Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
beräkning av alfa 116 chassi bakvagn
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (19868 totalt)
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006

Vilken slump att jag råkade titta in i denna tråd lite i en egen chassifråga.
Ja ena hubben bak slog 0,4mm!!!!! Mätt ute på skivans yttre kant.
Andra hubben slog 0,02. dvs. godkänd.

Naven fram slog 0,2mm båda sidor.

Mina delar är fortfarande inte åtgärdade och ligger hos en firma lokalt för bearbetning, jag la drivlinan före i priokö.

Får man gå in här som lite amatör och fråga hur pass en sänkning av fästpunkten för framkant av dedion påverkar bilen?'
Har utrymmesbrist när jag ska montera bmwlåda+diff i bakvagn då lådan bygger mycket mer ovan ingående axel än gamla transaxellådan. Tanken var då att om jag måste, kanske sänka dedion lite i framkant för att skapa nödvändigt utrymme.

Ursäkta trådkap, men tyckte att detta var en utmärkt tråd att lägga fram frågan i.

Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
När du bromsar dras hjulaxeln bakåt och vill linjera med främre infästningen vilket gör att bilen reser sig i bakkant.

Om möjligt vill man ju ha tvärtom för då kan man ha mjukare fjädrar och mer krängare, särskilt på en gatbil.

Svårt att uppnå i praktiken men utflyttade bromsar ger anti rise eftersom ktaften då går genom dedionen istället för drivaxlarna.

västmanland
Här sen Apr 2006

så om jag sänker dedion i framkant 10-20mm och med bromsarna ute vid hjulen istället så borde det vara en +/-0 kanske?

Kommer behöva det lilla extra utrymmet känns det som nämligen.

Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Hur mycket det gör rent matematiskt är jag dock sämre på men ungefär så.

Umeå
Här sen Feb 2004

Blev det någonsin att någon som verkligen provat flytta främre de-dion bussningen ?

Jag ersätter ju bakmonterad 116 låda med konventioll bakaxel vinter och då öppnar sig möjligheten att sänka/höja frömre dedion infästning.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Skruva banåkabil
beräkning av alfa 116 chassi bakvagn
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (19868 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande