Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (21482 totalt) |
Nu är iallafall inredningen klar och buren är i. Fälgar är målade och alla glasfiber delar är lackade.
Behöver väl inte lova bilder som jag inte kommer ta ändå men jag ska försöka ändå ![]() Har dock ett problem. Håller på att byta avgassystem men pinnbultarna till röret som går upp mot turbon gick ju naturligtvis mitt av och att få ut dom på plats är i princip omöjligt så eftersom turbon ändå är extremt glappig så beslöt jag mig för att byta skiten direkt istället (hade tänkt vänta med det till nästa vinter annars). Sagt och gjort, dessa turbona ska tydligen vara legendariskt svåra att byta dock tyckte jag inte det var några problem direkt tills jag kom till röret mellan grenrör och turbo. Skruvarna är inte så svåra att komma till, problemet är att dom sitter så fruktansvärt hårt fast att man måste lossa med riktiga doningar, doningar som man aldrig kommer kunna få in där emellan utan att riva ut motorn. Alltså tro mig, jag är lastbilsmekaniker till vardags och är van att plocka loss sönderrostade grejer som sitter så in i helvete, men detta är moment 22. Så frågan är då, ska man kapa crossover röret med vinkelslip eller sticksåg så man får ut turbon. Sen byta röret, alternativt svetsa ihop det igen men det blir nog svårt. Problemet är att jag inte kan hitta sådana rör till salu någonstans och vet därför inte hur mycket det kostar. Det enda stället dom hade det på var 944Online i USA men dom har ju ganska lustiga priser med, 2000 dollar för röret!? Kollade på lite andra grejer med och allting dom säljer verkar ligga 2-3 gånger över normalt pris. En avgasklamma för 80 dollar t.ex.!? _________________ Kristoffer Lilja |
||
RÖR
Om du ska byta sà Är det bäst att stoppa in lite saker som ger mer flöde. Kolla http://www.lindseyracing.com/LR/Part _________________ Jan K |
||
Gav det ett nytt försök med lite nya verktyg igår och lyckades faktiskt få loss bultarna till röret.
Så nu behöver jag bara en turbo. Har blivit rekommenderad att sätta dit en turbo S turbo, alltså en K26/8 istället för en K26/6. Har dock hört av folk att det inte passar rakt av utan att lite värmekåpor etc tar i. Någon som har mer info innan jag beställer? _________________ Kristoffer Lilja |
||
Om du ändå ska byta turbo är det inte bättre att leta efter en K27/6 eller K27/8 för lite mera flås?
De ger lite mera mos än K26/8 och är nog inte värst besvärliga att montera. (Vet tyvärr inte om en K26/8 passar din motor rakt av.) _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||
Egentligen får man ju inte lov att byta turbo mot någon annan i roadsport. Vet inte om jag orkar hålla på att bygga om allt för mycket heller i detta stadiet då jag gärna hade velat köra lite i sommar
![]() Sen har jag ju ett MAF kit med 2 tums diameter i inloppet, K27 antar jag har större turbinhus? Tror det blir en vanlig standard K26/6 ändå. _________________ Kristoffer Lilja |
||
Re:
Jag bytade till större turbo (250hk) och jag kände skillnad tillsammans med Bengts Chip, nu mosade jag tyvärr den och köpte en nyrenoverad K26/6 och jag måste säga att körbarheten är faktiskt roligare, laddet kommer tidigare, har fortfarande Bengts Chip och rekomenderar det varmt... Byta turbo är inte så svårt (har gjort det en del nu ![]() När du ändå är där så kolla den återcirkulerande vattenpumpen till turbon, den har för vana att läcka... _________________ Mikael Sköldeborn Porsche 951 Porsche 996 C2 X51 |
||
Re:
J-slangen till insuget på turbon är större på K27/X än K26/X så original den passar inte rakt av. _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||
Aja, det får bli en K26/6 ändå.
Har faktiskt redan plockat av den gamla turbon, var inte så svårt som jag trodde det skulle vara faktiskt, det enda knepiga var crossover röret, bultarna där satt som in i h*lvete men det gick tillslut ändå. Jag plockade faktiskt av generatorn för tänkte det var lättare att komma till och det gjorde det nog ganska mycket lättare. Är ju så lätt att plocka av den ändå, och när jag ändå hade gjort det kollade jag kolet på generatorn och det var HELT slut. Så tur det ![]() Vattenpumpen har jag faktiskt redan bytat då kablarna var skavda och nästan av nere vid kontakterna _________________ Kristoffer Lilja |
||
Har inte skrivit i denna tråden på hundra år, tänkte bara ge en uppdatering av hur läget ser ut just för tillfället.
Som ni sa så gjorde jag naturligtvis för mycket på en gång och blev inte klar till våren. Istället har jag i sommar kört bana med min S2a som jag köpte som bruksbil från början men som fick bli sommarbil istället, men det är en annan historia. Har bestämt mig för att mer eller mindre plocka ner hela Turbon i delar och göra vid allt, en mindre totalrenovering alltså, så detta får bli ett långtidsprojekt istället. Kommer köra S2an på lite bandagar etc under nästa sommar och försöka lära mig och snappa upp så mycket körtips etc som möjligt så jag inte krashar turbon det första jag gör när den är klar ![]() Dock har jag åkt på mycket utgifter den senaste tiden på mina andra två bilar så det kommer förmodligen ta ett tag innan det blir något köra av med Turbon. Projektet med Turbon ser ut såhär *Fortsätta riva ner resten av transaxeln, sprängkåpa och koppling, byta lager i transaxel, byta koppling samt växellåda till en S2 låda och quaife diff. *Riva ner bakvagn och framvagn, byta alla lager och bussningar mot polyuretan eller fasta aluminiumbussningar. Kommer förmodligen även att byta bärarmarna, spindlarna och naven fram mot M030 och de långa bärarmarna för att få mer camber om så behövs. Även sätta dit ställbara fjäderbenslagringar. * Plocka ner bränsletanken, tömma tanken och byta alla tankband som nu är mycket rostiga. Byta alla bränsleledningar samt bränslefilter. * Tvätta hela bilen undertill och slipa av alla småfästen och slipa bort all ytrost, dra på ny underredsmassa där det behövs och dra på ett tunt lager färg på hela undersidan för att fräsha upp den lite. *Byta bromsar fram till 928 GTS samt renovera oken bak och byta skivor, klotsar och handbromsmekanism. * Plocka av dörrarna, rensa dom på insidan samt eventuellt kapa bort onödig plåt och krockbalkar sen popnita på en aluminiumskiva som dörrsida. Limma fast plastrutor och plocka bort fönsterhissar. *Kommer även byta framskärmarna mot glasfiber, frontplåt och front har jag redan i glasfiber så ska bara passas in samt lamphus ska byggas. *Byta baklucka mot plast, eventuellt byta vinge, RS vinge eller något ännu större vi får se *Återställa baken till orginal, vill byta ut baklamporna till orginallampor, vill någon göra ett byte mot mina så säg till. Ska även sätta tillbaka plastlisten på kofångaren och beställa nya skyltar. *Samt det roligaste. Riva av instrumentbräda, plocka bort allting till ACn och flytta över det till S2an, samma sak med farthållaren. Kommer även bygga om hela kabelmattan. Plocka bort tändningslås etc, alla kablar till stereo och allt annat som inte behövs. Eventuellt riva av hela kabelmattan och göra en ny från grunden. Sätta brytare till allting istället för att ha det via tändningslåset. Blir lättare, mindre problem på banan sen. *Hundra andra smågrejer som tar för långt tid att skriva _________________ Kristoffer Lilja |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (21482 totalt) |