Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3,0 -94
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
46709 besök totalt
plopp
Göteborg
Här sen Maj 2009

Re:

kmarcus skrev:
Ja, det ska bli kul

Tänkte försöka hitta en bra verkstadshandbok så man får lite instruktioner om hur saker ska tas isär och plockas ihop. Någon som kan rekomendera en specifik? Läste något om att kammarna kunde gå av om man inte lossade dom på rätt sätt t.ex.

I helgen blir det att fixa motorstativ och börja strippa motorn

Bentley och Haynes funkade för mig när jag rev ner min 318is förra vintern, i kombination med lite googlande och mycket klurande

kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Får tacka för alla tips

Far hade beställt någon bok från PelikanParts.com som tydligen hade bra med bilder och instruktioner. Vart får man tag på ETK och TIS? Sökte lite snabbt men hittade inget. Säljer BMW dom?

Bilder får du gärna skicka till marcus_nu@hotmail.com

Tyckte även att toe-out lät mer bekant och givetvis är det toe-out som gäller . Borde vara 2 mm fram. 0 mm bak.

kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Har inte hänt speciellt mycket än så länge varken med bil eller motor. Jag har bytt garage och haft massa annat för mig som tagit all min tid. Har dock rivit ner diffen och börjat snickra splitter. Hur mycket ska den sticka ut? Har byggt en distans på 2 cm som kommer ligga mellan original m-läpp och splittern. I dagsläget kommer den sticka ut ca 10 cm om jag minns rätt. Bra/dåligt?

Funderar kring kolvar och stakar. Kommer jag behöva byta det? Är trots allt 30k, men rasar motorn pga det så är 30k helt plötsligt en billig försäkring. Sen vet jag inte om jag ska köra med 3.91 eller 4.10 i slutväxel, tips?

Tack Axel för bilder och program! Riktigt snällt av dig Har inte hunnit kolla på det än tyvärr.

Bilder på bilen i nya garaget:

PS. Har sålt min bruksbil och är sugen på något nytt roligt åk, kanske blir en till M3 e36 bara för att En cosmossvart vore perfekt får då har vi 3 st i familjen

kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Blev tyvärr ingen cosmossvart M3... Utan en:

Massor med rolig utrustning, är det någon som har bra koll på det så säg gärna till. Skulle vara kul att veta vad som inte finns i bilen 16500 mil och rostfri, hittade ett enda litet dörruppslag så den verkar vara i välbehållet skick.

dwarf81
Nässjö
Här sen Maj 2010

Re:

kmarcus skrev:
Blev tyvärr ingen cosmossvart M3... Utan en:

Massor med rolig utrustning, är det någon som har bra koll på det så säg gärna till. Skulle vara kul att veta vad som inte finns i bilen 16500 mil och rostfri, hittade ett enda litet dörruppslag så den verkar vara i välbehållet skick.

ser fin ut!!!
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Tack Ska ta bort lite pizzastuk bara så blir det nog ännu bättre. Bl.a. ögonlocken och den billiga, spruckna GT-läppen.

Vill tro att den här är lite speciell pga utrustningen... Den har utökat skinn, hela dörrsidor, mittkonsoll, handskfack och under ratt. Elstolar, telefon, elhissar runt om, stora färddatorn, något större ljudpaket med cdväxlare m.m.

Jag är ingen M3 nörd men jag har då varken sett eller hört om något utökat skinn eller elstolar tidigare i M3. Någon som är mer påläst än mig får gärna lägga fram korten på bordet så man inte går runt och är glad för något var och var annan bil har

UPPDATE
Racebilen är rensad invändigt igen och ska levereras ner till krille på sportvagnskonsult för att bygga en 8-punktsbur Sen blir det att börja handla prylar igen.

Jag funderar på hur man kan göra för att få ett stabilt justerbart underrede... Själva stommen är stabil, men det glappar i glidskenorna vilket är mycket irriterande. Finns det någon som har en bra lösning? Funderar på om man kan gänga i skruv med vingmuttrar som man drar åt från sidan, men vet om det kommer fungera speciellt bra.

Ultura
München
Här sen Jul 2006

Ser mycket fin ut!

Elstolar är nog inte direkt ovanligt, hade en m3 inredning med elstolar i min 325 innan när den gick som brukis, väger massor gör dom dock, fy bubblan.

Jag hade problem med glappande justerbart underrede innan också, så jag tog bort det och monterade stolen stumt istället thumbs up

Nässjö
Här sen Maj 2010

är gt läppen helt sönder eller?? ja vill ha en sån...

och de där med utväxlingen.. har du 5vxl lr 6vxl låda?? med 4,10 blir den nog lite väl högvarvig tror ja men det beror ju på vad/hur du ska köra???
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Vikten på stolarna spelar ingen roll för mig då den kommer rulla som bruksbil Underredet måste jag nog ha justerbart pga av att far vill komma in i bilen också Sen är vi lite olika långa också så det blir problem, men som det är nu kan vi inte ha det! Jag VILL montera stumt, men kan inte

Nja, den är i glasfiber och skrapad på ena kanten, borde gå att slipa till och måla lite. Den är även en spricka i strax efter den högra "böjjen" på mitten. Borde också gå att fixa lätt om man vill :P Men sedan pekar den lite uppåt (?!) också, vet inte om den är felmonterad eller om det är en dålig kopia bara... Med andra ord tycker jag den är för dålig för att sitta på din fina bil Hade den varit i bra skick och bättre kvalite så hade den fått sitta kvar, men nu ser det bara B ut.

Jag har 5vxl, med tänkt varvstopp 8300-8400 borde den göra ca 260 med 3.91 och ca 250 med 4.10. Känns som det kommer räcka för svenska banor alla fall :P Vem vill hålla på och köra på låga varv när man åker sug 6:a? Det är ju så härligt o höra måtorn vråla uppe i varv!

dwarf81
Nässjö
Här sen Maj 2010

okej då får ja köpa äkta vara då.. typ bmw motorsport gt läpp den e snygg o bra...

jo 250 räcker gott o väll.. jag tänker ha en utväxling så ja vid max varv (8200) gör ca 230.. köhler får fixa det...
Citera
jakobenkvist
Varberg
Här sen Sep 2009

Re:

Den blir nog kanon när du kastat bort lite turkstyling De hade jag med gjort om jag skulle haft kvar den!

BMW M3 E92 DKG -09
BMW 320da Xdrive M-sport E91 -10
Volvo S70R Saffran -98
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009

Trådstartare
och DYR Kostar inte hela paketet med fästen och allt ca 13k?

Vet inte vilken bana som man har högst toppfart på men det känns som att på någon borde det gå att pressa över 230? Hur fort går det för ordentliga banbilar med runt 380 hk på mantorp t.ex? Jag ska lämna min till Peder på Mobimech nu på onsdag är det tänkt.

Tjenare jakob! Varit i garaget hela dagen och fixat inför besiktning bl.a. Bort med läppen, satt igen grill m.m. i fronten så den kommer upp i temp lättare. Spännt upp handbromsen och bytt ratt, lätt om lite kontakter och allmänt småpill Det är dock någon mindre begåvad person som haft bilen tidigare, diverse "tattarlösningar" gillas inte. Men då har jag något att pyssla med alla fall om jag får tid över efter den andra bilen och skolan... Se till att köp någon häftig bil som du kan spåra ur på Hörs!

fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Re:

kmarcus skrev:

Vet inte vilken bana som man har högst toppfart på men det känns som att på någon borde det gå att pressa över 230?

Nurburgring!!

förutsatt att bilen kommer förbli gatreggad

kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Re:

Fredrik Larsson skrev:
kmarcus skrev:

Vet inte vilken bana som man har högst toppfart på men det känns som att på någon borde det gå att pressa över 230?

Nurburgring!!

förutsatt att bilen kommer förbli gatreggad

Jag menade i Sverige :P Blir troligen inte något Nürburgring inom den närmsta framtiden för min del då det känns som jag borde skaffa lite mer erfarenhet innan jag sätter mig i en snabb bil där nere. Hornen växer snabbt ut så att ta det lugnt blir svårt

jakobenkvist
Varberg
Här sen Sep 2009

Re:

kmarcus skrev:
och DYR Kostar inte hela paketet med fästen och allt ca 13k?

Vet inte vilken bana som man har högst toppfart på men det känns som att på någon borde det gå att pressa över 230? Hur fort går det för ordentliga banbilar med runt 380 hk på mantorp t.ex? Jag ska lämna min till Peder på Mobimech nu på onsdag är det tänkt.

Tjenare jakob! Varit i garaget hela dagen och fixat inför besiktning bl.a. Bort med läppen, satt igen grill m.m. i fronten så den kommer upp i temp lättare. Spännt upp handbromsen och bytt ratt, lätt om lite kontakter och allmänt småpill Det är dock någon mindre begåvad person som haft bilen tidigare, diverse "tattarlösningar" gillas inte. Men då har jag något att pyssla med alla fall om jag får tid över efter den andra bilen och skolan... Se till att köp någon häftig bil som du kan spåra ur på Hörs!

Jo jag såg att dom klåpat lite, fel skruvar under instrumentbrädan brukar tyda på klabb där under. Stereons strömtjuvar var väl inte att rekommendera heller. haha!

Bil kommer förr eller senare, åker till Thailand om 2 veckor efter det skall de handlas är tanken!

BMW M3 E92 DKG -09
BMW 320da Xdrive M-sport E91 -10
Volvo S70R Saffran -98
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Låter skönt Uppdatera mig när det händer något kul i garaget.

John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003

Undrar om det blir rätt med den beräknade toppfarten med dom olika utväxlingarna. Jag har ju en likadan bil och med orginal varvstopp på 7200 rpm så fick den en toppfart på 231km/h (driftbox) och 3.73 i utväxling. Med lite mer varv 8080 rpm så gick den i 241 km/h. Och för allt annat än fullfart på bana så är det lite stökigt att åka med. Nu åks det med 6 växlat och 3.15..... har inte testat hur fort den går.... Hade problem med att utnyttja effekten på låga växlar. Nästa test blir 3.46!

Värmdö
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Jag har använt Autopowers lathund som stämt bra vid tidigare beräkningar. Kollar man din första toppfart med 235/40-18 så stämmer även den rätt bra. Den andra känns helfel, enligt AP borde det varit runt 260. Och att höja 10 km/h på nästan 900 varv låter inte heller rätt. Du skrev inte fel?

Bilen kommer bara gå i fullfart Plus till och från banorna men då får man stå ut med lite varv. Körde 4.10 på min gamla 940 och det var inge problem till vardags, hade dock inte 1:1 på femman utan 0.82. Varvstopp på högsta växeln så gick det i ca 240 km/h

Pratade med Peder och han tyckte att 4.10 borde göra sig bäst på min bil. Så med stor sannorlikhet blir det den utväxlingen. Skulle vilja ha 6vxl men det får komma senare i så fall. Väger inte den 10kg mer dessutom? Men en överväxel till och från hade varit kanon.

John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003

Jag undrar om jag inte har mitt varvstopp kvar på orginal 7600? Det är det väl på en 3.2?
För då stämmer det lite bättre.....
Den 6 växlade lådan väger nog minst 10 kg mer och 6:an är nog för hög för banåka hur man
än växlar ut bakaxeln men det är en fin transportväxel. Har inte kör så mycket med bilen sedan
växellådsbytet så det blev nog fel. / John

Värmdö
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Efter en heldag i bilen (nästan) så har M3:an levererats till Krille på Sportvagnskonsult. Riktigt imponerande byggen och kul att få se och känna på saker som är riktigt "top of the line". T.ex. en av dörrarna till Carbon-cossien som är så lätta att man inte tror det är möjligt, att sen finishen är grym gör det hela till något riktigt speciellt.

Känns riktigt bra att det blev Kristian som fick bygga buren och det märks att han har bra koll. Att han gör grymma arbeten vet väl alla redan om thumbs up

En något skitig bild vid leverans.

bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007

Har du lämnat diffen till peder än? annars så säljer ju m3gtfigge en nyrenoverad khöler diff till m3 3,0 med 3.91 utväxling! tror den ligger här på säljes. (han bor i fågelsta så det är ju nära å bra )

edit https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69254

BMW M3 E36 3,0 -94
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
46709 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande