Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 12 besök senaste veckan (37435 totalt) |
Har byggt 3" på min M30 med en rund Apple dämpare längst bak, det låter väldigt mycket.
om det skulle vara bättre med ett dubbelt 2.5" tvivlar jag på. Ljudet beror ju mycket på hur motorn är byggd, en org. M30 med mitt system skulle säkert vara helt ok ljudmässigt, men min låter för mycket. Mitt tips är bygg enkelt system, går fortare är billigare att snickra ihop, plus att jag tror inte du blir besviken. Om du ska bygga 2.5" eller 3" får du själv bestämma tror personligen att du klarar dig med 2.5". Man kan ha i bakhuvet att insugsljudet på en redig motor är väldigt högt också. MVH/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||||
Re:
Beslutet om byggandet är väl nästan fattat. Det blir dubbla 2" rör efter extraktorn, de ska sedan gå ihop till en 2,5" in i racekaten, sen går det vidare med enkelt 2,5" rör ända bak till dämparen som jag hade tänkt skulle bli en fyllflödes 2,5" dämpare med en ingång och två utgångar. Har du nån katalysator på din bil? Det ska ju jag ha.. kanske dämpar den lite och så kör jag med 2,5" istället. ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Re:
Hej Nisse ![]() Vill bara säga att denna lösning som du nu kommit fram till, inte kommer göra dej besviken ![]() Jag hade tidigare en E30 323 86a. Med bla, grottis portad topp med 325 ventiler, komphöjd genom planing till ca 10.5:1, 288garders DR. skräck kam ställbart kamdrev, lite annat smått å gott. Jag byggde ett sk. Finnrör och utgick från ett ANSA extraktorrör. Efter dom två colektorerna gjorde jag 2st 55cm långa byxrör som sedan gick samman till ett 2.5 tums rör, och avslutades med en fullflödes dämpare längst bak. Vet inte hur det gick till men ja har aldrig hör en M20 motor som lät som den ![]() Problemet vart dock att den lät för mycke, ljuddämparen skulle varit större ![]() Din lösning påminner lite om just de systemet, förutom att jag inte hade någon kat på min och att byxsrören va längre. Har gjort på ungefär samma sätt på andra M20 motorer även med orginal grenrör med(enligt mej då ![]() ![]() Så lycka till nu med bygget ![]() MVH//Tobbe _________________ Tobbe Pettersson ![]() |
||||
Jag har ingen kat på min, sen har jag bara en liten rund apple fullflödes dämpare så den låter riktigt gott men på tok för högt.
Skaffa så stor dämpare som du kan få plats med för fullflödes dämpar inte specielt mycket. Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||||
Re:
Hej Tobbe! Det låter som en rolig bil du hade. Jag har bara 8:8 i komp.. Om det nu ens är så mycket kvar, och en 286graders "skräck" kam. Jag hoppas den kommer morra bra med extraktorn osv. Det verkar inte som att det går att köpa ett sånt där byxrör i rostfritt, så jag kanske måste göra ett själv, precis som jag antar att du gjorde. Så du menar att du har 55cm långa rör räknat från kolektorerna på grenröret... hmm.. Jag ska ju ha den där x-pipen där, och den är nån halvmeter lång, sen hade jag tänkt gå med dubbla 2" rör fram till katten där de går ihop i ett byxrör. Vet inte hur det påverkar ljudet, men förhoppningsvis inte för mycket. Själva x-pipen ska ju döda lite ljud också. Så har man bara lite tur kommer katten och 1 till 2 rörsdämparen kunna få ner ljudnivån till en lagom nivå. Jag vill inte ha en allt för dånande bil eftersom jag kör den till och från banträffarna, men när man ger plattan i mattan så vill jag höra ett ilsket BMWsexa-yl!! ![]() Byggde du i rostfritt också? Hur bygger man ett eget byxrör på bästa sätt? (Kanske ska starta en ny tråd om det?)
Hej! Den dämpare jag hade tänkt köpa är 135 x 210mm i diameter och 400mm lång. Jag vet inte om det är så stor dämpare... men det finns många som är mindre. ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Jag har letat ett bra tag nu efter något företag som säljer Y-rör eller Byxrör i ROSTFRITT... Rakarör i Mölndal säljer mycket rostfritt, men de hade inget sånt förgreningsrör och visste inte heller någon annan som har? Ferrita hade inget konstigt nog? Men till slut surfade jag in på Simons hemsida eftersom jag vet att de gör Y-rör i stål som Mekonomen säljer... I alla fall så såg jag till min stora glädje att de även säljer rostfria delar, och JA!! De har rostfria Y-rör i fyra olika varianter.
Dubbla 1,3/4" till enkel 2" Dubbla 2" till enkel 2,5" Dubbla 2,5" till enkel 3" Dubbla 3" till enkel 3,5" De har också T-rörsförgreningar om man behöver det. Jag ska ringa Mekonomen och fråga om de kan ta hem dessa delar som de inte har i sitt "standard sortiment" _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Re:
Förlåt.. Ja glömde säga att Y kopplingen från 2X2 tum till ett 2.5 tumsrör, fick jag till yxat av Avgassystemet i solna mendans ja väntade. De va de första systemet till 323'an, dom nästkommande har ja gjort själv. Dock ej i rostfritt, jag är väll för snål helt enkelt ![]() Hur som, de verkar som om det kommer att bli bra de där ![]() MVH//Tobbe P _________________ Tobbe Pettersson ![]() |
||||
Re:
Hej! Jag har ju självklart tänkt på att man kan göra ett Y-rör själv, men har varit lite osäker på hur man ska få ihop delarna med 2,5" röret för att det ska bli "strömlinjeformat och bra inuti osv. Var det ett rostfritt system du byggde till den första bilen, 323i!?? Man får ta och fixa till några flänsar med hål i, att sätta ihop systemet med. Det är ju bra om det är smidigt att plocka ner också. om det kommer att låta för mycket, så plockar jag ner det som sitter efter katten och sätter dit ytterligare en dämpare där... _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Re:
_maniac_ vet du mer om detta eller hur man kommer i kontakt med denna kille? har testat lite olika setup på rör till min e36a (dubbelt 2,5" med Hrör rätt långt bak)men inte riktigt nöjd med nån, tyvärr har jag inga rullar att köra på imellan så jag ser inte vad den gör mer än att lamdan ändrar sig något samt att den får mer eller ännu mer resonans ljud vid mellan register, när jag flyttar Hröret samt ändrar dim, inte så snyggt ljud där men på fullt låter den fint. på varv känns den orkes lös, vet inte om det ligger i avgasröret med orkeslöshten för jag har aldrig haft nått original system till denna motor. så det kan vara nått annat ![]() min senaste fundering är att dra ihop dom till ett enkelt 3" vad finns det för nackdelar med det? och var är bästa att dra ihop dom isåfall, strax efter grenrören eller en bit längre bak ca i mitten av bilen där kattarna en gång suttit. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Re:
Tja, man kan ju vara skeptisk till X-rör, men det är lite endimensionellt i mitt tycke. Effektmässigt så är problemet med hur det ska se ut på både pluss och minus, man måste veta exakt hur det ska designas. Men det är knappast något specifikt för X-rör, samma sak gäller hela avgassystemet. Så man kan vara skeptisk till avgassystem i sin helhet. Skämt åtsido, jag förstår vad du menar. Men de gånger jag jobbat med X-rör så har resultatet blivit suveränt bra. Ljudet blev både tystare och mysigare. Okay, det rörde inte effekten, i vart fall inte i direkt mening. Jag har jobbat mycket med 90 graderssystem till V-8 också och det ger ett ännu mysigare och framför allt, tystare ljud. EFFEKTEN då! Jo, det är så att en V-8 med vanligt system måste ha mycket mer ljuddämpare, och jämför man då motorerna så förlorar man effekt när man ljuddämpat ned det vanliga systemet till samma nivå. H-rör däremot är precis som Spjuvern säger mest resonansframkallande och har en massa bieffekter. I vissa lägen kan det vara till nytta, eventuellt. Men jag skulle inte bemöda mig fler gånger med H-pipes. Aukustiskt så bör X-pipan sitta nära headers collektorerna. (Samma sak med H-pipe som bör vara KORT för å funka). X-pipe är som sagt höjden av kort H-pipe. Sedan är det så att man kan inte räkna ut vad det skall vara, för det passar aldrig på bilen då. Det blir bilen som får diktera villkoren var saker hamnar, eller får designas. Man får jobba efter någon sorts principer. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Göran
jag har studerat en del "köpe" avgasrör till denna bil (bmwE36 M3) och dom flesta har X eller H i vissa fall ca 1000mm från grenrörs flänsarna medans några har 1400mm men på två bmw motorsport avgassystem jag har sett så sitter Xet strax efter grenrörs flänsarna ca100mm det känns som bmw motorsport borde veta var dom satt det och varför men jag har tänkt att deras motorer säkert inte är lik min originla motor i regitret så det kanske inte är den bästa platsen för min motor? men om jag förstår dig rätt så tycker du att det generelt alltid är bättre att ha de så nära kolektorena som möjligt. och att det på det hela är mest en förbättring av ljudet, och påverkar inte motorns register? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Re:
Som vi ser här så har motorsportmodellerna annammat att X-röret skall sitta närmare collektorn. På mer personbilsorienterade modeller har man nog mer motstånd i dämparna och utnyttjar sammanslagningen mer som tryckutjämning. I och med att ljudet påverkas så kan man få mer effekt genom att använda större flöde i dämparna. Struntar vi i all ljuddämpning så försvinner den jämförelsen i effekt, men så länge vi vill köra i bebyggda områden med måttligt oväsen så blir resultatet bättre med X-rör och mer flöde i dämparna för samma ljudnivå. Jo, registret påverkas, men det gör det vad du än gör med ditt avgassystem, så i så fall skulle man inte kunna göra någontin alls. Sedan är frågan om en förändring i registret behöver vara till det sämre. Så länge summan av effekt över det använda varvtalsområdet är någolunda intakt så är det ofta rätt okej i alla fall. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
har byggt klart mitt Xrör och monterat det där bmw mototrsport monterat sitt
jag tycker den känns som lite mindre gassvar på låga varv, nästan lite bluddrig när man petar till på gasen vid ned växling, kanske även något lägre vrid där i samma område, men uppe på varv låter den och går fint. jag har inte ändrat något annat så det måste vara Xpipen som ändrade detta har du nån intressant tanke om detta göran? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Re:
Nej, jag kan inte uttala mig om detta. Just dom här lite vaga effekterna kan härröra från olika saker. Jag behöver specifika siffror både före och efter installationen för att kunna bilda mig en uppfattning. Det är så lätt hänt att man bara flyttat momentkurvan eller fått en kort svacka någonsans som ändrar sig om man flyttar X-förgreningen några cm. Du kan ha haft en annan svacka tidigare som du var van vid och därför inte reagerat på. Det kan till och med vara en ljudfråga när det gäller "bludder" som kanske inte sänker momentet, men man får den upplevelsen. Att bygga ett avgassystem rätt kräver rätt strukturerat arbete, med Rototest anläggning eller liknande. Eller så måste det finnas en motor man idendiskt kopierar. Allt om man skall vara säker på slutresultatet. Annars blir det lite av skott i mörkret. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 12 besök senaste veckan (37435 totalt) |