Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 19139 besök totalt |
Sååå, nu var äntligen toppbytet ett faktum.
![]() ![]() ![]() ![]() Stort tack till Andreas för mek och Kristian för fika och garage ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Jaha, då har man varit ute på lite turne då...
En trave svänghjul blev det till Micke och mig. ![]() originalet såg ut såhär: ![]() omborrat för 228mm koppling från 325 för att stå emot lite mer vrid. Vikt ca. 3,8kg. (original 10kg.) : ![]() Även Hagalund Racing fick ett till sin racemotor. Dock avsett för "vanlig" M42-koppling. Vikt ca. 4,1 kg. : ![]() Baksidan. : ![]() Ska se om jag inte kan få till lite ljusare bilder framöver. |
||||
Är det bara jag eller kommer det inte att gå och stänga motorhuven i det där skicket ![]() |
||||
Man har väl lämpligt, taggigt, verktyg eller... ![]() ![]() ![]() ![]() Lite nedvinklade ska dom bli, sen verkar dom få plats. ![]() |
||||
Ruskigt fräckt! Kan tänka mig att det kommer låta gott när allt sitter på plats ![]() |
||||
trattarna ser finfina ut , men du får nog tillverka lite snyggare hållare ![]() ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
![]() ![]() EDIT: Tillverka hållare som är snyggare kan inte vara så svårt, bara hitta en atracktiv mor till "hållarna" som bjuder på lite gener. ![]() ![]() |
||||
|
||||
Har uppdaterat våran hemsida lite med bla ett flödesdiagram på våra toppar och jämfört den med en M3E30 Evo3 topp
![]() http://www.embassaden.liu.se/usr/m00 _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Kan tänkas att det kommer... Men prio ligger lite annanstans just nu både för oss och "Herr Mus". Men det vore intressant med en jämförelse. Man ska påpeka att M42-toppens sämre flöde på dellyft beror på att arean mellan ventil och ventilsäte skilljer så pass mkt mot EVo 3:an och är den strypande delen i systemet just då. Men när ventilerna är öppna mer ser vi oxå att kanalen är utformad mkt effektivt då flödet är likvärdigt med EVo3:ans. |
||||
parametrar som glömms när man pratar trimning/motorer.
gashastighet och körbarhet!! ett toppigt register kräver en anpassad transmision.. hmm gu vad jag låter skeptisk ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Det ska du inte oroa dig för.. musen tänker på det också när han portar ![]() ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Helt rätt! Tycker inte du lät skeptisk, det var ju bara en helt korrekt iaktagelse om vad som är av vikt. ![]() Det roliga med Musen är att han hela tiden strävar efter att få samma eller mer flöde, fast med trängre kanal... ![]() ![]() ![]() Han verkar lyckas oxå... Den som sett hans ilägg på div toppar vet vad jag menar. Lite exempel på en avgaskanal på en Volvo B23 med RIKTIGT bra flödesvärden. Dock uppochner: ![]() och utblådet på en BMW M20 (325): ![]() |
||||
Det är inte plast, han gjuter aluläppar som skruvas/limmas fast. Men numera har han bytt material då alu visat sig vilja smälta på vissa extrema turbobyggen.
![]() ![]() |
||||
2 x 318is -90 CSN Edition
På de bilderna så ser kanalerna inte riktigt färdiga ut tycker jag... ![]() Har foto på datorn på en M30 topp från Musen..Med ilägg i kanalerna..å den ser betydligt bättre ut än dem! Kanalerna ser ju ut som ett D...å i de spetsiga hörnen kan det väll inte vara mycket till flöde ...? Ja må kanske ha fel, men det är vad jag tycker..! _________________ Jonas Götesson |
||||
2 x 318is -90 CSN Edition
Andreas skrev:
Samma problem med de flesta BMW toppar(Utom M då)..Förbränningrummets väggar ligger nära ventiltalriken.Brukar gå att lösa om man bearbetar förbränningsrummet till Hemi.Men då måste man ju ha i andra kolvar också för att få upp komp. _________________ Jonas Götesson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 19139 besök totalt |