| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motorval modern v8 800hk kontinuerligt...
|
2 besök senaste veckan (22442 totalt) |
|
Re:
Absolut har du rätt Göran det var inte en så "lös" diskussion jag var ute efter utan snarare en baserade på mer fakta och erfarenhet och inte jag såg en bil i en tidning den motorn verkade häftig.... ta inte illa upp någon.... Jag vill ha tips på vad man kan välja för att lösa problemet att bygga en sån här motor på ett relativt billigt och bra sätt som bör få en trevlig karaktär....... Man måste alltid tänka på ekonomin även om man har en "hög" budget annars finns det inget tak hur dyrt det kan bli....... Jag är öppen för förslag då detta bara är på ett tidigt planerings stadium och kanske inte alls blir av..... En viktig del i om det ska bli av är just motorn då det ska vara en rolig del i projektet att "bygga" motorn men jag har inte hittat någon som jag har fallit för med mitt väldigt ringa letande därför tänkte jag att man kanske kunde få några ide'r och uppslag av några med erfarenhet av större motorer av denna sorten.... mats757 Varför just 800hk? Alternativen som har dykit upp skiljer ju hundratals kg hit och dit. Alltså borde en lätt motor kunna vara 200hk lättare med samma prestanda. Eller är det bara korvkiosk prestanda som är intressant? Generell sugtrimningskostnad ligger på 1000kr/hk. Helt klart kommer man billigare undan med Turbo. Men 800hk kostar flis. LÄser du tidigare i tråden så tror jag nog det står..... Vill inte bygga en långsammare bil än vad jag har 700kg 450 hk därför runda slängar vikt 1000kg 800hk korvkiosk inte direkt men jag kommer tänka 2 gånger innan den skulle komma ut på banan man ska ju ha råd att skrota bilen man åker på banan med utan att gå i personlig konkurs och detta blir väldigt mycket pengar för mig att skrota kan jag säga..... Kimmen- jag vill ha möjligheten helst inget annat... har ju redan "tävlingsbilen" den har jag inga direkta planer på att sälja men allt är ju en kostnadsfråga..... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
|
Re:
Jodå, jag har följt tråden med stort intresse. Jag ville bara väcka en fundering till varför just siffran 800 var så viktig. Egentligen borde sifran 1,25kg/hk vara en viktigare parameter. Eller? Jag tror att man kan få mycket mer för pengarna om man tänker på det sättet. Allt från hjul, växellådor, motorer, ja allt, kostar mycket mer när det ska vara rejälare, tåla mer vridmoment, större vikter osv. Jag skulle nog tänka tvärt om om jag hade en dyr och exklusiv bil. Alltså, bara köra på bana. Det är ju vägen som är farlig att åka på. Men jag önskar dig lycka till och hoppas på att du hittar en bra lösning. Jag hoppas också att du uppdaterar tråden med lite bilder på bygget framöver. Ska bli kul att följa. Mats _________________ Mats Lind |
||||||
|
Jag tror också på NASCAR-motorerna, då främst förra generationens cheva (vad den nu heter, tappat namnet), som dels finns gott om delar till och dels finns massor med kunskap kring.
Talade med en kille som skulle köpa ett par stycken nyrenoverade maskiner med allt det bästa, tror prislappen hamnade på under 150k styck och då uppfyller de nästan kraven du har, det enda som saknas är lite effekt (de ligger väl på runt 750 hk) vilket torde gå att fixa med sprut och genom att inte behöva följa reglementet. Motorer av denna kaliber ligger kanske inte så ofta på ebay om de är något att ha och till vettigt pris så jag kan förmedla kontakten om du vill. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||||
|
Öbergs BMW M1 har ju nascar motor. 826 kusar sägs det, har dock hört att den kostar närmare 300' kr
|
||||||
|
Re:
Med Cosworth och liknande tävlingsmotorer så brukar det inte vara något större problem med reservdelar. Idag går det ju till och med köpa nyproducerade gjutningar till de gamla DFV motorerna. När GM tog ut 1600 hk för dragracing ur den V6'an som också hittas i Saab så körde de med original block, topp och vevaxel. Man bytte kolvar, vevstakar, ventiler, ventilfjädrar och monterade vassare kammar från original råämne. Dock tror jag att man utgick från en motor med lite större slagvolym, men en mindre motor är nog ingen nackdel. För GM fyran (som också hittas i Saab) så har man färdiga recept för effekter upp till 1400 hk, där flertalet delar går att köpa direkt från GM. Topp, block och insug när det gäller NASCAR motorer går att köpa från respektive tillverkare, det är ett krav från NASCAR. Även om de kanske inte gillar att sälja dessa grejor till privatpersoner. Hittar du kolvar, vevstakar och likande billigt så är risken att det är gamla grejor. Motorbyggarna i NASCAR brukar riva isär motorerna, slänga fram och återgående delar som kolvar, vevstakar, ventilfjädrar medans andra grejor som toppar, block osv. tvättas, kontrolleras och byggs ihop på nytt.
SMB2 hette den förra generationen, R07 heter den nuvarande. Ford körde tidigare med Windsor, FR9 heter den nuvarande. SMB2 baserade motorer brukar gå att hitta på blocket. Den äldre generationen av motorer är dock mer standardbetonade motorer medans de nya är rena tävlingsmotorer. Mer standardbaserade motorer innebär mer besvär och kompromisser. Om vi tar Fords FR9 som ett exempel och jämför den med den äldre Windsor motorn så har den nya motorn bland annat crossflow kylning med mellanrum mellan cylindrarna (dvs inte siamesade), interna oljekanaler anpassade för oljekylning av kolvar och ventilfjädrar. Hos den äldre motorn har man ett konventionellt kylsystem där kylvätskan går bakåt, upp i toppen och sedan framåt och cylindrarna är siamesade med små borrhål mellan. Man använder sig av externa olje och kylvätskekanaler och runt kamaxeln så har man fabricerat en kamaxeltunnel; den är ingjuten i blocket på den nyare motorn. Förutom insprutning och ett annat insug så kan det också vara vettigt att konvertera motorn för rullyftare. Ska man köra på gatan bör man nog också montera en mildare kam. Man kan ju också anpassa motorn för E85 så man slipper använda dyr racingbensin. Det skulle förstås inte heller vara omöjligt att överladda i kombination med en rätt mild kam. Motorerna har ju många rätt påkostade delar, motorblocken gjuts speciellt (vanligen hos GW i England) i CGI, man använder påkostade billetvevar, ofta i dyrare material och i många fall ihop med tungmetallplugg för motvikterna, titanventiler från kända leverantörer som Del West, vevstakarna brukar vara i mer påkostat 300-M material, sexstegs torrsumpspump osv. |
||||||
|
S38B36 med överladdning
En vänt till mig har en sådan spis byggd utav ppf. Motorn ger sig inte, den är verkligen byggd för att köras. Han laddar idag 1,3 bar och har en effekt på 821hk på hjulen! (e85) Då skall vi tillägga att det finns ett rätt bra register:wave: _________________ David Greiff Kallentoft |
||||||
|
Re:
Dom tål bra med effekt men är ju väl stor och tung. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
@Edlund; vad har IRL-motorerna för serviceintervall egentligen? Måste de delas efter varje race (typ var femte timme eller nåt?) och bytas delar i, eller klarar de sig längre än så vid gatkörning?
Köpa begagnad racemotor är kul, men behöva serva den var och varannan timme är mindre roligt... |
||||||
|
Re:
Som en jämförelse. Nya 4-t crossar rekomenderas kolvbyte efter 15 timmar vid crosskörning på tävlingsnivå. Dom som kör Enduro med exakt samma maskiner kör med lätthet 50-100 timmar, finns exempel på 150 timmar också. Utan att kolven är sliten. (Enligt rekomenderade mått.) Det beror på att Endurohojar går rent almänt på 2-3000rpm lägre varvtal. Mats _________________ Mats Lind |
||||||
|
Re:
Kollar man på rallycross div1 motorer så plockar man isär dem för underhåll efter ca 3-4h körning. _________________ //StaffanEdvardsson |
||||||
|
En liten stark sugmotor är ju nästan aldrig byggd för gatåka. Du har ju GMs LS7 som med nätta medel läs kam typ ger runt 600hk. Det med bra gatvänlighet och paketet väger runt 200kg. Ska du ha 800hk sugmotor för gatan bör den ju ligga runt 8 liter och sånna finns ju också färdiga, Hemipanter här har väl något liknande as :P
Ska du promt ha överladdat så rekommenderar jag Fords 5,4l 32v gjutjärnsmotor. Ska du ha en vardags 800hk motor är det nog gjutjärn som gäller. Sitter i mustang GT500 och GT, då med kompressor och ger 500-550hk. Byt till dina turbos du har liggande, laddluftkylare och lite sånt så har du nog dina bruksvänliga 800hk! MVH _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||
|
Re:
Jo, jag har en stor motor och det är melodin i mina ögon, men det ställer till det med att man måste vikta upp bilvikten om man skall tävla. Jag kan heller inte rekomendera en Hemi motor om man vill ha portmonän i behåll, men paret Carapi Holgerson hade en alu BB i sin Pantera och åkte godkända 365 km/tim på Bonneville!!! Det säger en del om stora motorer och ingen av superbilarna kan visa upp ett sådant godkänt tidkort. Min son åkte 8,9 med SBC och centrifugalkompressor i P 1800. Utan laddluftkylare. Den låg väl runt 1000 hkr. Den bilen kördes på stan åxå i samma skick. Storleken på motorn är ju en sak, men sätter man dit dubbla turbos så sväller måtten å vikten ut, så en BB blir mindre. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Har du plats för en BB kan du ju lika gärna shoppa nära 9,5L
Eller 11,5L
http://www.hotrod.com/techarticles/7 Med fyrportsförgasare...
Varvar inte så mycket... |
||||||
|
Re:
Endel av det su skriver är väldigt intressant och givande tackar så hemskt mycket för ditt delande av värdefull kunskap
Jag måste nog se Saab 6an som mitt förstaval av olika anledningar om man skulle kunna få den att hålla säkert.... :-) Jag har redan sveriges mig veterligen starkaste Saab 4:a av gm modellen och tänker fortsätta med det då jag bygger nytt det är vevaxlarna som gör att det skenar iväg så förbannat annars är prylarna rimliga prismässigt till 4an iallafall dock inte billigt på något vis men vevaxeln landar på 20-30pix så någon sån har jag inte och den kan man ju om man har osis pajja då dom inte testat saabs 2 litersvev i usa utan alla testerna med lite effekt är på 2,2 motorn sen när det blir herrejösses typ 700+ eller nåt går dom på billet veven...... Jag ska forska i 6an när jag får tid känner lite folk med pejl där som jag ska kika vidare med vore ju förbannat smutt och smäckigt med den lilla troligen väldigt lätta puffran då kommer jag ju undan bojsänkena med
Men jag kikade lite på något klipp med han driftaren tanner faust som hade en nascar puffra och jag må då säga att ljudet kan man ju inte klaga på fy fan vilken sång det är i dom gåshud ända ner på tårna.....
Aja den som lever får väl se vad som händer..... Om det händer.... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
|
Tycker vi har glidit iväg från grundtopic här, dvs 800 hk kontinuerligt....
Racepuffror i all ära men de håller inte för sina effekter kontinuerligt utan är designade med annat i åtanke. V10:an som saabjohan föreslog är ett bra alternativ. Annars ser jag också jänkeåttorna som det helt klart mest "bang for the buck". Ska man däremot köra "moderna lösningar" så är det det som redan nämnts, dvs Lexus alternativt Northstar som är "bästa alternativen" rent designmässigt, där den senare är dyrare än den första att trimma. här kan du läsa om rätt många som kör 800hk+ i sina lexusåttor, säljs färdiga kit för de önskade effekterna också. - www.lextreme.com _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
men diket då, vad ska du nu knåpa ihop? Du skriver & pratar redan i ultrarapid, knapppt så man kan läsa dina inlägg & nu ska du ge dig på ett projekt till.....hur ska du hinna ?? hoppas du har ett stryktåligt hjärta
Kolla med grabbarna i stan som byggt sin V8 Volvo. Norrmännen har ju byggt herrejösses-motorer på Audis 4.2 tex, men jag är dock säker på att du kommer billigare undan med ett sunket jänkejärn dock. Till dessa finns delar som måsskit & priserna ganska vettiga, beroende på vad man jämför med
Audis I5 20V plockar man 700hk+ ur med bara andra stakar, kammar, bultar & sedan utvändiga prylar, så ärligt nog tror jag att du hamnar långt under 150k för ett V8 bygge eftersom du gör så pass mycket själv, kanske rent av en bra bit under 100k. Iaf efter en snabb huvudräkning kl 03.15 på morgonen
lycka till _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
|
Finns ingen orsak att gå på en motor som inte är "vanlig" i sammanhanget, dvs trimmad till grymma effekter... volvo åttor, saabsexor, audi åttor etc kostar med största sannolikhet MYCKET mer att få ut 800 stabila hk ur än en motor som ett helt gäng redan gjort det med och har "grejjor på hyllan" till.
En audifemma är fin, men i den storleken så är suprasexa i så fall ett mycket vettigare val, MEN, en "liten" motor byggd för att klara 800hk kontinuerligt under banracing liknande förhållanden är jävligt dyr eftersom man måste upp i literhästar, vilket alltså är sista alternativet såvida man inte jagar gram. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
kanske ska klargöra att den V8 Volvon jag nämnde ovanför är denna http://www.chevy740.nu/ & nej, det sitter inte en volvo V8 i den, utan det är en Volvo med V8 biturbo, same same but different.
JAg nämnde faktist att jänke V8 var ett bättre alternativ, trots att jag hellre väljer annat själv
& det faktum att jag nämnde en Audi I5-motor var inte som alternativ till Diketes 800hk-projekt, utan snarare som ett exempel på att man kan pressa ut mycket effekt till inte mycket kostnad. I detta fall kanske inte de mest driftsäkra pållarna dock, men betydligt billigare att bygga & underhålla än en Japansk I6 som inte är mer driftsäker den. Det vet nog Diket redan då en gemensam bekant kört ner sin I6 hemma i byn. Nä, Diket, släpp dina konstiga funderingar & kör på ett "billigt" alternativ som i detta fall säkert är det bästa faktist...jänke V8 _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
|
Barre inget ont i volvon men det är väl ungefär inte en endaste skruv som är som jag skulle kunna tänka mig det på den.....
Nämen jag har fått en del vettiga tankar och uppslag av tråden som blir något att bearbeta i framtiden detta är inget projekt i nutiden alls bara en grov planering fundering...... en billig jänke 8:a torde oxå bli en lågvarvandes 8:a och det är tyvärr inget som jag vill ha de tblir bara en massa vrid som vrider loss hjulen det måste komma mer klättrande som effektkurva för att lira..... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Motorval modern v8 800hk kontinuerligt...
|
2 besök senaste veckan (22442 totalt) |