Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 32885 besök totalt |
Re:
Hur vet du det ![]() ![]() Men håller med om priset, lite högt, över 4000kr mot org ca1700kr, men funkar det är det ju billigare än ett BBK. Men jag kan ju förståss ha fel ![]() Men har dålig erfarenhet sedan S3:an på Nur(samma skiva), men då bromsade man ju helt enkelt fel/för mycket ![]() Vi får helt enkelt se vad vi skaffar för grejor och sen utvärdera senare ![]() _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||||||
Re:
Jag håller med om allt men prestanda/kontra priset övertygar mig inte fan 8000kr för ett par skivor är grovt så därför satsar jag på stålomspunnet med ev xp12 kanske o bra vätska med ev bromskyl eller i alla fall ta bort skyddsplåten som håller en del värme kvar....som du skrev så tycker jag att man påfrestar bromsarna betydligt mindre än förr men visst det går fortare nu oxå.... _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||||||
Re:
Blev avrådd av Roger att ta bort skyddsplåten då den skyddar drivknutsdamasken från härdsmälta och fettet i den. Men kylslangar, absolut, ska jag också försöka få till. _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||||||
Kan väl som hastigast nämna att på Focusen sitter den inga sköldar över huvdet taget, och har aldrig gjort!
På Evon plockade jag bort de helt utan några som helst problem! _________________ Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2 NS 7.28.4 BTG (Golf GTI) |
||||||
Re:
Ja vi pratade ju om det sist, det va där min fundering kom i från, jag inte heller riktigt se att värmen skulle smälta fettet endast för att den lilla plåten's skull. All värme transporteras ju mest genom godset om jag förstått rätt, visst blir skivorna varma men då skulle ju gummiskyddet i okkolven försvinna ännu fortare..... Ska ta ett snack med Stacke på Måndag o se vart det slutar, men stålomspunnet blir det men vilka skivor vet i fan eller har kvar org.... _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||||||
Börjar man åka hårt med bilen så lever väl drivknutarna ett rätt hårt liv. Så man bör nog hålla bort värmen från dom så bra det går.
Här har man tänkt till och även tagit ut kylluft till drivknutarna på en fyrhjulsdriven bil ![]() ![]() Jag har förbrukat en del vw:s. Och när man ser dessa bilar blir man redigt sugen. Dubbel ![]() ![]() _________________ F.d. ROC-Audiägare http://www.youtube.com/watch?v=_MleYugF12E Såld Audi A6 3.0 TDI Quattro -06 Audi A4 1.8 TQ-97 Audi A4-95 Johan Nilsson |
||||||
Re:
Pelle om du tänker köra mycket på bana så överväg att ordna ordentlig kylning. Det tror jag är viktigare än större grejor. Jag bytte belägg på min Megane RS till performance friction och det blev en ny bil vad avser bromskänsla och precision. Har aldrig haft prblem med fading eller bromsverkan. Ett par skivor slog sig dock. Min slutsats är bättre kylning behövs. Kylning är ju inte ett så högt prioriterat på standardbilar. Har haft problem med kylning och då kör jag ändå mest på Nurburgring som jämfört "vanliga" banor inte belastar bromsar så hårt. Jag har ofta kört 3-4 varv i stöten men har efter ett stort antal varv pajat ett hjullager. Fettet var bortbränt mer eller mindre. När jag ser kylning som på bilden så tänker jag att det skulle jag vilja ha. Och justerbara blad kränghämmare... _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Re:
Självklart har man funderat på kalluft till bromsarna, men att kapa i innerskärmar o dylikt i fronten vilket kommer att behövas känns inte så roligt.... Men ska ta en funderare på detta om man inte kan hitta på något smidigt...=) Kul att du tycker om bilen ![]() _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||||||
Re:
Vad är dyrast nya innerskärmar eller ett set feta bromsar? ![]() _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Re:
Ja jag vet.... _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||||||
Re:
Jag menar inte att man nödvändigtvis måste ha 4" slang med drivknut+bromskylning ![]() Men ett försök att lirka dit en 2,5" slang eller liknande kan nog göra stor skillnad och förlänga livslängden, utan att man behöver kapa sönder en massa i bilen. _________________ F.d. ROC-Audiägare http://www.youtube.com/watch?v=_MleYugF12E Såld Audi A6 3.0 TDI Quattro -06 Audi A4 1.8 TQ-97 Audi A4-95 Johan Nilsson |
||||||
Re:
Ja nu till våren ska jag fundera på något smidigt, men självklart som du säger så bättre med små slangar än inga alls=) _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||||||
Nu vet jag inte hur länkarmar etc sre ut på Golf R.
TTRS har ju som standard luftstyrningar som är monterade på länkarm och skickar luft mot skiva. Absolut inte samma precision som slang, men kanske bättre än inget och relativt billigt. Har själv kört med detta med god framgång på TT mk1. ![]() ![]() Lite artikel nr, Guide 8P0863149A (Right Side) Guide 8P0863150B (Left Side) Bolt x 2 N10422203 Nut x 2 SN90761102 Sleeve x 2 8J0864133A //U _________________ ![]() |
||||||
Re:
Jag är säkert trög men ser inte hur dom skickar upp luften mot skivan vad jag kan se så ser dom bara ut som sköldar av nått slag, har du kanske en annan bild som man ser bättre på.... Men om dom funkar bra är dom ett bra alternativ helt klart... ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||||||
Re:
Dom där luftstyrningarna tror jag tyvärr inte ger så mycket.... luften orkar inte styra upp i fart. Ända riktiga är slang eller dyl ända fram till nav resp. drivknut. Vad man dessutom kan göra är att låssprintar mellan damask och drivaxel som luftning samt att byta ut orginal knutfett mot bättre. |
||||||
De skickar bara en jädra massa luft in i mot hjulet/skiva/nav.
Själv kör jag med den liite äldre varianten från RS2an och avhjälpte iaf de problem jag haft med kokande vätska, snabbt nerslitna belägg etc. Sitter väl likvärdigt standard på vissa Porsche modeller. Var den lösning som funka "hjälpligt" för mig då jag har genialiskt placerade intercoolers, framför varje hjul ![]() Men som sagt hade det funnits möjlighet hade jag också dragit slang. ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 32885 besök totalt |