Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -93 Hejdå bilen....
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
34897 besök totalt
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Då glappet känns mellan bromsok och skiva så är det väl nav/hjullager.
Bak är det lite granna och fram är det ganska mycket. Hur kunde jag missat detta?
Han som gjorde hjulinställningen nämnde glappet i bak men sa att det var så lite så det nästan bara va bra. Han tyckte att man inte skulle ha helt stummt i lagret. hmm.
Kan man förbättra läget i fram genom att dra åt lagret en aning?

Jaja då blir det inget Mantorp. Frågan är ju nu om jag ska åka till besiktningen på fredag eller om jag ska boka av och ställa av då bilen ju har körförbud eftersom bes.perioden är fram till 31/3.
Fördelen med att besikta på fredag är ju att det är en ganska billig felsökning om de hittar nått mer de inte tycker om.

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006

Re:

Sebastian Nyberg skrev:

Inget glapp om det är hjulagren.

Så är det inte riktigt, när mitt lager gav upp så glappade lagerbanan på navet för att navet var utslitet på ytan där lagret ska sitta, tack vare detta fick jag skrota nytt lager också då jag inte såg det först utan märkte att glappet var kvar med nytt lager, med nytt nav sen var det kanon.

Så visst kan det glappa där, detta var då bak.

Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008

Re:

Ultura skrev:
Sebastian Nyberg skrev:

Inget glapp om det är hjulagren.

Så är det inte riktigt, när mitt lager gav upp så glappade lagerbanan på navet för att navet var utslitet på ytan där lagret ska sitta, tack vare detta fick jag skrota nytt lager också då jag inte såg det först utan märkte att glappet var kvar med nytt lager, med nytt nav sen var det kanon.

Så visst kan det glappa där, detta var då bak.

Absolut. Jag menade att det SKA inte glappa. Var kanske lite åt det otydliga hållet

BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006

Re:

Sebastian Nyberg skrev:

Absolut. Jag menade att det SKA inte glappa. Var kanske lite åt det otydliga hållet

Aha hoppsan, då är jag helt med, och då har du helt rätt ett lager ska inte glappa

Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Nu är det gamla hjullagret fram borttaget men det nya får vänta tills nästa vecka att monteras då jag saknar en tillräckligt kraftig momentnyckel. Jag hade tänkt att byta det inre dammskyddet då jag har ett nytt sådant. Det gamla är lite tjurig att få bort. Såg på ett klipp på youtube att det var enklare med bromsskölden bort men den går inte att få bort innan dammskyddet är borta.
Rekommenderar ni att jag ska ha bromsskölden kvar? Den är ju redan kapad så bara nedre halvan finns kvar. Enda risken jag ser är ju att abs-givaren kan ta stryk. Vad tycker ni?

Så nu ska bara lagret dit och sen ombesiktning. Sen inväntar jag bromsdelar från Pean. Jag inväntar leveransinfo innan jag byter till 330 e46 ok. Sen lite grövre bromskylningsslang och sen ska det bli åka av........

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Jag kör utan sköldar fram på min, det har under tre år (inkluderar även en vintersäsong) inte skapat några som helst bekymmer för min del.

Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006

Jag tänkte köra utan sköldar bak innan men sen fäster man ju handbromsbackarna i dessa... Går säkert att lösa på nåt annat sett?

ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Dags att skriva lite om vad som händer här. Fick ju bytt hjullager vänster fram och de nya 330 e46 bromsarna kom på plats. Sen bar det iväg till Kinnekulle. Jag skruvade på mina r-hjul sen tog det stopp. Det passade inte i fram med de nya bromsarna. Oken tog i ekrarna . Så det blev till att skruva tillbaka gathjulen igen. Har spacerplattor, synd bara att jag inte hade dom med mig. Ute på banan kändes det ganska bra iaf.

Hjullagret på höger fram glappar inte det minsta men lät lite när jag svängde vänster. När man kände på det så rullar det lite grovt så det ska bytas. Hjullagret vänster bak som var en aning glappt tyckte inte om Kinnekulle och började glappa så att skivan tog i okhållaren. Har beställt lager till båda sidor.
Bromsarna som nu är 330 E46 ok med cryobehandlade släta skivor i std storlek och XP10 kändes sådär. Det bromsade ju men pedalen var ganska svampig. ABS var ju med och störde en hel del. Är det torrt på Mantorp så drar jag nog säkringen till den.
På vägen hem från kullen så upptäckte jag nått konstigt med bromsarna. Tryckte jag på pedalen så var den mjuk och tog ganska långt ner men duttade jag på den 2 ggr och sen tryckte till så var den stumm och tog ganska långt upp. Hur kommer det sig? Så hade jag velat att den känns hela tiden.

Att göra inför Mantorp:
Byta hjulager hö fram. Enkelt
Byta hjulager båda sidor bak. Svårt när man inte har vettiga verktyg. Kom gärna med tips.
Lufta bromsar.
Byta bagagelucka. Den höga GT-vingen skymmer alla sikt bakåt. Kändes inget vidare på kullen så den ska bort. Har en annan lucka med en liten låg vinge.

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Nu börjar det bli lite tajt med tiden inför Mantorp men ännu är det inte kört. Det jag har kvar är att byta hjulager på båda sidor bak och byta bensinpump. Arbetet med lagrena har kommit så pass långt att jag fått ut naven och fått bort den kvarsittande lagerbanan. Då såg jag att i navet som satt vänster bak hade ett fult kapsnitt där lagret sitter. Då länge det inte är några grader eller annat som sticker upp så ska det väl inte va nått problem, eller?
Jag frågade den tidigare ägaren och han hade låtit en verkstad byta lagret vänster bak. Lite konstigt är det ju att det gått sönder efter så kort tid. Kan det bero på att navet är kasst? I övrigt är ytan där lagret sitter jämn och fin.
Egentligen hade jag velat byta bagagelucka så jag blir av med den höga GT-vingen men det är dumt att påbörja nått som inte är helt nödvänligt.

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Re:

Tifosi skrev:

På vägen hem från kullen så upptäckte jag nått konstigt med bromsarna. Tryckte jag på pedalen så var den mjuk och tog ganska långt ner men duttade jag på den 2 ggr och sen tryckte till så var den stumm och tog ganska långt upp. Hur kommer det sig?

Om du har glapp i hjullagerna rör sig bromsskivorna i sidled i förhållande till bromsoken. Då trycks belägg och bromskolvarna tillbaks in i bromsoken och du måste pumpa ut dem igen för att få upp bromstryck.

www.MSCC.se
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Det är ju klart när du säger det. Får hoppas att bromsarna känns bra med nya lager runt om.

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Här uppdateras inte så mycket men Mantorp avklarades med lite däcksrelaterade klantigheter men de behöver vi inte gå in närmre på. Knutan däremot gick bra. Dock känns det ju som att mina hjulvinklar är lite mesiga. -2.4 grader camber fram och -2,5 grader i bak. Fram är ju topplagringarna vridna för lite mer caster. Då jag inte har några referenser så är det ju svårt att veta exakt vad som är knas.

Planen är iaf att vrida tillbaka topplagringarna fram för att få ca 4grader och även då öka på lite bak till ca 3grader. Efter lite röriga trigonometriberäkningar så verkar det som att toe i bak kommer öka från ca 1mm in per sida till ca 1.8mm in per sida. Kommer detta att bli för mycket?

Fram blir det ju lite jobbigare att räkna men jag tror att med en camber förändring på ca 1,6grader ger ca 0,33 grader mer toe out. Förut hade jag 1mm toe out per sida. Lägg till förändringen så blir det väl ca 3mm ut per sida. Det är ju lite mycket så lite skruvande på styrstaget så blir det nog bra.
Det luriga blir ju att få bilen att gå rakt, speciellt ibak. Det är ju värt att testa iaf. Vill ju inte betala för en hjulinställning så här sent på säsongen när jag lär behöva en till våren igen.

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006

Ser fint ut! Och kul!!

Tog du några tider?

ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Jo visst är det kul. Skärskilt fort gick det nog inte. Känner mig inte helt bekväm med bilen än. Lite halkigt och bromsarna känns ingen vidare. Men det ger sig nog.

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Idag blev bilen till slut upplyft på pallbockar så vinterns jobb kan påbörjas.

Det största projektet blir att fixa till bakvagnen. Nått är knas där. Har haft ett ordentligt klonkande där bakifrån. Det har låtit som om jag glömt en stor låda i bagaget och känts som om nån slått med en klubba rakt upp under stolen. Körmässigt har det aldrig känts konstigt och jag har ryckt och slitit i det mesta utan att hitta vad som kan ha varit fel. Eftersom det känns som att det nästan är understolen så misstänker jag främre bärarmsinfästningen. Så jag kommer att börja att lossa på den innan jag river alltihop.

Nästa projekt är bromsarna. Ordentliga sköldar till kylluft ska tillverkas. Här har jag lite idéer så det ska nog inte bli så svårt.
Bromspedalen har alltid varit lite halv svampig. Aldrig riktigt stum och fin som jag velat ha den. Hur skulle man märka om tex packningarna i huvudcylindern börjar bli dåliga? Den kanske läcker lite intern eller vad man ska säga. Skulle jag tjäna nått i pedalkänsla om jag byter till en M3 huvudcylinder? Jag har 330 E46 bromsar fram och 328 E36 bak.

Sen är det ju en hel del andra småsaker som står på "att göra"-listan. Förhoppningsvis är det inget mer än de vanliga servicegrejjerna som ska kosta pengar. Hoppas kan man ju alltid i alla fall......

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Var ute i garaget idag och planen var att hitta felet med bakvagnen. Jag bröt och bände lite i de främre bärarmsinfästningarn samt de fyra infästningarna i bryggan. Allt satt stumt förutom förutom den främre högra infästningen i bryggan. Där har jag lite rörelse. Blev förvånad att glappet var på höger sidan. Det har känts så tydligt i baken så jag var nästan säker på att det skulle va bärarmsinfästningen på förarsidan.
Nu ska ju bara problemet lösas. Hur vet jag inte riktigt. Det är ju inte lätt att meka själv i ett pyttelitet garage med bilen lyft så att man precis kommer in under den.
Vill ju inte lägga ner allt för mycket jobb, tid och pengar på bilen då det är så pass mycket annat som är ruttet, som trösklar och golv.
Vad tror ni om att byta till en M3-huvudbromscylinder förresten? Gör det nått för pedalkänslan?

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Hade inför dagen införskaffat en spegel för att kunna kika närmre på bakvagnen. Det ser ju inte bra ut direkt. Lyckades ta 2 bilder genom spegeln.

När jag bände lite med en mejsel såg jag tydligt att den genomgående bulten rörde sig jämfört med karossen. Detta är den främre högra infästningen. De andra kändes stumma.
Har ingen aning om hur jag ska fixa det här. Känns inget kul att lägga ner allt för mycket jobb då det är så mycket annat på bilen som är ruttet, som trösklar, golv och bagagegolv.

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Som tur va så hade jag inte kommit så långt så att bilen blivit isärskruvad. På vägen hem från jobbet idag så havererade något i hjulupphängningen på bruksbilen. Så nu står bruksbilen i garaget och banbilen är påställd och redo att ta mig till jobbet imorgon.
Bakvagnen klonkar en del men det är ju väntat när infästningen ser ut som den gör.
Bromsarna kändes inget vidare. Pedalen är mjuk och tar ganska långt ner. Trycker jag till en gång extra på pedalen så blir den stum och nyper direkt. Väntar jag sen några sekunder så tar den långt ner igen.
Vad kan orsaka detta?

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Luft i bromssystemet.

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Jag får ta och lära mig att lufta ordentligt helt enkelt. Jag får aldrig till det så att det blir riktigt bra. Normalt sett känns det hyfsat efter luftning men pedalen blir snabbt mjuk vid bankörning.

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Re:

Tifosi skrev:
Jag får ta och lära mig att lufta ordentligt helt enkelt. Jag får aldrig till det så att det blir riktigt bra. Normalt sett känns det hyfsat efter luftning men pedalen blir snabbt mjuk vid bankörning.

Att pedalen blir mjuk under bankörning kan relateras till att vätskan börja koka, men beror ju såklart på hur mkt du bromsat innan den känslan infinner sig.

Luftning, Det är inte så svårt, bara man är noggrann:

Har man ABS bör man ha tändningen på, (och helst en laddare kopplad), kan bli luftfickor i ABS enheten annars.

Sen är det bara att börja med oket längst ifrån HC, Alltså först Höger Bak, sen Vänster Bak, Höger Fram o slutligen Vänster Fram.

Gamla bilar 80tal o bakåt oftast kan man låta självtrycket göra jobbet o bara öppna o låta det rinna en liten stund.

Men för att göra det bra, använd en vätskesug (kopplas med tryckluft o suger ur vätskan) alt. trycksätta behållaren med en slang kopplat på ett pumpat däck med ett speciellt lock på behållaren (finns o köpa på bildelsfirmor)

En kort slang sen på nippeln är bra för slippa vätska överallt, utan kan ledas ner i en behållare.

Att låta en halvliter passera varje ok är helt förkastligt.
Kör en kort stund tills vätskan kommer med jämnt flöde, man hör o ser när luften bubblar ut med vätskan.
Ta alla oken i ordning ovan, (HA KOLL PÅ VÄTSKENIVÅN I BEHÅLLAREN, fyll på eftersom)
Öppna typ 5-20 sek. på varje ok, beroende på om vätskan är tom i nått ok eller så.
Och sen gör du samma procedur igen, luftar alla oken bakifrån o fram.
Bilen behöver inte luta åt nått håll, helt plan på en billyft är det normala på alla verkstäder.

En smart sak som man kan göra om det ska bytas vätska är att köra med olika färg på vätskan om möjligt, Tex ATE racing Blue är som namnet blå, tillskillnad från genomskinlig/gulaktig som många andra, när den kommer ut genom luftnippeln ser man klart o tydligt att den nya vätskan är genomsköld.
Växelvis användning ger klara besked

Att låta någon sitta o trampa på pedalen bör man undvika, iaf om HC inte är ny, då kolven i HC kommer röra sig längre än normalt man bromsar, kan man förstöra HCs tätningar o få ett inre läckage mellan kretsarna. Ävven vid bromsvåg kan samma sak hända med en försämrad effekt på HC, då tätning skadas
Gör man det ändå ska man vara väldigt med på noterna o bara trampa typ halvvägs på pedalen o aldrig i botten.

Kontrollera under arbetet att inget läckage förekommer, speciellt om man gjort något i bromssystemet.

Det som kan ställa till det är om en luftnippel går av, blir oftast inte bra o lufta på slangen, en luftficka skapas, går even att kringgå genom att lossa oket, vrida det så slangen är högst på oken, o lufta, men detta är långt ifrån bästa lösningen. Fullösning

Lite tålamod o metodiskt arbete ger bra resultat. Känner man en lätt svampighet i pedalen så får man göra ett försök till, kan vara bra o trampa några gånger på pedalen då innan man går vidare, så man får rörelse i vätskan (och even luft)
Att tänka på är oxå att när motorn är igång känner man mycket lättare even luftficka o svampighet som ger stummare pedal om man trampar nån gång till på pedalen igen. Bara lufta en gång till lite snabbt isf.
(förutsätter förstås att man då har ett bromsservo, med ex.vis en bromsvåg blir det ingen skillnad)

Lite kortfattat om proceduren att lufta ett bromssystem.
Hoppas det kan hjälpa dig i arbetet, så det går lite lättare o få fin känsla på pedalen!

Lycka till!

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -93 Hejdå bilen....
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
34897 besök totalt