Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1977, Suzi, en Retroracer
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
55151 besök totalt
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Längesen jag rapporterade nu.

En dummymotor är komplett men inte hopskruvad och sprängkåpan ska fräsas ut lite så att en komplett lättviktsmotorenhet kan mätas in nästa söndag.

Megasquirtet är beställt från USA, lämnade Miami med post i fredags.

Jag mätte avstånd mellan bakaxel och stödlager på en 240 igår.. 116 cm, mitt stödlager kommer att hamna under växelspaken om jag inte kapar kardan både före och efter mellanlager. Nästa söndag ska jag mäta hur mycket det går att korta kardanen bakom lagret öht. Min tanke att stödlager, bärarmsfästen och huvudbåge skulle ligga i linje för att behöva föstärka på bara ett ställe kanske skiter sig..

Roterande borste på vinkelslipen kontra "hårdsprayat afrohairdo' kanske blir både och. Jag tror efter en liten prototypning igår att man först grov-tar grusochskit in till att man börjar skymta lacken, och sen går man efter med scotchbritesnurran. Den senare lämnar plåten mycket plåtrrenare än stålborsten.

Jag gjorde ett tankefel när jag köpte spacers, jag behöver inga fram, för där kan jag flytta isär fjäderbenen, men väl 6 cm/sida bak, så nu säljer jag av spacerna och beställer nya bak.

Fjäderbenen är rensade och ska blästras innan dom svetsas om med ställbara gängrör. Stötdämparna fram blir Bilstein racingpatroner för 240.

Norrtälje
Här sen Jan 2006

vet du vad alubakaxeln väger utan bromsar? är lite intresserad av en sån.
vad väger en vanlig 240 1030axel förresten nån som vet?

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Sticky skrev:
vet du vad alubakaxeln väger utan bromsar? är lite intresserad av en sån.
vad väger en vanlig 240 1030axel förresten nån som vet?

Jag kan ta med en badrumsvåg och väga den utan drivaxlar, och väga en drivaxel separat om du vill.

Nu har jag fått siffror från Forza om måtten på Bilsteins racepatroner för 240.. PRR-0007.. (När jag googlade fick jag frågan "Menar du PORR-0007" )

Gula ytterhylsan 395mm
Längd ihop 405mm
Längd ut 570mm

Då behöver jag inte korta fjäderbenet (fast jag måste ju kapa ändå när jag svetsar dit gängröret) och mina 48 cm (lodrätt) mellan nav och topplagring blir perfekt.
Tack Forza för hjälpen, det var skitsvårt att få siffror från nån butik.. Steffanson "visste" iofs att hopskjuten var den 39 cm.

Det går sakta framåt..

Norrtälje
Här sen Jan 2006

nej behövs inte längre jag har en att väga själv nu, väger ca50kg utan bromsar och så väger bromsarna 20 kg

bra det går framåt, har du börjat löda på MSet snart?

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
När jag mäter nu har kardanen stödlagret så att det hamnar långt framrör en linje mellan fötterna på huvudbågen. Då kan jag inte bygga bakvagnsupphängingen som jag tänkt.
Jag hade tänkt en Satchell (som inte behöver panhardstag) fast med undre armarna framdragna till en punkt under kardanen.

Satchell utgår från en ganska standard 4-länk men kräver hårda bussningar för att inte axeln ska kunna röra sig i sidled.

För att låsa upp rollcentrum till en punkt hade jag tänkt dra ihop dom nedre länkarmarna till en punkt med en rejäl uniball.
Här har vi belastningarna på fästpunkterna vid acceleration.

och vid inbromsning:

och vid sväng. Jag tog fran den bilden för att kunna se hur jag skulle vända ledlaret vid U++.

Tyärr så måste jag ha kardanens stödlager ovanför U++ för att det inte ska ta i fästet vid utfjädring.
Så då har jag tre alternativ..
1. Förlänga kardanen framför U++ och korta den bakom. Då behöver jag inte ha sfäriska lager vid B, utan kan ha styva bussningar.
2. Bygga satchell med alla främre fästpunkter kika långt framför bakaxeln
3. Bygga med V-et men ha U++ längre ifrån bakaxeln än främre fästena för dom övre stagen.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Nu jag hur man ska göra om man ska göra rätt när man bygger en Capri, jag hittade en bok om tyska Fords tävlingsverksamhet på bilsportmässan. Problemet blir hur man ska få Dude att blunda.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Fick besked om stolsplacering av två oberoende tekniker.. delar av stolen får vara bakom huvudbågens framkant, men inget av förarens kropp när han är fastbältad.

Nu har jag monterat växellådan, extractorn och främre motorfästen på dummymotorn så nu kan jag börja mäta in motorfästen och framvagnsbalk.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Huvformen klar.. dvs vaxad 5 ggr med hyfsad polering, det blir två poleringar till i vår innan jag laminerar huven. Jag måste ju veta var förstärkningarna hamnar för att inte störa det som är under huven innan jag kan plasta. Efter finpoleringen ser den inte flammig ut.
Sen har jag mätt ut var gångjärnen ska hamna.
SBF säger att det ska finnas en metallförstärking på andra sidan laminatet mot gångjärnet så jag kommer att laminera en 'bulle' för att fästa en aluvinkel i, och sen kommer metallen att ligga inne i bullen.
Än vet jag inte exakt hur det ska göras men jag har måtten. Det kan hända att jag laminerar en lös upphöjning som jag sen laminerar in i huven när jag lägger.. jag får räkna på lite vikter och sånt.

och nej, jag ska inte plasta av undersidan av huven.. Jag vet att några kommer att föreslå det men jag ska ha ett luftutsläpp och lite annat också så det blir i alla fall mera jobb att anpassa.

Malmö
Här sen Apr 2006

Du ska inte trycka dit en gasfjäder till motorhuven? Borde vara trevligare att ha en sådan än pinnen om du skulle behöva meka. Eller dom väger förmycket?

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Chrippa skrev:
Du ska inte trycka dit en gasfjäder till motorhuven? Borde vara trevligare att ha en sådan än pinnen om du skulle behöva meka. Eller dom väger förmycket?

Mmm, Lionne hade en 50grams kolfiberstav i ett snäppfäste under huven. Metspön är billiga.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Nu har jag börjat med bakluckan.. ska använda den befintliga som plugg för att göra en form.
Först satte jag igen alla småhål (och låset) med svetsen, och spacklade över dekorlisten i nederkant.

Sen är lexanet tunnare än glas&gummilist så jag gör fördjupningen tunnare genom att lägga i en plywoodskiva.. Gissa vilken dimension på skruv jag använder..
Alla skruvlådor är racemärkta med dimension. 10, 8, 6, 5 och 4 för att även en oerfaren ska kunna plocka fram rätt vid snabbmekning i depån.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Äntligen är toppen inlämnad för nya säten och större ventiler, bakaxelns ena drivaxel pressad och testad på plats (den andra ska lagerpressas på Bålsta Car Club samtidigt som jag lämnar in klubbytespapperen) och hon sitter uppe på grillställningen. (Shit att min kamerablixt inte når). Dörrarna ska spacklas och målas, dörrhantagen är lättade, och jag filar vidare på bakluckeformen.
Värmebehandlade fyrkantsrör till framvagnen är beställda. Så jag slöar inte bara..

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Nu har jag byggt en catchtank. Samma design som Lionne hade, troligen lämnar jag den vidare till en kompis direkt och bygger en till.
Innan gavlarna kom dit.

Motorsidan, en slang till sprutet, lågt och en retur högt placerad:

och tanksidan, en från förpumpen och en tillbaka till tanken för överskottet.

Sen kopierar jag Camaro Cups avgasutsläpp. Då slipper jag inkräkta på markfrigången med at ta ut röret under sparklådan.
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_CAMARo_CUP_bil_2.pdf
"Montering av avgastunnel". JAg har pratat både med han som ritade skissen, och han som byggde 8 bilar för två (3?) år sen.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Nu har jag gjort en prototyp av bakaxelupphängningen..

Den rör sig upp och ner utan problem, naturligtvis, och den kan kränga, men är totalt styv i sidled..
F*n, den verkar funka.. Sen ska det transponeras en bit i höjdläge..
Det kan hända att det flexar lite i plåten där dom två "tornen" till undre stagen sitter närmast kardanaxeln, men svetsgasen tog slut innan jag han sätta ett kryss mellan dom. Ska testa det nästa gång.
Men flexet var knappt synbart så troligen räcker det med en pu-bussing i ena änden på dom övre stagen.

Enda genomrosten jag hittat:

och så här hänger hon och blir killrad på magen..

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Nya bilder.. ett stag mellan fästena vid tunneln för att styva upp och kolla att det inte flexar..
Det gjorde det inte.

och den tiltar hur lätt som helst, hur långt som helst.
Rollcenter verkar ligga ca 4 cm under bakaxelns centrum när man tiltar den.

Nästa gång förlänger jag karossfästena för dom yttre stagen med 3 cm för att se om den fortfarande funkar, och om rollcenter flyttar sig. (Förhoppningsvis neråt...)

Sthlm
Här sen Apr 2005

Sånt här är hur kul som helst att titta på när man själv inte behöver göra annat än att klicka med musen
Trevligt projekt! thumbs up

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

wipe skrev:
Sånt här är hur kul som helst att titta på när man själv inte behöver göra annat än att klicka med musen
Trevligt projekt! thumbs up

Du ligger ju långt före mig med grundarbetet.. Hur tog du bort all massa innan du primer-ade?
T.ex tankfästena?

Sthlm
Här sen Apr 2005

Skrapade. Men all din underredsmassa ser ju ut att vara borta redan. Bara skicka på blästring nu ju.
Tankfästena?

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Nu sitter det fälgar på bakaxeln, och axeln ligger under bilen för att visa hur brett det blir.

Brett blir det..
och den här hittade jag nere på LeMans.. nyproducerad. Ska få funka som inspiration till Suzis karossform, och som vrida&vända-på-objekt.

Boden
Här sen Okt 2005

Fränt bygge! (:

Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Bakaxeln verkar funka även om man höjer (sänker) yttre främre fästpunkterna så att det "pekar ihop" i sidvyn. Så var det ritat på bilderna. Men rollcenter stiger från 4 cm under kardanknutens mittpunt till 2 cm under. Det blir parallellt.

Jag har laminerat gångjärnsfästen till huven.. Det ska ju vara metallförstärkningar så jag bygger en pod neråt och förstärker med en plåt ovanpå (inuti/under) podden.. Sen blir det ett hålrum på 4 cm upp till själva huvytan, men det är ju bara dekor.. eller nåt.

Sen har jag mätt ut mera mått på motorn så jag vet hur högt över tråget kardanen går, och hur brett och högt över tråget som motorfästena är. Eftersom rambalkarna och tråget ska gå lika högt över marken så kan jag positionera in motorfästena på karossen. och när dom är på plats, mental, i det 3dimensionella rummet så kan jag börja skissa framvagnsbalk.

Sen är dom enda två rosthålen lagade. Längst ner innanför framskärmarna.

Sen skar jag bort skärmkanterna bak för att se hur mycket spel jag får.
Tejpen markerar höjden på navet när det är 10 cm markfrigång under rambalkarna bak.
Bilden visar att jag har 8 cm fritt uppåt i vila. 4 cm fjädringsväg, och 2 cm till för krängningen kom jag fram till genom att studera Malmbergs bok och räkna utifrån frekvensen.

Men lågt blir det.

Sen har jag börjat rensa bort originalförstyvningen runt fjäderbenen fram. Jag ska ju ändå göra egna top-mounts. Så jag klyver ett 25X25 fyrkatntsrör och svetsar egna.

Ford Capri 1977, Suzi, en Retroracer
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
55151 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande