Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 31845 besök totalt |
Re:
Sök i forumet, det där har avhandlats hur mycket som helst. Porsches skivor spricker lika mycket som andras. punkt. |
||||
Tänk bara på att du troligtvis måste köpa nya fälgar om du uppgraderar dina bromsar till ngt bra som movit, ap, brembo mm.... en som tagit bort bladfjädrarna och kör med Callaway coilisar istället mm....
Lycka till _________________ Mvh Johan Samuelsson *************************** |
||||
Re:
Jo, det är ett problem. Jag kör med 17" fram och 18" bak. Detta för att det är lättare att hitta R-däck i de dimensionerna. Men jag får överväga att slänga på 18" fram. Eller 20" bak och 19" fram, men då blir det ännu svårare att hitta däck i rätt dimension. ![]() _________________ Christer Arakangas ![]() Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002 7:56 BTG |
||||
Re:
Har du en fälg som är 10x18 fram så har du inga problem att hitta rätt R-däck. Det är värre bak om fälgen blir 12-13 tum. _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||||
Re:
Jag tänkte inte så mycket på däck som jag tänkte på bromsoken jag har själv CCW classic samma som du har fast i dim. 18*10 fram 18*11,5 bak och jag pratatde med John och Chip på CCW om man kunde sätta dom nya C6Z06 bromsoken och använda dessa fälgar men det går inte sa han. Givetvis har dom en ny fälg i dim 18 " som klarar alla nu på marknaden förkommande ok ;-)(ta detta med en nypa salt).Fälgen heter Corsair eller nått har jag för mig. Många i US of A (som Borat skulle sagt) kör med oem skivor och bättre belägg och bättre bromsolja men byter skivor ofta precis som du var inne på självoch detta fungerar bra. En sak till som jag tycker är riktigt dålig i Z06'an är stolarna har du gjort något dina ? eller tycker du dom är ok ? Lycka till
_________________ Mvh Johan Samuelsson *************************** |
||||
Nu tänker jag bli jättetråkig igen...
Faktum är att det är betydligt bättre att satsa på rejäl kylning av bromsarna än gigantiska och dyra skivor + ok (blir bara tungt). Bygg ett heltäckande nav på baksidan med anslutning för slang med kylluft istället. Gör du detta på ett bra sätt garanterar jag att ditt största problem kommer att vara att få upp tempen på bromsarna istället för tvärtom... Apropå Hawk har vi mycket bra erfarenhet av Hawk HT15, men sämre erfarenhet av Hawk HT10 (för hårda, våra 305mm skivor kom inte upp i tillräcklig temp beroende på bra kylning...) Åh Gud, låter jag som en gammal skolfröken eller... Har just varit ute och druckit pilsner på stan, jag ber om ursäkt... ![]() Men, jag vidhåller, istället för gigantisk skivmassa, satsa på gigantisk kylning!!! Vid andra behov är Viagra både bättre och billigare... MVH/ MK _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
Re:
Håller fullständigt med dig, och hålborrade skivor är av ondo(bling bling grejer) punkt slut :-).
_________________ Mvh Johan Samuelsson *************************** |
||||
Re:
Jag har bromskylare i aluminium och även högtemperaturslang. Men jag har inte själva röret från luftintagen till slangen, velket gör att jag ännu inte kunnat montera kylarna. ![]() Gällande beläggen så har jag beställt något som heter HT14. Ska vara de bästa racingbeläggen till Corvette (enligt Eckler's). Förra säsongen körde jag med Hawk Blue med gott resultat. Måste ladda upp med många skivor bara. ![]() _________________ Christer Arakangas ![]() Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002 7:56 BTG |
||||
Re:
Jo, det stämmer i och för sig... Nu blir jag nyfiken, hur påverkar splittertrycket behovet av skivmassa? Rent rörelseenergimässigt måste ju det vara lika mycket bil att få stopp på i alla fall, är det inte så? I och för sig är det ju VÄLDIGT stor skillnad på bromsförmågan när downforcen finns där t.ex i slutet på Mantorpsrakan jämfört med depåkurvan där farten är för låg för att splittern skall hjälpa till. Måste också be om ursäkt om någon tycker att jag är en dryg, gnällig skolfröken, vilket jag abolut inte menar. Jag tycker att det är ruggigt kul att du håller på och förädlar din Corvette till en riktigt schysst banmaskin! ![]() _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
Ger inte högt splittertryck även rätt bra flöde i kylslangarna till bromsarna?
Corvetter är ju roliga djur, de borde vara med på fler ställen och leka än i Nordic Supercar. |
||||
Re:
Är du verkligen säker på att du vill det... ![]() Vi tänkte faktiskt dubblera med lite SPVM också (Modsport I). Men, vi har en hel bil att bygga innan vi är där... Nej, nu börjar det likna trådkapning! Avbryt! _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
Re:
Vad pratar ni för tider på gelleråsen? ![]() _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||||
Re:
Nej, för all del, fortsätt. Lite kul ska man ha, och jag kanske lär mig nåt! ![]() _________________ Christer Arakangas ![]() Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002 7:56 BTG |
||||
Re:
Ja just det....sitt inte här och tjata....gå till eran egen tråd och redogör för hur det går med ombyggnaden av er bil.... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Helt rätt Håkan... Dock, när det gäller bromsar. Vi köpte AP-ok från detta ställe för 3 år sedan och prisbilden är helt annorlunda än här! Åtminstone då... http://www.essexparts.com/brakeguide Essexparts-gubbarna var väldigt bra att ha att göra med också. Snabba svar på mail och bra i telefon. AP-prylarna har helt andra parts# när de säljs på den amerikanska marknaden än på den europeiska. Misstänker att det har med ovan nämnda prisbild att göra... Dock var även de europeiska numren instansade i oken, vill jag minnas. EDIT: Vill även tillägga att oken vi köpte väger löjligt lite, flexet har inte stört och de har klarat värmen utan problem och de var ändå bland de enklare. _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
Kul... Jag tog ut bilen en sväng idag. Var tvungen att testa nya fjädringen.
Vem trodde väl att man kunde köra Corvette i januari? Pelle i botten dessutom! ![]() ![]() ![]() Bilden tagen idag, den 16 januari! 8 grader varmt... ![]() _________________ Christer Arakangas ![]() Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002 7:56 BTG |
||||
Re:
Hm, det hörde jag inte. Förvisso har jag tinitus numera, men en sådan bil brukar jag höra ändå ![]() Så här e de, du får inte säga sådär när min ECU är paj så det inte GÅR att ta en sväng ![]() Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
Jag får väl dra på lite mer nästa gång! ![]() _________________ Christer Arakangas ![]() Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002 7:56 BTG |
||||
Kul projekt Christer!
Jag måste ha träffat dig på CCS banträff på Mantorp, pratade i alla fall med föraren av en blå Z06 med supertrapp ![]() Jag tänker försöka förbättra väghållningen på min Corvette också. Jag tänkte mest använda bilen på vanlig väg men köra några banträffar varje år. Jag funderar på att börja med stötdämparbyte (kanske coilovers) och strunta i krängningshämmarna till att börja med. (sitter Z51 på bilen) Tänkte att det kanske är lättare att justera in en sak i taget, och billigare ![]() När jag kör på vanlig väg som är lite ojämn och träffar ett gupp mitt i kurvan, så känns det som bakvagnen gör ett hopp i sidled. Har hört att detta beror på bladfjädringen. Är jag snett ute eller är det så? Varför har ni valt att behålla bladfjädrarna? Fick du problem med värme när du monterade headers? Har beställt headers och undrar om jag skall passa på att linda dom med avgasbandage innan montering? (Har hört att det blir väldigt varmt och att startmotorn kan gå sönder.) Det skulle vara bra att få lite tips innan man handlar något, jösses va grejer det finns till Corvette! _________________ Erik Berglund |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 31845 besök totalt |