Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra FFR Mk3 427S/C -65 Replica
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (45208 totalt)
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
dubbelpost

_________________
Pär Åkesson
Citera
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
Re:

torque skrev:
WOW Döläcker.....
Den dåliga finishen? Beror det på FFR eller lackeraren?


Det beror på att jag inte brytt mig så mycket om karossen då jag troligen kommer att plocka av och på den några gånger till, och att riskera att fördärva den när den väl är i toppskick är inget jag vill vara med om

_________________
Pär Åkesson
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



satan i gatan va tuff den blev!


thumbs up

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

Pär Å skrev:
Tog en liten tur i det fina höstvädret med ditsatta vintage dekaler(ett måste för att dölja den dåliga finishen på karossen)





thumbs up thumbs up

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
Tackar! Börjar redan fundera på vad jag ska bygga efter cobran

_________________
Pär Åkesson
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 729



Skitgrym i mattsvart! Drapera med kolfiber är det sista jag skulle gjort (för det är ju löjligt).
En av de absoluta drömbilarna! thumbs up

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Sham69
Stockholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Är det fästen för kofångare som sitter fram och bak?
Går dom inte att ta bort och plugga hålen.
Sidepipsen borde ha stöd/stag så att det inte går sönder om nån kliver på dom?

_________________
Eric Raquette
Citera
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
Re:

Sham69 skrev:
Är det fästen för kofångare som sitter fram och bak?
Går dom inte att ta bort och plugga hålen.
Sidepipsen borde ha stöd/stag så att det inte går sönder om nån kliver på dom?


En bil på hur stagen till sidepipsen!



Vad det gäller "fästena till kofångarna" så kallas de quick jacks och användes på racing cobrorna till att lyfta upp bilen för att underlätta snabba däcksbyten.

_________________
Pär Åkesson
Citera
rotrex vr6
Arvika
Här sen Jan 2007
Inlägg: 194



Ac cobran var ju en vinst maskin av stor rang på den tiden det begav sig.
I mina ögon är denna skapelse så nått otroligt häftigt, med mattsvart lack var
den ÄNNU grymmare.

Men hur är den att köra egentligen? Beter sig en kitcar liknande som orginalet?
Visst beror det en hel del på vad för hjulvinklar, däck, stötdämpare och
andra chassie komponenter som man monterar men är geometrin, viktbalansen mm
likt orginalbilen?

Hur står sig en sådan här bil jämfört med dagens prestanda bilar? jämför tex mot en
orginal sug porshe av nyare snitt, nån tung dräpare likt rs4, BMW M5 eller varför inte
nån gammal god sierra cossie?

Ett grymt arbete du har utfört iallafall, önskar jag hadde en sådan kärra i mitt garage också
Mvh Mathias

_________________
Mathias Hellqvist
Citera
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
Med en orginal Mustang 5.0 Ho ska denna göra 0-96 på 4,7 sek. En orginal 427 cobra körde ett bästa varv på Virginia International Raceway på 2:14 och Factory Five Cobra med 225hk körde på 2:09.

Det är väldigt lätt att bakänden kommer ut om man inte är försiktig

Det har testats en Mk3 Cobra med 298 rwh mot moderna sportbilar. Här är resultatet!


_________________
Pär Åkesson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Det där var en stor fråga att ställa Fanken vet om den går att ge ett enhälligt svar på... Men efter att ha snackat med folk som byggt, kört och tävlat med alla möjliga konstellationer av ramar, motorer och hjulupphängningar kan man konstatera att du förr eller senare springer in i väggen som kallas aerodynamik. En Cobra med orginalkaross har duktigt med både luftmotstånd och lyftkrafter. Sen kan du ha hur mycket prylar som helst, men de sätter till sist begränsningarna. Att det sen kan gå riktigt fort innan du kommer dit är en annan sak.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
Sant! Dock så har Dick Smith kört en orginal cobra under tävling i 198mph. Det var ju pga den dåliga aerodynamiken som man byggde Cobra daytona coupe! Kanske nästa bygge för mig.

_________________
Pär Åkesson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Hittade några bilder på Holman & Moodys hemsida för ett tag en på vad som skulle ha blivit nästa steg av Cobran om inte GT40:n dykt upp. Ihopsjunken suflè var min första tanke

Tankar på Coupe finns hos åtminstone två Cobraåkare i kalmar. Vi får väl se vad som händer.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator



Du förstår vad jag menar, va?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
Den bilden hade jag inte sett innan! Ja jag förstår Kanske tur att Gt40 kom

_________________
Pär Åkesson
Citera
rodder76
Linköping
Här sen Feb 2006
Inlägg: 99



Den där Cobran va banne mig inte fy skam.
Riktigt tuff i mattsvart o med dekalerna på. Personligen hade jag jobbat vidare på den designen av "lackering" hellre än att lacka den i nån bling bling se på mig färg.

Återigen är det i detta stadie photoshop kan vara ett extremt bra vektyg

_________________
David Olsson
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 729



Borde det inte va svårt att få en bil av denna typen tillräckligt vridstyv för att kunna prestera riktigt bra på bana? Fast effektövertaget kanske kompenserar för detta?:-)

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Pär Å
Ronneby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 89


Trådstartare
Re:

Jakob Hultkvist skrev:
Borde det inte va svårt att få en bil av denna typen tillräckligt vridstyv för att kunna prestera riktigt bra på bana? Fast effektövertaget kanske kompenserar för detta?:-)


Kan inte svara personligen på detta då jag inte hunnit prova den på bana än men kollar man testerna som gjorts så presterar den bra och även bättre än de flesta sportbilar och supersportbilar. Men standrad gatdäck så kommer så pressar den 1.00G i sidleds och med R däck är den uppe i samma siffror som Ferarri Enzo 1.05G.

Ångra dock att jag inte valde att köpa "Challange modell"


_________________
Pär Åkesson
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Re:

Libell skrev:
Pär Å skrev:
Tog en liten tur i det fina höstvädret med ditsatta vintage dekaler(ett måste för att dölja den dåliga finishen på karossen)





thumbs up thumbs up


oj oj oj, fy satan vad häftigt.
Helt klart super coolt gammalt race stuk.
Tummen upp och hatten av för den bilen.....

Mer bilder!!

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Det är grymt coolt att ha quick jacks thumbs up

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Lindström
Skellefteå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 77



Intressant läsning. Lite förvånad över att cobran hade sämst bromslängd i testet, tycket vikten och luftmotståndet borde tala för cobran i det testet. Ifs va det rätt bra mostånd också.

Hur som helst, helgrym bil är det!

_________________
Marcus Lindström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra FFR Mk3 427S/C -65 Replica
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (45208 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande