Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 x2 CSN Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
19139 besök totalt
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



äääh trattar är fusk så länge jag inte har några.. imo thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Sååå, nu var äntligen toppbytet ett faktum. Efter den sedvanliga påhälsningen av Mr Murphy som resulterade i en kass kedjesträckare så gick det rätt bra faktiskt thumbs up Monterade Saab turbo spridare som flödar 214cc vid 3bar så att den inte skulle gå för snålt. Resultatet blev en klart vridstarkare maskin men det märks även att det har tillkommit några extra pollar Nästa steg blir ev en mappning tills MS och Tomtek är klart.

Stort tack till Andreas för mek och Kristian för fika och garage thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Jaha, då har man varit ute på lite turne då...

En trave svänghjul blev det till Micke och mig.

originalet såg ut såhär:



omborrat för 228mm koppling från 325 för att stå emot lite mer vrid.
Vikt ca. 3,8kg. (original 10kg.) :



Även Hagalund Racing fick ett till sin racemotor.
Dock avsett för "vanlig" M42-koppling. Vikt ca. 4,1 kg. :



Baksidan. :



Ska se om jag inte kan få till lite ljusare bilder framöver.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Kristian Larsson skrev:
Var nere i verkstaden jag lånat ut till herr CSN 1 & 2 och tog ett par bilder.
Ser bra ut

Fick order om att framföra en hälsning ihop med denna bild, don't kill the messenger
"Anders Bisting, du är inte ensam om att ha porriga trattar!!!"


Är det bara jag eller kommer det inte att gå och stänga motorhuven i det där skicket
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:

Är det bara jag eller kommer det inte att gå och stänga motorhuven i det där skicket


Man har väl lämpligt, taggigt, verktyg eller...

Lite nedvinklade ska dom bli, sen verkar dom få plats. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Andreas Lidström skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

Är det bara jag eller kommer det inte att gå och stänga motorhuven i det där skicket


Man har väl lämpligt, taggigt, verktyg eller...

Lite nedvinklade ska dom bli, sen verkar dom få plats. thumbs up

Ruskigt fräckt! Kan tänka mig att det kommer låta gott när allt sitter på plats
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377



2 x 318is -90 CSN Edition

skrev:
Vikt ca. 3,8kg. (original 10kg.)


Nu snackar vi... ... thumbs up

_________________
Jonas Götesson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kristian Larsson skrev:
Var nere i verkstaden jag lånat ut till herr CSN 1 & 2 och tog ett par bilder.
Ser bra ut

Fick order om att framföra en hälsning ihop med denna bild, don't kill the messenger
"Anders Bisting, du är inte ensam om att ha porriga trattar!!!"



trattarna ser finfina ut , men du får nog tillverka lite snyggare hållare

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag tycker hållaren ser ganska nöjd ut med sitt jobb så varför inte

3,8kg

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
dude skrev:

trattarna ser finfina ut , men du får nog tillverka lite snyggare hållare





EDIT: Tillverka hållare som är snyggare kan inte vara så svårt, bara hitta en atracktiv mor till "hållarna" som bjuder på lite gener. Men nu har jag nog varken tid eller dineros över för sådant... Men det kommer.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
3,8kg


Kan man säga...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Har uppdaterat våran hemsida lite med bla ett flödesdiagram på våra toppar och jämfört den med en M3E30 Evo3 topp

http://www.embassaden.liu.se/usr/m00miker/flodesdiagram.htm

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tack vare det där diagrammet vill jag se hur pass en original topp flödar..
Fram med det nu..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Tack vare det där diagrammet vill jag se hur pass en original topp flödar..
Fram med det nu..


Kan tänkas att det kommer... Men prio ligger lite annanstans just nu både för oss och "Herr Mus".
Men det vore intressant med en jämförelse.

Man ska påpeka att M42-toppens sämre flöde på dellyft beror på att arean mellan ventil och ventilsäte skilljer så pass mkt mot EVo 3:an och är den strypande delen i systemet just då. Men när ventilerna är öppna mer ser vi oxå att kanalen är utformad mkt effektivt då flödet är likvärdigt med EVo3:ans.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



parametrar som glömms när man pratar trimning/motorer.

gashastighet och körbarhet!!

ett toppigt register kräver en anpassad transmision..


hmm gu vad jag låter skeptisk .. jag gillar ju era byggen.. thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



LuddeR skrev:
parametrar som glömms när man pratar trimning/motorer.

gashastighet och körbarhet!!



Det ska du inte oroa dig för.. musen tänker på det också när han portar thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
LuddeR skrev:
parametrar som glömms när man pratar trimning/motorer.

gashastighet och körbarhet!!

ett toppigt register kräver en anpassad transmision..


hmm gu vad jag låter skeptisk .. jag gillar ju era byggen.. thumbs up thumbs up thumbs up


Helt rätt!

Tycker inte du lät skeptisk, det var ju bara en helt korrekt iaktagelse om vad som är av vikt. thumbs up

Det roliga med Musen är att han hela tiden strävar efter att få samma eller mer flöde, fast med trängre kanal... thumbs up

Han verkar lyckas oxå...

Den som sett hans ilägg på div toppar vet vad jag menar.

Lite exempel på en avgaskanal på en Volvo B23 med RIKTIGT bra flödesvärden.
Dock uppochner:



och utblådet på en BMW M20 (325):


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



thumbs up thumbs up thumbs up vad för plast plastar han igen kanaler..??

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Det är inte plast, han gjuter aluläppar som skruvas/limmas fast. Men numera har han bytt material då alu visat sig vilja smälta på vissa extrema turbobyggen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377



2 x 318is -90 CSN Edition

På de bilderna så ser kanalerna inte riktigt färdiga ut tycker jag...

Har foto på datorn på en M30 topp från Musen..Med ilägg i kanalerna..å den ser betydligt bättre ut än dem!

Kanalerna ser ju ut som ett D...å i de spetsiga hörnen kan det väll inte vara mycket till flöde ...?
Ja må kanske ha fel, men det är vad jag tycker..!

_________________
Jonas Götesson
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377



2 x 318is -90 CSN Edition

Andreas skrev:
skrev:
Man ska påpeka att M42-toppens sämre flöde på dellyft beror på att arean mellan ventil och ventilsäte skilljer så pass mkt mot EVo 3:an och är den strypande delen i systemet just då. Men när ventilerna är öppna mer ser vi oxå att kanalen är utformad mkt effektivt då flödet är likvärdigt med EVo3:ans.


Samma problem med de flesta BMW toppar(Utom M då)..Förbränningrummets väggar ligger nära ventiltalriken.Brukar gå att lösa om man bearbetar förbränningsrummet till Hemi.Men då måste man ju ha i andra kolvar också för att få upp komp.

_________________
Jonas Götesson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 x2 CSN Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
19139 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande