Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf R - 10
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
32885 besök totalt
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006

Re:

Pelle Sörensson skrev:
men racingbrakeskivorna är i min uppfattning inte så mycket bättre än org/ kontra priset.....Vi får helt enkelt se var det landar

Hur vet du det I mina öron låter dom mycket bättre än org: 3.6kg lättare per skiva, 2-delad med bättre kylning i navet, "öppna" slitsar. thumbs up

Men håller med om priset, lite högt, över 4000kr mot org ca1700kr, men funkar det är det ju billigare än ett BBK. Men jag kan ju förståss ha fel
Men har dålig erfarenhet sedan S3:an på Nur(samma skiva), men då bromsade man ju helt enkelt fel/för mycket

Vi får helt enkelt se vad vi skaffar för grejor och sen utvärdera senare

Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Narin skrev:
Pelle Sörensson skrev:
men racingbrakeskivorna är i min uppfattning inte så mycket bättre än org/ kontra priset.....Vi får helt enkelt se var det landar

Hur vet du det I mina öron låter dom mycket bättre än org: 3.6kg lättare per skiva, 2-delad med bättre kylning i navet, "öppna" slitsar. thumbs up

Men håller med om priset, lite högt, över 4000kr mot org ca1700kr, men funkar det är det ju billigare än ett BBK. Men jag kan ju förståss ha fel
Men har dålig erfarenhet sedan S3:an på Nur(samma skiva), men då bromsade man ju helt enkelt fel/för mycket

Jag håller med om allt men prestanda/kontra priset övertygar mig inte fan 8000kr för ett par skivor är grovt så därför satsar jag på stålomspunnet med ev xp12 kanske o bra vätska med ev bromskyl eller i alla fall ta bort skyddsplåten som håller en del värme kvar....som du skrev så tycker jag att man påfrestar bromsarna betydligt mindre än förr men visst det går fortare nu oxå....

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006

Re:

Pelle Sörensson skrev:
Narin skrev:
Pelle Sörensson skrev:

Jag håller med om allt men prestanda/kontra priset övertygar mig inte fan 8000kr för ett par skivor är grovt så därför satsar jag på stålomspunnet med ev xp12 kanske o bra vätska med ev bromskyl eller i alla fall ta bort skyddsplåten som håller en del värme kvar....som du skrev så tycker jag att man påfrestar bromsarna betydligt mindre än förr men visst det går fortare nu oxå....

Blev avrådd av Roger att ta bort skyddsplåten då den skyddar drivknutsdamasken från härdsmälta och fettet i den. Men kylslangar, absolut, ska jag också försöka få till.

Porsche GT4-20
Citera
roobin

Här sen Feb 2008

Vilken skyddsplåt menar du skyddar drivknutsdamasken?

Åker Bmw M-coupe 2012

Tack till:
VR Motor Stockholm AB
Stertman Motorsport
Bilmodecenter
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006

Re:

roobin skrev:
Vilken skyddsplåt menar du skyddar drivknutsdamasken?

Den tunna skyddsplåten runt bromsskivan.

Porsche GT4-20
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007

Det kan nog stämma för jag har sett på andra fwd där fettet blivit varmt å lättflytande så det slumgats ut i damasken som en stor pung. Följden blir ju att den spricker, fett överallt och död knut.

Kävlinge
Här sen Feb 2007

Kan väl som hastigast nämna att på Focusen sitter den inga sköldar över huvdet taget, och har aldrig gjort!
På Evon plockade jag bort de helt utan några som helst problem!

Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

"Sigge" skrev:
Kan väl som hastigast nämna att på Focusen sitter den inga sköldar över huvdet taget, och har aldrig gjort!

Ja vi pratade ju om det sist, det va där min fundering kom i från, jag inte heller riktigt se att värmen skulle smälta fettet endast för att den lilla plåten's skull. All värme transporteras ju mest genom godset om jag förstått rätt, visst blir skivorna varma men då skulle ju gummiskyddet i okkolven försvinna ännu fortare.....

Ska ta ett snack med Stacke på Måndag o se vart det slutar, men stålomspunnet blir det men vilka skivor vet i fan eller har kvar org....

Pelle Sörensson
Citera
Johan.N
Borås/Aplared
Här sen Feb 2006

Börjar man åka hårt med bilen så lever väl drivknutarna ett rätt hårt liv. Så man bör nog hålla bort värmen från dom så bra det går.
Här har man tänkt till och även tagit ut kylluft till drivknutarna på en fyrhjulsdriven bil thumbs up

Jag har förbrukat en del vw:s. Och när man ser dessa bilar blir man redigt sugen. Dubbel thumbs up thumbs up för golfen!

Audi A6 3.0 TDI Quattro -06
Audi A4 1.8 TQ-97
Audi A4-95

Johan Nilsson
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Pelle Sörensson skrev:
"Sigge" skrev:

Ja vi pratade ju om det sist, det va där min fundering kom i från, jag inte heller riktigt se att värmen skulle smälta fettet endast för att den lilla plåten's skull. All värme transporteras ju mest genom godset om jag förstått rätt, visst blir skivorna varma men då skulle ju gummiskyddet i okkolven försvinna ännu fortare.....

Ska ta ett snack med Stacke på Måndag o se vart det slutar, men stålomspunnet blir det men vilka skivor vet i fan eller har kvar org....

Pelle om du tänker köra mycket på bana så överväg att ordna ordentlig kylning. Det tror jag är viktigare än större grejor. Jag bytte belägg på min Megane RS till performance friction och det blev en ny bil vad avser bromskänsla och precision. Har aldrig haft prblem med fading eller bromsverkan. Ett par skivor slog sig dock. Min slutsats är bättre kylning behövs. Kylning är ju inte ett så högt prioriterat på standardbilar.
Har haft problem med kylning och då kör jag ändå mest på Nurburgring som jämfört "vanliga" banor inte belastar bromsar så hårt. Jag har ofta kört 3-4 varv i stöten men har efter ett stort antal varv pajat ett hjullager. Fettet var bortbränt mer eller mindre.

När jag ser kylning som på bilden så tänker jag att det skulle jag vilja ha. Och justerbara blad kränghämmare...

Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Självklart har man funderat på kalluft till bromsarna, men att kapa i innerskärmar o dylikt i fronten vilket kommer att behövas känns inte så roligt....
Men ska ta en funderare på detta om man inte kan hitta på något smidigt...=)

Kul att du tycker om bilen thumbs up

Pelle Sörensson
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Pelle Sörensson skrev:
Självklart har man funderat på kalluft till bromsarna, men att kapa i innerskärmar o dylikt i fronten vilket kommer att behövas känns inte så roligt....

Vad är dyrast nya innerskärmar eller ett set feta bromsar?

Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

LUX skrev:
Pelle Sörensson skrev:

Vad är dyrast nya innerskärmar eller ett set feta bromsar?

Ja jag vet....

Pelle Sörensson
Citera
Johan.N
Borås/Aplared
Här sen Feb 2006

Re:

Pelle Sörensson skrev:

Jag menar inte att man nödvändigtvis måste ha 4" slang med drivknut+bromskylning

Men ett försök att lirka dit en 2,5" slang eller liknande kan nog göra stor skillnad och förlänga livslängden, utan att man behöver kapa sönder en massa i bilen.

Audi A6 3.0 TDI Quattro -06
Audi A4 1.8 TQ-97
Audi A4-95

Johan Nilsson
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

Johan.N skrev:
Pelle Sörensson skrev:

Jag menar inte att man nödvändigtvis måste ha 4" slang med drivknut+bromskylning

Men ett försök att lirka dit en 2,5" slang eller liknande kan nog göra stor skillnad och förlänga livslängden, utan att man behöver kapa sönder en massa i bilen.

Ja nu till våren ska jag fundera på något smidigt, men självklart som du säger så bättre med små slangar än inga alls=)

Pelle Sörensson
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007

Nu vet jag inte hur länkarmar etc sre ut på Golf R.
TTRS har ju som standard luftstyrningar som är monterade på länkarm och skickar luft mot skiva. Absolut inte samma precision som slang, men kanske bättre än inget och relativt billigt. Har själv kört med detta med god framgång på TT mk1.

Lite artikel nr,
Guide 8P0863149A (Right Side)
Guide 8P0863150B (Left Side)
Bolt x 2 N10422203
Nut x 2 SN90761102
Sleeve x 2 8J0864133A

//U

Här sen Apr 2006

Som sagt, lätt att få dom snabbare.

Porsche GT4-20
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

[quote="Narin"]Som sagt, lätt att få dom snabbare.

Ja fy fan den röt till ordentligt thumbs up

Pelle Sörensson
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

UR_TT skrev:
TTRS har ju som standard luftstyrningar som är monterade på länkarm och skickar luft mot skiva. Absolut inte samma precision som slang, men kanske bättre än inget och relativt billigt. Har själv kört med detta med god framgång på TT mk1.

Lite artikel nr,
Bolt x 2 N10422203
Nut x 2 SN90761102
Sleeve x 2 8J0864133A

//U

Jag är säkert trög men ser inte hur dom skickar upp luften mot skivan vad jag kan se så ser dom bara ut som sköldar av nått slag, har du kanske en annan bild som man ser bättre på....

Men om dom funkar bra är dom ett bra alternativ helt klart...

Pelle Sörensson
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007

Re:

UR_TT skrev:

Lite artikel nr,
Bolt x 2 N10422203
Nut x 2 SN90761102
Sleeve x 2 8J0864133A

//U

Dom där luftstyrningarna tror jag tyvärr inte ger så mycket.... luften orkar inte styra upp i fart. Ända riktiga är slang eller dyl ända fram till nav resp. drivknut. Vad man dessutom kan göra är att låssprintar mellan damask och drivaxel som luftning samt att byta ut orginal knutfett mot bättre.

Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007

De skickar bara en jädra massa luft in i mot hjulet/skiva/nav.
Själv kör jag med den liite äldre varianten från RS2an och avhjälpte iaf de problem jag haft med kokande vätska, snabbt nerslitna belägg etc. Sitter väl likvärdigt standard på vissa Porsche modeller. Var den lösning som funka "hjälpligt" för mig då jag har genialiskt placerade intercoolers, framför varje hjul .
Men som sagt hade det funnits möjlighet hade jag också dragit slang.

<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
32885 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande