.. men var fanden är bilderna??

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Snabbygge! thumbs up

Lycka till med körandet!

Snabbygge, ja... Snabbt bygge, njaa... vi får se...

Nik skrev:
Grattis!
Vad jag förstått så har du åstadkommit en hel del de sista dygnen.. men var fanden är bilderna??

Räcker denna?

Tusan vad man ser ut som den lodis man é...

Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Har gått ett gäng timmar sen premiärtävlingen på Sturup Raceway nu så det är väl dags att skriva ett par rader om hur det gick.

Åkte till banan redan på lördagseftermiddagen för att vara ute i god tid. Besiktningen gick väl sådär, massa smått skit som jag borde ha fixat för längesen...
Herr Edgren försåg mig med lite arbetsuppgifter och ett välkommen åter. thumbs up Fixade det mesta på plats innan hemfärd för lite välbehövd sömn.

7:15 kommer Rikard och plockar upp mig för avfärd, va rätt uppskruvad över att inte hinna bli klar och få bilen godkänd men Rikard avfärdar mina stressargument ett efter ett med Timbuktu's bevingade ord: "Det löser sig". och mycket riktigt på övertidsminuter får jag ett litet märke i rutan och kan ge mig ut på tidsträningen.
Tidsträningen i torrt gick helt ok, förbättrade varvtiden nästan sex tiondelar mot förra träningen och fick 1:15.439 som kvaltid och det räckte till en femte startplats i min klass (17:e totalt).

Efter knappt två timmars väntan så var det dags. Lineup och sen formationsvarv... Pumpades mer adrenalin än blod i min kropp skulle jag tro. Sen var det fullt ös och jag minns knappt nånting förän målflaggan kom. Slutade sjua (17:e totalt).

Race två, startplats efter resultat i första. Nu regnar det lite lätt och mer kommer. Tappar en plats i starten när Per-ola Mattson hamnar på tvären i startsvängen. Lyckas jobba mig upp till 4:e plats i klassen men tappar till 5:e på sista varvet (varför är en annan femma... ) och slutar på 12:e totalt.
Får summera lördagens prövningar med att jag är jättenöjd och det här var än roligare än jag förväntat mig.

Stort tack till Sabina, Rikard Ahlin, Niklas Fagerström och supporterna Jenny, Christer och Stefan för all hjälp och stöd.

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul Johan thumbs up Både bil och självförtroende helt = lyckad premiär!

Mantorp
Här sen Nov 2002

Rock 'n roll!!! thumbs up

Hua vad sugen jag blev nu.

Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack Kristian och Andreas... Myser än och suget efter mer är fortfarande stort.

Standardchassi sliter friskt på utsidorna av däcken så det var inga större problem att motivera inköpet av topplagringar för sambon. "Det spar ju däck!"
Självklart fick Samuel Lindkvist leverera ett par skönheter till framvagnen. thumbs up

Bild lånad av Johan Samson.

Som den expert på att hushålla med pengar jag är omsattes skatteåterbäringen snabbt i nya fjädrar och annat bling.

Bakfjädrar finns också men de ville inte vara med på bild. Kränghämmare får vänta, måste ha något att skylla på om det inte går fortare nu.

Tanken var från början att vara klar till måndagens träning på Sturup men grejorna blev försenade och jag "råkade" ha sönder gängorna på en spindelled. Nu får jag revidera planerna lite men en sak är spikad och det är två cup-deltävlingar på Kinnekulle 26/8.

Ha en skön sommar alla is-lovers (och ni andra med)!

Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Så, då var den nere på backen igen. thumbs up

Köpt en väl begagnad Sparco ratt också. thumbs up
Återstår att se om modifieringarna gett något på träningen på måndag.

Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 * SÅLD *
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
111 besök senaste veckan (23459 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande