Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Säsongsavslutning på Mantorp 10/10: Anmälan stängd
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (20340 totalt)
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
[Mycket o/T]


Audi Club Sport har vi sedan gammalt ett samarbete med så ACS-medlemmar är inbjudna.
ACS är ännu för "små" för att kunna arrangera en större banträff själva och tex bjuda in BMWSC, men ACS brukar bjuda igen med mycket hjälp kring våra arrangemang, en högre träffavgift, samt ett gäng goa gubbar.
Klubbarna har hängt ihop under många år nu, och det är glädjande att se ACS återhämta sig från en svår tid med mycket lågt antal deltagande medlemmar.
Förhoppningen är att ACS lyckas att växa till sig så att ett större samarbete kan bli möjligt.
Sedan om ACS kallar arrangemanget "sitt" eller ej ser jag mest som ett resultat utav att ACS trivs med oss, och ser sig som en del i BMWSC-gemenskapen efter många år tillsammans.
Vi har haft i snitt ca 11 ACS-medlemmar per banträff denna säsong.
Av dessa ca 11 så har majoriteten hjälpt till med tex line-up och besiktning.
Något som har uppskattats då det har varit lite upp och ned med arrangörshjälp från BMWSC-medlemmar.

MINI är en del av BMW AG, och tillhörande klubbar har också inställningen att hjälpa varandra.
BMW Club Schweden och New MINI Club Sweden har en möjlighet att utveckla ett trivsamt samarbete.
Bankörningsglada MINI:sar är också välkomna som medlemmar i BMWSC.
Vi har haft i snitt ca åtta MINI:sar per banträff så framtiden ser ljus ut vad det gäller bankörning och MINI.
Åtskilligt fler MINI:sar har blivit medlemmar i BMWSC.

Våra vänner i Club Renault försöker att starta en klubb/avdelning för bankörningsglada fransoser.
Då vi inte förväntade den anstormning av BMWSC-medlemmar vi har haft på våra banträffar denna säsong så bjöds fransoserna in på försök för att kunna hjälpa dels BMWSC med sitt deltagande, och dels få en möjlighet att kunna ta steget att intresserar fler fransoser för bankörning.
Vi har haft i snitt möjligen en fransos per banträff (Mårten Dignell) denna säsong så framtiden för bankörning för fransoser ser ju mindre positiv ut.

Att "hjälpa", "samarbeta", och "utveckla" över klubbgränserna har varit målet.
Något som kanske upplevs som skrämmande och gammalmodigt i dessa tider när det är populärt att fokusera på sig och sitt först - kanske också enbart - i stället för att se framåt, och försöka bidra med något som är bra för motorsporten, samt den ideella föreningsvärld som klubbarna lever i.
Det finns åtskilliga exempel på motsatsen och resultatet av detta.

Nu har det ju visat sig i efterhand att BMWSC med den utveckling vi har haft under denna säsong, säkert skulle klara oss väl med inget, eller enbart ett minimalt samarbete vad det gäller deltagandet på våra banträffar.
Å andra sidan vet vi att allt kan ändras mycket snabbt.
Vi hade ju bara runt 40 egna BMWSC-deltagare bara för några år sedan efter en topp på ca 80 enligt gamla medlemmar på 90-talet.
Helt utan samarbete med andra klubbar kommer vi aldrig att klara oss utan, speciellt inte om våra egna deltagare fortfarande vill slippa att stå flaggvakt, och försöka minimera sin egen arbetsinsats under våra arrangemang.
Det är fortfarande på tok för få som bidrar med att få hjulen att rulla i denna klubb.
Även om nu Mantorp 10/10 ser ut att få väldigt många frivilliga händer.

Det gäller att hitta en bra "mix".
Någon sorts "turordningslista" för medlemmar och inbjudna om den fantastiska utvecklingen vi har haft under 2009 fortsätter bör också ingå i den "mixen".
Något som också har efterfrågats av medlemmar.
Då gäller det också att betala i tid. Något som många gillar att "slarva" med.

Nu är detta snarare ett "I-landsproblem" för klubben, vilket borde innebära ett gott betyg för klubben, och dess arrangemang.
Något för kommande styrelse att fundera på.


[Mycket o/T slut]


Så vad var det denna tråd handlade om egentligen....?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Ja, just det ja...


71 anmälda nu thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038



Är BMW-ägare men ej medlem i BMW Sport Club, skulle gärna vilja komma och köra på Mantorp, om jag förstått det rätt måste man vara medlem för att få köra, eller?
Ansvarig för BMWSC kan väl kontakta mig angående ett medlemsskap.
Per tel. 070-6975767
Per. mail lars.roxnas@telia.com
eller per PM.

Tack på förhand.
Lars Roxnäs

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Lars,

om du vill vara med så krävs medlemskap i BMWSC, förarlicens (SBF), och en BMW-bil att köra med.
Medlemskap i BMWSC löser du via medlemsansökan på http://www.bmwsc.com./website1/1.0.1.0/37/1/index.php .
Medlemsavgiften är 350 Kr för 2009, dvs nytt medlemskap måste lösas 2010.
om du gör ovanstående och sedan anmäler dig via http://www.bmwsc.com./website1/1.0.1.0/145/1/index.php , samt betalar träffavgiften på 600 Kr för BMWSC så är du välkommen till Mantorp.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



höfläkt skrev:
ok Ulrich?


Helt ok!

_________________
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038



Måns Ulveståhl skrev:
Lars,

om du vill vara med så krävs medlemskap i BMWSC, förarlicens (SBF), och en BMW-bil att köra med.
Medlemskap i BMWSC löser du via medlemsansökan på http://www.bmwsc.com./website1/1.0.1.0/37/1/index.php .
Medlemsavgiften är 350 Kr för 2009, dvs nytt medlemskap måste lösas 2010.
om du gör ovanstående och sedan anmäler dig via http://www.bmwsc.com./website1/1.0.1.0/145/1/index.php , samt betalar träffavgiften på 600 Kr för BMWSC så är du välkommen till Mantorp.

Jag har nu betalat medlemsavgiften och tänkte anmäla mej för träffen. I anmälan skall medlemsnummer fyllas i men jag har ej något ännu. Förmodar att nummer tilldelas mej när bet. är registrerat. Vad göra? Vill inte missa denna träff nu när jag äntligen har betalat medlemsavg.

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Roxnäs skrev:


Jag har nu betalat medlemsavgiften och tänkte anmäla mej för träffen. I anmälan skall medlemsnummer fyllas i men jag har ej något ännu. Förmodar att nummer tilldelas mej när bet. är registrerat. Vad göra? Vill inte missa denna träff nu när jag äntligen har betalat medlemsavg.


Skriv i medelandefältet på anmälan hur det ligger till så ska du se att det löser sig

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Roxnäs skrev:


Jag har nu betalat medlemsavgiften och tänkte anmäla mej för träffen. I anmälan skall medlemsnummer fyllas i men jag har ej något ännu. Förmodar att nummer tilldelas mej när bet. är registrerat. Vad göra? Vill inte missa denna träff nu när jag äntligen har betalat medlemsavg.


Skriv i medelandefältet på anmälan hur det ligger till så ska du se att det löser sig


...eller skriv tex "???"

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Måns Ulveståhl skrev:
[Mycket o/T]

Av dessa ca 11 så har majoriteten hjälpt till med tex line-up och besiktning.
Något som har uppskattats då det har varit lite upp och ned med arrangörshjälp från BMWSC-medlemmar.

Att "hjälpa", "samarbeta", och "utveckla" över klubbgränserna har varit målet.
Något som kanske upplevs som skrämmande och gammalmodigt i dessa tider när det är populärt att fokusera på sig och sitt först - kanske också enbart - i stället för att se framåt, och försöka bidra med något som är bra för motorsporten, samt den ideella föreningsvärld som klubbarna lever i.
Det finns åtskilliga exempel på motsatsen och resultatet av detta.

Helt utan samarbete med andra klubbar kommer vi aldrig att klara oss utan, speciellt inte om våra egna deltagare fortfarande vill slippa att stå flaggvakt, och försöka minimera sin egen arbetsinsats under våra arrangemang.
Det är fortfarande på tok för få som bidrar med att få hjulen att rulla i denna klubb.
Även om nu Mantorp 10/10 ser ut att få väldigt många frivilliga händer.


[Mycket o/T slut]



Hej, som relativt nybliven medlem så tycker jag det är trist att ordföranden uttalar sig såpass negativt om BMW SC's medlemmar som citaten ovan..
Under de evenemang jag varit med och kört så har det ALDRIG framkommit att det har behövts hjälp med t ex flaggposteringar eller annan hjälp för att underlätta dessa supertrevliga arrangemang. Jag och säkert fler med mig hade gladeligen hoppat in och skött line-up eller en flaggpostering om så hade önskats.. I stället har jag tyvärr upplevt styrelsens engagemang på träffarna som lite av en "klubb i klubben" där det varit svårt att ta sig in och ens få några minuter att prata då styrelsen stått tillsammans och pratat mest med varandra eller stressat irrat omkring, för att vara tydlig så har jag all förståelse för att det säkert varit mycket att göra osv..
Men för att inte "kasta bäver i trähus" så är det kanske en idé att ta upp behovet av insatser från fler medlemmar i samband med kallelse till träffar eller på förarmötena innan.. Nu känns det bara trist att få läsa den tydligt markerade kritiken på Rejsa..

För övrigt så har jag både per mail och per telefon bekräftat mitt intresse för att kunna bidra inom BMW SC till herr Samson.. Och kommer att finnas på årsmötet på Mantorp för att höra hur vi fler skulle kunna hjälpas åt att fördela uppgifter inom arrangemangen så att vi medlemmar slipper bli utsatta för denna typ av oproffsiga påhopp av vår egen (förvisso avgående, men ändock) ordförande!

Bästa hälsningar,

// Johan
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Jag tror absolut inte det är på det sättet Måns vill att det ska tolkas, sen står det ju i första inlägget vilka som är frivilliga arrangörer, och det är bara att kontakta Måns när inbjudan kommer upp om att man vill vara arrangör

_________________
Viktor Starkman
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Ultura skrev:
Jag tror absolut inte det är på det sättet Måns vill att det ska tolkas, sen står det ju i första inlägget vilka som är frivilliga arrangörer, och det är bara att kontakta Måns när inbjudan kommer upp om att man vill vara arrangör


Nu kan jag inte tala för andra människor (kanske du kan?) men jag utgår från att du har rätt. Men det ursäktar inte den negativa kritik som lite "plumpt" framförts i texten ovan.

Jag hoppas verkligen att det inte är lika illa menat som det är skrivet för det är mycket trist att som medlem få "smisk" av ordföranden när man inte medvetet maskat på träffarna som Måns får det att låta..

Bästa hälsningar,

// Johan
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Nu blir det sådant där jobbigt o/T igen, men skyll er själva för att lämna en öppning ovan ...


Johan,

Klubben är alldeles förträffligt glad över medlemmar som anmäler sig till både styrelseuppdrag, och frivillig hjälp under banträffarna.
Det finns en samling sådan hjältar inom klubben. Utan dessa medlemmar har vi ingen klubb.
Tyvärr är den samlingen en väldigt liten minoritet av klubbens ca 300 medlemmar.
Resultatet blir därför att vi "bränner ut" den mindre samling medlemmar som försöker bidra med något.
Något som känns väldigt onödigt och tråkigt.

om du uppfattar att jag "skäller" så är det inte alls fallet.
Jag försöker påpeka för flertalet att inget sköts per automatik i klubben.
om något sker så är det pga av att en s.k. hjälte/eldsjäl har lagt ned både sin tid och själ.
Tänk om många fler kunde bidra. Det skulle underlätta, och dessutom skulle klubben kunna utvecklas till något ännu mycket bättre än vad vi har i dag även om det vi har i dag inte direkt skäms för sig.

Att du gärna vill försöka att bidra med något är bara att applådera.
Det är sådant som ger oss hopp, och en tro på en fortsatt stark utveckling för klubben.

Vad det gäller samarbete med andra klubbar så är också det något som är av vikt.
Hjältar/eldsjälar behövs även i dessa klubbar, i många fall mer än i BMWSC, och det bästa att göra är att samarbeta över klubbgränserna för att underlätta arbetsbördan för involverade klubbar.
Våra flaggvakter som vi hyr in kommer inte från tomma intet, utan från andra ideella klubbar som också har det tufft att hitta hjältar/eldsjälar.
Anledningen att vi hyr in dessa är för att våra medlemmar gärna betalar något extra för att slippa stå flaggvakt.
Så länge andra klubbar hittar flaggvakter som vi kan hyra in så går det.
Vi kan ju fundera på hur vi kan ge vår hjälp tillbaka till dessa klubbar.
Att tex få möjligheten att hjälpa till med STCC är ju inte heller fy skam

Att sedan flertalet frivilliga som hjälper till på våra banträffar oftast är samma personer innebär inte att dessa personer hemskt gärna vill hjälpa till varje banträff utan mer att dessa personer känner sig tvugna att hjälpa till varje banträff för att det ska gå runt.

Nu på Mantorp 10/10, som jag skrev, så har betydligt fler anmält sitt intresse att hjälpa till, vilket är mycket roligt.
Vi kan bara hoppas att vi får se samma respons varje banträff 2010.
Hjälper vi alla till lite då och då under en säsong med våra arrangemang så blir resultatet ännu bättre, och samtliga kan få lite rast och vila (+ många fler varv) emellanåt under våra banträffar.

Hatten av för alla som har hjälpt till med arrangmangen under 2009; Frivilliga arrangörer, instruktörer, styrelse, inhyrda funktionärer, bärgare, rescue, ambulans, domare, tävlingsledare, besiktningspersonal, tidtagare et al
Samtliga hjältar i mina ögon thumbs up
Övriga kommer att erbjudas många chanser att bidra under 2010

Kör och njut på våra arrangemang tillsammans med övriga goa gubbar vi har inom BMWSC 2010.
Tänk bara på att ratta en bil är lätt - det svåra är allt runt omkring- så bli det säkert en ännu roligare säsong 2011.

Åter igen, thumbs up till dig Johan för att du vill hjälpa till.
thumbs up thumbs up till dig för att du vill hjälpa till i styrelsen där det tyngre arbetet sker, och där vi alltid behöver medlemmar som är beredda att rulla upp skjortärmarna.

Det behövs fler "Sunkisar", inte bara i BMWSC utan inom hela motorsporten.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Lite mer OT

Personligen känner jag inget av det som Sunk säger, kan bara hålla med Måns i frågan, problemet är ju på inget vis unikt för oss utan ett väldigt vanligt problem i ideella föreningar och klubbverksamhet. Själv har jag inte behövt någon mer utförlig info om att det finns behov av frivilligt folk på våra träffar men där är vi olika.

Jag har själv varit drivande i frågan att Audi skall få vara delaktig på Knutstorp som alltid varit starkt knutet till enbart BMW. Audikillarna är toppen på alla sätt och vis och precis som Måns säger ställer dom upp till 100% på alla träffar och dessutom alltid med glimten i ögat thumbs up Jag hade en toppenhelg på Knutan med alla från ACS och många goa minnen (dock en del svarta fläckar )

Dock är jag inne på Stefans (Höfläkt) linje om att vi kanske på något vis borde ge våra egna klubbmedlemmar förtur till dom arrangemang som vi i grund och botten arrangerar.

Detta är kanske något vi får diskutera på årsmötet huruvida man löser detta på ett smidigt vis. Alla tycker uppenbart inte likadant i frågan men det får man kanske ta en röstning om det eller hur det nu fungerar. Är det krav på motion för att kunna diskutera detta på årsmötet?

Sorry för ot i tråden än en gång.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Nu var jag inte ute efter att stjäla cred i förtid för insatser jag inte gjort, Måns, detta handlar inte om mig, utan jag påpekar bara följande punkter:

- Du dissade medlemmarna i BMW SC och pekade ut oss som att vi inte är intresserade av att hjälpa till UTAN att vi fått chansen att hjälpa till, vilket är vad jag reagerade på.

- När man anmäler sig till dessa fantastiska (jepp!) evenemang så åtar man sig redan i anmälan att hjälpa till som t ex flaggvakt, varför Ni behöver samma åtagande en gång till i en separat tråd övergår mitt förstånd, alla som som ivrigt står och hoppar i väntan på att få köra på förarträffarna är resurser som står till styrelsens förfogande och, upprepning, har samtliga redan åtagit sig att hjälpa till i sin anmälan, bara att fördela ut uppgifter inför dagen där och då.

- Samarbetet med andra klubbar har jag inte ens nämnt, det var tidigare debattörer i sina inlägg som gjorde. Min åsikt är att det är en positiv krydda till träffarna, och så länge de har samma möjligheter till att anmäla sig samt samma skyldigheter att hjälpa till så är allt så bra det kan bli.. det har Ni styrt upp jättebra.

- Håller självklart med om att alla som ställer upp och hjälper till är värda en stor eloge thumbs up och ser fram emot när ALLA har en möjlighet att hjälpa till, även de som kanske inte är så framåt och känner sig lite för osäkra för att själva ta kontakt. Alla har faktiskt gjort åtagandet att hjälpa till i själva träffanmälan, sen är det upp till arrangörsansvariga att fördela dessa resurser på bästa sätt och förvalta detta samarbete inom klubben så att vi alla får en så trevlig och bra träff som möjligt.

Sorry för OT!

// Johan
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Herr Sjöström,

Nej, någon motion behövs inte.
Jag tror samtliga är överens om en lämplig turordningslista för arrangemangen 2010 om vår succé fortsätter.
Hur den bäst utformas, och i bästa samförstånd med samarbetande klubb/klubbar, kan våra blivande gatbilsrepresentanter lösa galant under vintermörkret.

Herr Johan,

Nej, alla som står och stampar och vill köra är inte redo att se sig som resurser till vårt förfogande.
Vissa anmäler sig frivilligt på studs.
Vissa anmäler sig efter lång startsträcka och lite övertalning.
Andra vill inte alls. Oavsett.
Gäller både gatbilsförare och cupförare.
Tänk på att jag måste generalisera när jag pratar om ca 300 st medlemmar, och inte syftar på enskilda medlemmar.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038



Anmäld och betalad för lite bankörning med BMW:en.

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Roxnäs skrev:
Anmäld och betalad för lite bankörning med BMW:en.



Vad är detta? Plötsligt topic-relaterat

Välkommen thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



johan sjöström skrev:
Dock är jag inne på Stefans (Höfläkt) linje om att vi kanske på något vis borde ge våra egna klubbmedlemmar förtur till dom arrangemang som vi i grund och botten arrangerar.

Detta är kanske något vi får diskutera på årsmötet huruvida man löser detta på ett smidigt vis. Alla tycker uppenbart inte likadant i frågan men det får man kanske ta en röstning om det eller hur det nu fungerar. Är det krav på motion för att kunna diskutera detta på årsmötet?


Tack Johan, det är alltså inte frågan om att jaga ut någon annan utan bara att ta detta till en diskussion som kan leda fram till ett ställningstagande och sedemera beslut. Allt för att föregå.

Det räcker med att ta upp på övriga frågor. Det förs ändå till handlingarna.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



höfläkt skrev:
johan sjöström skrev:
Dock är jag inne på Stefans (Höfläkt) linje om att vi kanske på något vis borde ge våra egna klubbmedlemmar förtur till dom arrangemang som vi i grund och botten arrangerar.

Detta är kanske något vi får diskutera på årsmötet huruvida man löser detta på ett smidigt vis. Alla tycker uppenbart inte likadant i frågan men det får man kanske ta en röstning om det eller hur det nu fungerar. Är det krav på motion för att kunna diskutera detta på årsmötet?


Tack Johan, det är alltså inte frågan om att jaga ut någon annan utan bara att ta detta till en diskussion som kan leda fram till ett ställningstagande och sedemera beslut. Allt för att föregå.

Det räcker med att ta upp på övriga frågor. Det förs ändå till handlingarna.


Ja sen får vi väl ta en diskussion hur vi gör med Porrsjes och Lambos men först vill jag åka ett varv Stefan

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Olof.B
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 114



Porrsjes...? Skåningar...

_________________
Olof Blücher

BMW 325 -88
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Sunk skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
[Mycket o/T]

Av dessa ca 11 så har majoriteten hjälpt till med tex line-up och besiktning.
Något som har uppskattats då det har varit lite upp och ned med arrangörshjälp från BMWSC-medlemmar.

Att "hjälpa", "samarbeta", och "utveckla" över klubbgränserna har varit målet.
Något som kanske upplevs som skrämmande och gammalmodigt i dessa tider när det är populärt att fokusera på sig och sitt först - kanske också enbart - i stället för att se framåt, och försöka bidra med något som är bra för motorsporten, samt den ideella föreningsvärld som klubbarna lever i.
Det finns åtskilliga exempel på motsatsen och resultatet av detta.

Helt utan samarbete med andra klubbar kommer vi aldrig att klara oss utan, speciellt inte om våra egna deltagare fortfarande vill slippa att stå flaggvakt, och försöka minimera sin egen arbetsinsats under våra arrangemang.
Det är fortfarande på tok för få som bidrar med att få hjulen att rulla i denna klubb.
Även om nu Mantorp 10/10 ser ut att få väldigt många frivilliga händer.


[Mycket o/T slut]



Hej, som relativt nybliven medlem så tycker jag det är trist att ordföranden uttalar sig såpass negativt om BMW SC's medlemmar som citaten ovan.......................................................................

// Johan


Såååå negativt att man måste bli alldeles upprörd ( !? ) var det väl inte ?

om du sätter dig in i vad Måns gjort under sina år som ordförande för klubben etc, förstår du nog att han endast menar väl, och att putta medlemarna lite i ryggen går åt för att det ska hända något, framtidstänk skulle jag kalla det.

Fasen vad man längtar tills nästa lördag.... ( så, nu blev det inte helt OT... )

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Allmänt banåkaforum
Säsongsavslutning på Mantorp 10/10: Anmälan stängd
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (20340 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande