Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
World time attack challenge 2010
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
10352 besök totalt
Supramannen

Här sen Feb 2003

Kimmen skrev:
Kan oxå vara så att dom norska bilarna har trimmat bort sig och gjort bilarna okörbara, dom kanske inte kan gasa förrän det är helt rakt... har sett några 800 hk bilar på mantorp som använder dom krokiga partierna som taxibana fram till raksträckorna (snittar kanske 55-60 hk på varvet ).

Ja lite så verkar det va, dom bygger med ingen budget alls och köper allt man kan köpa men fort går dom inte

L0FA

Här sen Feb 2004

Trådstartare
Supramannen skrev:
lofa skrev:
Kimmen skrev:
Kan oxå vara så att dom norska bilarna har trimmat bort sig och gjort bilarna okörbara, dom kanske inte kan gasa förrän det är helt rakt... har sett några 800 hk bilar på mantorp som använder dom krokiga partierna som taxibana fram till raksträckorna (snittar kanske 55-60 hk på varvet ).

Referera till Gatebil blir ju lite konstigt iom att deras time attack går ut på att köra så likt en biltjuv som möjligt, knappast banracing... är ju helt och hållet oseriöst och på skoj.

Då har du missat och måste läsa på lite, dom har en time attack serie som heter gatebil extrem som går på tid och är en race serie inte breisladd som du verkar tänk på

Då får du åka och se på istället för att läsa så mycket, för så ser det ut iaf...
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Please håll denna tråd på diskutionsnivå och kasta inte paj.
Inte för att det är gjort ännu men iaf jag vill slippa.

Tycker det vore riktigt kul med en Time Attack serie i Sverige.
Iaf något evenemang så man kan se om det finns intresse.
Eller om det blir för få som vågar visa sig på styva linan?!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Kör man reglementet från tex england rakt av så är det ju enkelt ur det perspektivet. Inga konstiga regler alls vad jag kunde se.

Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

I sverige är vi ju långt mycket färre bilbusar än i t.ex. UK. Och merparten i sverige bygger väl fortfarande effektmonster för "bus på gatan och strippen".

och de flesta som faktiskt skulle satsa på en ren Time Attackbil har ju inte råd att både bygga och få körtid.

Så en Timeattack-serie i sverige känns inte som att den skulle bli sådär riktigt tight, tiderna som de snabbaste bilarna kör är ju sekunder ifrån varandra. Men man måste ju börja någonstans.
Det jag är mest "orolig" över är att priset för körtiden är väldigt hög för varje person. Eftersom banan är relativt trafikfri under attacken.

Hur mycket skulle det kosta för en rejshelg tror ni, för varje deltagare, med anmälningsavgift och sånt alltså? och hur mycket körtid får man för de pengarna? Jag skulle ju inte gärna betala 4000kr för 6 varv när jag vet att min bil inte kan ta en pallplats, och så tänker nog de flesta?

MVH

Fixhult
Här sen Apr 2004

Krullert skrev:
Hur mycket skulle det kosta för en rejshelg tror ni, för varje deltagare, med anmälningsavgift och sånt alltså? och hur mycket körtid får man för de pengarna? Jag skulle ju inte gärna betala 4000kr för 6 varv när jag vet att min bil inte kan ta en pallplats, och så tänker nog de flesta?
Vad kostar det per varv att köra en STCChelg , och alla får inte plats på pallen.

organisations/anmälningskostnaderna för tävlingsevent är en bisak om det är ett tillräckligt bra event. Även om det är dyrt så kan det upplevas prisvärt. Men det är svårt att sparka igång nåt, det var därför jag nämnde RC Div1 förut, ett sätt att få befintliga extrembilar att fylla fältet.

Räkna en dagsbudget på 100-150+ på Mantorp (beroende på mängden tolettpapper, funktionärer, bärgning etc), sen är det bara att räkna fram vilken form av tävlingsdag man kan tänka sig (bilar på banan samtidigt, etc, etc). Under 5 papp per ekipage tror jag inte det går att få till det (10 är nog rimligare).

SLC är nog den arrangör som ligger närmast tillhands. Fredrik har ju möjliggjort tidtagning för gatbilar förr (med full säkerhet på plats), TimeAttack är ju en minimal utökning av det konceptet.

Supramannen

Här sen Feb 2003

lofa skrev:
Supramannen skrev:
lofa skrev:
Kimmen skrev:

Referera till Gatebil blir ju lite konstigt iom att deras time attack går ut på att köra så likt en biltjuv som möjligt, knappast banracing... är ju helt och hållet oseriöst och på skoj.

Då har du missat och måste läsa på lite, dom har en time attack serie som heter gatebil extrem som går på tid och är en race serie inte breisladd som du verkar tänk på

Då får du åka och se på istället för att läsa så mycket, för så ser det ut iaf...

Läs på som sagt så kommer du lära dig att dom har en time attack serie som heter extreme löp och inte bara bredsladd, allt står på derras hem sida och dom har även en tävling för dom värsta bilar som går äver 15 varv nått..

om du nte hittar infon kan du få länken av mig

Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Krullert skrev:

Så en Timeattack-serie i sverige känns inte som att den skulle bli sådär riktigt tight, tiderna som de snabbaste bilarna kör är ju sekunder ifrån varandra. Men man måste ju börja någonstans.
Det jag är mest "orolig" över är att priset för körtiden är väldigt hög för varje person. Eftersom banan är relativt trafikfri under attacken.

MVH

I England körs de inte som i japan med bara typ 2 bilar på banan och 5 varv. Det är ganska många bilar på banan samtidigt och de blir många varv under en dag ändå. Körs ju i ca 15minuters pass med alla bilar i klassen på bana. Ifall det är en stor klass som club klassen så delades de upp i två.

De är två tränings/warmup pass, ett kval pass och sedan en final. Så man får ca 60minuter körtid på en dag om man kör samma som i uk, men skulle man plocka bort lite mellan akter så kan de bli mer körtid.

Sen om de skulle bli en liten serie som t.ex körs på Knutstorp, kinnekulle och mantorp. Så är de inte säkert att de blir samma vinnare jämt, ös regn kan också ändra vem som är snabbast och är de en serie är de ju mest poäng islutet som vinner.

Själv skulle jag gärna ställa upp även om man inte kommer bland de snabbaste i klassen, när man tävlar så är de alltid någon som man är ganska jämn mot och de kan vara mål nr 1 att komma bättre än den jämna bilen.

Vet ett par inofficiella time attack körningar iår, så intresset är rätt stort redan. Och de känns som att fler och fler går från bus på gatan och gatebil till mer seriös körning.

Västerlanda
Här sen Dec 2004

GustafB skrev:
Kör man reglementet från tex england rakt av så är det ju enkelt ur det perspektivet. Inga konstiga regler alls vad jag kunde se.

Ja de känns som ett helt ok reglemente som funkar bra. Men får se iår ifall de blir mer ändringar för Time Attack i uk har blivit MSA erkänt nu. Så de kanske påverkar lite..

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Gatebils kriterier för time attack "spesiell bil og spektakulær kjoring" så det ger nog mer show än go..

www.modsport.se
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004

Trådstartare
Supramannen skrev:

Läs på som sagt så kommer du lära dig att dom har en time attack serie som heter extreme löp och inte bara bredsladd, allt står på derras hem sida och dom har även en tävling för dom värsta bilar som går äver 15 varv nått..

om du nte hittar infon kan du få länken av mig

Som sagt, jag har med egna ögon sett den där klassen några ggr (inte beisladd). En av få bilar jag sett som håller spårval osv är väl Badster. Sedan körs time attack one hot lap, alltså inte i 15min vilda western (racing och drifting kombinerat) bland 20 andra bilar? Hur ska man kunna sätta snabba varv där? Begreppsförvirring verkar råda angåenda vad som är time attack.

Missförstå mig inte, jag gillar att se en massa monsterbilar köra aset på bana, men det gör det inte automatiskt till till time attack för det, även om det finns en serie som heter så.
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Puppan skrev:
Fastlane skrev:
Allt handlar om pengar, vilken bil som helst kan bli snabb med mycket pengar.

I swe är det fortfarande (och kanske alltid) mer fokus på europeiska prestandavagnar, alltså kommer de flesta med stor budget bygga på eu bilar.

Att inte japsar skulle kunna bli lika snabba som eu bilarna är ju bara trams snack.

I grand am rockar ju rx-8orna rumpan av porsche cup/rs bilarna, det handlar om budget.

Allt handlar inte om pengar.. Det krävs kunskap och erfarenhet också..
Finns massor av japsar samt även andra märken som bör vara hyper snabba i Sverige med tanke på nerlagd budget men som ännu ligger långt ifrån de snabbaste tiderna.. Ett bra exempel är väl Loaded?!

/Pete

Givetvis men kunskap kan köpas sååå ännu än gång det krävs stålars.

Det finns väl inte massor av japsar i svergie som bör vara hypersnabba? två tre stycken kanske? hur många Porschar byggs det för gigantiska summor? 20-30? stoppar det? jag har dålig koll på Porschevärlden men många är det iaf.

Västkusten
Här sen Okt 2007

Supramannen skrev:
Puppan skrev:
Fastlane skrev:

I swe är det fortfarande (och kanske alltid) mer fokus på europeiska prestandavagnar, alltså kommer de flesta med stor budget bygga på eu bilar.

Att inte japsar skulle kunna bli lika snabba som eu bilarna är ju bara trams snack.

I grand am rockar ju rx-8orna rumpan av porsche cup/rs bilarna, det handlar om budget.

Finns massor av japsar samt även andra märken som bör vara hyper snabba i Sverige med tanke på nerlagd budget men som ännu ligger långt ifrån de snabbaste tiderna.. Ett bra exempel är väl Loaded?!

/Pete

och JRM jocces mega evo, visserligen har han nu börjat få fart på den men ändå en 8-9 sec efter på R däck om jag minns rätt, obs minns inte hundra här så halshugg mig inte

och den har EXTRA allt på sig och lite till...

Hur min ex bil skulle stå sig i timeattack i UK är svårt att säga men kolla på dom norska mega super bilar som är ännu värre än uk bilarna dom ligger på 1,25 på mantorp på slicks

Det krävs ju lite kunskap bakom ratten också, som också kan lösas med pengar. Heller hur rickard?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Fastlane skrev:
Det krävs ju lite kunskap bakom ratten också, som också kan lösas med pengar. Heller hur rickard?
Det beror ju lite på vad som anses tävla, bilen eller föraren.

Visst kostar skruv och mutter pengar, men att tävla i planlöst slöseri är ju nåt annat än snabbast varvet runt (och inte när som helst utan vid ett bestämt tillfälle).

Bara för att man orkar åka 9 mil på skidor betyder det ju inte att man åkt Vasaloppet. Det är ju ett event som en del anser vara så värt att delta i att man kuskar många mil för att åka, även om du har snö att åka på utanför husknuten (gratis).

Det finns nog utrymme för ett lite mer officiellt TimeAttack event per år. Men de som verkar jobba med det fokuserar på lite andra delar av det hela än torrt tävlande under tex FIAs paraply (om man tar GateBil och STACC som exempel). Var och en har ju rätt att fokusera efter eget huvud, men det verkar som det är en möjlighet som inte tas tillvara, intresset verkar finnas.

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Niklas Falk skrev:
Fastlane skrev:

Visst kostar skruv och mutter pengar, men att tävla i planlöst slöseri är ju nåt annat än snabbast varvet runt (och inte när som helst utan vid ett bestämt tillfälle).

Bara för att man orkar åka 9 mil på skidor betyder det ju inte att man åkt Vasaloppet. Det är ju ett event som en del anser vara så värt att delta i att man kuskar många mil för att åka, även om du har snö att åka på utanför husknuten (gratis).

Det finns nog utrymme för ett lite mer officiellt TimeAttack event per år. Men de som verkar jobba med det fokuserar på lite andra delar av det hela än torrt tävlande under tex FIAs paraply (om man tar GateBil och STACC som exempel). Var och en har ju rätt att fokusera efter eget huvud, men det verkar som det är en möjlighet som inte tas tillvara, intresset verkar finnas.

Bottom line, med rätt förutsättningar och rätt stålars kan en japs bli hypersnabb.

over and out

Här sen Feb 2003

Fastlane skrev:
Puppan skrev:
Fastlane skrev:

/Pete

Givetvis men kunskap kan köpas sååå ännu än gång det krävs stålars.

Det finns väl inte massor av japsar i svergie som bör vara hypersnabba? två tre stycken kanske? hur många Porschar byggs det för gigantiska summor? 20-30? stoppar det? jag har dålig koll på Porschevärlden men många är det iaf.

Sorry du är helt ute och cyxlar, det är bra mycket fler japs som på pappret ska krossa än porchar

Vet kanske 2-5 stycken porchar som är gryma resten är bar aorginal bilar , men kan inte hundra japs typ på garaget som ska kross

Supramannen

Här sen Feb 2003

Fastlane skrev:
Niklas Falk skrev:
Fastlane skrev:

Bottom line, med rätt förutsättningar och rätt stålars kan en japs bli hypersnabb.

over and out

Ja visst kan dom det, men frågan är varför dom som finns inte är snabba och dom snabba porchar som finns presterar det är ju det grund frågan var och faktan kvarstår ännu, samma förutsttnigar och samma stålars finns på båda

Supramannen

Här sen Feb 2003

Fastlane skrev:
Supramannen skrev:
Puppan skrev:
Fastlane skrev:

/Pete

och JRM jocces mega evo, visserligen har han nu börjat få fart på den men ändå en 8-9 sec efter på R däck om jag minns rätt, obs minns inte hundra här så halshugg mig inte

Hur min ex bil skulle stå sig i timeattack i UK är svårt att säga men kolla på dom norska mega super bilar som är ännu värre än uk bilarna dom ligger på 1,25 på mantorp på slicks

Hur mena du nu..? är ditt motto att bara snacka skit eller..?

Alx är en vän som körde min bil på mantorp, jag har inte betalt en krona till han om det nu skulle kännas bättre, om det nu skulle vart nått fel i betala nån(sosse..?)

och jag känner att jag kan köra rätt okey då jag är snabbare än nån annan med min ex bil på R däck efter ett enda försök på mantorp med den så tycker jag fick godkänt själv..vad har du presterat med din rx8 föresten..?

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Supramannen skrev:
Fastlane skrev:
Niklas Falk skrev:
Fastlane skrev:

over and out

Ja visst kan dom det, men frågan är varför dom som finns inte är snabba och dom snabba porchar som finns presterar det är ju det grund frågan var och faktan kvarstår ännu, samma förutsttnigar och samma stålars finns på båda

Jag svarade på dessa frågor i min första post rickard. ta och läs den igen några gånger.

det finns massor av grymma porschar med extra räksallad. GT2or och GT3or där money is no problem som det verkar, japsbyggena jag har sett är det inte mer än säg på sin allra högsta höjd 5st som är något speciellt chassiemässigt.

Något för herrn att fundera på, är det porsche emblemet som gör en bil snabb? har porsche kommit på något som inte de andra biltillverkarna redan vet?

Västkusten
Här sen Okt 2007

Supramannen skrev:
Fastlane skrev:
Supramannen skrev:
Puppan skrev:
Fastlane skrev:

/Pete

Hur mena du nu..? är ditt motto att bara snacka skit eller..?

Alx är en vän som körde min bil på mantorp, jag har inte betalt en krona till han om det nu skulle kännas bättre, om det nu skulle vart nått fel i betala nån(sosse..?)

och jag känner att jag kan köra rätt okey då jag är snabbare än nån annan med min ex bil på R däck efter ett enda försök på mantorp med den så tycker jag fick godkänt själv..vad har du presterat med din rx8 föresten..?

Lugna ner dig, var inte så hetsig rickard. du är bäst alla vet detta redan.

Jag har inte presterat något alls, jag har heller inga ambitioner att göra det. inte heller har jag någonstans påstått mig ha det. rätt skönt faktiskt att slippa sånt, se bara på dig du måste ju bara hävda dig om och om och om igen.

Västerlanda
Här sen Dec 2004

Supramannen skrev:

Sorry du är helt ute och cyxlar, det är bra mycket fler japs som på pappret ska krossa än porchar

Vet kanske 2-5 stycken porchar som är gryma resten är bar aorginal bilar , men kan inte hundra japs typ på garaget som ska kross

Är de några värsting japs som blivit klara och kört några riktiga varv eller är de bara bilar som "ska" bli färdiga och snabba som du menar?

Jag håller med dig om att Jocces monster evo bör sätta riktigt fina tider om de får ordning på allt. 3vägs öhlins, riktig låda och 600hk borde räcka rätt långt Den har väll kört 1,27 på mantorp på rdäck. Så visst är de långt kvar, men de senaste året gick de väll lite fortare och fortfare vid varge besök?

Låta proffs förare sätta snabba tider med sin bil tycker jag inte är fel alls. Då ser man verkligen vad bilen klarar.

World time attack challenge 2010
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
10352 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande