Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 4 besök senaste veckan (40055 totalt) |
Tänkte jag skulle köra en uppdatering här så ni vet att det händer nånting. Har blivit mycket gjort så jag ska försöka sammanfatta lite så det verkar vettigt.
Har ju som sagt hållt på och trixat lite med att få dit S50 spjällhusen... Var ingen lek. En adapter platta var iaf ett måste... Började med att göra en mall... ![]() Sen var det bara att nöta på: ![]() Det finns många anledningar till att göra plattan vinklad... Men jag blev inte nöjd: ![]() I mitt tyckte blev radien alldeles för tvär ner i toppen så jag gav upp här... Hade kunnat testa det här mycket enklare och billigare med t ex en 2"4 bräda eller liknande så hade jag spart 2 dagars jobb.. Jag var inge vidare sugen på att stå vid fräsen 2 dagar till så kom jag på en firma inte långt ifrån som har en vattenskärare.. Åkte dit och 2 timmar senare hade jag den här: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nu vart jag nöjd, Men att jag inte kunde vinkla om spjällen lite så vart det en lite andra problem.. Spjällägesgivaren tog i VANOS solonoiden.. Löstes genom en ny spjällaxel och flytta den till andra sidan. och lite fräsning här och var.. Under tiden jag höll på med det här så fick jag 6st fina flänsar CNC frästa.. ![]() ![]() Sen en fin fuelrail: ![]() ![]() ![]() Efter jag hade allting och gjort allt maskinjobb så plockades allting isär för att tvättas... Var inte riktigt lika lätt att få ihop allting.. Blev nästan yr när man kollade på högen med delar som var så jag bestämde mig för att sortera upp allting för att se vad jag egentligen hade.. Sen var det bara att börja pussla. ![]() och efter ett par timmar var dom ihop.. ![]() ![]() Sen bar det iväg för att testmontera i bilen. ![]() ![]() ![]() Passar utmärkt, Förutom att det ligger dikt emot oljefilterhuset. Mätte lite grann och insåg att det skulle bli ännu värre med mitt M3 filterhus.. Andra bekymret var att när inte min vinklade adapterplatta blev någon hit så pekar rören uppåt som ni ser... Så det var bara att åka iväg och jaga 50mm alurör med 30 graders bockning. Det hittades, och det mättes och mättes och mättes för att få allting rakt för att tillsist svetsa dom mot dom CNC frästa flänsarna.. Har haft en AC-DC TIG i ett par år med aldrig lagt ner nå tid att lära mig svetsa alu.. Funderade på om jag skulle lejja bort det eller träna lite och göra det själv.. Så efter 2 timmar träning på lite spillbitar tyckte jag att det dög.. Och tycker det blev helt OK när det var klart: ![]() ![]() ![]() Nästa steg är att svetsa ihop dom med den här: ![]() ![]() Väntar bara på att Mr. CNC ska få tid att köra ut den. Problemet med oljefilterhållaren löstes med en del från VAC.. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Det är väl det jag har att visa nu som kan vara av intresse.. Hoppas ni gillar bilderna så ska jag ta lite nya när jag är klar med en kolfiber box vi håller på att göra.. En kopia av det här: ![]() ![]() _________________ Jimmy Öberg |
||||||
Re:
Tack för en fin beskrivning. Jag ska göra samma sak på min m52b20. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
På M50 klarar du dig nog lindrigare... Jag tror man får plats med TPS'en på dom. Men oljefilterhuset åker du på att göra nånting åt. Tror att det till och med är högre på M50. Har sett dom som kapat av och svetsat om deras orginal hus men jag tycker att VAC's alternativ har kommit ner i pris såpass nu att det är ingen idé att hålla på och krångla. Det jag inte gillar här är vinkeln på spridarna.. Ett alternativ skulle vara att kapa och slipa ner orginal "hylsorna" till spridrana och bygga igen det med svets, därefter köra upp hål för nya spridarhylsor i den vinkeln man vill ha.. Annars kan man kolla på spridare med längre utstick.. Bosch har kommit med Gen 3 spridare nu som jag tror skulle funka klockrent. Jag kommer att köra med custom spjällhus senare.. Men jag vill prova det här först. Jag håller på att terapi rita lite i Solidworks på en fläns en integrerade spridarhål, och nya spjällhus men med mekaniken från S50ins.. _________________ Jimmy Öberg |
||||||
Re:
Jag tror inte att budgeten för den motor jag samlar delar till...rymmer ett så fint oljehus som ditt. Så jag får nog kapa och svetsa... ![]() (liten rättelse. det är en m52 jag bygger...kom jag just på) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Jag har ett kapat S50 filterhus som inte är dyrt liggandes om du är intresserad. Vet inte om jag vågar sälja det heller, Jag vill minnas att det inte ser vackert ut. Jag kan ta mig en titt på det igen. _________________ Jimmy Öberg |
||||||
Re:
Vi åker lågbudget långlopp. Så finns funktion så kommer utseende i andra hand. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Stiligt Jimmy, följer med intresse ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||
Re:
Jag tackar och bockar! Kan förhoppningsvis ha lite mer att visa till helgen. Hoppas på att det kommer kunna bli lite utav en 330 CSL tillslut. ![]() _________________ Jimmy Öberg |
||||||
Re:
Tack Patrik! Kul om man kan se mer M54or sen om man lyckas få nån snurr på den här! _________________ Jimmy Öberg |
||||||
Lite fina CNC delar!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Det är nu det har knytit sig lite.. Jag behöver 30 graders böjjar mellan flänsarna och "trattplattan". Innerdiametern måste vara 50mm.. Finns det någon här som har tillgång/möjlighet att bocka 30 graders böjjar av 54x2mm rör? Andra förslag? Kolfiber? do88.se kommer att få hem 25 graders böjjar med 51mm innerdiameter, men jag vill helst inte använda slang. Dels är för att jag är rädd att den ska "svikta", och sen att jag får kanter på insidan som påverkar flödet. _________________ Jimmy Öberg |
||||||
Liten uppdatering... Grenrör och avgasystem från Kromer Kraft.
![]() ![]() ![]() ![]() Det är ett sk "steppat" grenrör som konar i diameter hela vägen, Börjar på 38mm och är 43mm innan kollektorerna... Keramiskt coatat och fint... Köpte det i andrahand, Avstämt för en näst intill likadan motor som min, fast med snällare kammar, därav blir det tyvärr 40-50mm för långa rör. Men hoppas på att det ska funka fint ändå. Avgassystemet är 3,5" hela vägen, ovalt utformat där det ligger som lägst för att få lite mer markfrigång. För övrigt så är VANOS'en och oljepumpen isärplockade för renovering.. Ska sättas ihop igen nästa helg kan jag tro. _________________ Jimmy Öberg |
||||||
Riktigt snyggt bygge!
Visste inte att M54:an hade stålfoder. Trodde det var nikasilfoder som de andra alumotorerna. Kör hårt! Kommer att följas! ![]() _________________ Daniel "Padde" Lindstedt BMW 328 projekt i samarbete med: NFS.nu | Collex Styling | Schmiedmann | Adolfsson Composite | PPF | DOTZ | |
||||||
Re:
Tack! Vad jag kunnat komma fram till, och vad jag fått vetat på BMW så har alla M54or stålfoder. Just nu letar jag efter tom/lätt krockad BMW E46 Coupe kaross... Känns inte rätt att börja slita i min fina 330... Jag bygger ju på en lös motor... Hade vart roligt att komma över en 323 Coupe eller liknande i rimligt pris så jag kan börja köra igång med karossen också! _________________ Jimmy Öberg |
||||||
Re:
Johan har en stående, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php + lite annat som du kanske behöver https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Patrik Skoog |
||||||
Re:
Vad är det för längd på primärrören och vad är det avstämt till för varvtal? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 4 besök senaste veckan (40055 totalt) |