Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -71 (2,2L motor)fortsättning på motorbygget
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (50897 totalt)
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re:

Henke YZ skrev:
Kommer att bli riktigt bra med nya diffen thumbs up letar själv efter lamelldiff och 245-låda, men de verkar ju dessvärre inte växa på träd.
Gillar förövrigt verkligen din bil

Tackar för kommentaren! Jo 245 börjar bli ovanliga nu, kan säga till om jag hittar någon till salu.

Äger följande:
BMW M235 -14
BMW 330 -06 Banbil/bruksbil
*BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt)
Citera
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Uppdatering...

Dags för en liten statusrapport
Diffen har ännu inte dykt upp, men det är ju långt kvar tills den kan användas
Äntligen verkar vi ha hittat felet på mitt oljud i motorn Det är troligtviss kedjan till oljepumpen som blivit lite väl lång så den har slagit emot oljepumpens fäste!! Kommer nu beställa hem nya drev & kedja.
Har redan fått hem en massa packningar till motorn och växellådan... Vill inte riva ner skiten igen p.g.a läckage
Bild på min nya motorlyft... Klart smidigare än det hemmabyggda jag hade innan

Äger följande:
BMW M235 -14
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004

Saknar nästan mina gamla M10or när man ser hur smidigt det är att hiva ur och i de.
Dock tycker jag Biltemas lyft har onödigt höga "skenor" och ofta tar de i nåt hjul eller annat för att de i V-formation.
Man skulle kolla lite på de lyftar som används i vården och bygga om lyftarna så blir de perfekta. Lite off topic men ändå. Snyggt jobbat.

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re:

Carnesköld skrev:
Saknar nästan mina gamla M10or när man ser hur smidigt det är att hiva ur och i de.
Dock tycker jag Biltemas lyft har onödigt höga "skenor" och ofta tar de i nåt hjul eller annat för att de i V-formation.
Man skulle kolla lite på de lyftar som används i vården och bygga om lyftarna så blir de perfekta. Lite off topic men ändå. Snyggt jobbat.

Tackar Vi får väl se hur det går när motorn ska i sen... Jag hade ju redan lyft ur motorn och satt den i motorstativet när jag köpte Biltemas lyft och då fanns det ju inte så mycket ivägen

Äger följande:
BMW M235 -14
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005

Tjena Ricke,

segt att behöva riva ut motorn igen. Bytte du inte kedjan till pumpen när du byggde motorn?

Hoppas du hittat felet iaf så 02an kommer ut i vår

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re:

MickeM02 skrev:
Tjena Ricke,

segt att behöva riva ut motorn igen. Bytte du inte kedjan till pumpen när du byggde motorn?

Hoppas du hittat felet iaf så 02an kommer ut i vår

Hej Micke.

Jag köpte motorn färdig, men jag bytte pumpen då den inte passade i mitt oljetråg... Men kollade väl inte kedjan då

Vi är som sagt rätt säkra på att det är detta vi hört när man har gasat på. På tomgång hördes det inget. Ska kolla på lagren också nu när jag ändå har det nere

Mätte lite på blocket idag och fick det till att den är borrad till 92,5mm med 80mm i slaglängd. Vad jag har hittat så är det standard med 80mm på ett 2,0l motor?

Äger följande:
BMW M235 -14
Citera
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005

Trådstartare
motor bygge...

Var ett tag sedan man uppdaterade här...Är väl lite lat Det som hänt sen i våras är att en 323 E21 diff har varit nere hos Magnus på JMB Optimering för totalrenovering samt omslipning till 40% bromsverkan och ändrad utväxling till original 1602 (4,10). Denna är nu monterad på bilen.

Just nu håller vi på med att montera ihop motorn igen efter planing av blocket p.g.a dåligt komp i motorn samt kolvarna har fått nya större ventilurtag samt är viktade. Även toppen behövdes renoveras då den läckte lite på avgassidan.
Tur man får experthjälp från min motorrenoverare mattias att sätta ihop motorn igen, Tack!!!

Alla lager + packboxar m.m byts självklart ut också + att ny kedja till oljepumpen är monterad samt kontrollerat spänningen på kedjan. Väntar nu på en sista packbox som bör komma på onsdag, så denna veckan ska nog motorn vara ihop igen Allt det jobbiga som att montera vevaxlen, kolvar samt kolla spelet på veven samt väga in kolvarna är gjort liksom byta nållagret till vevaxlen som satt som bara f**n! Resten bör inte ta så långt tid att få dit....

Växellådan ska också ses över när den ändå är nere. Det blir byte av olja samt att en packbox till växelarmen ska bytas.

Har också monterat två ny Sparco Sprint stolar nu

Förhoppningsviss hinner jag få ihop allt snart så att vi kan bänka bilen hos Bert-ola på Masens motor till hösten

Vi ses på Knutstorp den 4-5 Aug

Äger följande:
BMW M235 -14
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005

Kul att det går framåt Ricke! Hoppas motorn funkar fint sen och levererar det sen ska göra i bänken.
Vad kostade renoveringen av diffen om man får fråga?

//Micke

Citera
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005

Trådstartare
motor bygge...

Micke: Pm skickat

Allt hemma från BMW nu Vi beställde en ny 92mm topplockspackning också från MotorNord, men tyvärr var det två veckors leveranstid på den. Blocket ska dock färdigställas till helgen är det tänkt, så att vi kan sätta på toppen när packningen kommer nästa fredag.

Äger följande:
BMW M235 -14
Citera
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Halvfärdig motor!!

Nu är vi klara med blocket topplockspackningen bör komma idag, så nästa vecka sätter vi ihop hela motorn
Lite bilder på blocket:

Så dags att packa brorsan's gamla 3,0Si för färd mot 3 dagar på Ring knutstorp.

Äger följande:
BMW M235 -14
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005

Ser bra ut Ricke!
hoppas att maskin fungerar som du tänkt dig

BMW 1602 -73 projekt
Citera
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re:

Henke YZ skrev:
Ser bra ut Ricke!
hoppas att maskin fungerar som du tänkt dig

Tackar Jo det kommer den säkert att göra då mattias som hjälper mig är mycket noga med allt thumbs up

Har nu fått hem 2 st. drivaxlar från E21 som ev. ska monteras. Har hört att dom är längre än 02:ans, så dom passar perfekt om man har e21 diff. Man måste dock montera 02:ans yttre ände som sitter vid hjulen för att det ska passa.

Fler bilder kommer nog i veckan....

Äger följande:
BMW M235 -14
Citera
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Behöver lite hjälp....

Har nu jämnfört E21 drivaxlar med 02:ans och såg då att 02:ans är ca: 10mm längre än E21. Så är det någon som vet vilken man ska använda till en 323 E21 diff som sitter på en 1602 där allt annat i bakvagnen är original förutom fjädrarna som sänker ca:60mm?
Lite bilder: Den övre på bilderna är som sagt var från en E21:a och den nedre från en 1802:a.

Äger följande:
BMW M235 -14
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Jag använder e21 drivaxlar, med 02-knuten ute vid hjulet. Min bil är sänkt lite den med.

/Anders

Stenungsund
Här sen Nov 2002

dubbel

Emmaboda
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Jag provade att dra dit mina original drivaxlar från 1602:an och dom passar ju. Det går att röra drivaxlen lite i sidled när bilen är upphissad... Men blir det för lite spel sen när man sänker ner bilen? Hur lossade du drivaxlen från yttre knuten vid hjulet? Går det att göra medans den sitter fast på bilen?

Bild på nya 323 diffen monterad på bilen

Tack för hjälpen

Äger följande:
BMW M235 -14
Citera
Jonatan_M535
Lindås
Här sen Dec 2007

thumbs up

BMW M535i-85, BMW 540i/6-97, BMW 3,0Si, BMW 520i-92
Citera
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Tyskland nästa :)

Imorgon bär det av för en vecka i tyskland. Ska till Nürburgring såklart för att kolla på DTM tävlingen i helgen samt samt åka runt lite i tyskland och bl.a kolla in BMW welt och Porsche museumet

Skulle igentligen har åkt med i Ringtaxi M5:an, men efter mycket strul med betalningen för biljetterna så blir det nog tyvärr inget Kanske skulle hyra en bil och köra själv istället om man vågar

Min packning har äntligen kommit till toppen nu, så när jag kommer hem igen kan vi montera ihop motorn.

Äger följande:
BMW M235 -14
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005

Drivknut...

Ricke, enligt Lennart på 02- depån ska man kunna köra med original 02-axlar vilket oxå jag kommer göra. Lennart har borrat om mina medbringare till 02-hålbild och bekräftade detta då. Vet av fler som kör så här uppe.

Ha det så kul på resan!! Är grymt avis👍

Citera
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re: Drivknut...

MickeM02 skrev:
Ricke, enligt Lennart på 02- depån ska man kunna köra med original 02-axlar vilket oxå jag kommer göra. Lennart har borrat om mina medbringare till 02-hålbild och bekräftade detta då. Vet av fler som kör så här uppe.

Ha det så kul på resan!! Är grymt avis��

Tackar, ja kul kommer vi nog ha! Ja mina medbringare är också omborrade till M8 för 02-axlarna, känns ju skönt att man inte behöver plocka ner allt igen och byta till e21 axlar. Tänkte jag skulle fråga Lennart när jag ändå pratade med honom på knutstorp, men glömde bort det när man stod och kollade in hans och en till 02-tävlingsbil.Den vita som stod där skulle man ha Blev många bilder kan jag säga på intressanta lösningar från den bilen...

Får väl slänga upp lite bilder här sen från Tyskland

Äger följande:
BMW M235 -14
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005

Ja, den bilen ser grymt välbyggd ut!! Du får gärna dela med dig av dom bilderna om du vill! Alltid kul att se nya lösningar...

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -71 (2,2L motor)fortsättning på motorbygget
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (50897 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande