Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-09-16 Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
16785 besök totalt
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Jag blir jävligt ledsen när jag ser vilket skit som blandas in i denna tråd. Snacka om tider är OK, tvivla på tvivelaktiga (utan laptimer) tider är OK, men att hålla på att snacka om fylla, vem som gjorde vad utanför banan är bara jävligt skitbarnsligt och har verkligen inte här att göra. *besviken* Jag lärde känna några mycket trevliga människor i helgen och den ödmjukhet som de visade kanske andra skulle fundera över och kanske ta efter...

Jag hade iaf sjukt kul i helgen trots mina "motgångar". Känslan att köra runt banan efter tre år i garaget är helt obeskrivlig, jag ryser fortfarande när jag tänker på det... Första dagen funkade det inte så bra och det visade sig bero på diffen. Har snackat med tillverkaren nu och han sade direkt att det var diffen som var för elak med den oljan jag använde och att den behöver upp till tre track days innan den går att "använda".

Det finns massor att göra med hjulvinklar och annat men jag är fantastiskt nöjd med hur bra motor och bromsar fungerade. Snablar va snabb denna bil kommer bli när vi blivit kompisar på riktigt

Så nu är allt inkört och första krockskadorna, gaffatejpningarna och spännbandslagningarna gjorde och bilen ser genast MYCKET rejsigare ut

om jag tänker åka där igen?? JAPP! Har börjat leta på Hemnet efter hus på Gotland...

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Rickard i övrigt tänkte jag mest på detta som du skrev tidigare(se nedan). Dock så såg jag i mitt inlägg att jag skrivit som om ni båda har csl, vad jag menar är att ni båda uttalar er om att det i princip inte går att köra fortare, allt baserat på vad er vän kört samt Triss testat sig fram till.


..........#Va mer ett tale sätt vet inte hur många var men mer än dom flest då han har kört där hur mycket som helst, finns inte så mycket mer än 1,33-1,32 i den#.........

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Lilla_Vargen
Ljungaskog, Ö-a
Här sen Jun 2005
Inlägg: 345



Kenson skrev:

Så nu är allt inkört och första krockskadorna, gaffatejpningarna och spännbandslagningarna gjorde och bilen ser genast MYCKET rejsigare ut

om jag tänker åka där igen?? JAPP! Har börjat leta på Hemnet efter hus på Gotland...


Håller med fullt ut att bilar med lite "skönhetsfel" är absolut rejsigare thumbs up

Har insidertips om att Fårusund är ett litet trevligt samhälle....

_________________
Mårten Svensson
Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition"

Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon...
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Göte RS6 Sjögren skrev:
Rickard i övrigt tänkte jag mest på detta som du skrev tidigare(se nedan). Dock så såg jag i mitt inlägg att jag skrivit som om ni båda har csl, vad jag menar är att ni båda uttalar er om att det i princip inte går att köra fortare, allt baserat på vad er vän kört samt Triss testat sig fram till.


..........#Va mer ett tale sätt vet inte hur många var men mer än dom flest då han har kört där hur mycket som helst, finns inte så mycket mer än 1,33-1,32 i den#.........


Aha du mena så.....Kanske klumpigt skrivit av mig...

Menade mer att han inte klarade mer med den setupen den hade idag, sen är Cslen rätt lätt körd så jag tror inte det finns så mycket mer i den, men visst med ett proffs går den säkert under 1,30..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Lennart Hall skrev:
Jag tror det är dags att några av er lugnar ner sig nu. Vi moderatorer bryr oss inte om vad ni kan göra utanför forumen, men det ni gör här har en enkel regelbok att följa. Den regelboken accepterade ni när ni registrerade er på forumet.

Diskussioner av typen "jag är jättebäst" eller "min pappa är starkare än polisen i trapphuset intill" har inget här att göra.

Jag vet att samtliga diskuterande här i tråden kan bättre så jag skulle uppskatta en rejäl dos skärpning!


Sorry Lennart, men det som Kenson nämner, det håller jag med om att inte känns så kul här.
I övrigt kastade jag mig in här oxå till viss del för att ta fokus från det andra nämda som inte hör hit.

I övrigt måste jag protestera vad gäller skryt, jättebäst o s v. I eftersnack tråden står det faktiskt att man med fördel kan skryta, om nu någon gjort det här i tråden eller inte kan jag inte uttala mig om . Men att man får göra det, ja det står så. Om som du säger att skryt inte är tillåtet här, då är det väl inte för mycket begärt att ni tar bort den infon som nämner att skryt är ok i eftersnackstråden i så fall!.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Supramannen skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Rickard i övrigt tänkte jag mest på detta som du skrev tidigare(se nedan). Dock så såg jag i mitt inlägg att jag skrivit som om ni båda har csl, vad jag menar är att ni båda uttalar er om att det i princip inte går att köra fortare, allt baserat på vad er vän kört samt Triss testat sig fram till.


..........#Va mer ett tale sätt vet inte hur många var men mer än dom flest då han har kört där hur mycket som helst, finns inte så mycket mer än 1,33-1,32 i den#.........


Aha du mena så.....Kanske klumpigt skrivit av mig...

Menade mer att han inte klarade mer med den setupen den hade idag, sen är Cslen rätt lätt körd så jag tror inte det finns så mycket mer i den, men visst med ett proffs går den säkert under 1,30..

I see.
Så får man in en lyckoträff och kommer just under 1.30 får man väl anses va proffs då I övrigt var det just ett proffs jag hade i tankarna gällande det hela thumbs up

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Göte RS6 Sjögren skrev:
Supramannen skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Rickard i övrigt tänkte jag mest på detta som du skrev tidigare(se nedan). Dock så såg jag i mitt inlägg att jag skrivit som om ni båda har csl, vad jag menar är att ni båda uttalar er om att det i princip inte går att köra fortare, allt baserat på vad er vän kört samt Triss testat sig fram till.


..........#Va mer ett tale sätt vet inte hur många var men mer än dom flest då han har kört där hur mycket som helst, finns inte så mycket mer än 1,33-1,32 i den#.........


Aha du mena så.....Kanske klumpigt skrivit av mig...

Menade mer att han inte klarade mer med den setupen den hade idag, sen är Cslen rätt lätt körd så jag tror inte det finns så mycket mer i den, men visst med ett proffs går den säkert under 1,30..

I see.
Så får man in en lyckoträff och kommer just under 1.30 får man väl anses va proffs då I övrigt var det just ett proffs jag hade i tankarna gällande det hela thumbs up


Det roliga är ju att man tror sig alltid kört så bra man kan men ändå finns det alltid lite kvar att ge...EN CSl med ett väghållningkit och lite mer mumma tror jag går under 1,30 med en vass chafför, du eller ett proffs...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Håller med, bilarna av idag har ju oftast så mycket mer att ge runt banan än man själv kan förstå. Det går ju oftast alltid att åka fortare, men man brister ju just i det som förare. Om inte hade man ju varit proffs

Värst vilket uppsving av views denna tråd fått på kort tid!

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Göte RS6 Sjögren skrev:
Håller med, bilarna av idag har ju oftast så mycket mer att ge runt banan än man själv kan förstå. Det går ju oftast alltid att åka fortare, men man brister ju just i det som förare. Om inte hade man ju varit proffs

Värst vilket uppsving av views denna tråd fått på kort tid!


Ska bli kul att få på lite godis på min bil så jag med kan åka lite fortare, hade inte ett rätt med nya bilen på GR i början men efter ett tag kom jag in i det igen...Ska skaffa en lap timer och R däck till nästa gång, även byta ut mina keramiska bromsar hade jag tänkt...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Rickard varför byta ut keramiska bromsar?

Jag kollade på det till min RS4, men efter att skivorna kostar 38 000:- styck så tror jag faktiskt jag hoppar över det.... LOL

Angående alla varvtider, så tror jag nästa gång är nödvändigt med laptimer, verkar vara så otroligt mkt spekulationer....

Jag blev nog mest impad av CSL:n iaf, den gick fort och jag låg bakom den och tyckte det såg ut att vara ett grymt grepp i den...

_________________
Henrik Troeng
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



HTR skrev:
Rickard varför byta ut keramiska bromsar?

Jag kollade på det till min RS4, men efter att skivorna kostar 38 000:- styck så tror jag faktiskt jag hoppar över det.... LOL

Angående alla varvtider, så tror jag nästa gång är nödvändigt med laptimer, verkar vara så otroligt mkt spekulationer....

Jag blev nog mest impad av CSL:n iaf, den gick fort och jag låg bakom den och tyckte det såg ut att vara ett grymt grepp i den...


Henrik

Priset är det samma till min, helt sjukt ju, man skratt ju bara...Åkte med i Lids och både åkt och kört andra bilar med stål, och jag gillar känslan i dom bättre, en cup sats med stålskivor och sportiga belägg runt om ligger på ca 15 000kr vilket är mer rimligt tycker jag....Till gt2an brukar man säga att det är bättre att ta av dom keramiska och lägga dom på hyllan.. till nästa ägare..

Åkte med i CSLen vilken bil,vilken växellåda sammt en duktig chafför, extremt lättkörd,mycket grepp som du säger...hela bilen va guld

Hade denna CSL inne idag på brombeläggs byte även så man fick titta lite under också, massa fina detaljer under också...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
LIDS
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 391



Jag orkar inte quota på allt ni skrivit. Tycker nivån har varit en aninges barnslig kanske...

Hur som helst verkar ni alla haft en kanon helg...Även fast JAG var snabbast av er all med en ok tid på 1,14...HAHAHAHA

Det glädjer mig, alla har vi vinnar huvven, lite "små charmigt" med lite små tjaffs efteråt...Bara det hålls runt ban-körningen

ANG tidtagning?!?! Nån skrev att det var riktig tidtagning på gång...om jag minns rätt så blir väl ban-dagen inte klassad som "förarutbildning" utan som tävling. Och då försvinner alla försäkringar mm?!? Rätta mig om jag har fel

_________________
Kristoffer Lidbrandt

- Porsche GT3

www.stacc-racing.com
www.facebook.com/stacc.racing/
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



LIDS skrev:
Jag orkar inte quota på allt ni skrivit. Tycker nivån har varit en aninges barnslig kanske...

Hur som helst verkar ni alla haft en kanon helg...Även fast JAG var snabbast av er all med en ok tid på 1,14...HAHAHAHA

Det glädjer mig, alla har vi vinnar huvven, lite "små charmigt" med lite små tjaffs efteråt...Bara det hålls runt ban-körningen

ANG tidtagning?!?! Nån skrev att det var riktig tidtagning på gång...om jag minns rätt så blir väl ban-dagen inte klassad som "förarutbildning" utan som tävling. Och då försvinner alla försäkringar mm?!? Rätta mig om jag har fel


när det gäller försäkringen så har det skrivits spaltmeter om det här på rejsa och i verkligheten så gäller inte vanlig försäkring normalt sett inte om du inte har tillstånd av försäkringsbolaget....... så dom försvinner ändå.
För någon förarutbildning är det ju inte på GR heller.

Men du kanske inte vågar dig till Mantorp den 13de oktober till SLC's gatbilsåkning där man HAR MÖJLIGHET till att låna en transponder (inga tider publiceras och därför är det ingen tidtagning officiellt som försäkringsbolagen kan hänga upp sig på men vi garanterar inte heller att din försäkring gäller likväl som ingen annan trackday-arrangör kan göra det, fast vi garanterar en SBF försäkring som gäller dig och tredje man till skillnad mot vanliga trackdays som i dom allra flesta fall kör helt försäkringslöst)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Fredrik - SLC: Låter trevligt...
Kanske ska ta det på väg ner till Ringen?
Vart hittar man mer information?

SMR & Övriga: Förlåt, jag gick för långt, jag är ledsen för det.

/J

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
HEJNINGER
UPPLANDSVÄSBY
Här sen Sep 2006
Inlägg: 163



LIDS skrev:
Jag orkar inte quota på allt ni skrivit. Tycker nivån har varit en aninges barnslig kanske...

Hur som helst verkar ni alla haft en kanon helg...Även fast JAG var snabbast av er all med en ok tid på 1,14...HAHAHAHA




HIHIHI!!! Du e så rolig Lids.....Jag beundrar ditt självförtroende, synd att DU inte fick me dig pokalen hem för "DAGENS BÄSTA KÖRNING" ....Det är du värd som jag såg dig gasa i min back spegel

För övrigt hade vi en riktigt rolig helg och ser fram emot att köra med er igen nästa gång?....Håll nivån högt, håller med Lids lite om att nivån har blivit(blev) aningen barnslig thumbs down

_________________
JOHAN HEJNINGER
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Särås skrev:
Fredrik - SLC: Låter trevligt...
Kanske ska ta det på väg ner till Ringen?
Vart hittar man mer information?

SMR & Övriga: Förlåt, jag gick för långt, jag är ledsen för det.

/J


www.slc.se så finns det lite info och vidarelänkar till vår gatbils-partner.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
MickeVTI-R
Piteå
Här sen Jul 2005
Inlägg: 5



Arbetar på Salus Ansvar och vi tillåter bankörning utan tidtagning.

Har även ett avtal med Porsche Club Sweden som ger bra rabatter.

Kan maila mig på Mifa@ees.se så kan jag ringa upp er vid tillfälle.

_________________
Micke Fång
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
MickeVTI-R skrev:
Arbetar på Salus Ansvar och vi tillåter bankörning utan tidtagning.

Har även ett avtal med Porsche Club Sweden som ger bra rabatter.

Kan maila mig på Mifa@ees.se så kan jag ringa upp er vid tillfälle.


Hej Micke,
vet att flera med mig har undrat lite över era försäkringar och du kanske kan ge input.

Jag har samtliga mina bilar (3 st) försäkrade i Salus. Detta pga att ni har varit så tillmötesgående och just att ni täcker bankörning, samt även bra premier så klart.
Men vad händer när det verkligen smäller, när jag dammar av på nurburgring i 150 km/h och bilen är skrot, och jag ringer er. Har du/ni några konkreta exempel på kunder som faktiskt fått ut ersättning på sina ban-kvaddade bilar?
För min känsla är att så länge inget händer är allt frid och fröjd, men när något händer så kan vad som hellst hända?

_________________
Henrik Troeng
Citera
HEJNINGER
UPPLANDSVÄSBY
Här sen Sep 2006
Inlägg: 163



[quote="HTR"]Men vad händer när det verkligen smäller, när jag dammar av på nurburgring i 150 km/h och bilen är skrot, och jag ringer er. Har du/ni några konkreta exempel på kunder som faktiskt fått ut ersättning på sina ban-kvaddade bilar?

quote]

När det gäller "ringen" så räknas den under vanlig tid som allmän betal väg och då gäller försäkringen som vanligt, är dock banan abonerad som till ex. under Scuderia kurs så räknas det som körning på inhängnat område och då kan det bli gnäll från vissa försäkrings bolag....När det gäller andra försäkrings bolag så är det väl bra att kolla från tillf til tillf= Få att det är ok på papper

_________________
JOHAN HEJNINGER
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Citat:


När det gäller "ringen" så räknas den under vanlig tid som allmän betal väg och då gäller försäkringen som vanligt, är dock banan abonerad som till ex. under Scuderia kurs så räknas det som körning på inhängnat område och då kan det bli gnäll från vissa försäkrings bolag....När det gäller andra försäkrings bolag så är det väl bra att kolla från tillf til tillf= Få att det är ok på papper


Men att tyska myndigheter räknar ringen som vanlig väg, gör väl inte automatiskt att svenska försäkringsbolag gör samma tolkning.

Jag förstår som sagt hur man "ska" tolka reglerna och förhållandena, men jag vill ha bevis i form av konkreta exempel, för när jag står där med ratten i handen och bilen på skroten, så vill jag inte att det ska uppstå ifrågasättande ifall jag har kört bana, det var ju därför jag valde Salus från början.

_________________
Henrik Troeng
Citera
HEJNINGER
UPPLANDSVÄSBY
Här sen Sep 2006
Inlägg: 163



[quote="HTR"]
Citat:


När det gäller "ringen" så räknas den under vanlig tid som allmän betal väg och då gäller försäkringen som vanligt, är dock banan abonerad som till ex. under Scuderia kurs så räknas det som körning på inhängnat område och då kan det bli gnäll från vissa försäkrings bolag....När det gäller andra försäkrings bolag så är det väl bra att kolla från tillf til tillf= Få att det är ok på papper


Men att tyska myndigheter räknar ringen som vanlig väg, gör väl inte automatiskt att svenska försäkringsbolag gör samma tolkning.

quote]

Allmän väg är allmän väg oavsett vart du är......annars så moste man i princip kolla varenda väg man åker på i utlandet så att inte våra försäkringsbolag tolkar dom som tävling banor eller inhängnat
(Har vänner i försäkrings branchen i fall du undrar)

Lycka till...

_________________
JOHAN HEJNINGER
Citera
Eftersnack
2006-09-16 Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
16785 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande