Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 13 besök senaste veckan (52581 totalt) |
Det ser ju riktigt bra ut!
![]() Sen tänkte jag höra om du har planerat att ha kvar balansaxlarna i motorn? Det är ju lite extra massa som ska snurras runt men å andra sidan kanske det blir ohållbart utan dom om man kör med såpass hårda motorkuddar?! /W _________________ Martin Hjelm- Wallborg |
Ja, det är samma diff. Lite stålborste och färg gör sitt
![]() Drivaxlarna är från Westfield i rätt längder. "Adaptrarna" är nog drivknutarna du tänker på, finns olika modeler på dessa. Drivaxeltapparna (längst ut) är från samma Sierra som diffen. Motorn kommer vara original så här långt, sen vad som händer framåt får jag se. Just nu är det att få den godkänd och körklar för att känna på grejerna innan det skall skruvas vidare. _________________ Joacim Järkeborn |
Hade besök av Jörgen i helgen och vi diskuterade bl.a design av oljetråg och baserat på detta börjat att modifiera det.
original, eller rättare ett original SAAB 900 tråg att ha på min 9000 motor. Linjen närmast bordet är undersidan på ramen och den andra linjen ligger 30 mm dvs kommer sticka ner ca 30 mm under ramen (växellådan ligger 45 mm under ramen) Botten är borta och 2 st öppningar (halv o20 mm) och ett 10 mm hål borrat på den platta delen Skall sen svetsa en "låda" bakom pickupen (som kommer sitta i den främre delen där botten är borttagen) samt "lock" enligt Tanken är att merparten av oljan skall till pickupen under körning men att oljevolymen behålls (eller ökas något). - Tror ni att man behöver ytterligare öppningar till "lådan", antingen i "taket" eller från pickupen ?? original skvalpplåt _________________ Joacim Järkeborn |
Precis som Mats skriver så är det lämpligare att bygga om för mitt ändamål. Den "höga" delen är också planare än 9000.
Utväxlingarna har jag inte dykt ner i men det finns lite info här: http://www.Opel-infos.de/getriebe/r5 Lite blev gjort i helgen. Tråget har svetsats. Ställde det med vatten ett tag och det kom ut några droppar. Skall komplettera dessa ställen lite. Sen får det lämnas in för planing. Svetsarna vinner inget skönhetspris men hoppas funktionen finns där och att det håller tätt ![]() Kånkade sedan fram lådan med elsystemet från SAABen och började tråckla i detta. Jäklar vad kablar ![]() Dock ledsnade jag på detta och fixade med annat istället. Bakvagnen börjar bli klar, elsystemet kvarstår. _________________ Joacim Järkeborn |
Har idag skruvat lite och fått lite ombonat, instrument och omkopplare på plats. Inte nöjd med blinkersspaken men det får duga just nu...bara att det tog en sån jäkla tid för fästet till blinkersspaken gör det inte bättre :banghead: :banghead:
Sen var det andra...för att få allt att fungera ![]() Tur att det är några dagar kvar i (lång)helgen _________________ Joacim Järkeborn |
Jaha, då har denna helgen passerat också. Har dock fått lite gjort...
Merparten av elen är dragen, skall dock snygga till det. Dock är det funktion som är prio 1 och att det sitter buntat etc. Många kablar blir det, finns möjligheter till förenklingar i framtiden. ECU'n är tillfälligt kopplad. Har dragit alla kylvattenslangar/rör, alla luft/vakuum slangar/rör Men på det stora taget har det varit en bra helg... ..just det...höll på att glömma....... .....första uppstarten också ![]() http://www.youtube.com/watch?v=Qp1Sy Provade först men då ville den inte starta. Efter lite felsökning upptäcktes att bränslematningen gick till bränsletrycksregulatorn/returen :banghead: När väl detta var fixat så spelade jag in ovan film, hoppade igång utan protest (lättare det finns lite att tända till på ![]() Några grejer har hittats som inte funkar eller måste åtgärdas - Kontrollern till den elektriska vattenpumpen funkar inte. Efter första starten så kopplade jag pumpen på konstant drift via externt batteri. - Laddningslampan tänds efter att ha gett lite gas - Lite oljeläckage vid oljefilterhållaren (slanganslutningen kanske behöver lite gängtätning) - Lite vattenläckage vid ingången till blocket (har lagt dit silikon men kanske skall vara generösare) Prio 1 är att få ordning på kontrollern. Får maila säljaren samt Davies Craig _________________ Joacim Järkeborn |
2011-07-03
================================================ Har nu efter mycket pillande med hjulinställning i helgen fått belöning.. Har gjort den första provturen i villaområdet......resultatet.....JAG VILL KÖRA MER!!! Jösses så kul ![]() ![]() oron har därmed lagt sig...kombinationen motor, växellåda, diff, alla av olika märken och speciallösningar därimellan (adapters, special kardan)...det funkar....satans gött. Har lite fel från ECU'n men har inte justerat värdet för hastighetssignalen eller växelådans utväxling. Så det blir att löda ihop kablaget så jag kan verifiera/justera detta. Bromsarna fungerar också rätt bra men kanske lite småjusteringar. Får låsning på framdäcken men inte bak...än så länge. Sen antar jag att det blir lite bättre verkan när belägg och skivor har slitits in. Med detta resultat så känns inte SFRo 2 bokning i så stor fara. Här skall byggas ....men först en pilsner ![]() _________________ Joacim Järkeborn |
2011-07-04
================================================ Då jag hade fel (check engine = 8 pulser) och ingen kolkanister så provade jag att disabla "purge control" samt att jag gjorde inställningar för utväxling på låda och diff samt hastighetssignal. Resultatet var "pötta skit"....accelerationen blev.... blubb blubb blubb... ![]() Vet inte om det är "purge control" som gjorde det eller annat men hur har ni andra gjort som inte kör med kolkanister och SAAB T5?? Har även optimerat chassit så det inte skall gå "för" lågt men denna jäkla fartbula i garaget tar i... Bilen har gjort sitt....en tur till Cramo och 2 timmar senare... Har idag även slängt i lite betong så det blir jämnt. Blev en glipa som skall fixas, temporärt nu och sen lite mer ordentligt. F*n bilen skall ju inte få tåla hur mycket som helst ![]() Lite bilder från helgens hjulinställningar. Raka finhyvlade reglar med fisklinor som referens och sen överblivna raka parkett bitar med anliggning emot fälgen. Tejpade en bit avbruten "tummaträ" för enklare mätning och brist på händer. Detta för Toe-In. För Camber var det ett vattenpass med vinkelmätare som användes. Framvagnen var busenkel men bakvagnen &%#¤#%¤#%¤#. När slitgörat med hjulinställningen var gjord så skulle det köras för första gången var det bestämt. Några bilder precis innan det.... _________________ Joacim Järkeborn |
Fixade idag till det mesta av elen och allt verkar funka. Dock bråkade huvudljusrelät lite och lade av .....men en liten knack på relät så hoppade det igång. Kanske behöver det lite motion efter dvalan....
LIte eldragning, inte det snyggaste men bättre än den stora SAAB lådan ![]() å andra sidan Sen fick hon komma ner på golvet och ut i friska luften: Lite låg i röven så det måste justeras upp några cm... Sen provade jag vindavisaren i kolfiber och den tillsammans med backspeglar skall på plats idag: ....over and out.... _________________ Joacim Järkeborn |
Bombar er med lite nya bilder
![]() Skylthållare fram klar och solklart har bilbyggaren byggt för små skyltar ![]() Stänklappar monterade och långa som Göran tyckte ![]() Vindavvisare, backspeglar och sidoblinkers monterade. Även den fula vadderingen på störtbågen syns ... Bagaget har fått lite M3 mutternitar men hade inte dessa små skruvar Luckan fick lås.. _________________ Joacim Järkeborn |
Det börjar närma sig version 1.0. Har inte så mycket kvar på listan och hoppas jag inte har glömt nåt väsentligt.
Har höjt aktern lite, ställde mig i bilen och hoppade och körde in pekfingret i skärmen....Ajjj ![]() Kopplade om lamporna.... positionsljus till LED (yttre ringen i de yttersta lamporna) och bromsljus (inre modulen på de inre lamporna). Detta för att måtten inte blev bra för SBP etc Inget nytt direkt på denna sida...stänklappar men svårt att se dock. Här ser man modifieringen jag gjorde igår. Adapters för strålkastare och blinkers. Höjer ca 10 cm och nu skall man nog se blinkers 45 grader från andra sidan. Ser ju inte klokt ut men... Behöver köra bilen lite mer ordentligt för att testa ut bromsarna. Låser utan problem framdäcken men funderar på hur bra bromsverkan det är bak. Kylsystemet är inte 100% tätt, vissa alu-svetsar "svettas" några droppar men inte så det läcker att det blir en pöl på golvet. Den nya kontrollern från Davies Craig funkar fint. Nu är frågan om jag har glömt nåt viktigt..... _________________ Joacim Järkeborn |
SFRo 2 nu avklarad. Körintrycket i protokollet "Mycket stabil & lättkörd. Mycket bra högfartsstabilitet"
![]() Så med detta kan jag inte vara annat än nöjd ![]() ![]() ![]() Dock upptäckte jag en oljepö i släpet när jag kom hem...växellådsolja ![]() ![]() _________________ Joacim Järkeborn |
I torsdags tog jag NeOZeven (på släp
![]() ![]() Sen stannade jag till hemma och packade lite mer och sen upp till Kinnekulle-Ring och har idag luftat NeOZeven på banan tillsammans med kompisarna på LocostSweden. Resultatet är jag mycket nöjd med men finns några barnsjukdomar som skall åtgärdas _________________ Joacim Järkeborn |
_________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 13 besök senaste veckan (52581 totalt) |