Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12 besök senaste veckan (35189 totalt) |
Re: komp sänkning
[quote="Göran Malmberg"]
Jag vill korrigera vad jag skrev lite till, Då är det låg komp o mer laddning som gäller, alltså mer bränsleluftblandning att förbränna. De stiften Johan föreslår är bra, men eftersom du förstört stift så bör du hålla ögonen öppna efter andra varningssignaler då du kan passera gränsen utan att stiftet ger signaler på samma sätt. Kolla i förbränningsrummen regelbundet, säskillt om du gör förändringar i tändinställningar eller bränslet. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re: komp sänkning
Ja utan sido elektrod så slipper man ju att den går sönder, MEN tror det blir nytt problem bara nämligen att jag får misständningar vid för högt laddtryck.. Som det är nu så måste vi "knacka" ihop stiften oavsett om det gäller platina eller std för att stiftet ska orka ge gnista.. Dessa utan sidoelektrod går ju inte att knacka ihop o gissar på att mitt elektroden är mer än 0.4-0.5mm från sido stycket. Eller finns dom med olika avstånd ? Kan nämna att vi även testat ngk race stift för 600kr/st = gav misständningar ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Re: komp sänkning
Tror inte att detta med tändmiss är en mappnngsfråga, det är en tändningsfråga och inte alltför ovanlig när det gäller laddtryck. Samt att saftigare tändsystem stör givare till ecu:n. mom 22. Vad är det för tändsystem? Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re: komp sänkning
Det som testades ngk race stift på var NIRA Men dom olika spruten vi testat på olika bilar är Nira, Vems, Megasquirt, Bosch motoronic (3olika sorters motronic sprut med o utan fördelare) Som det är nu så funkar ju stiften om dom är ihop knackade till över 3bar på gatan.. Men på bana har vi kört max 1.5bar, men även vid 1.5bar blir det misständningar med för långt elektrod avstånd, därför tror jag att det är stor risk för det med tändstift utan sidoelektrod.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Re: komp sänkning
Jo, men det är ju vad man säger på Nira med, minska elektrodavståndet vid mycke laddtryck. Nu styr ju Ecu bara när gnistan skall komma, men det är vilka strömmar och spänngar stiftet får från tändsystemet som är viktigt. Jag är inte expert på det området då jag inte själv kört så mycket överladdat. Jag har dock hört lite från olika håll. Ett starkt induktivt typ cop system har ju sina fördelar rent störningsmässigt, jag har varit med om mycket svårbemästrade sådana bekymmer med MSD 7 tillsammans med induktiv cranktrigger Göran. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re:
Det är trycket i cylindern som ställer till det, i vart fall är det en huvudfaktor i en värld där allting påverkar varandra. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re: komp sänkning
Blir du tvungen att knacka ihop tändstiften för att undvika tändning så är det ett ganska tydligt tecken på att inte tändsystemet orkar med. Längre elektrodavstånd, högre cylindertryck och väldigt feta och magra blandningar gör det svårare att tända och kräver mer av tändsystemet. Att byta styrsystem är ingen hjälp så länge man fortfarande använder samma tändsystem. Sedan är ju frågan hur tändsystemet ser ut? Separata induktiva tändspolar? Har de integrerade drivsteg eller är det drivsteg i styrenheten? Andra spolar med integrerade drivsteg eller andra spolar i kombination med ett separat drivsteg kan möjligen vara lösningen. |
||||||
Ändrat inlägg
Jag har 5st separata hög effekts tändspolar som drivs av separat drivsteg som drivs av Vems sprutet. Alla kompisar har olika sprut och tändspolar Min nästa bil jag bygger kommer dock bara bli 1 tändspole med fördelare därför jag funderade på om kompsänkning kan hjälpa både gnistan och sido elektroden på den motorn. Men som det varit så är ju INTE gnistan problemet (det är ju löst med minskat avstånd) utan att sido elektroden ramlar loss vid bankörning.. o med värre tändsystem som MSD så lär väll inte sido elektroden hålla bättre utan snarare sämre väll? Läste precis om nån merca med turbo som fick knacka ihop stiftet till 0.5 för att få det att funka trots att han hade ett komplett msd tändsystem.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Re:
Har du mer info om den motorn? Grundkomp och kammar tex. Vid vilket varvtal mätte man och till vilket var motorn avstämd? Annars en mycket illustrerande bild ![]() _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||
Re:
Problemet med att sidoelektroden faller av löser du dock med surface gap stift, men då måste förstås tändsystemet klara dessa stift då man med dessa inte kan minska elektrodgapet.
original Saab B207R försedd med extra mätutrustning. Som du kan se på cylindertrycken så går motorn på dellast (annars så hade de varit över det dubbla), varvtal runt 2000 rpm. |
||||||
Re:
![]() GM LS2/Truck spolar verkar vara nåt som ger rejäl gnista och har kylflänsar för att klara längre belastning. Men om de passar elektroniskt (dwelltider etc, vad man nu översätter det med) är ju en annan femma. MegaSquirtfolket verkar gilla dem (och de är inte snordyra heller) http://www.megamanual.com/seq/coils. |
||||||
Ls2 är väll med separata tändspolar alltså 1st per stift ?
Kommer ju köra med fördelare på nästa bil o alltså 1 tändspole till 5stift.. Sen är väll denna LS2 bara en spole o ingen tändförstärkare också eller? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Re:
Det kanske finns spolar som kan ge tillräcklig gnista med fördelare, men den behöver ju laddas snabbare för att hinna med. |
||||||
Med en MSD 6A + Blaster2 så körde jag ett race utan mittelektrod på tre av fyra stift. Uppskattar att jag hade ca 5mm gnistgap...
Eller rättare sagt, jag vet faktiskt inte hur länge jag kört utan mittelektroder för jag kollade/bytte bara för att jag hade en liten misständing. Efter byte till nya stift var var uppförandet identiskt som innan bytet, det visade sig senare vara en förgasare som flödade över. Klart imponerande kräm i den setupen. Skall köra med samma på kommande turbomotor. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Har du kört många o långa pass med MSD ?
För när man läst runt lite så verkar MSD bara vara för rakt fram o funkar inge bra för bana.. o äter rotor o fördelare också. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Re:
Varför denna kärlek till fördelare? ![]() |
||||||
Man bör tänka på att MSD levererar många gnistor i taget under 2000 rpm. Detta tillsammans med hög spänning och långa tändkabler alstrar perfekta luftburna störningar, vilket kan knäcka en del ECU:s om det vill sig illa. Åssa fattar man inte vad som tagit år sprutet....
Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re:
Finns ju även sådana här stift för trånga förbränningsrum: ![]() Å de här med tändspolar/edis så ta en titt på Bosch motorsport grejorna... De alstrar en hel del Joul.. Tex 4x2 alt. 2x1 http://www.bosch-motorsport.de/content/language1/html/2847.htm _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12 besök senaste veckan (35189 totalt) |