Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Vad ger kompressions höjning?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12 besök senaste veckan (35189 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: komp sänkning

[quote="Göran Malmberg"]
RallyQuattro skrev:

Då är det låg komp o mer laddtryck som gäller,
Göran

Jag vill korrigera vad jag skrev lite till, Då är det låg komp o mer laddning som gäller, alltså mer bränsleluftblandning att förbränna.

De stiften Johan föreslår är bra, men eftersom du förstört stift så bör du hålla ögonen öppna efter andra varningssignaler då du kan passera gränsen utan att stiftet ger signaler på samma sätt. Kolla i förbränningsrummen regelbundet, säskillt om du gör förändringar i tändinställningar eller bränslet.
Göran

Stockholm
Här sen Mar 2007

Johan Edlund skrev:
RallyQuattro skrev:
Lite undran om komp... (sänkning)

Har 4 kompisar som kör Audi 5cyl turbo 2.2L, alu topp, 4ventils.
Problemet är att en hård ban dag gör att sido elektroden på tändstiften går av !?

Testat olika stift o både vanliga o platina..
Det är olika sprut på alla bilar o olika mappare både hem mappat o proffs mappat så borde ju inte vara mappnings fel..
Det är även olika tändspolar (5st på varje bil men olika fabrikat mellan bilarna).

org komp är 9.5:1 o laddtryck runt 1.5bar.
kammar ca 250graders typ 9mm i lyft.

Kan det vara kompet som gör att det blir för högt cylinder tryck o därmed pajjar stiften ?

På min kör jag max 1.4bar i ladd samt väldigt låg tändning då jag valt att köra på 95oktan.. Jag har dessutom bytt stift ofta (kört max 3banträffar per stift) så jag har klarat mig från att köra sönder stift.

Ska bygga en ny motor till nästa banbil o funderar på om jag ska gå ner i komp från 9.5:1 till bara 8.0:1
Kan det hjälpa tro? så jag kan fortsätta med 95oktan men gå upp i ladd o öka tändningen utan att stiften pajjar?

Hur mycke måste man öka ladd eller tändningen för att kompensera effekt förlusten på kompsänkningen?

Men kan det ökade laddet o tändningen göra att jag ökar cylinder trycket o ändå riskerar sabba tändstiften på samma sätt som om jag behållt högre org komp o kört lägre ladd o tändning?

Lösning: Byt till tändstift av typen surface gap.

Detta problem dök upp i bland annat F1 under 80-talet vill jag minnas, sedan dess har man kört med surface gap stiften för att råda bot på detta.

Tändstift av typen surface gap, finns bland annat som alternativ i NGK's utbud av tändstift för racingbruk

Ja utan sido elektrod så slipper man ju att den går sönder, MEN tror det blir nytt problem bara nämligen att jag får misständningar vid för högt laddtryck..
Som det är nu så måste vi "knacka" ihop stiften oavsett om det gäller platina eller std för att stiftet ska orka ge gnista..
Dessa utan sidoelektrod går ju inte att knacka ihop o gissar på att mitt elektroden är mer än 0.4-0.5mm från sido stycket.
Eller finns dom med olika avstånd ?

Kan nämna att vi även testat ngk race stift för 600kr/st = gav misständningar thumbs down

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

RallyQuattro skrev:

Kan nämna att vi även testat ngk race stift för 600kr/st = gav misständningar thumbs down

Tror inte att detta med tändmiss är en mappnngsfråga, det är en tändningsfråga och inte alltför ovanlig när det gäller laddtryck. Samt att saftigare tändsystem stör givare till ecu:n. mom 22.
Vad är det för tändsystem?
Göran

Stockholm
Här sen Mar 2007

Göran Malmberg skrev:
RallyQuattro skrev:

Tror inte att detta med tändmiss är en mappnngsfråga, det är en tändningsfråga och inte alltför ovanlig när det gäller laddtryck. Samt att saftigare tändsystem stör givare till ecu:n. mom 22.
Göran

Det som testades ngk race stift på var NIRA

Men dom olika spruten vi testat på olika bilar är Nira, Vems, Megasquirt, Bosch motoronic (3olika sorters motronic sprut med o utan fördelare)

Som det är nu så funkar ju stiften om dom är ihop knackade till över 3bar på gatan..
Men på bana har vi kört max 1.5bar, men även vid 1.5bar blir det misständningar med för långt elektrod avstånd, därför tror jag att det är stor risk för det med tändstift utan sidoelektrod..

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

RallyQuattro skrev:

Som det är nu så funkar ju stiften om dom är ihop knackade till över 3bar på gatan..
Men på bana har vi kört max 1.5bar, men även vid 1.5bar blir det misständningar med för långt elektrod avstånd, därför tror jag att det är stor risk för det med tändstift utan sidoelektrod..

Jo, men det är ju vad man säger på Nira med, minska elektrodavståndet vid mycke laddtryck. Nu styr ju Ecu bara när gnistan skall komma, men det är vilka strömmar och spänngar stiftet får från tändsystemet som är viktigt.
Jag är inte expert på det området då jag inte själv kört så mycket överladdat. Jag har dock hört lite från olika håll.
Ett starkt induktivt typ cop system har ju sina fördelar rent störningsmässigt, jag har varit med om mycket svårbemästrade sådana bekymmer med MSD 7 tillsammans med induktiv cranktrigger
Göran.

Stockholm
Här sen Mar 2007

Kan man få gnistan att överleva bättre med sänkt komp eller är det laddtrycket som ställer till det oavsett komp?

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

RallyQuattro skrev:
Kan man få gnistan att överleva bättre med sänkt komp eller är det laddtrycket som ställer till det oavsett komp?

Det är trycket i cylindern som ställer till det, i vart fall är det en huvudfaktor i en värld där allting påverkar varandra.
Göran

Norrköping
Här sen Jun 2003

RallyQuattro skrev:
Göran Malmberg skrev:
RallyQuattro skrev:

Göran

Det som testades ngk race stift på var NIRA

Men dom olika spruten vi testat på olika bilar är Nira, Vems, Megasquirt, Bosch motoronic (3olika sorters motronic sprut med o utan fördelare)

Blir du tvungen att knacka ihop tändstiften för att undvika tändning så är det ett ganska tydligt tecken på att inte tändsystemet orkar med. Längre elektrodavstånd, högre cylindertryck och väldigt feta och magra blandningar gör det svårare att tända och kräver mer av tändsystemet. Att byta styrsystem är ingen hjälp så länge man fortfarande använder samma tändsystem. Sedan är ju frågan hur tändsystemet ser ut? Separata induktiva tändspolar? Har de integrerade drivsteg eller är det drivsteg i styrenheten? Andra spolar med integrerade drivsteg eller andra spolar i kombination med ett separat drivsteg kan möjligen vara lösningen.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Ändrat inlägg

Jag har 5st separata hög effekts tändspolar som drivs av separat drivsteg som drivs av Vems sprutet.
Alla kompisar har olika sprut och tändspolar

Min nästa bil jag bygger kommer dock bara bli 1 tändspole med fördelare därför jag funderade på om kompsänkning kan hjälpa både gnistan och sido elektroden på den motorn.

Men som det varit så är ju INTE gnistan problemet (det är ju löst med minskat avstånd) utan att sido elektroden ramlar loss vid bankörning..

o med värre tändsystem som MSD så lär väll inte sido elektroden hålla bättre utan snarare sämre väll?

Läste precis om nån merca med turbo som fick knacka ihop stiftet till 0.5 för att få det att funka trots att han hade ett komplett msd tändsystem..

Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006

Re:

Johan Edlund skrev:

Har du mer info om den motorn? Grundkomp och kammar tex. Vid vilket varvtal mätte man och till vilket var motorn avstämd? Annars en mycket illustrerande bild thumbs up

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

RallyQuattro skrev:
Jag har 5st separata hög effekts tändspolar som drivs av separat drivsteg som drivs av Vems sprutet.
Alla kompisar har olika sprut och tändspolar

Min nästa bil jag bygger kommer dock bara bli 1 tändspole med fördelare därför jag funderade på om kompsänkning kan hjälpa både gnistan och sido elektroden på den motorn.

Men som det varit så är ju INTE gnistan problemet (det är ju löst med minskat avstånd) utan att sido elektroden ramlar loss vid bankörning..

o med värre tändsystem som MSD så lär väll inte sido elektroden hålla bättre utan snarare sämre väll?

Läste precis om nån merca med turbo som fick knacka ihop stiftet till 0.5 för att få det att funka trots att han hade ett komplett msd tändsystem..

Problemet med att sidoelektroden faller av löser du dock med surface gap stift, men då måste förstås tändsystemet klara dessa stift då man med dessa inte kan minska elektrodgapet.

gegge skrev:
Har du mer info om den motorn? Grundkomp och kammar tex. Vid vilket varvtal mätte man och till vilket var motorn avstämd? Annars en mycket illustrerande bild thumbs up

original Saab B207R försedd med extra mätutrustning.

Som du kan se på cylindertrycken så går motorn på dellast (annars så hade de varit över det dubbla), varvtal runt 2000 rpm.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Men vad finns det för värre tändsystem att använda? om man skulle prova surface gap stift o gärna ett tändsystem som klarar hård bankörning...

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

RallyQuattro skrev:
Men vad finns det för värre tändsystem att använda? om man skulle prova surface gap stift o gärna ett tändsystem som klarar hård bankörning...
MSD har ju åskstormsystem för Nitro, men de är ju mest gjorda för kortare repor rakt fram (men vibrerar gör det). Men jag tror inte du behöver gå så långt

GM LS2/Truck spolar verkar vara nåt som ger rejäl gnista och har kylflänsar för att klara längre belastning. Men om de passar elektroniskt (dwelltider etc, vad man nu översätter det med) är ju en annan femma. MegaSquirtfolket verkar gilla dem (och de är inte snordyra heller)
http://www.megamanual.com/seq/coils.htm Längst ner finns en liten räknare för att beräkna gnistgap, spänning etc.

RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Ls2 är väll med separata tändspolar alltså 1st per stift ?

Kommer ju köra med fördelare på nästa bil o alltså 1 tändspole till 5stift..

Sen är väll denna LS2 bara en spole o ingen tändförstärkare också eller?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

RallyQuattro skrev:
Ls2 är väll med separata tändspolar alltså 1st per stift ?

Kommer ju köra med fördelare på nästa bil o alltså 1 tändspole till 5stift..

Sen är väll denna LS2 bara en spole o ingen tändförstärkare också eller?
En spole per stift naturligtvis, men den har inbyggd förstärkare och kan matas direkt från styrdatorn utan extra drivsteg.

Det kanske finns spolar som kan ge tillräcklig gnista med fördelare, men den behöver ju laddas snabbare för att hinna med.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Med en MSD 6A + Blaster2 så körde jag ett race utan mittelektrod på tre av fyra stift. Uppskattar att jag hade ca 5mm gnistgap...

Eller rättare sagt, jag vet faktiskt inte hur länge jag kört utan mittelektroder för jag kollade/bytte bara för att jag hade en liten misständing. Efter byte till nya stift var var uppförandet identiskt som innan bytet, det visade sig senare vara en förgasare som flödade över.
Klart imponerande kräm i den setupen. Skall köra med samma på kommande turbomotor.

BMW 330i -05
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Har du kört många o långa pass med MSD ?

För när man läst runt lite så verkar MSD bara vara för rakt fram o funkar inge bra för bana..
o äter rotor o fördelare också.

Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006

MSD 6a finns även i en NASCAR godkänd variant som borde hålla lite längre(har en beggad till salu )

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

RallyQuattro skrev:
o äter rotor o fördelare också.
Det problemet får du nog oavsett vilket märke det står på spolen, plast brukar inte leva längre när man krämar på starkare högspänning.

Varför denna kärlek till fördelare? (som ju inte har nåt med topic att göra)

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Man bör tänka på att MSD levererar många gnistor i taget under 2000 rpm. Detta tillsammans med hög spänning och långa tändkabler alstrar perfekta luftburna störningar, vilket kan knäcka en del ECU:s om det vill sig illa. Åssa fattar man inte vad som tagit år sprutet....
Göran

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Finns ju även sådana här stift för trånga förbränningsrum:

Å de här med tändspolar/edis så ta en titt på Bosch motorsport grejorna... De alstrar en hel del Joul..
Tex 4x2 alt. 2x1
http://www.bosch-motorsport.de/content/language1/html/2847.htm

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Racetech
Vad ger kompressions höjning?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12 besök senaste veckan (35189 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande