Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3,2 -88, SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
47608 besök totalt
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Lite har hänt efter 10 dagar nerbäddad med förkylning Och vädret som varit super...

Nu har jag i varje fall fått dit bogseröglan, monterade fast krockbalken bättre och fick ordning på höljet så att det sitter riktigt. Hade köpt på mig en del originalclips som ersätta lite blandade skruvar på skärmar, inredning m.m. så det blev riktigt.
Jag har också justerat höjden så nu har jag mer fjädringsväg fram och bättre attack/angreppsvinkel på bilen.

Så här blev den, sitter med en skruv i länkarmsfästet och en i originalfästet till stötfångaren. Kändes stumt och bra:

Då var den snart klar för att börja svänga med, jag ska bara få till en hjulinställning när hälsan är tillbaka...

Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006

Vad fint allt blir. thumbs up
Väldigt snygga bilder också. Gillas

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

Kjell 944 skrev:
Vad fint allt blir. thumbs up
Väldigt snygga bilder också. Gillas

Tack

Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Bromsfråga!? (Det ligger väl inte riktigt i planen men man kan ju alltid börja leta lite saker inför vinterns uppdateringar )

Jag fick ett mail från en kille som hade följande att sälja:
Porsche bromsar från en 996:a 2004
-Fram 330mm skivor med ok
-Bak 315mm skivor med ok

Vad av detta skulle gå att få på på min bil med adapter/distanser? Skulle det vara möjligt att använda en del av det så kan man ju alltid lägga ett bud...

Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

martenheller skrev:

Har du några mått på Gt3 replika stolarna? Funderar nämnligen på likadana i Mr2an men är rädd att dom är lite för breda.

Lite på efterkälken så undrar jag om du vet vilket fabrikat det är på stolarna och hur du upplever kvaliteten?

Härlig bil för övrigt!

Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

Tom Bengter skrev:
martenheller skrev:

Har du några mått på Gt3 replika stolarna? Funderar nämnligen på likadana i Mr2an men är rädd att dom är lite för breda.

Lite på efterkälken så undrar jag om du vet vilket fabrikat det är på stolarna och hur du upplever kvaliteten?

Härlig bil för övrigt!

Jag vet inte vilket fabrikat det är men kvaliteten känns helt okej och dom är ganska stabila. Dom är dock lite smalare än original GT3 stolarna så det bör man ha i åtanke. Jag har adderat lite stoppning i svankstödet (innanför ryggen) och det gjorde underverk i komforten och känslan så efter det så är jag nöjd.

Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003

Jag har monterat andra bromsar på min 911 -82.

Fram 993 ok med bromsskivor från 928 s4 utan hålborrning. Detta passar med en enkel adapter för bromsok och en svarvad hub för att kunna trä skivan över huben.
Bak 993 ok med skivor från 930. Här får man borra om hålen för infästningen och skära bort lite klackar inne i oket för att få rum med skivan. Skivan passar dock bolt on och man har fungerande handbroms.

Reftele
Här sen Jul 2005

bromsoken från 996 borde funka både fram och bak med adaptrar och skivorna fram funkar med svarvade hubbar. däremot har jag ingen koll på hur det är med bakskivorna.

Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

Jakob.Josefsson skrev:
bromsoken från 996 borde funka både fram och bak med adaptrar och skivorna fram funkar med svarvade hubbar. däremot har jag ingen koll på hur det är med bakskivorna.

Jag hittade ungefär samma information men det verkar som man även måste modda oken lite. Ser inte riktigt ut som det är värt det då. Kanske bättre att vänta och köra på Boxsterlösningen som är beprövad.

Tack för svaren (om någon löst det så får ni fortfarande gärna svara ).

JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005

Re:

Speedster skrev:
Jakob.Josefsson skrev:

Jag hittade ungefär samma information men det verkar som man även måste modda oken lite. Ser inte riktigt ut som det är värt det då. Kanske bättre att vänta och köra på Boxsterlösningen som är beprövad.

Tack för svaren (om någon löst det så får ni fortfarande gärna svara ).

996 turbo fram vet jag funkar, har denna setup själv på en bil. det borde va frigång bak också!

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Sätt inte på onödigt stora bromsar, det blir bara tungt.

Fredriks förslag ovan räck gott och väl, det är "sweet spot" i pris/prestanda/vikt. Du behöver också uppgradera huvudcylindern till 930 varianten.

Men med bra bromskylning, bra klossar och rätt teknik så duger original rätt bra också.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003

Just precis Magnus! Jag glömde ju skriva med huvudcylindern, den är också bytt på min bil.

Skivor och belägg till den uppsättningen finns hos Utzon. 993 fram-ok är samma som 928 s4 och går att hitta begagnade ganska lätt.

Bakre ok ska man leta efter 993 ok eller 964 turbo ok. Det är dessa som har rätt kolvdiameter för att få en vettig balans i bromsarna.

Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Tack för alla svar, jag hade ju egentligen inte planerat att uppgradera nu utan tänkte mest börja samla på mig erfarenheter ifall något skulle dyka upp

Vad tror ni om en sats som denna, ganska prisvärt och väldigt lite modifiering!?

http://www.ebay.com/itm/Porsche-911-Brembo-Boxster-Brake-Conversion-Upgrade-/170590761068?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3APorsche%7CModel%3A911&hash=item27b800706c&vxp=mtr#ht_512wt_889

Litet reportage från helgens aktiviteter också:
http://bohuslaningen.se/nyheter/sotenas/1.1587014-kajen-forvandlades-till-dyrbar-parkering

Körde totalt 25 mil och allt fungerade kanon (förutom värmen i bilen som jag hade lite problem med, antingen var det för varmt inne eller för kallt. Jag hittade inget mellanläge så jag får kolla om det går att trimma in reglagen lite). Första läget i mittkonsolen gav väldigt lite värme och andra kändes som det gav max värme...

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Speedster skrev:

Vad tror ni om en sats som denna, ganska prisvärt och väldigt lite modifiering!?

http://www.ebay.com/itm/Porsche-911-Brembo-Boxster-Brake-Conversion-Upgrade-/170590761068?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3APorsche%7CModel%3A911&hash=item27b800706c&vxp=mtr#ht_512wt_889

Man får kanske lite bättre känsla i pedalen, med det åtgärdar inte det huvudsakliga problemet, vilket är för liten termisk kapacitet i skivorna. För det behövs större skivor.

Porsche 931 -79
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Första slalomkörningen med nya bilen och Porscheklubben. Banan var på Stora Holm i Göteborg och den var intressant och spännande då det inte fanns några avåkningszoner och man slutade med en rondell på halkbanan vilket ställde till det en del

Det kommer ta ett tag att lära känna bilen, ingen servo, ingen ABS, motorn bak, bakhjulsdrivet... Det gick ända ganska bra och jag hade 6:e bästa tid (av 27 startande) med många "dyrgripar" bakom. Detta trots att jag tyckte jag tog det lugnt och ville lära känna bilen och se så att allt fungerade ok thumbs up

Allt kändes bra och nu ska den bara in på hjulinställning på måndag (är det bra att göra det efter man kört första "racet" )

Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Nu har siste turen avklarats:

Det blev mycket testande och mekande och inte så mkt "riktig" körning men till slut kändes allt superbra med bilen och vi kommer överens (vilket vi i och för sig gjorde från första början ). Efter en del filande för att se till att justermånen fanns så blev hjulinställning som jag ville ha den den. Så nu är det klart och det blev också en prickfri resa genom besiktningen!

Jag han även med att bromsa bilen. Komiskt nog så visade testet 231hk på motorn, exakt på hästkraften som original.

Som vanligt finns det en del man vill göra innan nästa säsong Bromsarna har dragit lite snett och inte ingett riktigt förtroende och behövde en renovering. När det ändå var dags för det så var det lika bra att kolla om det gick att uppgradera
Jag kom över ett set som suttit på en 996:a. Skivor, belägg och ok runt om som bara rullat 500mil och det var bara att slå till.

Jag måste införskaffa nya bultar för att hålla bromsoksadaptern som ska tillverkas och jag måste även ha bultar som håller oket till adaptern. Vilka bultar ska jag ha och var kan man få tag på dessa i Göteborg? Tips uppskattas!! Eller om någon har något liggandes.

Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Naven frästa frästa för att passa dom nya skivorna (Tack "peter-cab").

Adapter i MDF tillverkat för oket bak. Det är extremt trångt bak och jag kommer behöva fräsa ner anläggningsytan på oket mot adaptern några mm för att få allt perfekt. Måste även bygga om handbromsen lite.

Nu kan jag inte göra så mycket mer innan jag vet vad oken och adaptern ska sitta med för bultar och var man får tag i det! Hjälp!?

JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005

Hej

på sidan 175 i länken nedan hittar du iaf en av skruvarna du letar efter..

http://www.porsche.com/all/media/pdf/originalparts/en/E_996_KATALOG.pd . . . .

finns att köpa hos utzon.se!

Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

Jakob.Josefsson skrev:
Hej

på sidan 175 i länken nedan hittar du iaf en av skruvarna du letar efter..

http://www.porsche.com/all/media/pdf/originalparts/en/E_996_KATALOG.pd . . . .

finns att köpa hos utzon.se!

Kanon, tack för hjälpen Jakob! Skönt pris 50:- x 16 skruv :/

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Fingängade M12 i 12.9 som Porsche använder (de använder nästan alltid fingängat i hjulupphägningen) är dyrt vart man än hittar det. Det brukar faktiskt vara prisvärt från Porsche.

Porsche 931 -79
Citera
GtiR oscar
Göteborg
Här sen Jun 2004

Re:

Speedster skrev:

Skönt pris 50:- x 16 skruv :/

Jag köpte mina på Regale i Partille, Järnringen. Inte betalade jag så mycket som 50:- skruven är jag nästan säker på.

Volvo 242DL ( snart 242 T6 )
Nissan Sunny Gti-R
Honda CBR954RR
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3,2 -88, SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
47608 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande