Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (67362 totalt) |
Jag "snålar" nu i börjar. Har beställt material för att svarva egna inre bärarmsbussningar. Många bäckar små, försöker tänka liiite ekonomiskt nu för att få ut den nångång inom rimlig tid
![]() _________________ Stefan Söderström |
||
Re:
Hej! Vilket ballt bygge! ![]() Jag har köpt sånna här tror jag: http://www.mecmove.se/glidlager/nylo Kostade inte mycket, köpte bussningar till fyra framvagnar för under 1000-1500kr tror jag, det var länge sedan.. Kan försöka kolla exakt vad jag köpt om du är intresserad!? kämpa vidare, det blir läckert. ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Tack!
Ää nu svarvar jag egna, hat ju redan beställt material. Fråga svar, hylsorna på bärarmen som de inre bussningarna ska sitta i. Hur tjocktaterial bör/vill man ha i dem? Själva bärarmsröret är 25*3 om jag inte supit till siffrorna. Jag tänkte, jag har endel små spillbitar från ramen. Men dem har bara 2mm gods. /Mvh _________________ Stefan Söderström |
||
|
||
|
||
Precis. På den punkten vill jag vara lite mer säker
![]() Kände för att göra ett litet test idag. Om det ger nått eller ej egentligen vet jag inte, men ändå ![]() Rören var svetsade mot varann i 90graders vinkel. Strax innan jag släppte pressen så sprack det. Tycker det gick rätt långt innan det sprack. ![]() _________________ Stefan Söderström |
||
Händer inte så mycket just nu. Väntat/väntar på lite delar och gjort lite sido jobb som ligger å släpar.
Har iallafall fått hem lite material till hjulupphängningen och så. Även pinnbultar med mutter som jag ska ha. ![]() _________________ Stefan Söderström |
||
Fortfarande låg aktivitet.
Idag han jag iallafall kapa upp hylsor till bärarms bussningarna, sen var det trädfällning hemma ![]() Har även fått materialet till bussningarna. Nu ska det ritas lite i CAD så bultmönster kan borras och bussningar fräsas. ![]() ![]() _________________ Stefan Söderström |
||
Fråga svar..
När man gör egna bussningar i delfin till exempel. Bussning i hylsan i bärarmen. Stålhylsa inne och sen bult genom den. Fästöron på sidorna då. Vart vill man ha det ledat? Någonstans måste det väll röra på sig? Hoppas ni förstår ![]() /Mvh _________________ Stefan Söderström |
||
Inre hylsan som skall röra sig i bussningen. helst så lätt som möjligt utan glapp.
![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Re:
Exakt! ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Vääääldigt låg aktivitet här. Håller på hemma för mycket och även så bygger jag ett cnc plasma skärbord som tar all tid nu. Men snart semester, då kanske man får lite gjort
![]() Kapar lite bitar ![]() Bitarna, ska svarvas och göras till lagerhus till spindlarna så jag kan köra mina bmw delar. ![]() Början på plasma bordet ![]() Adapter till undra spindelleden för att passa i spindeln ![]() ![]() Polarn hade en motor stod, blev lite impuls så hade jag bytt motor val helt, audi 2,7bt ![]() Får se om jag eventuellt kör det agg jag har ligger, isåfall blir det singel turbo istället. ![]() _________________ Stefan Söderström |
||
Här går det sakta. Köpte på mig bromsok genom en polare, måste skaffa skivor nu.
![]() Oken blev för stora för 16" fälgarna så jag köpte även nya fälgar ![]() Nu håller jag på att räkna på spindlarna jag gör om och hur dem ska se ut så skrub radien blir bra. Men ju mer jag läser desto mindre fattar jag. Hittar inget givet skrub och att axeltapps vinkel avgör det också lite. Nån som kan det där och vill hjälpa mig räkna på hjulupphängning? _________________ Stefan Söderström |
||
Jag hade tänkt att köra med Saab spindlar sen ville jag använda mina BMW delar ibak och köra liknande saker ifram. Från vw blev det. Då ska jag svarva ett lagerhus som bultas i spindeln som original typ. Då måste jag veta skrub avståndet så jag svarvar det rätt. Som jag räknat så kommer lagret som på bild ungefär.
Då lade jag skrubben på 30mm Vad jag fått fram så är linjen mellan övre och undre leden 10,5 graders lutning. Vad heter det? Kpi? ![]() ![]() _________________ Stefan Söderström |
||
Spontant, tycker jag 30 mm skrubb låter mycket, med så stor axeltappslutning som 10 grader.
Du bör även fundera på servostyrning med så mycket vinkel. Jag skulle i och för sig aldrig bygga en bil utan servo. Men det finns ju dom som tycker det är manligt utan. Varför byter du spindlar. Åpel har bra spindlar orginal. KPI, eller SAI......eller..... Jag föredrar att kalla vinkeln Axeltappslutning, då KPI är kite förvirrande, då den kan innefatta camber......och ibland inte. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Okej, då kanske man kan gå ner i skrubb. Hur mycket kan vara lämpligt?
Servo ska jag ha. Byter spindlar för att jag vill ha lika runt om. Lite nördigt kanske. Men tänkte göra en mall för undre armar och en för övre. Köra lika leder och så runt om. Som sagt så vill man ju försöka bygga nått vettigt på engång. Hjulupphängning kan man ju få ihop men sen hur det blir i slutändan är en annan sak. Längd på bärarmar har jag inte kollat än men skulle kunna kolla det om någon vill ha för att hjälpa till lite. /Stefan _________________ Stefan Söderström |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (67362 totalt) |