Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 316
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (36027 totalt)
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Nu börjar det hända spännande saker, jag ska sälja blåbärsoppa under BMW-träffarna för att finansiera de närmsta årens bilkörning, och sen kommer min bil vara med i nästa nummer av Bamse- bara en sån sak..

Nej, tillbax till verkligheten och sorry Loaded för travestin

Dock kommer hemsida snart upp, blir lite trial and error över den, men då jag håller på att bearbeta en potentiell intresserad sponsor så vill jag kunna visa upp projektet lite bättre än att referera till en lätt förvirrad tråd på rejsa.
Sponsorobjektet i fråga har bildemontering och bildelsförsäljning som verksamhet så det vore ju kanon att få ombord en sån sponsor.. Så nu gäller det att vara vältalig och ärlig och inte lova guld och gröna skogar.. håll tummarna!!

// Johan på sponsorjakt
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Frågor..??

Hej på Er och god fortsättning, jag har ett par frågor som Ni kanske kan hjälpa mig med:

- Katalysator, vad ska man ha för någon? Vill inte ha någon som går sönder omedelbart om nu inte det är bra förstås.. Och hur monterar man den lämpligt på 2,5 tums rostfritt rör?? Svetsa eller finns det med klamrar så att den går att byta (eller ta bort) lätt, utan att det blir för vingligt??

- Motorkuddar, jag har fått förslaget att köra med orginalkuddarna, räcker det eller rör sig motorn för mycket då??

- Piggybacksystem, vet att det finns t ex Unichip, Civinco osv.. vad krävs för att mappa? Måste det vara någon som har just exempelvis Unichip för att mappa?? Jag har fått för mig att t ex V-tech's inviduella mappar på orginalsystemen är nästan lika bra, stämmer det??

- Däck, kör alla i cupen med egna leverantörer eller finns det någon typ av Cup-rabatt..??

- Elfläkt, någon som kan på rak arm vad som får plats i en e36:a med orginalmotor typ M52B25 eller M53B28??

- Värmepaket, vore ju bra att ha någon typ av invändig fläkt/litet lätt värmepaket vid t ex regn.. förslag på något som går att hitta enkelt för en billig penning??

- Färgspruta vid lack, duger det med en Biltema/Bauhaus spruta?? Annars tas gärna tips emot vad som funkar..

M v h

// Johan
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Den katten som finns på dalhems här ovan funkar okey till ditt anvädnings område, vi svetsar in den åt dig du kan få både med vanlig fläns eller med v bands klämma om du vill kunna ta bort den enkelt

Fläkten är ju bara mäta och sen köpa från vilken spal ÅF som helst där ute

org kuddar ska va okey som jag fattat det

Tro inte en mappning kommer ge nått så det är värt ens på din bil

Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Den katten som finns på dalhems här ovan funkar okey till ditt anvädnings område, vi svetsar in den åt dig du kan få både med vanlig fläns eller med v bands klämma om du vill kunna ta bort den enkelt

Fläkten är ju bara mäta och sen köpa från vilken spal ÅF som helst där ute

org kuddar ska va okey som jag fattat det

Tro inte en mappning kommer ge nått så det är värt ens på din bil

Hej och glad fortsättning!!

ok, tack för infon.. återkommer om det blir aktuellt.

Med annat insug och extraktor+annat avgassystem så blir det inte sämre av att mappa den, framförallt då dessa motorer är lågvarviga orginal och med lite öppnare andningsvägar så vill jag jämna ut effektkurvan lite mot högre varv..

M v h

// Johan
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Ja mappa på då.., lär inte bli några underverk kanske 5-10hk max skulle spara dom pengarna till annat men smaken är ju som sagt som baken

Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Ja mappa på då.., lär inte bli några underverk kanske 5-10hk max skulle spara dom pengarna till annat men smaken är ju som sagt som baken

5-10 hk kan göra underverk i en tävling
Skämt å sido, ville egentligen bara veta skillnaden mellan ett piggyback system och att mappa orginalboxen, sen var det slutar och var pengarna tar vägen får bli en senare fråga..

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Sunk skrev:
Supramannen skrev:

5-10 hk kan göra underverk i en tävling
Skämt å sido, ville egentligen bara veta skillnaden mellan ett piggyback system och att mappa orginalboxen, sen var det slutar och var pengarna tar vägen får bli en senare fråga..

Ett piggyback ligger ju på 5-10k sen ska det insaleras och mappas så då får man fråga sig om det är värt det..

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re: Frågor..??

Sunk skrev:
Hej på Er och god fortsättning, jag har ett par frågor som Ni kanske kan hjälpa mig med:

1- Katalysator, vad ska man ha för någon? Vill inte ha någon som går sönder omedelbart om nu inte det är bra förstås.. Och hur monterar man den lämpligt på 2,5 tums rostfritt rör?? Svetsa eller finns det med klamrar så att den går att byta (eller ta bort) lätt, utan att det blir för vingligt??

2- Motorkuddar, jag har fått förslaget att köra med orginalkuddarna, räcker det eller rör sig motorn för mycket då??

3- Piggybacksystem, vet att det finns t ex Unichip, Civinco osv.. vad krävs för att mappa? Måste det vara någon som har just exempelvis Unichip för att mappa?? Jag har fått för mig att t ex V-tech's inviduella mappar på orginalsystemen är nästan lika bra, stämmer det??

4- Däck, kör alla i cupen med egna leverantörer eller finns det någon typ av Cup-rabatt..??

5- Elfläkt, någon som kan på rak arm vad som får plats i en e36:a med orginalmotor typ M52B25 eller M53B28??

6- Värmepaket, vore ju bra att ha någon typ av invändig fläkt/litet lätt värmepaket vid t ex regn.. förslag på något som går att hitta enkelt för en billig penning??

7- Färgspruta vid lack, duger det med en Biltema/Bauhaus spruta?? Annars tas gärna tips emot vad som funkar..

M v h
// Johan

God fortsättning Johan, jag kan svara lite och baserar svaren på att du kommer åka modifierad klassen med en M52B25 el 28 med de ändringar som ev blir "ok".

1. Rekommenderar en Ferrita 3" katt levererad med "muffar" så du kan montera med klämma. Annars blir det svets och det ville du undvika? Kör 2,5" innan katt och 3" efter. Kolla med Autoexperten tex.

2. Friska org kuddar funkar, men att montera andra kuddar har andra, mycket bättre egenskaper ur väghållningssynpunkt...

3. Du kan montera vad du vill och sedan mappa många system själv, men för supportens skull så hade jag valt ett enklare piggyback där du kan få lokal support MED rullar. Acceptera inga "färdiga" chip utan mappa på rullar. Men insug/grenrör och ett rätt avstämt avgassystem så blir ett piggyback för ca 6000:- (som ett unichip kostar monterat och klart) många hk för pengarna när vi pratar sugtrim. Org lambda styrd motorstyrning kan inte kompencera för det ökade flödet om du byter både insug/avgas så du måste justera både bränsle och tändning, framförallt på toppen. Sen vill du antagligen flytta varvstoppet också, inte ur effektsynpunkt, men ur utväxlingssynpunkt. http://www.amracing.se/ är ÅF för Unichip och är väl nära där du bor?

4. Ingen "cup" rabatt, vi har försökt med enhetsdäck, men ingen leverantör vill ställa upp med priser som är bra nog. Många har egna kontakter med grymma rabatter och vissa får däck via spons. Svårt att slå.

5. Ja, en "vanlig" sugande spal fläkt monterad bakom kylaren funkar. Mät avståndet på kylaren och köp en spal som passar, funkar fint. Undvik billigt biltema mög som inte har alls samma flöde.

Falkenberg
Här sen Nov 2005

Sunk skrev:

1.- Katalysator, vad ska man ha för någon? Vill inte ha någon som går sönder omedelbart om nu inte det är bra förstås.. Och hur monterar man den lämpligt på 2,5 tums rostfritt rör?? Svetsa eller finns det med klamrar så att den går att byta (eller ta bort) lätt, utan att det blir för vingligt??

2.- Motorkuddar, jag har fått förslaget att köra med orginalkuddarna, räcker det eller rör sig motorn för mycket då??

3.- Piggybacksystem, vet att det finns t ex Unichip, Civinco osv.. vad krävs för att mappa? Måste det vara någon som har just exempelvis Unichip för att mappa?? Jag har fått för mig att t ex V-tech's inviduella mappar på orginalsystemen är nästan lika bra, stämmer det??

4.- Däck, kör alla i cupen med egna leverantörer eller finns det någon typ av Cup-rabatt..??

5.- Elfläkt, någon som kan på rak arm vad som får plats i en e36:a med orginalmotor typ M52B25 eller M53B28??

6.- Värmepaket, vore ju bra att ha någon typ av invändig fläkt/litet lätt värmepaket vid t ex regn.. förslag på något som går att hitta enkelt för en billig penning??

7.- Färgspruta vid lack, duger det med en Biltema/Bauhaus spruta?? Annars tas gärna tips emot vad som funkar..

M v h

// Johan

God fortsättning på det nya året.

1.Vi kör med 3" SBF godkänd katt på våran som vi svetsade dit.

2.Nya eller iallafal bra kuddar funkar.

3.Vi kommer att köra orginal med möjlighet att byta till ett DTA80 via en hanske.
(orginalet har säkert bäst bränsleekonomi då vi har bränslebegränsning i vår klass,DTAsprutet är ett projekt vi har framför oss )

4.?

5.Titta runt på skroten

6.Använd orginal, mycket lättare med så bra funktion finns inte

7.Ska du bara lacka en gång så köp en billig, kan du inte låna en spruta av någon?
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare

1- Katalysator, vad ska man ha för någon? Vill inte ha någon som går sönder omedelbart om nu inte det är bra förstås.. Och hur monterar man den lämpligt på 2,5 tums rostfritt rör?? Svetsa eller finns det med klamrar så att den går att byta (eller ta bort) lätt, utan att det blir för vingligt??
PS-Rekommenderar en Ferrita 3" katt levererad med "muffar" så du kan montera med klämma. Annars blir det svets och det ville du undvika? Kör 2,5" innan katt och 3" efter. Kolla med Autoexperten tex.
Mo-Vi kör med 3" SBF godkänd katt på våran som vi svetsade dit.

Kanon, tack!

2- Motorkuddar, jag har fått förslaget att köra med orginalkuddarna, räcker det eller rör sig motorn för mycket då??
PS-Friska org kuddar funkar, men att montera andra kuddar har andra, mycket bättre egenskaper ur väghållningssynpunkt...
Mo-Nya eller iallafal bra kuddar funkar.

om man nu inte ska köra orginalkuddar, vad funkar då? Vet att brorsan kör med Scania kuddar på sin e30.. finns det några hårdare än orginal som passar bolt on??

3- Piggybacksystem, vet att det finns t ex Unichip, Civinco osv.. vad krävs för att mappa? Måste det vara någon som har just exempelvis Unichip för att mappa?? Jag har fått för mig att t ex V-tech's inviduella mappar på orginalsystemen är nästan lika bra, stämmer det??
PS-Du kan montera vad du vill och sedan mappa många system själv, men för supportens skull så hade jag valt ett enklare piggyback där du kan få lokal support MED rullar. Acceptera inga "färdiga" chip utan mappa på rullar. Men insug/grenrör och ett rätt avstämt avgassystem så blir ett piggyback för ca 6000:- (som ett unichip kostar monterat och klart) många hk för pengarna när vi pratar sugtrim. Org lambda styrd motorstyrning kan inte kompencera för det ökade flödet om du byter både insug/avgas så du måste justera både bränsle och tändning, framförallt på toppen. Sen vill du antagligen flytta varvstoppet också, inte ur effektsynpunkt, men ur utväxlingssynpunkt. http://www.amracing.se/ är ÅF för Unichip och är väl nära där du bor?
Mo-Vi kommer att köra orginal med möjlighet att byta till ett DTA80 via en hanske.
(orginalet har säkert bäst bränsleekonomi då vi har bränslebegränsning i vår klass,DTAsprutet är ett projekt vi har framför oss)

Tack, då vet jag lite mer.. amracing ligger mellan Västerås och Sala och jag bor mellan Stockholm och Nynäshamn, så det är en bit

4- Däck, kör alla i cupen med egna leverantörer eller finns det någon typ av Cup-rabatt..??
PS-Ingen "cup" rabatt, vi har försökt med enhetsdäck, men ingen leverantör vill ställa upp med priser som är bra nog. Många har egna kontakter med grymma rabatter och vissa får däck via spons. Svårt att slå.
okidok, då ska jag jaga lite..

5- Elfläkt, någon som kan på rak arm vad som får plats i en e36:a med orginalmotor typ M52B25 eller M53B28??
PS-Ja, en "vanlig" sugande spal fläkt monterad bakom kylaren funkar. Mät avståndet på kylaren och köp en spal som passar, funkar fint. Undvik billigt biltema mög som inte har alls samma flöde.
Mo-Titta runt på skroten

Spalfläkt ja, låter ju vettigt, vad nu det är.. nåja, 5 minuter på Google gav svaret.. det får det bli, något förslag på leverantör? Såg att t ex GA (www.ga1.se) har..

6- Värmepaket, vore ju bra att ha någon typ av invändig fläkt/litet lätt värmepaket vid t ex regn.. förslag på något som går att hitta enkelt för en billig penning??
Mo-Använd orginal, mycket lättare med så bra funktion finns inte
ok, dock "råkade" det gå sönder lite när jag rensade bilen..

7- Färgspruta vid lack, duger det med en Biltema/Bauhaus spruta?? Annars tas gärna tips emot vad som funkar..
Mo-Ska du bara lacka en gång så köp en billig, kan du inte låna en spruta av någon?
Då får det nog bli en billig, kommer nog få måla om lite efter repor och lagningar framöver..

Stort tack för bra svar!

M v h

// Johan
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Sunk skrev:
om man nu inte ska köra orginalkuddar, vad funkar då? Vet att brorsan kör med Scania kuddar på sin e30.. finns det några hårdare än orginal som passar bolt on??
// Johan

Det finns ju E36M3,E46M3 eller E32-740 eller BMW Motorsport och/eller GrpN varianter av original. Men de senare alternativen är inga billiga saker...

E32 740 kuddar använde jag till min E30/S14 BMW: 11 81 1 094 149 + 11 81 1 094 150 och dessa blev kanon, dessutom sänker du motorn och kan få den lite till höger

Passande (tror jag) till växellådan (lägre/hårdare) är E24 kuddar BMW 23 71 1 175 732

Själv skall jag också bygga om min inom kort, har åkt 100% original fram till nu men jag kommer svarva egna aluminium koppar (ovan och under del) och använda en annan typ av hård bussning imellan. Detta är ju ingen bolt on lösning direkt

Lycka till

Här sen Maj 2008

Trådstartare

Patrik Skoog skrev:
Sunk skrev:
// Johan

Det finns ju E36M3,E46M3 eller E32-740 eller BMW Motorsport och/eller GrpN varianter av original. Men de senare alternativen är inga billiga saker...

E32 740 kuddar använde jag till min E30/S14 BMW: 11 81 1 094 149 + 11 81 1 094 150 och dessa blev kanon, dessutom sänker du motorn och kan få den lite till höger

Passande (tror jag) till växellådan (lägre/hårdare) är E24 kuddar BMW 23 71 1 175 732

Själv skall jag också bygga om min inom kort, har åkt 100% original fram till nu men jag kommer svarva egna aluminium koppar (ovan och under del) och använda en annan typ av hård bussning imellan. Detta är ju ingen bolt on lösning direkt

Lycka till

Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005

Biltemas lackspruta fungerar utmärkt, har en lackerare som brukar hjälpa mig i garaget. Och hon använder min biltemaspruta. Tänk på att ha en hyfsat stor tank till kompressorn, så blir det ännu bättre .

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

Vätterleden Racing skrev:
Biltemas lackspruta fungerar utmärkt, har en lackerare som brukar hjälpa mig i garaget. Och hon använder min biltemaspruta. Tänk på att ha en hyfsat stor tank till kompressorn, så blir det ännu bättre .

Hur ofta målar du om garaget egentligen om du behöver en egen lackerare??

Perfekt, tack.. då ska jag börja med en sån på lite skåpluckor osv.. för att öva lite..

// Johan
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005

Re:

Sunk skrev:
Vätterleden Racing skrev:

Hur ofta målar du om garaget egentligen om du behöver en egen lackerare??

Perfekt, tack.. då ska jag börja med en sån på lite skåpluckor osv.. för att öva lite..

// Johan

Förra vintern hade jag blåa väggar och iår är det vita

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Måste ju uppdatera lite med vad som inte händer oxå..

Hade en bildemontering som potentiell sponsor, men med rabatt för sponsring så var de mycket dyrare än andra så nu har följande delar införskaffats från annat håll:

- Motor M52B28 -96 med kabelstam och boxar
- Växellåda från en 328i -96

I övrigt händer inte så mycket. Borde vara i garaget och göra i ordning fram och bakvagn som ligger där och väntar på lite uppfräschning samt nya bussningar - men.. det har inte blivit gjort.

Jo förresten, har köpt en dragbil, en Jeep Cherokee -91:a med lite extraljus, lite höjd och med och 31 tums terrängdäck på orginalfälg. Lite småfix behövs med den oxå men den rullar på bra.. drar dock ganska exakt 1,5 l/mil.
Riktigt behaglig bil faktiskt för att vara så gammal, sitter kungligt i elmanövrerade skinnsäten och låter automatlådan skrämma iväg den raka 6:an på 190 hk.. så den rör på sig bra oxå.. Så nu saknas bara ett bra bilsläp oxå..

Inte min bil på bilden men en likadan..

Edit: Från racebilen är senaste nytt att det behövdes lite rostlagning innan buren kan börja komma på plats, trist och kostsamt men det är positivt att det blir bra och ordentligt gjort.

Några första bilder från burinstallationen:

//
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Frågor AT-motor och MT-låda..??

Hej, om nu man"råkat" köpa en motor från en automatväxlad bil, och planerar att sätta en vanlig 328i manuell växellåda (S5D 320Z) på den, då dyker bl a följande frågor upp:

1. Vad skiljer en MT motor mot en AT motor?
2. Vad skall jag tänka på vid transplantationen?
3. Kablar, boxar och styrdon.. någon skillnad förutom boxen som styr AT?
4. Något jag inte frågat om men borde när det gäller detta byte..??

Tacksam för svar..

M v h

// Johan
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Sent inspel kanske Johan men avgasrör, dämpare och kattar kan man hitta här också: http://www.rakaror.o.se/
och här: http://www.simons.se/ å då får man handla via tex Mekonomen.

Falkenberg
Här sen Nov 2005

Vi fick rådet från våran besiknings kille att svets en plåt mot tröskellådan och svetsa bågen mot tröskellådan också för ökad styvhet av kaross

Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

Magnus (swe) skrev:
Vi fick rådet från våran besiknings kille att svets en plåt mot tröskellådan och svetsa bågen mot tröskellådan också för ökad styvhet av kaross

Tack, det är med i planerna, bygget har bara börjat..

//
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re: Frågor AT-motor och MT-låda..??

Fyller i allt eftersom jag hittar information. Ni får gärna komplettera eller utveckla om jag missar något..

1. Vad skiljer en MT motor mot en AT motor?
- När det gäller M52B28, ingenting.

2. Vad skall jag tänka på vid transplantationen?
- Att byta svänghjul, lägga till en koppling (vad ska man ha för koppling??) och annan kardanaxel.

3. Kablar, boxar och styrdon.. någon skillnad förutom boxen som styr AT?
- Styrbox samma, kablaget olika mellan MT och AT.. undrar om det inte går att modifiera AT kablaget? Ska forska vidare..

4. Något jag inte frågat om men borde när det gäller detta byte..??
- Att det hade varit lättare med en MT-motor, men det är är en utmaning..

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 316
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (36027 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande