Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 RHD -01
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (38329 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Wärhner skrev:
...
Däcken har gått drygt 35mil bana och 100mil gata och har max en halvdag på bana kvar i sig thumbs down Nästa sett blir inte Toyo 888

Du kör för fort på banan, bara att slå av tempot vettu

Nyfiken på hur slitaget ser ur.

Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Brukar det inte bli halt om det blåst runt kalk på Gotland Ring? Har för mig att jag hört att greppet varierar en hel del pga "dagsnoteringen" av kalk på banan?

Bytte styrservopump på min förra veckan, hade börjat morra lite annars var allt okej. Men tydligen såg servovätskan ut som riktig skit. Så var bra att fixa innan skiten pajade styrväxeln. Jag vet att Ring Racing sätter/satt på elservon på M3 E46'or som kör på slicks i VLN. Det går tydligen för varmt med breda slicks och långlopp på Ringen. Har aldrig hört att det ens i närheten behövs på trackdaybilar men att byta till fräsch vätska då och då låter som en bra förebyggande åtgärd. Den byts väl aldrig ut om bilen servas efter serviceboken?

Bytte min vätska och rengjorde behållaren noggrant efter Kullen sist eftersom locket lossnat och vätskan såg äcklig ut. Tog även och spolade igeonom hela systemet innan jag återmonterade behållaren och fyllde i ny vätska.

Men det verkar ha varit för sent....

Jo, det blåste eganska mycket på tisdagen, visst kan det vara kalk på banan som gör den hal.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Re:

Wärhner skrev:

Skulle vilja köra Knutstorp innan säsongen är över, får se om jag får ordning på bilen och bantillfälle ges.

Kanske väl tight påkommet, men köra med TPC på söndag? Verkar vara några som hoppat av så plats borde finnas... Så kan du slita ut både däcken och servopumpen på en gång...

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Wärhner skrev:
...
Däcken har gått drygt 35mil bana och 100mil gata och har max en halvdag på bana kvar i sig thumbs down Nästa sett blir inte Toyo 888

Du kör för fort på banan, bara att slå av tempot vettu

Nyfiken på hur slitaget ser ur.

Jo, jag vet att jag skulle kunna slå av lite på tempot och få däcken att hålla längre men what's the fun in that?

Ganska jämnt slitage faktiskt:

VB: Ganska jämnt slitet med en tendens till det vanliga R888 slitaget 1/3 in på mönstret

HB: Plattslitet från 1/5 innifrån till mitten

VF: Hyfsat jämnt slitet med en tendens till det vanliga R888 slitaget 1/3 in på mönstret, lite mer slitage ytterkant, här skulle lite mer camber säkert göra gott för slitagebilden.

HF: Hyfsat jämnt slitet med en tendens till det vanliga R888 slitaget 1/3 in på mönstret, lite mer slitage ytterkant, här skulle lite mer camber säkert göra gott för slitagebilden.

Åker runt 2.5grader camber fram och 1.4 bak, original chassi (20k mil) och har haft 2.1bar varmtryck i däcken.
R888 GG 285/30-18 bak och 265/35-18 fram.

Figgz skrev:
Wärhner skrev:

Skulle vilja köra Knutstorp innan säsongen är över, får se om jag får ordning på bilen och bantillfälle ges.

Kanske väl tight påkommet, men köra med TPC på söndag? Verkar vara några som hoppat av så plats borde finnas... Så kan du slita ut både däcken och servopumpen på en gång...

Tack för tipset men min fru är bortrest på bröllop så jag måste vara hemma med vår son och även om det inte vore så så har jag varit på Kullen och Gotland under en senaste veckan så att dra iväg ytterligare två dar skulle knappast mottagits med jubel....

Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Slitaget ser ju bra ut. Lattjo att det tog slut så fort bara.

Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Länge sedan uppdatering, har varit pappaledig så fokus har legat på annat än bilen.

Men jag har införskaffat en bättre beg servopump som kommer monteras i dagarna.

Letar vettiga gatdäck då jag är anmäld till time attack 25 aug på mantorp i instegsklassen Club.

Lutar just nu åt:

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=4 . . . .

Får se vad det blir.

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Den beggade servopumpen monterad och systemet genomspolat.

Nu morrar det inte längre och nu finns det servoverkan även på tomgång thumbs up

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Wärhner skrev:

Nu morrar det inte längre och nu finns det servoverkan även på tomgång thumbs up

Redo att svänga igen!

Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Wärhner skrev:

Redo att svänga igen!

You bet ya!

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bilen packad och redo för Time attack på mantorp imorgon.

Nya gatdäck monterade idag, Toyo T1 sport 245/35-19 fram och 265/30-19 bak då jag skall köra i lägsta klassen Club.

Siktar på pallen såklart

Skall bli intressant att halka omkring på gatdäck för omväxlingsskull

Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006

Såg ditt knep och knåp med is-däck och fälgar. Hur breda var dina is-däck resp is-fälgar? Har 110 mm däck som jag planerar att köra på M coupen i vinter.

//AL

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

AL skrev:
Såg ditt knep och knåp med is-däck och fälgar. Hur breda var dina is-däck resp is-fälgar? Har 110 mm däck som jag planerar att köra på M coupen i vinter.

//AL

Mina isfälgar var 16x7 ET34.

Rallydäcken brukar ha 145mm bred slitbana men stommen brukar vara 185mm.

5.5" brukar rallyåkarna åka på fälgarna men jag har kört både 6.5 & 7" utan problem.

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Länge sedan det uppdaterades här.

Körde sista deltävlingen på Mantorp i Timeattack serien klass club som betyder gatdäck.

Åter igen strulade mitt j*vla servo och högtrycksslangen mellan pump och styrväxel börjat läcka i en rostig presskoppling, plocka ned slangen och åka till Svedol i Linköping där världens grinigaste Gubbe lät sig tillslut övertalas att pressa en ny slang av rak typ med väl tilltagen längd istället för originalets virrvarr av slang och rör jag höll i min hand.

Tillbaka och dit med slangen, när allt var ihop så hade jag missat kvalet till själva tävlingen, dock körde jag resten av dagen (två halvtimmas pass) och höll tempo som hade räckt till en andra plats i clubklassens final.

Första ggn jag körde bilen efter att den stått i garaget sen mantorp pajjade servoh*lvetet återigen, denna ggn hade remskivan gått i bitar så remmen snurrade glatt med på det som återstod av remskivecentrum.

Rev ned och bytte remskiva, remmar, högtrycksslangen, servobehållare (för att det sitter ett filter i behållaren) och ny vätska. Det var en av de 3 bultarna som håller pumpen framåfrån som vibrerat loss och legat emot remskivan som orsakat remskivehaveriet, så jag antar att jag får skylla mig själv då det var jag själv som bytte pumpen tidigare i somras.

Inte var det slut på jäkelskapet där utan även returslangen började svettas i sin presskoppling som fick demonteras och ersättas av en ny slangklämma efter att slangen kortats 2cm.
Vinterdäcken monterade i samband med servomecket.

Nu funkar iaf servon felfritt och bilen rullade igenom sin årliga kontrollbesiktning utan anmärkning så den slipper fraggen idag iaf thumbs up

Den 12:e nov skall vi få se och känna på arlandabanan, kanske tar jag med skorven dit och ser vad den går för?

Citera
DanSol
Sthlm/Huddinge
Här sen Apr 2006

Re:

Wärhner skrev:

Den 12:e nov skall vi få se och känna på arlandabanan, kanske tar jag med skorven dit och ser vad den går för?

Vad är det för event där??

BMW Time Attack

Vardag: BMW 335d -16
Race: BMW 328 ESS Komp. -98
Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

DanSol skrev:
Wärhner skrev:

Vad är det för event där??

Inget öppet event, vi har samarbete med Training Partner via Jobbet så vi skall få privat visning av banan.

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Snacka om rätt pengar, speciellt med bakvagnsinfästningsarna fixade som de flesta kommer åka på förr eller senare att fixa. Dryga 20 tusen kostar det att få gjort hos någon som har snäll timpeng. Gör man det själv så är det ett pestjobb. Som sagt, nice price. Men jag har redan en M3 E46 (en stund tänkte jag faktiskt att jag skulle sälja min vinterbilcitroen och köpa din och ha två M3'or, en som vinterbil men.... då dök det upp en röst i huvet som sa nu får du för helvete kamma dig, hahahaha!)

Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
(en stund tänkte jag faktiskt att jag skulle sälja min vinterbilcitroen och köpa din och ha två M3'or, en som vinterbil men.... då dök det upp en röst i huvet som sa nu får du för helvete kamma dig, hahahaha!)

Ingen minns en fegis

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
SÅLD till rejsian från Varberg

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Nice...

Då är det dags för en Porsche alltså

Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Nice...

Då är det dags för en Porsche alltså

Den som lever får se

Men diskussioner förs....

PS vart skaffar man sig en såndär tandläkarlicens?

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 RHD -01
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (38329 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande