Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 16288 besök totalt |
Bara för att slänga in en liten fackla till
![]() STCC som organisation eller dess arrangörer har inte direkt vart 100 på säkerheten om man nu ska jämföra med något. Där tidspress gjort att man skitit i säkerhet för MC-förarna rätt ordentligt, inte sopat banan efter bilarna som drar upp rätt mycket grus, eller parkerat sopmaskiner, rescuebilar och folk mitt i banan efter kvällsposten på sightinglap utan att flagga.. Misstag görs överallt.. Vill man påverka är det att göra som sweanders skriver, rösta med plånboken, eller ha guts nog att inte rulla ut på gridden om man inte tycker säkerheten är bra nog. 2006 vägrade 250-förarna rulla ut till start när hela knutstorp omvandlats till ett stort lerkockefält, eller PrOSuberbike som vägrade köra på Sturup när banägaren inte fixat det man lovat för att få sin banlicens. När det gäller trackdays.. Risken för allvarliga olyckor är mindre om folk kör 250 på bana med sin bil, än om de kör 250 på allmän väg. Risken är trots det inte noll och dit är det svårt att komma.. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||||
Re:
Helt korrekt. Jag vill få bort lösa däcktravar som kan orsaka skador. Banorna som finns idag erbjuder inte någon större möjlighet att bygga om för större säkerhet och det skulle kosta massor, så det är inte ett alternativ. Men ska vi se olika alternativ för att sänka farten, vilket de flesta tycks föredra, kanske man ska titta på den typ av vita frigolitblock som nyttjas inom bland annat Formel1. Ett lätt material som skulle ge mindre skador än däck, vara tydligare att se och fortfarande inte vara extremt dyrt. Mer genomgångar innan folk släpps ut på banan är även livsviktigt. Presslicensen får man nästan väl enkelt. =/ _________________ Mikael Rosencrantz |
||||||||||
Re:
om vi ser den passiva säkerhet banan erbjuder på STCC och vilken annan dag i veckan som helst så är den lika stor eller liten. Det jag ställer mig mot är att ställa ut hinder på banan som kan skada fordon och/eller förare när det kan finnas sätt att undvika det. Att ha folk på flaggposteringarna som lyfter en gul flagga är självklart oavsett vilka som kör. Ett gäng walkietalkies som klarar banan utan radiolicens går att få tag på för 1500-2000kr (totalt), men det är såna saker jag förutsätter att det redan finns på alla event. En ambulans på plats och sen ligger säkerheten väldigt nära i nivån. Det är inte mycket som krävs. Sen får vi som har pysslat med motorsport ett tag inse att vi kan åka ut på banan och leka med en gatbil och veta att man inte kör fort med den, men för de som kommer ut med den bästa bil de kört så blir det som ett taggat kvalvarv. Allt beror på vad man har för erfarenheter i ryggraden. En person som kör racing på helgerna behöver inte hävda sig vid rödljusen i svärmors Vw Polo, vilket troligen andra som inte kan ta ut det på bana skulle. Folk som kör Ferrari eller liknande på gatan står inte och varvar vid rödljus. På samma sätt kör inte rutinerade förare max i en tveksam bil. ![]() _________________ Mikael Rosencrantz |
||||||||||
Re:
Vilka skador kan dessa orsaka? Person eller sakskador? Har det hänt nåt som du har förstahands information om? Tyvärr måste jag återkomma till det här för jag hittade inte att Fredrik fick nåt svar på sin fråga samt att jag får känslan av att det är främst skador på bilen som vi pratar om så du får gärna förtydliga för min skull. _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||||
Re:
Utan att lägga några värderingar, men detta står på förra sidan:
och några inlägg längre ner när Fredrik har bett om mer specifik info om skador & däckstravar:
Min åsikt efter att bara ha kört på Sviestad med lösa däcksbarriärer (i chikanen), de får ner hastigheten... Jag vill inte köra på dem men jag tror inte jag hade skadat mig om jag hade klippt dem heller. Skulle man ha frigolitgrejer att bygga en chikan med så skulle de nog få ersättas svar 15'e minut, folk får mycket mindre respekt och kör närmare dem så att de precis touchar (se tex på Emmabodakörningarna där flertalet bilar får märken från plastpinnarna, jag har själv det på en bil) och frigoliten går sönder. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||
Re:
Efter att själv fått se bilderna på det så är jag väldigt glad över att fortfarande kunna köra. Detta är en orsak till att jag ta mig utomlands för att åka. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||||||
Däck är skitbra som chikan förutom om man slår i dom och får plåtskador och de är tråkiga.
För gatbilar är det viktigt att få ner farten de är oftast inte byggda för att klara de höga farterna, specielt inte uppställda turbobilar. Tyngdpunkten är högre, rullar lätt i sandfållan och har ingen båge. Låg fart är viktigt på banorna vid gatbilskörning. Börjar en bil utan båge rulla i hög fart är det problem, riktigt allvarligt! Många bilar på gatbilsträffarna går fort, riktigt fort. Sist jag såg en riktigt otrevlig olycka var på Sviesta efter krönet där en bil fick två hjul utanför när det vart trångt, felbedömning vid omkörning av nybörjare, den var väldigt nära att rulla, lyckligtvis vek sig hjulupphängningen när den högg i asfaltkanten på tvären och började inte rulla i 100-150kmt. Racestolen som satt i sprack! Då är det bara låg fart som kan bättra läget. De konstiga sakerna händer när det är nybörjare på banan. Vid riktig racing med bilar för det fungerar sandfållor, avkörningzoner samt slutligen däck mot barriär. Min åsikt. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||||
Re:
Ett gäng walkietalkies som FUNGERAR över en lång bana som mantorp park kostar närmare 30-50.000 i inköp... du kan få hyra av mig för 100:- styck ..... flaggvakter är en bristvara..... men jag ringer gärna dig nästa gång vi har ett event, så kan du få se från insidan hur ett arrangemang görs.... ![]() |
||||||||||
"För att få beträda banan måste du uppfylla följande krav:
- Medverkat i förarmötet/säkerhetsgenomgången klockan 09:00." Citat från Ford Klubbens sida. Ett av kraven. Borde vara ett krav första gången man deltar i en arrangörs träffar tycker jag. Folk har väldigt olika erfarenhet. _________________ Christoffer Silfverberg |
||||||||||
Jag väljer att inte köra när det är chikaner på mantorp. Därimot lär de höja säkerheten då de tar ner hastigheten och tycker det är bra att de andvänder dessa vid tillfällen som gatebil.
En fråga till Fredik. Hur ser man på avåkningszoner vid just chikanerna. Visst kan det hända att man kör av mitten på rakan på mantorp (olja, punktering) men det känns logiskt att risken för avåkning ökar på dessa ställen. Har kört med chikaner nångång så jag kommer inte ihåg exakt vart de stog och hur det såg ut brevid banan. ![]() Vilka fördomar det är mot nybörjare på detta forum. Har inte alls samma uppfattning. På tillfällen som japmeet där mycke trimmade bilar med nybörjare kör går det inte alls fort i kurvorna. Visst lägger det iväg på rakan men de jag sett bromsar på 200-250m sträcket med god marginal. De oerfarna hos oss på sviesta vågar knappt ge se ut på banan när de erfarna kör. De farliga tycker jag är mer de erfarna då de har fruktnasvärd hög fart i kurvor oftast en laptimer och gnäller att de inte fick ett frittvarv för någon långsam var ute på banan. Jag åker med personer som tar racinglicens och ger de enkla tips. Visst går det ryckigt och de växlar i kurvor och liknade men ingen av de går in i 170km/h (host ove!) i torpan. All racing är en kalkylerad risk! Att förhindra personskador skall vi försöka hindra så gott det går. Att ha chickaner på rakan på event som gatebil är helrätt! _________________ Marcus Lewau LMS Banracingsektionen G3 Racing |
||||||||||
Mikael Rosencrantz.
Alltså seriöst? Denna energin borde du kulla lägga ner på något mycket mycket viktigare som ger betydligt mer. Hur många dog i motorsport i Sverige förra året? Ingen aning men jag personligen har inte läst eller hört om någon. Hur många dog i trafiken i Sverige förra året? 355 st. Det är ink forgängare, berusade personer, mopedister, cyklister osv osv. Det är 5,500,000 bilar påställda minst en gång under året 2010. Snittsträckan för en bil 2010 var runt 1100 mil av de som var påställda. En rätt bra siffra med andra ord. Vad ska man då lägga energin på? Sammanbandet influensa och antalet döda i Sverige 1993-2008. Bara att räkna hur många det är... ![]() Ska vi prata om hur många tusentals som dör varje år pga rökning? Ska vi prata om hur många tusentals som dör vare år pga alkohol? Ska vi prata om de 25,000 som dog 2008 i UK för att de inte hade mössa och vantar på sig under vinterhalvåret? (som resulterade i blodpropp) Hur många dör vare år pga våld i Sverige? Fler än de som dör på banan. Samma sak med antalet skadade.. Pressmeddelande 2009-11-13: Varje timme dör en svensk av diabetes... Röker du? Dricker du? Äter du hälsosam mat? Seriöst, visst kan vi diskutera säkerhet på Svenska banor men det går att göra på en snygg nivå. Inte skriva på fölks ansikten att de har fel fel fel. Som det mesta i samhället måste man ta babysteg för att komma någon vart, för att man inte ska döda diskutionen eller till och med sporten. Som du tycker det ska vara så skulle 90% av de som utövar sporten eller hobbyn bilsport inte ha råd att vara med. Folk dör när de skjuter pilbåge som hobby i Svenska skolor, det händer. Samma sak när man spelar fotboll, samma sak när man spelar chess. Det händer olyckor och visst ska vi försöka begrännsa dessa till att det ska bli så få skador som möjlig men innom en rimlig gräns. Vad gäller säkerhet innom motorsport så ser det faktiskt rätt så bra ut endå, de flesta arrangörerna sköter sig rimligt bra, annars är de inte kvar länge. Nä, denna energi du har för detta skulle jag uppskatta om du lade på något som gör en rejäl skillnad, tex diabetes. Jobba en timme mer i veckan tex och ge de pengarna till forskningen i Sverige på diebetes. Och nej, jag har inte diabetes, jag tar en cigg ibland, en öl ibland och åt en hamburgare idag. Och jag kör på våra säkra Svenska banor med den säkra banträffskartellen FCS, PSC, HPS och SSI. Det är fan farligare för mig att ta mig till och från Mantorp än att köra på Mantorp. Där finns inga träd, folk som jag möter som kör över till fel sida av vägen, älgar osv osv osv.. Ta en funderare nu Mikael Rosencrantz och nej, du behöver inte svara på alla mina frågor. Att få svar är inte det jag söker med mitt inlägg i denna minst sagt konstiga och till synes nästan "ensidiga" debatt. mvh Christian Lange _________________ Christian Lange 458 |
||||||||||
Re:
Fan, ska jag åxå klottra i den här tråden ... ![]() Det är väl ganska precis 170 ner mot torparn i den här loggen på den röda. ![]() Den svarta är en loggning från ett varv med chikan på Sviestad, den röda utan. Väldigt få tar chikanen över 120km/h. Dom avåkningar som skett på Sviestad bör det rimligen gått under 100 blås där. Mig veterligt så är det väl mest retursladdar i utgången som folk åker av på. Att ta dom bucklorna för att slippa storskrotningar i 200km/h som man når med rapp bil utan chikan kan definitivt vara rimligt, även om jag inte tror att nån älskade chikanen på Sviestad. Jämförelsen att åka in i en sandfålla eller en däckstrave i samma fart är ju helt orelevant. Chikaner av olika utformningar är till för att ta ner topphastigheten. Utan chikan går det fortare och konsekvensen av en olycka i högre hastighet ÄR värre än att buckla bilen mot några däck, hur ogärna man än gör det. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||||
Re:
Jag tror inte att det är speciellt stor risk för personskador av att köra på en däcktrave där (möjligen viss risk för ![]() ![]() Diskussionen kring just den chikanens vara eller icke vara tycker jag har hanterats på ett bra och sakligt sätt, bland annat här: 2008-06-30 Sviestad Edit: Kommentarer efter första "prova på"-bankörningen utan danna chikan: 2009-05-25 Prova på banåka Sviestad _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||||
Re:
Jag fattar inte heller detta riktigt... Det känns som att trådskaparen inte riktigt vill acceptera att det finns en risk med bankörning. Vad är problemet med körningar på svenska banor i dagsläget? Själv känner jag när jag kör ut på banan att jag tar en kalkylerad risk. Som Christian säger så är det mer riskabelt att köra till banan än att köra på banan. Själv har jag aldrig varit särskilt orolig över personskador på banan, däremot på väg. Jag kör t.ex gärna på kvällar när jag bl.a ska upp till Sälen, då kan jag vara riktigt orolig för vilt. Och vad gör jag då i Sälen? Jo jag älskar att åka snowboard, något som jag har fått bra mycket mer skador av än min bankörning, sitter här på jobbet med en trasig axel för tillfället (jag tänker inte räkna upp mina tidigare brutna ben här...). Varför tar jag då upp detta exemplet, jo för det är fortfarande mitt val att ladda i hoppen, ingen annans. Vill du hålla på med bankörning så måste du acceptera risken att något kan gå fel. Ifall du är så orolig att köra i en chikan med däck (varför man nu skulle vara orolig för det ![]() Du kan sova med hjälm och nomexoverall också, varsågod, det är upp till dig att göra en vettig riskbedömning... Efter att ha läst denna tråden så är det faktiskt så har jag reflekterat över hur säker bankörningen faktiskt är i Sverige. Ett aktivt jobb för att fortsätta förbättra säkerheten är självklart, men vad handlar denna tråden om? För att få igång diskussionen lite så lägger jag fram tre frågor till dig sirmiro: 1. Vad är det du vill åstadkomma?? 2. Varför vill du åstadkomma detta?? 3. Vad har du för belägg för att det är värt att göra en förändring? _________________ Peter Sundström Nissan Skyline KGC10, Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 304 varv på Nordschleife |
||||||||||
Re:
Precis. Gräns är ordet. Eftersom bankörning går ju ut på att testa just gränserna för sin egen förmåga och för bilen. Max säkerhet vill vi alla ha. Men vad är det? Körning i 30 kmh? För att det ska vara någorlunda roligt med bankörning så *måste* det nog vara lite farligt dvs man måste ha möjligheten att kunna gå över gränsen för att ta reda på var gränsen ligger. Så det får nog bli en kompromiss mellan max säkerhet och att kunna ha roligt. Sedan finns som bekant frågan om pengar också. Man *kan* helt enkelt inte ha en säkerhetsorganisation i STCC-klass på en banträff som anordnas ideellt. Men man har det nödvändigaste. _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||||
Re:
Sjukt men så är det! Jag har faktiskt tänkt mycket på det. Det är adrenalinkicken som gör det för mig. Utan den så hade jag inte hållt på med bankörning, simples as that. Men bara för att man gillar kicken så behöver man inte ta dumma risker eller riskera andra förares säkerhet. Det är viktigt att se skillnad där. _________________ Peter Sundström Nissan Skyline KGC10, Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 304 varv på Nordschleife |
||||||||||
Re:
Att jag sett olyckor med däckbarriärer men inte kan minnas exakt datum eller bilar och då inte vill fara med osanningar, betyder det att det inte hänt? Ska jag säga att det var en svår olycka på ett ställe när det var ett annat? Jag är ledsen, jag har inte noterat datum för behoven att bevisa saker i ett forum. Jag tyckte det räckte med de chocker som var vid de tillfällena. Varför ska folk strunta i hinder? Det är ju bara ta på förarmöten innan och att man svartflaggas om man går på hindren. Att sätta hinder förare ska vara rädda för låter i mina öron galet. _________________ Mikael Rosencrantz |
||||||||||
Re:
Det finns olika typer av walkietalkies i olika prisklass, troligen har jag bara haft tur då när jag brukat de billiga över långa avstånd. Givetvis är dyrare saker oftast mycket bättre, men det finns billiga saker som fungerar. Är jag ledig kan jag gärna ställa upp. Jag vet hur det går till och har varit med förr, men alltid kul att träffa folk med samma intresse som en själv. _________________ Mikael Rosencrantz |
||||||||||
Re:
Är man rädd på riktigt för en däckstrave har man nog inte på banan att göra men de flesta känner nog att det känns lite onödigt att knyckla till bilen i en sån. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||||||||
och övriga inlägg försöker jag svara på i ett inlägg för att undvika 17 citat.
Kan däck skada om de träffar fel? Ja, de väger så mycket att de kan skada. Men de är klart bättre än att köra in i räcket direkt. Jag själv accepterar att racing är förenat med en risk. Och jag ser att alla som skriver i denna tråd verkar tycka att den säkerhet som finns idag är det bästa vi kan ha och att det är fel att ifrågasätta den. Jag ifrågasätter för att vi ska kunna undvika personskador i första hand och plåtskador i andra hand. Jag tycker, och kommer fortsätta tycka, att säkerheten är viktigast för de som är nya i sporten. De som inte har full koll på vilka risker det innebär. När man hållit på ett tag har man sett en och annan krasch med egna ögon och fått en annan syn på riskerna. Någon sa att det kan vara en fara om man lånat en högerstyrd bil. Vad är det som kör på dessa bandagar? Jag har sett Skyline, RX7, supra, Evo osv, och många av dessa är just högerstyrda. Det är billigare att ta in en högerstyrd bil vilket det till ett steg för fler att ha råd med en viss bil, och ser man som skyline finns den bara högerstyrd. Nu ser inte jag varför det skulle vara farligare, är olyckan framme kan vad som helst hända. Sen ber jag åter att folk ska sluta med angrepp mot vad jag spenderar min tid till. Ingen här har någon koll vad jag gör för trafiksäkerhet, cancerforskning etc. De som orkat läsa allt babbel har troligen sett att jag suttit i möten med bland annat NTF. Så bara för att man lägger tid på en sak behöver man inte försumma allt annat. och ni säger att man ska dra en gräns på hur säkert det kan vara innan det blir överdrift. Samma saker som har sagts om hjälmkrav, krav på båge och sedan bur, flamsäkra kläder osv. och många säger ekonomi. Och jag håller med om att det inte är gratis med säkerhet, men ser vi totalkostnaden för att bygga och driva en bil så kommer vi ner på en ganska liten procentuell summa. Och ser vi event som "gatebil" så är det ganska många som kör, vilket gör att en liten summa skulle kunna slås ut på många personer. Så jag valde att ta upp detta för att ni alla skulle ge säkerheten en tanke och se hur den kan förbättras. Jag antog att ytterst få skulle ta det till sig, men om en enda person tar det till sig och gör det minsta lilla för säkerheten tycker jag det är värt alla dessa påhopp som varit i denna tråd. Dock har jag tröttnat på att olika personer klagar på vad jag gör med min tid, kritiserar min kunskap inom motorsporten och tycker att jag bara ska falla in i ledet och lyssna på andra. Det känns som att vi sitter i en sandlåda där jag kom in och föreslog att en väg inte skulle gå där rutschkanan kom ner i sanden. Alla börjar kasta sand och säga att jag har fel, och efter en stund åker någon i kanan och förstör vägen. Jag hoppas att jag har tolkat det fel och att alla kan tänka på de regler som finns på denna sida - vi ska bete oss som om vi satt i samma soffa. Jag lovar att 50% av inläggen i denna tråd aldrig skulle skett om vi suttit i den soffan. _________________ Mikael Rosencrantz |
||||||||||
Först och främst tycker jag inte man kan jämföra Gatebil med en seriös banträff. Gatebil är ett vinstdrivande företag som inte sysslar med det hela för att arrangera bra och säkra träffar, de arbetar för show och att maximera intäkter.
Åter till däckbarriärerna. Ser du dem som en såpass stor risk att det vore säkrare att Kalle Cool kommer in till slutet av rakan med 30-50km/h högre ingångsfart? Jag har själv arrangerat träff med chichan på flygrakan på Anderstorp. Varför hade vi den där? Jo för att nybörjare inom banåka har svårt att bedöma bromspunkter i ~140 blås och ännu svårare i 200+ blås (glöm inte att det är över 55m/s). Att plocka bort bilar från räcket och folk ur vrak vill inte jag göra, så är det hobbykörning så är chichaner ok i mina ögon - om nu arrangören (som är ansvarig) tycker så. Vill man inte vara med då och köra, så måste man inte. Tänk på att det är en person(arrangör) som är ansvarig för det hela även om du kör av, den personen vill hellre se en bucklad bil än en skadad människa ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 16288 besök totalt |