Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette Z06 -02
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
31845 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13256



Re:

CobraErik skrev:
Borrade skivor är bland det sämsta som finns, om man nu inte kör på porsches där hålen är gjutna och inte borrade.


Sök i forumet, det där har avhandlats hur mycket som helst. Porsches skivor spricker lika mycket som andras. punkt.
Citera
ace67
Sverige
Här sen Feb 2004
Inlägg: 112



Tänk bara på att du troligtvis måste köpa nya fälgar om du uppgraderar dina bromsar till ngt bra som movit, ap, brembo mm.... en som tagit bort bladfjädrarna och kör med Callaway coilisar istället mm....
Lycka till

_________________
Mvh
Johan Samuelsson
***************************
Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Re:

ace67 skrev:
Tänk bara på att du troligtvis måste köpa nya fälgar om du uppgraderar dina bromsar till ngt bra som movit, ap, brembo mm.... en som tagit bort bladfjädrarna och kör med Callaway coilisar istället mm....
Lycka till


Jo, det är ett problem. Jag kör med 17" fram och 18" bak. Detta för att det är lättare att hitta R-däck i de dimensionerna. Men jag får överväga att slänga på 18" fram. Eller 20" bak och 19" fram, men då blir det ännu svårare att hitta däck i rätt dimension.

_________________
Christer Arakangas

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Re:

62an skrev:
ace67 skrev:
Tänk bara på att du troligtvis måste köpa nya fälgar om du uppgraderar dina bromsar till ngt bra som movit, ap, brembo mm.... en som tagit bort bladfjädrarna och kör med Callaway coilisar istället mm....
Lycka till


Jo, det är ett problem. Jag kör med 17" fram och 18" bak. Detta för att det är lättare att hitta R-däck i de dimensionerna. Men jag får överväga att slänga på 18" fram. Eller 20" bak och 19" fram, men då blir det ännu svårare att hitta däck i rätt dimension.


Har du en fälg som är 10x18 fram så har du inga problem att hitta rätt R-däck. Det är värre bak om fälgen blir 12-13 tum.

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
ace67
Sverige
Här sen Feb 2004
Inlägg: 112



Re:

Jag tänkte inte så mycket på däck som jag tänkte på bromsoken jag har själv CCW classic samma som du har fast i dim. 18*10 fram 18*11,5 bak och jag pratatde med John och Chip på CCW om man kunde sätta
dom nya C6Z06 bromsoken och använda dessa fälgar men det går inte sa han. Givetvis har dom en ny fälg i dim 18 " som klarar alla nu på marknaden förkommande ok ;-)(ta detta med en nypa salt).Fälgen heter Corsair eller nått har jag för mig. Många i US of A (som Borat skulle sagt) kör med oem skivor och bättre belägg och bättre bromsolja men byter skivor ofta precis som du var inne på självoch detta fungerar bra. En sak till som jag tycker är riktigt dålig i Z06'an är stolarna har du gjort något dina ? eller tycker du dom är ok ?

Lycka till

62an skrev:
ace67 skrev:
Tänk bara på att du troligtvis måste köpa nya fälgar om du uppgraderar dina bromsar till ngt bra som movit, ap, brembo mm.... en som tagit bort bladfjädrarna och kör med Callaway coilisar istället mm....
Lycka till


Jo, det är ett problem. Jag kör med 17" fram och 18" bak. Detta för att det är lättare att hitta R-däck i de dimensionerna. Men jag får överväga att slänga på 18" fram. Eller 20" bak och 19" fram, men då blir det ännu svårare att hitta däck i rätt dimension.

_________________
Mvh
Johan Samuelsson
***************************
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Nu tänker jag bli jättetråkig igen...
Faktum är att det är betydligt bättre att satsa på rejäl kylning av bromsarna än gigantiska och dyra skivor + ok (blir bara tungt). Bygg ett heltäckande nav på baksidan med anslutning för slang med kylluft istället. Gör du detta på ett bra sätt garanterar jag att ditt största problem kommer att vara att få upp tempen på bromsarna istället för tvärtom...

Apropå Hawk har vi mycket bra erfarenhet av Hawk HT15, men sämre erfarenhet av Hawk HT10 (för hårda, våra 305mm skivor kom inte upp i tillräcklig temp beroende på bra kylning...)

Åh Gud, låter jag som en gammal skolfröken eller...
Har just varit ute och druckit pilsner på stan, jag ber om ursäkt...
Men, jag vidhåller, istället för gigantisk skivmassa, satsa på gigantisk kylning!!! Vid andra behov är Viagra både bättre och billigare...

MVH/ MK

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
ace67
Sverige
Här sen Feb 2004
Inlägg: 112



Re:

Håller fullständigt med dig, och hålborrade skivor är av ondo(bling bling grejer) punkt slut :-).

Michael Karpers skrev:
Nu tänker jag bli jättetråkig igen...
Faktum är att det är betydligt bättre att satsa på rejäl kylning av bromsarna än gigantiska och dyra skivor + ok (blir bara tungt). Bygg ett heltäckande nav på baksidan med anslutning för slang med kylluft istället. Gör du detta på ett bra sätt garanterar jag att ditt största problem kommer att vara att få upp tempen på bromsarna istället för tvärtom...

Apropå Hawk har vi mycket bra erfarenhet av Hawk HT15, men sämre erfarenhet av Hawk HT10 (för hårda, våra 305mm skivor kom inte upp i tillräcklig temp beroende på bra kylning...)

Åh Gud, låter jag som en gammal skolfröken eller...
Har just varit ute och druckit pilsner på stan, jag ber om ursäkt...
Men, jag vidhåller, istället för gigantisk skivmassa, satsa på gigantisk kylning!!! Vid andra behov är Viagra både bättre och billigare...

MVH/ MK

_________________
Mvh
Johan Samuelsson
***************************
Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Re:

Michael Karpers skrev:
Nu tänker jag bli jättetråkig igen...
Faktum är att det är betydligt bättre att satsa på rejäl kylning av bromsarna än gigantiska och dyra skivor + ok (blir bara tungt). Bygg ett heltäckande nav på baksidan med anslutning för slang med kylluft istället. Gör du detta på ett bra sätt garanterar jag att ditt största problem kommer att vara att få upp tempen på bromsarna istället för tvärtom...

Apropå Hawk har vi mycket bra erfarenhet av Hawk HT15, men sämre erfarenhet av Hawk HT10 (för hårda, våra 305mm skivor kom inte upp i tillräcklig temp beroende på bra kylning...)

Åh Gud, låter jag som en gammal skolfröken eller...
Har just varit ute och druckit pilsner på stan, jag ber om ursäkt...
Men, jag vidhåller, istället för gigantisk skivmassa, satsa på gigantisk kylning!!! Vid andra behov är Viagra både bättre och billigare...

MVH/ MK


Jag har bromskylare i aluminium och även högtemperaturslang. Men jag har inte själva röret från luftintagen till slangen, velket gör att jag ännu inte kunnat montera kylarna. Jag tror att vette.se säljer anslutningarna, så jag får väl kontakta dem.

Gällande beläggen så har jag beställt något som heter HT14. Ska vara de bästa racingbeläggen till Corvette (enligt Eckler's). Förra säsongen körde jag med Hawk Blue med gott resultat. Måste ladda upp med många skivor bara.

_________________
Christer Arakangas

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Jag kanske ska lägga till att splitter trycket inte var så dåligt på bilen....
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Re:

Göran Malmberg skrev:
Jag kanske ska lägga till att splitter trycket inte var så dåligt på bilen....
Göran Malmberg


Jo, det stämmer i och för sig... Nu blir jag nyfiken, hur påverkar splittertrycket behovet av skivmassa? Rent rörelseenergimässigt måste ju det vara lika mycket bil att få stopp på i alla fall, är det inte så?
I och för sig är det ju VÄLDIGT stor skillnad på bromsförmågan när downforcen finns där t.ex i slutet på Mantorpsrakan jämfört med depåkurvan där farten är för låg för att splittern skall hjälpa till.

Måste också be om ursäkt om någon tycker att jag är en dryg, gnällig skolfröken, vilket jag abolut inte menar.
Jag tycker att det är ruggigt kul att du håller på och förädlar din Corvette till en riktigt schysst banmaskin!

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20216



Ger inte högt splittertryck även rätt bra flöde i kylslangarna till bromsarna?

Corvetter är ju roliga djur, de borde vara med på fler ställen och leka än i Nordic Supercar.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Niklas Falk skrev:
Corvetter är ju roliga djur, de borde vara med på fler ställen och leka än i Nordic Supercar.

Hmmmmmmm, borde dom det?
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Re:

Niklas Falk skrev:

Corvetter är ju roliga djur, de borde vara med på fler ställen och leka än i Nordic Supercar.


Är du verkligen säker på att du vill det... Kom ihåg att för vinst i Nordic Supercar skall man ner på tider på 1.16 på Mantorp och 1.35 på Anderstorp. Det är snabbt!
Vi tänkte faktiskt dubblera med lite SPVM också (Modsport I). Men, vi har en hel bil att bygga innan vi är där...

Nej, nu börjar det likna trådkapning! Avbryt!

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Re:

Michael Karpers skrev:
Kom ihåg att för vinst i Nordic Supercar skall man ner på tider på 1.16 på Mantorp och 1.35 på Anderstorp. Det är snabbt!

Nej, nu börjar det likna trådkapning! Avbryt!


Vad pratar ni för tider på gelleråsen?

Ursäkta tjatet i en bra tråd!

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Re:

Michael Karpers skrev:


Nej, nu börjar det likna trådkapning! Avbryt!


Nej, för all del, fortsätt. Lite kul ska man ha, och jag kanske lär mig nåt!

_________________
Christer Arakangas

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Michael Karpers skrev:

Nej, nu börjar det likna trådkapning! Avbryt!

Ja just det....sitt inte här och tjata....gå till eran egen tråd och redogör för hur det går med ombyggnaden av er bil....






_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Re:

ButterflyRacing skrev:
Michael Karpers skrev:

Nej, nu börjar det likna trådkapning! Avbryt!

Ja just det....sitt inte här och tjata....gå till eran egen tråd och redogör för hur det går med ombyggnaden av er bil....







Helt rätt Håkan...

Dock, när det gäller bromsar. Vi köpte AP-ok från detta ställe för 3 år sedan och prisbilden är helt annorlunda än här! Åtminstone då...
http://www.essexparts.com/brakeguide.html

Essexparts-gubbarna var väldigt bra att ha att göra med också. Snabba svar på mail och bra i telefon.

AP-prylarna har helt andra parts# när de säljs på den amerikanska marknaden än på den europeiska. Misstänker att det har med ovan nämnda prisbild att göra... Dock var även de europeiska numren instansade i oken, vill jag minnas.

EDIT:
Vill även tillägga att oken vi köpte väger löjligt lite, flexet har inte stört och de har klarat värmen utan problem och de var ändå bland de enklare.

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Kul... Jag tog ut bilen en sväng idag. Var tvungen att testa nya fjädringen.

Vem trodde väl att man kunde köra Corvette i januari? Pelle i botten dessutom!

Bilden tagen idag, den 16 januari! 8 grader varmt...


_________________
Christer Arakangas

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

62an skrev:
Kul... Jag tog ut bilen en sväng idag. Var tvungen att testa nya fjädringen.

Vem trodde väl att man kunde köra Corvette i januari? Pelle i botten dessutom!

Bilden tagen idag, den 16 januari! 8 grader varmt...



Hm, det hörde jag inte. Förvisso har jag tinitus numera, men en sådan bil brukar jag höra ändå .

Så här e de, du får inte säga sådär när min ECU är paj så det inte GÅR att ta en sväng
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006
Inlägg: 109


Trådstartare
Re:

Göran Malmberg skrev:

Hm, det hörde jag inte. Förvisso har jag tinitus numera, men en sådan bil brukar jag höra ändå .
Göran


Jag får väl dra på lite mer nästa gång!

_________________
Christer Arakangas

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
Enduro
Karlstad
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Kul projekt Christer!

Jag måste ha träffat dig på CCS banträff på Mantorp, pratade i alla fall med föraren av en blå Z06 med supertrapp

Jag tänker försöka förbättra väghållningen på min Corvette också. Jag tänkte mest använda bilen på vanlig väg men köra några banträffar varje år. Jag funderar på att börja med stötdämparbyte (kanske coilovers) och strunta i krängningshämmarna till att börja med. (sitter Z51 på bilen) Tänkte att det kanske är lättare att justera in en sak i taget, och billigare

När jag kör på vanlig väg som är lite ojämn och träffar ett gupp mitt i kurvan, så känns det som bakvagnen gör ett hopp i sidled. Har hört att detta beror på bladfjädringen.
Är jag snett ute eller är det så? Varför har ni valt att behålla bladfjädrarna?

Fick du problem med värme när du monterade headers? Har beställt headers och undrar om jag skall passa på att linda dom med avgasbandage innan montering? (Har hört att det blir väldigt varmt och att startmotorn kan gå sönder.)

Det skulle vara bra att få lite tips innan man handlar något, jösses va grejer det finns till Corvette!

_________________
Erik Berglund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette Z06 -02
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
31845 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande