Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Chassi utvärdering CAD Fem analys påbörjad.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
30680 besök totalt
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Re:

zonander skrev:

Såjag tog bort den. få se om det är kvar nu ( lite off topic ,,men hey )


thumbs up

_________________
William Ekström
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Här var det fullfart ser jag

Kunde öppna gubbarna så nu sitter dom i bilen. Tog och höjde bågarna 40mm extra för säkerhets skull, nu är takhöjden 920mm men jag ska prova att böja till några elrör och kolla med mig själv i verkligheten innan jag börjar bygga chassiet.

Så här blev det.


Angående vinklarna med fötterna och det så använde jag ett pedalställ i går när jag mätte och det kändes bra att sitta på det sättet. Sen vinklen fot/ben kanske inte stämmer med gubben ritktigt men den är ju ändå mest bara för att se om jag rymms senare.
Här är pedalstället som jag frihandfräste förra hösten i brist på annat att göra, ska dit pedaler på det sen.
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 59



Re:

Ajden skrev:
Här var det fullfart ser jag

Kunde öppna gubbarna så nu sitter dom i bilen. Tog och höjde bågarna 40mm extra för säkerhets skull, nu är takhöjden 920mm men jag ska prova att böja till några elrör och kolla med mig själv i verkligheten innan jag börjar bygga chassiet.



Snyggt jobbat . det ser ju bra ut. Kul att man kunde vara till nån nytta.

_________________
Philip Andersson

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Nu har jag börjat med fem analyserna av allt ihopa. Har dock problem att få NX att klara av chassiet så jag blir tvungen att lära mig Trinitas så jag kan köra chassie simuleringen med det.
Någon Linköpingsstudent som kommer ihåg något från eran Fem kurs? Brossan har glömt bort hur man gjorde och Fem programmet som vi använder här på skolan är så tillkrånglat att det knappt går att använda.

Det jag inte klarar att få till i trinitas är att göra rör av strecken förslag på hur man gör?


Första fem analysen blev den främre uprighten. Belastade den med 1 ton i y,y,z riktningarna vid lagerbanorna, det borde väll vara att ganska lämplig last om det nu skulle bli att den tar upp alla vikt av hela bilen själv? Max deformation blev 0,08mm(tycker det känns nästan lite) och max stress blev ca 160 N/mm2. Vilket är lite under hälften sträck gränsen av domex 355 som jag tänkt använda. Är det sträck gränsen man ska dimetionera imot och hur nära vågar man ligga för att vara på dne säkra sidan? Hälften eller 3/4 av den som max spänning?


En bonusbild från trinitas på lite sträck.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Trinitas ja...

Välkommen ner i träsket.

otroligt snabbjobbat som ett PRE-cad design program.
Mao, nu ska jag vara elak, så är det en fördel att börja i Trinitas, optimera där för att sedan CAD:a skiten. Men har du parameterstyrt din CAD-modell ändrar du ju saker där enkelt efterhand.
Det kommer säkert lösa sig.

Hur man fick till rören på linjerna...jag minns ärligt inte och har inte Trinitas här.
Helt självklart är det ju inte att använda alltid...men smidigt när man får grepp på det.
Ska se om jag kan väcka dom grå och minnas saker.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13234



Re:

Ajden skrev:

Jag tycker spindeln på bilden verkar ha deformerats mer än åtta hundradelar...
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6161



8 hundradels kilometer kanske?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Dom ser ju ut sådär från början. Har utvecklat speciel lager som inte behöver vara runda


Egentligen är det inställning i resultat-visningen som är gjort så det överdrivs en viss skala så man ska se hur det rör sig.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Nu har jag hittat felet på varför det inte funkar att köra Fem analys på chassiet i nx och det beror på att det blir fel om mechen kan gå in på insidan av rören. Vilket leder tilla att jag måste täta alla ev hål i chassiet.

Gjorde en ful-analys med solida stänger istället för rör bara för att prova och så här blev det när jag verd chasiet i fram och hade det fastsatt i bak.



En bonus till Jeppson och ove för dom verkade imponerad av böjligheten förra gången.
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Saknas inte övre horisontella strävan i vänster sidofack?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Re:

Cobolt skrev:
Saknas inte övre horisontella strävan i vänster sidofack?


Jo det gör den, vet inte riktigt vart den tog vägen mellan cad modellen och resultatet i analysen.
Men iom att det bara var en ful-analys för att testa att det funkade orkade jag inte att göra om det.
Tar ca 30 min att köra en analys.
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 59



är det ANSYS du kör med?

Det bör gå med en hel del fippel att få meshen att ligga enbart på yttersidan och sen bara specificera godset..
Ska fråga han som ska FEMa vårat FSAE Chassie.


// Happy hunting

_________________
Philip Andersson

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5279



Re:

zonander skrev:
är det ANSYS du kör med?

Det bör gå med en hel del fippel att få meshen att ligga enbart på yttersidan och sen bara specificera godset..
Ska fråga han som ska FEMa vårat FSAE Chassie.


// Happy hunting


linjer mellan punkter och balkelement, inte solider.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 59



Re:

Pontus Fyhr skrev:
zonander skrev:
är det ANSYS du kör med?

Det bör gå med en hel del fippel att få meshen att ligga enbart på yttersidan och sen bara specificera godset..
Ska fråga han som ska FEMa vårat FSAE Chassie.


// Happy hunting


linjer mellan punkter och balkelement, inte solider.


mm

_________________
Philip Andersson

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Re:

zonander skrev:
Pontus Fyhr skrev:
zonander skrev:
är det ANSYS du kör med?

Det bör gå med en hel del fippel att få meshen att ligga enbart på yttersidan och sen bara specificera godset..
Ska fråga han som ska FEMa vårat FSAE Chassie.


// Happy hunting


linjer mellan punkter och balkelement, inte solider.


mm


Jag kör med Structial PE för Ansys finns det ingen solver till i licensen som skolan har av nx.

Sen för att få till det lika som det kommer vara i verkligheten måste jag ju ändå täta alla rör, går ju inte att ha massa små glipor och sånt i ett riktigt chassie.

Men jag gör nog ändå dom riktiga fem analyserna av själva chassiet i Trinitas när jag väl klurat ut hur det fungerar.
Citera
zonander
Staffanstorp
Här sen Dec 2007
Inlägg: 59



Nu vet jag inte hur NX fungerar va. men det som du säger är glipor . är det i rörskarvarna du menar?

om du inte känner att programmet somdu använder kan hantera rörkonstruktioner tillräckligt bra så att du får en korrekt Cutlist etc. Då recomenderar jag dig att Testa Weldment Featuren I SolidWorks. Där kan du sammanfoga rör balkar och annat dylikt med en enda enkel funktion.
Sen så kan man även lägga till svetsfogarna så att man får exakt den from som man senare will ha


kolla in på Solidworks hemsida för inspiration.

_________________
Philip Andersson

Toyota Corolla Ke20 -77
Volvo Amazon B18 -67
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

Ajden skrev:
Jätte snällt att du kan fixa det här åt mig.
Nu har jag mätt lite granna på mig och själva gubben verkar ha ungefär samma storlek som jag så det behövs inte ändras något på.

Iom. att jag inte har någon vilkelmätare att tillgå nu mätte jag några mått istället.

på bilden som jag lägger med sitter gubben på det blå sträcken som är golvet i verkligheten. från golvet upp till mitten på knäna ska det vara 25 cm.
Ryggen ska lutas upp lite så att händerna är lite bakanför knäna fast ca 20 cm ovanför.
Då bör längden mellan längst upp på huvudet och golvet vara någonstanns kring 80-85 cm, var inte så lätt att mäta själv.




Lämplig stol kanske ? Snyggt jobbat Ajden, det är kul att följa processen när bilen värks fram



_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Jo dom verkar lämpliga undantag priset då. Men det är ju några år kvar innan hela bilen är klar så får se när det är dax för stolara vad det blir då.

Föresten vet du vad det är för banrekord på mittsverigebanan?
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Den där solidworks grejen lät väldigt intresant, får se om jag hittar någon "studentversion" av det och att det går att exportera modellen eller få över den på något annat sätt.
För det skulle vara riktigt bekvämt med en kaplista.
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

Ajden skrev:
Jo dom verkar lämpliga undantag priset då. Men det är ju några år kvar innan hela bilen är klar så får se när det är dax för stolara vad det blir då.

Föresten vet du vad det är för banrekord på mittsverigebanan?


Jag som trodde att du skulle ha den klar till snösmältningen, med det tempo som du brukar ha
Vet inte exakt vad rekordet ligger på, tror att det är runt 58 sek (slicksförsedd GT3, men tydligen har Axehult åkt liknande tid i BMWn också på slicks). Jag och Christer (Wankelseven) har åkt några tiondelar över minuten med gatdäck.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Re:

Libell skrev:
Ajden skrev:
Jo dom verkar lämpliga undantag priset då. Men det är ju några år kvar innan hela bilen är klar så får se när det är dax för stolara vad det blir då.

Föresten vet du vad det är för banrekord på mittsverigebanan?


Jag som trodde att du skulle ha den klar till snösmältningen, med det tempo som du brukar ha
Vet inte exakt vad rekordet ligger på, tror att det är runt 58 sek (slicksförsedd GT3, men tydligen har Axehult åkt liknande tid i BMWn också på slicks). Jag och Christer (Wankelseven) har åkt några tiondelar över minuten med gatdäck.


Vadå tempo jag brukar ha? Tog ju 5 år inann jag kom ut på banan med spriten och det kallar jag inte riktigt högt tempo.
Fast ett rullande chassie ska vara klart tills innan sommaren, men ingen hel bil.
Får ta och pata med axelhult i jul när jag ska fixa lite kf jobb åt honnom om vilken tid han kört som snabbast.
och sen får jag sattsa på att slå den tiden.
Citera
Racetech
Chassi utvärdering CAD Fem analys påbörjad.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
30680 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande