| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad är en sportbil?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 17567 besök totalt |
|
Re:
En del av problematiken är väl att man snor ordet "Sportbil/sportvagn" och lägger en egen definition på innebörden. Orden i sig är ju betydligt äldre än klasserna och det sticker självklart i ögonen på folk när man äger en "sportbil" men några anser den inte passande för deras sammanhang. Jag tror aldrig den här kritiken kommer lägga sig. Lite får man skylla sig själv när man väljer att ha en luddig definition på ett redan existerande uttryck som används i bredare sammanhang av bilintresserade. Hade man sagt att i vår klass kör vi med "bilar vi gillar" så hade ingen kunnat kritisera. Olyckligt alltså att definiera sportbil subjektivt... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||||
|
En annan fråga i ämnet.
Varför vill man tvunget köra i en serie där man inte är välkommen? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||||
|
Re:
Hehe. Jo, en del är det säkert. Men de har inte fått någon jättefart på sina tävlingserier heller här i Sverige. Det är inte stora fulla startfält och en hel bunt större tävlingar. Inte vad jag vet iaf.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Som någon annan var inne på tror jag att anledningen är att man kan köra med sin gatregistrerade trackdaybil utan att behöva uppfylla alla SBFs normala regler, tex helbur. Dvs man kan oftast använda det man har utan alltför stora modifieringar och ändå ta klivet in i racingen. Man kan ha en lägre nivå på det hela när man startar, inget släp för transport, mm. Angående att japanska bilar bara kan drifta, ta en titt i startlistan för SPVM. Vågar nästan påstå att det finns fler japanska bilar än "gamla engelska sportbilar"...
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
|
Re:
Varför kör de inte i SPVM då? EDIT: Oj vad det läses hårt, menar det ironiskt... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||||
|
Re:
Miata är väl ingen japansk sportbil? Den är väl engelsk?
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Näe, Engelsk kan den inte vara. Miatorna läcker väl inte olja
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||||
|
Re:
Som sagt, den racingserien känns som den "fattas" i sverige, det är väl ganska många överens om? Låg tröskel in. Kör till o från rejsen (iaf i början ) Utan den s.k. "sportbilsbegränsningen" som det är nu utan alla andra skoj bilar man har lust att rejsa med. Har vart på tapeten men aldrig kommit till skott ordentligt. Jag tippar på att det helt enkelt fattas starkt brinnande eldsjälar med en hel del fritids-tid tillgodo. Men varken drifting och än mer förvånande time attack har fått någon bred större genomslag med tävlingar. Och time attack känns som det snubblande nära steget strax innan en sån här serie vi snackar om.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Och eftersom det bara finns Roadsport som har dessa regler för tillfället så försöker intresserade få sin bil godkänd där, det känns nog lättare än att starta upp en helt ny klass.
Jag tycker att en Streetsportklass skulle vara kanon, kanske dags för någon att göra ett nytt försök? Kan ju hända att intresset har växt eller att tanken har mognat så att man nu vågar ta steget. Angående Time attack, borde inte startavgifterna bli avskräckande höga per körtid? Bara en bil (eller möjligen två) på banan samtidigt och förhoppningsvis full säkerhetspersonal? SVKG har ju haft en slags Time attack på sitt Bankalas sedan jag blev medlem för dryga 10 år sedan och det avslutas med ett "stafettrace" där varje team får handikapp baserat på bästa varvtid. Men buckla delas ut efter resultat i Time attacken. MSCC har liknande upplägg på sina KM men då kör alla bilar i klassen samtidigt. Så Time attack är inget nytt...
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
|
[Time attack]
BMS Sport Club har kört en variant på Time Attack nu i två år som ett provprojekt med SBF för att få till ett reglemente SBF kan stå för. Här snackar vi nämligen gatbilar rakt av, utan bur eller båge. Så det har kliats på hjässorna för att få något vettigt reglemente med bibehållen säkerhet. Jag körde förra året och det var förstås jätteskoj! Det roliga är att det (AFAIK) ska vara spikat nu och fritt att använda för de som vill arrangera detta under SBF-flagg PS: (Som vanligt) blev det bara av tack vare en stark eldsjäl: Tack Måns!!!!!! [/Time attack] _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Det är nog precis vad det handlar om och tyvärr tror jag att det är baksidan med utbredd trackdayverksamhet. Det har skapats en kör- och byggkultur där förarna sedan inte verkar ha full förståelse till behovet att anpassa sig till SBF regler och befintliga klassreglementen när de sedan vill utveckla körningen till ett tävlande. SBF och reglerna är vad det är, mest synd att SBF inte var på tårna och guidade in dessa intresserade från början innan de byggt bort sig och skaffat sig "rebelliska olater". |
||||||||
|
Re:
Precis detta tror jag är ett av grundproblemen till att reglementet kritiseras! Tillåter man P1800 som mer eller mindre är en Amazon och Opel GT som är mer eller mindre en Kadett B, varför inte tillåta Opel Manta som mer eller mindre är en Ascona? Eller Ford Capri som mer eller mindre är en Taunus (Eller är det Escort'en den delar mer med? Ford är inte min starka sida) Många säger att det måste finnas en klar gränsdragning, vilket ju är sant. Men då gränsen verkar vara väldigt subjektiv är de ju klart det kommer dom som klagar! Definationen skulle i så fall kunna vara en bil som har sålts med avseende att vara sportig, t ex P1800, och har en sportig 2dr coupe kaross fristående från tillverkarens övriga sortiment. Vill man inte ha det så får man väl säga att det ska vara strikt sportbilar! Och då får man sätta definationen till att bilen är producerad för att vara just en sportbil. Då faller t ex Miatan även om den är 2 sitsig. Miatan t ex är ju mer av en sportig cab för den vanliga befolkningen. Även S2000 skulle falla ur, merparten av Alforna enligt mig, och en hel rad fler och vips skulle det vara en ganska kompakt serie... _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Det hände sig en gång för säkert mer än 20 år sen, på Kinnekulle, att SSK hade tagit emot och accepterat en anmälan från en Capri ägare att deltaga i Roadsport C med sin Capri. Han kom till banan, betalade startavgift, besiktigade och körde en fri träning. Sen brakade det löst. Flertalet (måste det ha varit då det blev som det blev) la in sina protester mot Caprin, att den inte skulla få vara med för det var ingen sportbil. Man hotade med bojkott tills SSK rättat till sitt misstag. Det hela slutade med att Capriägaren inte fick deltaga. Jag var själv med i SVKG vid tidpunkten, och vet att en i SVKG var väldigt drivande i saken.
Helt i mitt tycke vansinniga argument mot diverse bilar diskuterades i klubben. När Miata kom så ansågs det till en början att man inte ville ha med japanska bilar, men det argumentet kom aldrig fram riktigt för någon tyckte det hela skulle självsanera sig för en sån bil kan ju inte ha någon chans på banan ändå, så släpp in dom så får vi nåt att garva åt... alla vet väl hur det gick... Själv är jag en fantast av saloon bilar, helst med Ford märke på. Sådana har ju inte byggts tvåsitsiga, iallafall inte för vanligt folk, utom med ett undantag. Consul Capri byggdes av Ford UK i början av sexiotalet, och de var tvåsitsiga. En sån köpte jag för att modifiera och deltaga med, men det fick jag veta att jag inte var välkommen att göra för den baserades på Consul Classic och det var en vanlig personbil. Mina argument att Alfa Bertone coupé baseras på Giulia, GTV på Alfetta, Triumph Spitfire på Herald osv ljöd för döva öron och besvarades med att "dom har ju alltid varit med och vi kan ju inte släppa in alla". Men det är ju så alla massbiltillverkare gör, använder volymbilarnas komponenter och botten plattor i ett fräsigare skal. Man lyckades iallafall hålla SPVM klasserna någorlunda "rena", och fick även tillväxt i och med nya bilar som klassade in som kördes av yngre ägare. Idag vet jag inte riktigt hur det ser ut, för jag har inte varit på en tävling på säkert 15 år. Oavsett så har man ju lyckats, och det är ju inte vad man kan säga om andra klasser. _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||||||||
|
Re:
http://www.spvm.se/index.php?page=sp Kollade igenom godkända bilar och slås lite av hur historiskt inkonsekvent den är mot andra klassindelningar. Titta exempelvis på TransAmbilarna: Ford Mustang och AMC Javelin inte finns med? Inte Dodge Cuda eller Challenger? Camaro, Pontiac TransAm etc är ju godkända och i TransAmserien var det inget snack om sportigheten hos en 302 Boss tex? Är det bara för att ingen försökt tävla med dem eller är det ett medvetet uteslutande? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||||
|
Re:
Visst skulle listan kunna rensas på en den knas som inte varit med i och tävlat sen 1985, när vi började med ett reglemente liknande dagens. Men att ta bort nåt tolkas ju med en gång som ett negativt beslut. Men det var ingen som verkar ha saknat Quadroporte (som fanns med för några år sen). Sen är denna lista "Här en är lista över sportvagnar som godkänts av SPVMs styrelse för deltagande i Sportvagnsserien". Det är inte ett anspråk att vara en världsdefinition av karossformen Sportvagn. SportsCarClubofHelsinki har stukat till sin lista så den är inte så lättläst längre: https://sites.google.com/a/sportscar De tycker inte om RX8 tex (den finns inte med iaf)... |
||||||||
|
Re:
Ja, jag såg det också, därför ställde jag frågan. Är det så att ingen med en Mustang har försökt tävla? De är ju ändå ganska vanliga i andra sammanhang? Det kanske skulle förenkla om ni hade en lista med bilar ni nekat så slipper andra göra om samma misstag att bygga något som inte kommer ut på banan.
_________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||||
|
Du menar en lista med:
"den är ful" "ofullständig fråga" "den har ju fem dörrar, ju" etc. Visst skulle det vara öppet och fint, men att ha den typen av beslut öppet kräver en extremt aktiv hantering av frågeställningar och feedback (vi vet vad vi inte klarar av). Normalt brukar det fungera att påvisa listan som exempel där man kan extrapolera lite mellan modellerna och sen fråga. Ingen av Volvos #40 modeller finns med så att fråga om 960 kanske inte är den logiska hanteringen av informationen (nu har ingen gjort det, än, vad jag vet). Nån Mustang har inte varit med vad jag vet men den är självskriven. |
||||||||
|
För att svara på frågan i första inlägget.
Helt omöjligt att säga, det är ju helt subjektivt.. Sportbil för mig har iaf ett vikt/effektförhållande som ingen gammal MG klarar av att erbjuda iaf, eller miata, eller austin, eller jaguar.. /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
|
Re:
Då blir det ju ingen sport
|
||||||||
|
Re:
Nä. Men typ: Ford Capri - icke godkänd Volvo 245 - icke godkänd etc etc Alltså bilmodeller som ni fått förfrågningar från men som nekats. Då vet man ju direkt att det inte är nån idé att försöka om man har en sån modell själv. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||||
|
Re:
Jo man kan köra snabba bilar
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad är en sportbil?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 17567 besök totalt |

