Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
BTCC 2011.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11809 besök totalt
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Re:

Robin"Speakern&quo skrev:
BTCC levererade som vanligt idag grymma bataljer och härligt att min största DISLIKE snubbe Plato hade oflyt. Tur dock att allt var så bra med han efter rullningen riktigt häftig olycka var det


Va jag som håller på Plato
Det är ju det som är så kul med BTCC.

Vem håller du på?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Robin"Speakern&quo

Här sen Mar 2011
Inlägg: 20



Jag är ett stort super touring fan så att Matt Neal är favoriten i dagens BTCC startfält.

_________________
Robin Nilsson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Re:

Robin"Speakern&quo skrev:
Jag är ett stort super touring fan så att Matt Neal är favoriten i dagens BTCC startfält.


Plato körde ju Renault under ST-eran.

Men det är klart om du bara har de två att välja på sååå...
I mitt fall är det exakt det motsatta har verkligen ogillat Matt Neal länge nu för hans arrogans och fula körning. I mina ögon alltså

Kul iaf att alla tycker olika för rejsen blir mer spännande då thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Robin"Speakern&quo

Här sen Mar 2011
Inlägg: 20



Aa. Klart ja har koll på plato och baguette kärran hehe. Har alltid gillat Neals sätt att köra alltid dyka på insidan och köra utan att bry sig så mycket å andra sidan är det därför så många hatar han också.

Men det är ju lite häftigt med två stora super touring profiler i BTCC och två i STCC

Plato VS Neal Thompsson VS Rydell

_________________
Robin Nilsson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re:

Lillen skrev:
Klurax skrev:
Undrar vad dom har i vattnet (eller luften) runt Donington? De flesta var ju helt galna bakom ratten, länge sedan jag såg ett race där det flög bilar åt höger och vänster i så stor utsträckning som idag . Galna race och lite oväntade ansikten i toppen. Mästerskapet är vidöppet och underhållningsvärdet är kanon thumbs up


Haha japp helt galet.
Folk var som förhäxade och gasade friskt!
Riktigt roliga rejs och händelserika heat.

Kollade även på supportklasserna idag.

Ginetta Juniors var ju helt galet det med.
Killar och tjejer i 15årsåldern som kör fort.
Lite krasher men åxå väldigt tät racing thumbs up

Samma med Engelska Porsche Cup.
Riktigt bra rejs , tätt och snabbt.

Clio Cup åxå thumbs up
Mycket spännande och jämt.
Även här var folk som galna och gasade friskt.

BTCC regerar alla dagar men hela TOCA-serien med alla klasser är ett bra koncept! thumbs up


Hm, så där är det i WTCC också, men då skriver ni inte så positivt...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Re:

Sörpan skrev:
Lillen skrev:
Klurax skrev:
Undrar vad dom har i vattnet (eller luften) runt Donington? De flesta var ju helt galna bakom ratten, länge sedan jag såg ett race där det flög bilar åt höger och vänster i så stor utsträckning som idag . Galna race och lite oväntade ansikten i toppen. Mästerskapet är vidöppet och underhållningsvärdet är kanon thumbs up


Haha japp helt galet.
Folk var som förhäxade och gasade friskt!
Riktigt roliga rejs och händelserika heat.

Kollade även på supportklasserna idag.

Ginetta Juniors var ju helt galet det med.
Killar och tjejer i 15årsåldern som kör fort.
Lite krasher men åxå väldigt tät racing thumbs up

Samma med Engelska Porsche Cup.
Riktigt bra rejs , tätt och snabbt.

Clio Cup åxå thumbs up
Mycket spännande och jämt.
Även här var folk som galna och gasade friskt.

BTCC regerar alla dagar men hela TOCA-serien med alla klasser är ett bra koncept! thumbs up


Hm, så där är det i WTCC också, men då skriver ni inte så positivt...


Haha nää.
Vinner fel bil I WTCC blir det ju utdömt straff och man vet inte utgången förrän flera dagar senare i sann FIA-anda thumbs up

Dessutom är det inte snygga närkontakter i WTCC det är ofta "testa gränsen för vad man får göra och upprepa detta tills straff kommer"

Eller har jag fel.......NÄ!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Re:

Sörpan skrev:

Hm, så där är det i WTCC också, men då skriver ni inte så positivt...


I BTCC slipper man biltillverkarnas politiska inblandning (som även inverkar på protester etc. långt efter racen och som kan påverka utgången av mästerskapet, se förra säsongen), förare som släpper av och "manipulerar" resultaten, man kör inte på kaos-banor såsom Marrakech (nu borta iofs), Porto, oschersleben m.m. som är rena bilslaktarbanorna etc. Sen har BTCC inga safety cars som hoppar ut framför bilar så det smäller

Sen tror jag BTCC kommer undan genom att vara en nationell serie med en historia där det gått ganska vilt till emellanåt och således blivit seriens signum . Men låt säga att helgens BTCC-race hade varit ett WTCC-dito, då hade nog iaf jag uttryckt mig lite mer negativ då det trots allt är VM-status och bör vara högre professionell nivå på racingen (inget ont om BTCC-teamen).

Några manövrar i BTCC-racen (t.ex. Andy Neate mot vem-det-nu-var in i Redgate i race 3) var ju knäppare än knäppt. Helgens BTCC-race var ju inte höjden av sportslighet, men jag gäspade inte en enda gång iaf om vi säger så .

Men jag hoppas ändå Thruxton blir mer städat, dels för att det går illa om det smäller där men också för att vi vill ju inte att serien tappar en massa bilar som blir skrot och faller bort.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Precis.....
Det är olika närkontakt i BTCC och WTCC även om det smäller. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Turbobilarna åker på en begränsning i laddtryck till nästa race på Thruxton:
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=6024

OK, det kan jag köpa, har varit lite väl stor skillnad mellan turbo och NA men jag hade gärna sett att man väntat 1 eller 2 racehelger till för att se hur det fungerar i längden. Speciellt hur turbobilarnas däck pallar den extremt krävande Thruxton-banan.

Nu har TOCA begränsat laddtrycket ytterligare, men endast för Honda-bilarna:
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=6066

Plötsligt så sjönk BTCC fruktansvärt mycket i mina ögon nu thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down

Inget större fan av Honda, och verkligen inte Matt Neal, men att bestraffa ett team/märke för att ha gjort ett bra jobb med den motor de utvecklat enligt TOCA's egna regler suger stenhårt. Har Mr. Gow pga sitt arbete inom WTCC redan smittats av regeländringsfrågan? Chevrolet och Jason Plato har gnällt sedan ifjol och i WTCC har Chevrolet gnällt tidigare.

ogillar verkligen detta tilltag och lusten att följa BTCC minskade en hel del. Vi får se hur det ser ut efter de kommande 2 tävlingarna.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Mmm när du skriver det så blir man ju lite smittad.
BTCC brukar ju styra upp sånna här saker snyggt och snabbt.
Men börjar de bestraffa enskilda team blir det genast FEL FEL FEL!
Hoppas det löser sig snabbt och smidigt utan särbehandling.

OCH att RML/Chevyteamen får ta sig i kragen och byta motor.
Det är ju helt klart dags för turboeran i BTCC sedan man sett utvecklingen hittils.
Att gnälla vinner man varken rejs eller sympatier på.

Håller med i både frågan om neal och honda men de har ju gjort ett bättre jobb och skall väl kunna skörda frukten av det i åtminstånde några rejs även om alla inte tycker om dem.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Thruxton = Turbo.
Men ändå lyckades Plato klämma in en vinst.

Tom onslow-Cole startade 6:a i rejs 1 och slutade sjua.
Missade rejs 2 men kom i rejs 3 in som tia efter att ha startat som nr 20.
Imponerande kört och han blir verkligen bara bättre.

Varierande rejs på Thruxton men delvis väldigt spännande.
Sista rejset var ju helt enkelt kanon och underhållningen kanon.

Underligt med BTCC att de som är riktigt bra får söka jobb utomlands eller i snikbudgetteam.
Man förundras över Turkington och Tom o-C som får börja om från början.
Den ena vann mästerskapet och den andra reguljär rejsvinnare.
Får de köra mer och får de job = NEJ.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



Jobb har ju Turkington uppenbarligen fått

_________________
Johan Meissner
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Re:

Johan Meissner skrev:
Jobb har ju Turkington uppenbarligen fått


Så klart så klart......i sverige. thumbs up
och vi lär ju vara glada över det.

MEN i BTCC där han hört hemma och vunnit serien fick han inget jobb.
Då fick han istället "klassa ner" till WTCC och åka sporadiska rejs.
Vad är det som gör att en vinnare inte får plats i BTCC?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
AMD Milltek siktar på minst en pallplats i årets BTCC.
Kul med uppstickare och att de vågar satsa lite , kanske till och med sticka ut hakan. thumbs up

News: http://www.btcc.net/html/generalnews_detail.php?id=2407

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Here we go...
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=6200

Citat:
All front-wheel drive S2000 cars base weight is dropped 25kg to 1145kg. That covers the Chevrolet Cruzes of Silverline Chevrolet and Tech-Speed Motorsport, as well as the Chevrolet Lacetti of Team ES Racing.

All rear-wheel drive S2000 cars, which at present are just the two BMW 320sis of West Surrey Racing, receive a reduction of 10kg to 1140kg, but will also benefit from the removal of regulation 5.2.21.1, which limited the first gear ratio of the BMWs. This was introduced in 2010, which neutralised the BMW's standing start advantage.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Re:

Hehe


KUL i mina ögon.
Även om det ju kommer VÄLDIGT lägligt för just Plato.
Lite synd om Neal faktiskt även vad man tycker om honom.
Honda har ju ett stort övertag faktiskt och en bättre bil samt motor! thumbs up


Så korparna kommer kraxa helt klart.
Även om det gör racingen bättre , det är ju dags att ta tag i det.
TOCA säger ju öppet att för snabba bilar kommer begränsas.
Så alla visste väl att det var en tidsfråga.

Det sköts ju betydligt smidigare än hos FIA o WTCC iaf!

Klurax skrev:
Here we go...
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=6200

Citat:
All front-wheel drive S2000 cars base weight is dropped 25kg to 1145kg. That covers the Chevrolet Cruzes of Silverline Chevrolet and Tech-Speed Motorsport, as well as the Chevrolet Lacetti of Team ES Racing.

All rear-wheel drive S2000 cars, which at present are just the two BMW 320sis of West Surrey Racing, receive a reduction of 10kg to 1140kg, but will also benefit from the removal of regulation 5.2.21.1, which limited the first gear ratio of the BMWs. This was introduced in 2010, which neutralised the BMW's standing start advantage.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Jaha ja.

oulton Park.
BTCC i helgen igen.
En månads uppehåll ca.


Race 1:

Neal och Shedden tog starten.
De hade ju pole och andra plats i starten.
Efter något varv tappade Neal fart och Shedden tog ledningen.
Plato och teamkamraten McDowal åxå förbi Neal.

Många bytte platser och körde om.
Flera olika däcksval och väldigt olika fart i alla bilar.
Redan efter något varv hade TOC tagit fem platser och inne på varv 5 var han på 7 plats.
Sedan började det torka upp och de som valde slicks eller slicks fram började åka snabbt.
Nere på 9:e plats och fortfarande på G men tappar fart.
Slutade på 11:e plats i rejs 1.

Tom Bordman startade på slicks.
Tog massor av platser de sista varven och var verkligen på gång.
Men han blev rejält påkörd av en annan bil på sista varvet och fick bryta.
Totalt oskyldig till kraschen men vad hjälper det?!


Resultat Race 1:

1. Shedden
2. Plato
3. McDowall



Race 2:

Blött igen i rejs 2.
Fler som kör slicks fram och regndäck bak.

TOC kör slicks runt om.
En rejäl chansning som KAN gå........bra eller åt skogen =)
Men hittills tappade han 2 platser i starten och på första varvet.
och så kom mer regn.....

Shedden totaldominerar.
Neal kör upp sig hela tiden och trots en avåkning är två.
Plato trea och en del förändringar i detta rejs åxå.

Neal gjorde kanske årets med idiotiska omkörningsförsök!
Tog ut både sig och Shedden från ledning och de missade en KLAR 1:a & 2:a.
Nu tog en skrattande Plato hem rejset.
Shedden lyckades komma in som 6:a.

Men efter rejset var Plato MYCKET kritisk till TOCA som tillåter Honda att ha sånt försprång med turbotrycket , han menade att de kunde köra förbi på ren motorstyrka när det var rakor. TOCA har tydligen sagt att det skall vara jämna bilar i mästerskapet så att vi menar att Honda gjort jobbet hjälper inte då TOCA halvt lovat de andra att hålla nere effekten och ha ett jämnt startfält.
Plato var ganska "pissed of" i intervjun iaf


Resultat rejs 2:


1. Plato
2. Collard
3. Nash

6. Shedden =0


Rejs 3:


Blir intressant race detta.
Matt Neal startar 18:e efter sin misserabla krasch i sista sväng.

Tort nästan överallt nu.
Endast några blöta fläckar på banan detta race.

Tom onslow-Cole kommer INTE till start med Golfen!???
Han och teamet kommer helt plödsligt överens till rejs tre helt appropå , ingen lösning just nu.
Mer om detta innan eller till nästa rejs!?


Race:


Nick Foster tar starten.
Men Jacksson tar direkt tillbaka ledningen.

Paul o'neill tre och skall precis köra om när han får ut 2 hjul på gräset.
Ett par sladdar och returer och en hård smäll in i staketet.

Samma sak några platser bakom med James Nash Mästerskapsledaren.
Men han klarade sig med en lätt träff i armcobarriären.
Kan fortsätta men med lättare skador.

Pacecar ute och hittils händelserikt rejs efter bara några varv..
omstart och just nu 7:a Rob Austin med den bakhjulsdrivna Audi A4:an.
och där åkte han av direkt efter det =)

Neal Kört upp sig från 18:e till 4:e plats.
Plato nu endast 6:a , kamp med Collard och kontakt.
Båda ut på gräset och Plato tappar massor av placeringar.
Plato ut på banan som 10:a.

Resultat Race 3:


1. Jacksson
2. Shedden
3. Jordan
4. Neal

11. Plato

Bisarrt var Matt Neals svar på att han nu ledde mästerskapet igen

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Tom onslow-Cole bryter med AMD-Milltek VW-Golfteamet!

Länk: http://btcc.net/html/generalnews_detail.php?id=2445

Samma förare byter team och återgår till sitt tidigare team.
Han kör numer igen för Team AON Ford.

Länk: http://btcc.net/html/generalnews_detail.php?id=2448

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Ja, BTCC är dramatik på hög nivå . Race 2 med Neals klanterier och Plato's vredesutbrott efter målgång då han vunnit är exempel på detta. Sen att onslow-Cole går och säger upp sig 15 min innan race 3. Ja jisses . Man sitter inte och gäspar under BTCC-racen iaf! Kul också att se NGTC-Audin där uppe ett tag, gött och se innerhjulet i luften i kurvorna thumbs up

Kontentan av helgen är väl ändå att Matt Neal verkligen inte kan köra om thumbs down . Tappade räkningen på hur många gånger han bromsade på sig och tog stöd mot andra bilar, speciellt teamkompisen...

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Haha ja det är verkligen drama i BTCC.

Neal är liksom klantigt dum när han blir stressad.
Hade han vart lite kall hade det ju blivit succé denna rejshelg.
Nu blev det liksom kaos istället.

Plato var väl "under investigation" av TOCA efter uttalandet.
Stod inget om böter men de skulle talas vid angående problemet.
Stod på BTCC.net i nyhetsartikeln.

och Bordman då?
Han kör ju liksom ganska bra men hamnar alltid i strul.
Nu påkörd deluxe och kom liksom inte in i tävlandet.
Alltid något även om han är snabb.

Kul att Audin gick så pass bra.
Men nog var det lite förarfel imellanåt

Tom onslow-Cole.....
Jag som håller på honom och Golfen.
Men det var inget klassigt avslut på samarbetet med AMD-Milltek och teamet.
Snacka om snopet , det lär ju varit därför han inte körde sista heatet.
Antagligen pga att han inte fick......eller?

Ja jäklar.
Men rejs ett och tre var roliga som alltid. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Racehelg nr.5 på Croft.
Regn i rejs 1 , upptorkande i rejs 2 , torrt i rejs 3.

Spännande uppkörningar i vätan av de med slicks fram.
Blev ett rafflande avslut.

Varierande spänning och underhållning.

Rejs 1:

1. Neal
2. Jackson
3. Collard

Detta med en tokjagande Jackson.
Neal kom undan en attakerande Jackson med ca: 1meter vid mål på sista varvet.
Spännade. thumbs up

Rejs 2:

1. Neal
2. Collard
3. Jordan

Ganska mycket lugnare rejs i upptorkande väder.
Forfarande ganska spännande men mer förutsägbart.

Rejs 3:

1. Jackson
2. Foster
3. Collard

Collard jagade som hela helgen.
Han hade nog en av de bättre helgerna på ett tag.
Sportsligt släppte först den oerfarne Foster collard för att kunna jaga Jackson.
Men släppte sedan Collard tillbaka Foster för att han skulle kunna ta sin första pallplats som 2:a. thumbs up
Detta då han ju verkligen kört bra och snyggt.


Värt att notera att Team AON Ford och Tom onslow-Cole misslyckas.
Var väl egentligen ingen av den som gjorde så bra ifrån sig.
Något enstaka framsteg men inte mycket.

TOC måtte väl sikta på framtiden så klart i det större AON-teamet.
Men jag vet inte om det är just någe bättre ur karriärssynpunkt.
AMD-Milltek VW gjorde ju inte så mycket sämre än de brukar.
Detta med teamägare och chef Shaun Hollamby bakom ratten.
Men ny förare lär behövas!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Elitracing (åskådarracing)
BTCC 2011.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11809 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande