Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 47608 besök totalt |
Lite har hänt efter 10 dagar nerbäddad med förkylning
![]() Nu har jag i varje fall fått dit bogseröglan, monterade fast krockbalken bättre och fick ordning på höljet så att det sitter riktigt. Hade köpt på mig en del originalclips som ersätta lite blandade skruvar på skärmar, inredning m.m. så det blev riktigt. Jag har också justerat höjden så nu har jag mer fjädringsväg fram och bättre attack/angreppsvinkel på bilen. Så här blev den, sitter med en skruv i länkarmsfästet och en i originalfästet till stötfångaren. Kändes stumt och bra: ![]() Då var den snart klar för att börja svänga med, jag ska bara få till en hjulinställning när hälsan är tillbaka... _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Bromsfråga!? (Det ligger väl inte riktigt i planen men man kan ju alltid börja leta lite saker inför vinterns uppdateringar
![]() Jag fick ett mail från en kille som hade följande att sälja: Porsche bromsar från en 996:a 2004 -Fram 330mm skivor med ok -Bak 315mm skivor med ok Vad av detta skulle gå att få på på min bil med adapter/distanser? Skulle det vara möjligt att använda en del av det så kan man ju alltid lägga ett bud... _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Re:
Lite på efterkälken så undrar jag om du vet vilket fabrikat det är på stolarna och hur du upplever kvaliteten? Härlig bil för övrigt! ![]() _________________ /Tom Bengter Porsche 981 M3LR |
||||
Re:
Jag vet inte vilket fabrikat det är men kvaliteten känns helt okej och dom är ganska stabila. Dom är dock lite smalare än original GT3 stolarna så det bör man ha i åtanke. Jag har adderat lite stoppning i svankstödet (innanför ryggen) och det gjorde underverk i komforten och känslan så efter det så är jag nöjd. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Jag har monterat andra bromsar på min 911 -82.
Fram 993 ok med bromsskivor från 928 s4 utan hålborrning. Detta passar med en enkel adapter för bromsok och en svarvad hub för att kunna trä skivan över huben. Bak 993 ok med skivor från 930. Här får man borra om hålen för infästningen och skära bort lite klackar inne i oket för att få rum med skivan. Skivan passar dock bolt on och man har fungerande handbroms. _________________ Fred rik Gab riel sson |
||||
Re:
Jag hittade ungefär samma information men det verkar som man även måste modda oken lite. Ser inte riktigt ut som det är värt det då. Kanske bättre att vänta och köra på Boxsterlösningen som är beprövad. Tack för svaren (om någon löst det så får ni fortfarande gärna svara ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Re:
996 turbo fram vet jag funkar, har denna setup själv på en bil. det borde va frigång bak också! _________________ Jakob Josefsson |
||||
Sätt inte på onödigt stora bromsar, det blir bara tungt.
Fredriks förslag ovan räck gott och väl, det är "sweet spot" i pris/prestanda/vikt. Du behöver också uppgradera huvudcylindern till 930 varianten. Men med bra bromskylning, bra klossar och rätt teknik så duger original rätt bra också. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Just precis Magnus! Jag glömde ju skriva med huvudcylindern, den är också bytt på min bil.
![]() Skivor och belägg till den uppsättningen finns hos Utzon. 993 fram-ok är samma som 928 s4 och går att hitta begagnade ganska lätt. Bakre ok ska man leta efter 993 ok eller 964 turbo ok. Det är dessa som har rätt kolvdiameter för att få en vettig balans i bromsarna. _________________ Fred rik Gab riel sson |
||||
Tack för alla svar, jag hade ju egentligen inte planerat att uppgradera nu utan tänkte mest börja samla på mig erfarenheter ifall något skulle dyka upp
![]() Vad tror ni om en sats som denna, ganska prisvärt och väldigt lite modifiering!? http://www.ebay.com/itm/Porsche-911-Brembo-Boxster-Brake-Conversion-Upgrade-/170590761068?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3APorsche%7CModel%3A911&hash=item27b800706c&vxp=mtr#ht_512wt_889 Litet reportage från helgens aktiviteter också: http://bohuslaningen.se/nyheter/sotenas/1.1587014-kajen-forvandlades-till-dyrbar-parkering ![]() Körde totalt 25 mil och allt fungerade kanon (förutom värmen i bilen som jag hade lite problem med, antingen var det för varmt inne eller för kallt. Jag hittade inget mellanläge så jag får kolla om det går att trimma in reglagen lite). Första läget i mittkonsolen gav väldigt lite värme och andra kändes som det gav max värme... _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Re:
Man får kanske lite bättre känsla i pedalen, med det åtgärdar inte det huvudsakliga problemet, vilket är för liten termisk kapacitet i skivorna. För det behövs större skivor. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Första slalomkörningen med nya bilen och Porscheklubben. Banan var på Stora Holm i Göteborg och den var intressant och spännande då det inte fanns några avåkningszoner
![]() ![]() Det kommer ta ett tag att lära känna bilen, ingen servo, ingen ABS, motorn bak, bakhjulsdrivet... Det gick ända ganska bra och jag hade 6:e bästa tid (av 27 startande) med många "dyrgripar" bakom. Detta trots att jag tyckte jag tog det lugnt och ville lära känna bilen och se så att allt fungerade ok ![]() Allt kändes bra och nu ska den bara in på hjulinställning på måndag (är det bra att göra det efter man kört första "racet" ![]() ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Nu har siste turen avklarats:
![]() Det blev mycket testande och mekande och inte så mkt "riktig" körning men till slut kändes allt superbra med bilen och vi kommer överens (vilket vi i och för sig gjorde från första början ![]() Jag han även med att bromsa bilen. Komiskt nog så visade testet 231hk på motorn, exakt på hästkraften som original. ![]() ![]() Som vanligt finns det en del man vill göra innan nästa säsong ![]() ![]() Jag kom över ett set som suttit på en 996:a. Skivor, belägg och ok runt om som bara rullat 500mil och det var bara att slå till. ![]() Jag måste införskaffa nya bultar för att hålla bromsoksadaptern som ska tillverkas och jag måste även ha bultar som håller oket till adaptern. Vilka bultar ska jag ha och var kan man få tag på dessa i Göteborg? Tips uppskattas!! Eller om någon har något liggandes. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Naven frästa frästa för att passa dom nya skivorna (Tack "peter-cab").
![]() Adapter i MDF tillverkat för oket bak. Det är extremt trångt bak och jag kommer behöva fräsa ner anläggningsytan på oket mot adaptern några mm för att få allt perfekt. Måste även bygga om handbromsen lite. ![]() Nu kan jag inte göra så mycket mer innan jag vet vad oken och adaptern ska sitta med för bultar och var man får tag i det! Hjälp!? _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Hej
på sidan 175 i länken nedan hittar du iaf en av skruvarna du letar efter.. http://www.porsche.com/all/media/pdf finns att köpa hos utzon.se! ![]() _________________ Jakob Josefsson |
||||
Re:
Kanon, tack för hjälpen Jakob! Skönt pris 50:- x 16 skruv :/ _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Fingängade M12 i 12.9 som Porsche använder (de använder nästan alltid fingängat i hjulupphägningen) är dyrt vart man än hittar det. Det brukar faktiskt vara prisvärt från Porsche.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Re:
Jag köpte mina på Regale i Partille, Järnringen. Inte betalade jag så mycket som 50:- skruven är jag nästan säker på. _________________ Oscar Lindengren Volvo 242DL ( snart 242 T6 ) Nissan Sunny Gti-R Honda CBR954RR |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 47608 besök totalt |