| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kompressor-konvertera en motor...
|
28 besök senaste veckan (35041 totalt) |
|
Eftersom jag nu har köpt delar, som borde komma idag... (Eaton M45, mm) Försöker jag göra en sammanfattning av tråden, för att se om jag förstått allting rätt innan jag börjar bygga...
* [Luftfilter - Spjäll - Kompressor - Intercooler - plenum] är att föredra (trotts långa tryckvägar) framför [Luftfilter - Kompressor - Intercooler - Spjäll - Plenum]? * om man har spjället innan kompressorn behövs ingen avlastningsventil (vid låga laddtryck)? * Kompressorn går att montera vinklad 90grader?
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
|
Separata spjäll per runner är att föredra om du ska ha en banbil, gaskontrollen är a och o enligt mig.
Det finns alldeles utmärkta avlastningsventiler som går att använda för en sådan setup, vid de effektuttag jag föreställer mig att du vill använda så finns det jättefina sekventiella avlastningsventiler. Det är dock lite trixigare att mappa, men kika på hur nissan skyline, mazda 323gtr etc.. har löst problemet så framgår det att separata spjäll inte på något sätt är en omöjlighet med mapsensor. dvs billigaste och enklaste lösningen är att köra: luftfilter-spjäll-kompressor-intercooler-insug Den har inga "fördelar" - den är däremot billigare och enklare. luftfilter-kompressor-intercooler-spjäll-insug kortare luftväg, dvs lite bättre gasrespons, kräver dumpventil, lika enkel mappning. (mapsensor i plenum i bägge fallen) luftfilter-kompressor-intercooler-insug-separat spjäll = mer lättkört men kostar mer både i hårdvara (spjäll,dumpeventil) och mappning. (mapsensor i utjämningsrör mellan runners, efter spjällen) Notera att de som gjort de som mappar sin bil efter spjällvinkel och varvtal med kompressor som har spjället före kompressorn, kan få... ja, lite trasiga grejjor då det lätt spikar vid vissa gasuppsläpp. Det skiljer sig lite mellan kompressorer, dvs om dom mår bra av att monteras i vinkel eller ej, kommer dock inte ihåg vad mini har för kompressor, någon som vet? Hur som helst, ett kul projekt och du kommer garanterat att ha hur skojj som helst, både i garaget och på banan =) _________________ Mvh // Niklas L |
||
|
Re:
Intressant! (Minicoopern S har en Roots Eaton M45) Jag har ju separata spjäll på motorn nu, och det skulle säkert gå att överladda med dom men det skulle bli svårare att få motorn att gå bra, eftersom det finns mer som kan gå fel (murphys lag)... Försöker bygga så enkelt som möjligt. Är definitivt intresserad av en motor med snabb gasrespons, vad är det för avlastningsventiler vi pratar om på en installation med spjället efter kompressorn? en vanlig turbo dumpventil? _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
|
Vid separata spjäll så skulle jag rekommendera en sekventiell avlastningsventil, tial, hks eller liknande i den bortre änden av plenumet, sett från där ett singelspjäll brukar sitta så att flödesriktningen aldrig ändras.
bara lagringarna, axlarna och själva butterflydelen av spjällen är kraftiga nog, så kan du nog köra med de spjäll du redan har med laddtryck, tål de inte trycket utan att läcka så gör en extra låda "under" plenumet som spjällen sitter monterade inuti och täta/trycksätt med laddtryck. Genomföringen för gasvire sköter du med en axel och utanpåliggande montering av ...hmh, vad heter det??? ja, iaf, "hävarmen" som man ansluter viren till på ett spjäll... läste tidigare i tråden att du misstänkte att spjällen skulle kärva, men det fina med ett butterfly spjäll är ju att kraften som krävs för att ändra spjällvinkel inte är så stor, då det blir en "jämnvikt" över spjället när det utsätts för ett flöde, är lagringarna tillräckliga så fungerar det men man bör nog kolla med någon som använt just den spjälltyp du har tillsammans med överladdning, gashäng är ju... minde kul...
Kör man singelspjäll monterat på plenumet så är det samma typ av avlastningsventil som gäller men montering så att tryckpulsen studsar från spjället, därefter rakt in i dumpventilen, ca 20cm från spjället är en hyfsad placering.. dvs innerspår i en böj är ett exempel på en tokig placering på en avlastningsventil. Singelspjäll är klart mycket enklare. _________________ Mvh // Niklas L |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Kompressor-konvertera en motor...
|
28 besök senaste veckan (35041 totalt) |