Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regeltolknings-diskussion 5Papp+..???
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (34002 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Men snälla!

Vore det svårt eller omöjligt att nå den gentlemannanivå som gäller inom Ultimate Frisbee även inom motorsporten?

För mycket snack om coilovers, plastrutor, inköpspriser och kompressionsförhållanden och alldeles för lite snack om sportsmanship och etik i min smak.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re:

Björn skrev:
En lite tanke.

Är ett riktigt fint ex av en bil för 30.000:- som även finns att köpa för 5.000:- i risigt skick en 5-papp bil?

Man slipper då byta varenda bussning, bygga avgasrör, renovera bromsar, svetsa rost osv. som kostar mellanskillnaden.

Eller är 5.000:- exet helt nedskruvad och genomgången med allt dåligt bytt och rosten lagad en 5-papp bil?


Själv tänker jag på tex. en alfa 156 V6a som går att köpa en riktigt fin för 20-30.000:- och ett lik för 5.000:-, säkert jämförbart med någon BMW och Volvo.

Tejp oavsett kvalite och kostnad får vi nog godkänna


Min personliga övertygelse är: JA på det som står i början av inlägget. (Alfa 156 vet jag inget om.)
Vi har tex. redan e30-bilar....som är så fina...att dom aldrig kommer att bli 5Papp-bilar. Men modellen är godkännd.
Jag har lagt ner så mycket jobb på vårat avgassystem, för att det ALDRIG ska kunna trilla ner och börja bullra mitt i natten...så räknar man arbetstid....skulle det kosta mer än 5000:-.


Björn skrev:
Mest som en fundering på vad som är en 5-papp bil utan att lägga en värdering i vad som är rätt.


Rätt eller fel....utan att bråka..
Det är ju arrangörens tanke, från början, som räknas. Inte hur man själv sitte på kammaren och tolkar.
Man måste ju ta del av de diskutioner som förts....och känna av var målsättningen ligger.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



EDIT: Tog bort mina tankar då jag nog fått det om motorbyte = BS poäng om bakfoten!


En till tanke. Lätta upp kring fjädring och säga att allt är tillåtet så länge det absolut inte är justerbart? Jag tänker lite i banor om 60 tals racing på lägre nivå där man tog den bil man hade, stoppade i den värsta motor man hittade t ex en Lotus Twincam eller liknande, byggde om fjädringen hemma själv så gott det gick och sen racade allt vad man kunde på helgerna! Enkelt, billigt och det borde främja uppfinnarrikedomen som jag tycker är ett nyckelmoment i motorsport! Den som lyckas klura ut den bästa lösningen för minst pengar kommer få resultat på banan. Det är ju exakt så motorsporten fungerar även idag!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re:

Cassius skrev:
Det jag tänkte om motorerna är att man väl får BS poäng om man byter till en för modellen starkare motor t ex från en 320 spis till en 325?...........


Jag vet fortfarande inte var du fått detta ifrån...??
Vem har fått BS för detta ?
Jag har aldrig hört talas om tolkningen förut.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Re:

ButterflyRacing skrev:
Cassius skrev:
Det jag tänkte om motorerna är att man väl får BS poäng om man byter till en för modellen starkare motor t ex från en 320 spis till en 325?...........


Jag vet fortfarande inte var du fått detta ifrån...??
Vem har fått BS för detta ?
Jag har aldrig hört talas om tolkningen förut.


Kanske är jag som fått det om bakfoten då? Jag har för mig att jag läst att byte av motor till starkare ger BS poäng men jag kan ha fel! Det är alltså fritt fram så länge motorn är på max 2.5l? Får karossen modifieras för att få dit motorn också?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re:

Cassius skrev:
...................den bil jag har som är en anglia med sned bakruta och ascona b framvagn, att stoppa ner en gammal 1500 precross är långt mycke jobbigare än att stoppa dit en CIH med ascona motorfästen som jag har liggandes


Jag tycker att du redan har fått svar på att du är välkommen med din bil....i någon annan tråd.
Jag ser inget hinder att montera en framvagn från en bil som utan problem skulle klassa in.
Vill man bygga (eller har en) bil av en 50-60talsbil...och använda delar från klassade bilar, ska det som princip gå bra.
Jag har en Austin A35 med Opel Kadett hjulupphängningar som borde klassa in utan problem.(om någon orkar sätta ihop den )

Det är dyra eftermarknads kit men vill slippa se.

Cassius skrev:

En till tanke. Lätta upp kring fjädring och säga att allt är tillåtet så länge det absolut inte är justerbart? Jag tänker lite i banor om 60 tals racing på lägre nivå där man tog den bil man hade, stoppade i den värsta motor man hittade t ex en Lotus Twincam eller liknande, byggde om fjädringen hemma själv så gott det gick och sen racade allt vad man kunde på helgerna! Enkelt, billigt och det borde främja uppfinnarrikedomen som jag tycker är ett nyckelmoment i motorsport! Den som lyckas klura ut den bästa lösningen för minst pengar kommer få resultat på banan! Det är ju exakt så motorsporten fungerar även idag!

om bromsar är fritt, modifiering av fjädring är fritt bara det inte går justera och motorvalet fritt upp till 2.5l N/A borde det i mina ögon vara fler som känner att dom skulle kunna hitta på nått kul att komma och tävla med!

Jag ser inget som hindrar ovanstående. (om man inte med Lotus Twincam , menar BDA/BDG..)



OBS ! Jag har ingen aning om hur de regeländringar Fredrik kommer med i nästa vecka ser ut. Det jag hänvisar till...är hur det varit hitills.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re:

Cassius skrev:
Får karossen modifieras för att få dit motorn också?


Som vid alla speciella åtgerder:
Man presenterar sin idee för Fredrik....och kanske för övriga deltagare...och får svar vad som är möjligt.

Att modifiera för att motorn precis ska få plats...bör enligt mej, inte vara något problem.
Passar man samtidigt på att kapa torpedvägg och kardantunnel...för att flytta motorn bakåt....så är man ute på hal is.

Detta resonemang bygger på att man bygger om en gammal bil som har hopplöst föråldrad uppbyggnad från början....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
En tanke...som jag funderat på.
.....ska det vara en årsmodellbegränsning istället för inköps-pris-begränsning ?
Eller både och..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6719



Re:

Då jag faktiskt kört 5papp+ 24h med en bil som kostat <5000 totalt (Samt även inte haft ett värde över 5k färdigbyggd) exkl bur, stol, bälte så tycker jag att jag är fullt befogad att svara.
I mina ögon är det totalvärdet på startlinjen, borträknat säkerhetsdetaljer (stor, bälte, but fönsternät, ev brandsläckare mm) samt bromsar som skall räknas.

Att räkna något inköpspris för en basbil är inte intressant, då premieras det enbart att man köper risiga/rasade bilar och lägger ner massa pengar på dem för att få ett "dolt värde" och enbart relatera till ursprungsbilens kostnad.
Det man då skapar är en motorsportform där reglementet premierar hemmamekande (för att ha ett lågt inköpspris) jämfört med att köpa något nyare/bättre från början som ändå landar på samma totalsumma.

om (och notera att jag säger om) reglementet skall innehålla någon form av prisrelation över vilka fordon som är godkända så skall det vara marknadsvärde som räknas alt. någon form av total byggkostnad som är marknadsmässigt ihopsatt, inte ett ursprungspris på en kaross med rasad motor.


För annars är det inga problem rent reglementesmässigt för mig att köpa en vanlig MB 190 för 5000, flytta över mitt tävlingschassie från min svarta 2.5-16 (då det inte är av ställbar typ/coilovers) samt lyfta över motor/låda/diff. Det är väl ändå inte målet?


Summa summarum:
Totalkostnad, inte inköpspris på ursprungsbil!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Gabriel
Forshaga
Här sen Feb 2005
Inlägg: 263



Re:

Figgz skrev:

om (och notera att jag säger om) reglementet skall innehålla någon form av prisrelation över vilka fordon som är godkända så skall det vara marknadsvärde som räknas alt. någon form av total byggkostnad som är marknadsmässigt ihopsatt, inte ett ursprungspris på en kaross med rasad motor.


Det är marknadsvärdet som diskuteras hela tiden.
Som flera har skrivit förut så ska man inte kunna köpa en
bil med rasad motor billigt. Och med detta säga att den klassar in.
Bilen ska finnas för "Svensson" att köpa för 5000:- fullt fungerande.
Gäller även om du har en dement släkting som säljer sin nästan nya
Porsche till dig så klassar den inte in även om den bara kostade 500:-.

Edit:

Figgz skrev:

Summa summarum:
Totalkostnad, inte inköpspris på ursprungsbil!


Det ser jag ett prblem med, vissa märken kommer att bli lidande mer än andra.
Eftersom att de flesta kommer att göra upprustning med orginaldelar, alt. kopior.
Vad man än väljer så finns det märken som blir lidande på reservdelarna.
om vi då har ett maxpris på startlinjen så kommer det vara för stor skillnad på kvalitet
enligt mig. Eftersom att de som valt en ovanlig bil inte kunde köpa reservdelar nog för
att rusta upp den, för att hålla sig inom en gräns på tex 10000:-

_________________
Gabriel Roos
ButterflyRacing

Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6719



Re:

Gabriel skrev:
Figgz skrev:

om (och notera att jag säger om) reglementet skall innehålla någon form av prisrelation över vilka fordon som är godkända så skall det vara marknadsvärde som räknas alt. någon form av total byggkostnad som är marknadsmässigt ihopsatt, inte ett ursprungspris på en kaross med rasad motor.


Det är marknadsvärdet som diskuteras hela tiden.
Som flera har skrivit förut så ska man inte kunna köpa en
bil med rasad motor billigt. Och med detta säga att den klassar in.
Bilen ska finnas för "Svensson" att köpa för 5000:- fullt fungerande.
Gäller även om du har en dement släkting som säljer sin nästan nya
Porsche till dig så klassar den inte in även om den bara kostade 500:-.


Njae, det har diskuterats många olika sätt att räkna kostnader. Om jag själv läser Håkans inlägg om att bilarna med er donatormotor kostar 5000 så har jag svårt att få ihop kostnaden för donatormotor + E30 + allt övrigt i 5000kr. Har jag missat något?
Likaså, var finner jag en E30 med 2.5l 24v motor för 5k? Det känns inte som ett marknadsmässigt pris.
Vad skiljer i sådana fall er kombination mot att jag plockar över allt från min 2.5-16 till en vanligt 190?

Stora frågan är dock, skall det vara något värde skrivet i reglementet? om det skall vara ett värde skrivet där så behöver man kanske göra som 5papp och ha bilarna till salu efteråt
(nej, det är jag inte för, men hur skall man annars efterleva värderingen)

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re:

Figgz skrev:
.... Om jag själv läser Håkans inlägg om att bilarna med er donatormotor kostar 5000 så har jag svårt att få ihop kostnaden för donatormotor + E30 + allt övrigt i 5000kr. Har jag missat något?


Jag har aldrig påstått att våran bil är byggd för 5000:-
En e30 går att köpa för 5000:-
Motorn kommer från en bil man kan köpa för 5000:- (vilket inte är en regel i sig...utan något som kommit fram i den senaste tidens diskutioner...som rimlig)

Det har aldrig varit på tapeten från arrangörens sida...att bilen ska värderas på startlinjen.

Men ni framhärdar att 5000:- skulle vara någon gräns för färdig bil. Det är en efterkonstruktion.
Efter alla svar...borde man förstått att man missförstått andemeningen...och att man inte följt dom trådar det skrivits i under tre år.
Det är inte jag som hittat på att det är på detta sätt....det är sånt som diskuterats från början...och under tiden det dykit upp frågeställningar.

Figgz skrev:

(nej, det är jag inte för, men hur skall man annars efterleva värderingen)

Det är ju det vi försökt förklara. Det är mer en modell-begränsning, än ett värde på en bil på linjen.


Figgz skrev:

Vad skiljer i sådana fall er kombination mot att jag plockar över allt från min 2.5-16 till en vanligt 190?

Så länge det inte sitter uniballs och liknande, som i klartext står i reglerna...och att motorn kan anses passa in i sunt förnuft...som standardmotor....ser jag inga omedelbara hinder.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gabriel
Forshaga
Här sen Feb 2005
Inlägg: 263



Re:

Figgz skrev:
Gabriel skrev:
Figgz skrev:

om (och notera att jag säger om) reglementet skall innehålla någon form av prisrelation över vilka fordon som är godkända så skall det vara marknadsvärde som räknas alt. någon form av total byggkostnad som är marknadsmässigt ihopsatt, inte ett ursprungspris på en kaross med rasad motor.


Det är marknadsvärdet som diskuteras hela tiden.
Som flera har skrivit förut så ska man inte kunna köpa en
bil med rasad motor billigt. Och med detta säga att den klassar in.
Bilen ska finnas för "Svensson" att köpa för 5000:- fullt fungerande.
Gäller även om du har en dement släkting som säljer sin nästan nya
Porsche till dig så klassar den inte in även om den bara kostade 500:-.


Njae, det har diskuterats många olika sätt att räkna kostnader. Om jag själv läser Håkans inlägg om att bilarna med er donatormotor kostar 5000 så har jag svårt att få ihop kostnaden för donatormotor + E30 + allt övrigt i 5000kr. Har jag missat något?
Likaså, var finner jag en E30 med 2.5l 24v motor för 5k? Det känns inte som ett marknadsmässigt pris.
Vad skiljer i sådana fall er kombination mot att jag plockar över allt från min 2.5-16 till en vanligt 190?

Stora frågan är dock, skall det vara något värde skrivet i reglementet? om det skall vara ett värde skrivet där så behöver man kanske göra som 5papp och ha bilarna till salu efteråt
(nej, det är jag inte för, men hur skall man annars efterleva värderingen)


Jag har inte påstått att din ide inte klassar in i 5papp+, det får ledningen avgöra.
Men vad jag förstått så har Fredrik tom sagt att tolknignen med att bilen ska kosta 5000:- vid inköp stämmer enligt reglementet. Samt att man får byta ut motorn, sen så vet jag inte varför donatorbilen ska läggas in i summan enligt reglementet. Det var Håkan som redovisade kostnaderna bara för att det har blivit chafs.
om vi hade fått donatorbilen gratis så hade det varit helt ok?
För då kan vi byta till en annan 2.5l motor som vi fått gratis, enkelt...
Men då är ju hela iden borta, om man då har bra kontakter med ett stor raceteam i världen och får en touringbil gratis så får man köra eftersom att man inte har lagt ut några pengar?

Jag vill igentligen inte tala om specifika fall, jag vill att vi får klarhet i reglementet. Svarar bara på frågorna

_________________
Gabriel Roos
ButterflyRacing

Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834
Citera
Henrik Frilund
Finland
Här sen Maj 2004
Inlägg: 22



Jag som blåögd åskådare från sidlinjen sticker in en liten ide här i bikupan. Eftersom iden med hel 5papp+ är lite liknade som LeMons jänkarna håller på med så varför inte anamma samma ide dom har? Varje lag presenterar sin budget för bygget och totala
värdet får ej överstiga 5k. Allt som kan säljas från under bygget bilen läggs till budgeten, allt man köper till och ändrar dras ifrån. Säkerhetsutrustning ej medräknad. Bullshit poäng läggs sedan till på saker som verkar "otroligt" att få inom budgeten.
Bara ett litet förslag som skulle hålla kostnaderna på en väldigt rimlig nivå.

_________________
Henrik Frilund

Lancia Dedra HF Integrale -92
Alfa Romeo 75 TS -89
Alfa Romeo 33 1.5 QV -85
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6719



Som tävlande vill jag påstå att antingen är det "värdet på startlinjen" eller att man inte räknar med värde alls som gäller.



Alla former av byggkostnader kan konstrueras hur man vill, än värre om man får göra avdrag för saker man säljer. Många äldre bilar kan man köpa för 1000 och sälja delar för 5000 ifrån om man vill/är duktig och det är inte syftet samt att det snedvrider totalkalkyler fullständigt.

Enligt reglerna står det
Citat:
2. Bilen ska vara värd max 5000:- exklusive av arrangören godkänd säkerhetsutrustning.

Det står bilen, inte ursprungsbil, biltyp eller motsvarande. Utan alltså en ren hänvisning till bilen som den är anmäld och ställs upp på startlinjen.
Vill man fortfarande ha ett värde skrivet i reglerna kanske man däremot bör fundera på att höja det till 10-20.000kr vilket är mer realistiskt.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re:

Henrik Frilund skrev:
Jag som blåögd åskådare från sidlinjen sticker in en liten ide här i bikupan. Eftersom iden med hel 5papp+ är lite liknade som LeMons jänkarna håller på med så varför inte anamma samma ide dom har? Varje lag presenterar sin budget för bygget och totala
värdet får ej överstiga 5k. Allt som kan säljas från under bygget bilen läggs till budgeten, allt man köper till och ändrar dras ifrån. Säkerhetsutrustning ej medräknad. Bullshit poäng läggs sedan till på saker som verkar "otroligt" att få inom budgeten.
Bara ett litet förslag som skulle hålla kostnaderna på en väldigt rimlig nivå.


För att det inte var så vi ville ha det...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gabriel
Forshaga
Här sen Feb 2005
Inlägg: 263



Figgz skrev:
Som tävlande vill jag påstå att antingen är det "värdet på startlinjen" eller att man inte räknar med värde alls som gäller.



Alla former av byggkostnader kan konstrueras hur man vill, än värre om man får göra avdrag för saker man säljer. Många äldre bilar kan man köpa för 1000 och sälja delar för 5000 ifrån om man vill/är duktig och det är inte syftet samt att det snedvrider totalkalkyler fullständigt.

Enligt reglerna står det
Citat:
2. Bilen ska vara värd max 5000:- exklusive av arrangören godkänd säkerhetsutrustning.

Det står bilen, inte ursprungsbil, biltyp eller motsvarande. Utan alltså en ren hänvisning till bilen som den är anmäld och ställs upp på startlinjen.
Vill man fortfarande ha ett värde skrivet i reglerna kanske man däremot bör fundera på att höja det till 10-20.000kr vilket är mer realistiskt.


Alla regler har en tolkningsnivå, vi tolkar upperbarligen olika.
Men jag ser inte att det står "som den är anmäld och ställs upp på startlinjen" heller.

_________________
Gabriel Roos
ButterflyRacing

Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re:

Figgz skrev:
Enligt reglerna står det
Citat:
2. Bilen ska vara värd max 5000:- exklusive av arrangören godkänd säkerhetsutrustning.

Det står bilen, inte ursprungsbil, biltyp eller motsvarande. Utan alltså en ren hänvisning till bilen som den är anmäld och ställs upp på startlinjen.
Vill man fortfarande ha ett värde skrivet i reglerna kanske man däremot bör fundera på att höja det till 10-20.000kr vilket är mer realistiskt.


Ja...det är väl det som är problemet.
Att Fredrik har skrivit slarvigt vad vi kom överens om från början.....och inte uppdaterat....och att folk inte vill ta till sig att det finns offisiella tolkningar...som är tillgängliga för alla....om man frågar.

Jag har fortfarande inte fattat vad kritiken gäller.
Det har inte framkommit en enda bil som inte passat in.
Citron-gänget tycker att dom fick för mycket BS....och det får man respektera som deras åsikt.
Men dom fick ju åka.
Resten är ju bara en fastkörning i en tolkning som aldrig existerat.

Det spelar ju ingen roll vad man skriver för värde. Det kommer alltid att finnas folk som frågar varför deras bil inte platsar.
Ska vi höja för varje sådant fall...eller ?

Vi får väl se vad Fredrik kommer med i nästa vecka.
Jag hoppas det blir precis som det är...fast med lite bättre formuleringar.

Sedan kommer vissa ändå att klaga..när deras bil gått sönder och dom har svårt att få in hyrespengarna från förarna. Det kan vi aldrig skriva bort.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re:

Henrik Frilund skrev:
Bara ett litet förslag som skulle hålla kostnaderna på en väldigt rimlig nivå.


Jag gjorde en sammanräkning av vad vi lagt ut i rena pengar de två månader före racet...och under racet.
Det är inte kostnaden för inköp av bil, motor och fälgar som är problemet.....det kan jag lova...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Tolka regler kan man göra på många sätt. Självklart gäller 5000:- uppställd till start om man läser reglerna. Precis som minimivikt på bilen i många klasser gäller när som helst under tävling. Liksom däckreglemente osv.

Tyvärr tycker jag har Fredrik släppt på detta och godkänt bilar som är finare och byggda enligt ditt sätt och se det och han har godkänt ditt bygge vilket betyder att du inte fuskat eftersom fredrik bestämmer bullshitpoäng.

Jag skrev reglerna åt Fredrik och det står tydligt vad som gäller men fredrik har släppt på det och håller nu på med någon form av nya regler, kanske två klasser vad vet jag?

Jag har inget emot lite finare bilar men då måste reglerna skrivas om.
Citera
jimbenracing
Habo
Här sen Jan 2006
Inlägg: 71



Re:

ButterflyRacing skrev:
En tanke...som jag funderat på.
.....ska det vara en årsmodellbegränsning istället för inköps-pris-begränsning ?
Eller både och..??

:up:Kanske en 5papp klass som den borde vara idag dvs en hårdare bedömning av bilens inköps värde. Och en klass årsmodell10 eller 15 år och äldre.med motorer på max 2,5liter och fri trimning och ställbart chassi. Jag tror inte att det blir så mycke trimmat på dessa motorer då det ändå straffar sig i långlopp

_________________
Åke Magnusson
Citera
Allmänt banåkaforum
Regeltolknings-diskussion 5Papp+..???
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (34002 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande