Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bästa greppigaste snabbaste gatdäcket för Clubklassen?
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (32389 totalt)
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Samma sak med gatlegal... bara för att det inte är lagligt på nyare bilar, betyder det inte att man ska dra bilar äldre än 1980 under samma kam.

Blir ju lite som en parodi på årets aprilskämt i Bosse Bildoktorn, om att veteranbilar bara ska få köras 80 mil per år

http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=db&id=4499818&am . . . .

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Efter att ha klurat på det här med gatdäck och snackat runt lite så har jag bestämt mig av flera skäl att köra rdäck. Delvis för att jag kan stå på hela passen och ha kul utan att bry mig om gatdäck och överhettning Sen att det i Club Challenge kommer bli stentufft i år får jag ta, jag räknar knappast med pallplatser men jag ska försöka slå så många överladdade bilar jag kan i alla fall
Det blir kul att kämpa och se vad jag klarar

Stockholm
Här sen Jul 2010

Re:

Magnus Thomé skrev:
Efter att ha klurat på det här med gatdäck och snackat runt lite så har jag bestämt mig av flera skäl att köra rdäck. Delvis för att jag kan stå på hela passen och ha kul utan att bry mig om gatdäck och överhettning Sen att det i Club Challenge kommer bli stentufft i år får jag ta, jag räknar knappast med pallplatser men jag ska försöka slå så många överladdade bilar jag kan i alla fall Det blir kul att kämpa och se vad jag klarar

Om man får köra i Club, får man även köra i Club Challenge? Anledningen jag valde Club var för det var för gatbilar, och då var begränsingen gatdäck. Får man köra på r-däck är det ju bättre precis som du skriver! Verkar som jag blandat ihop Club Challange och Pro?

Letar efter reglementen, men hittar inget annat än detta på SBFs hemsida finns bara ett reglemente för standardbilar: http://www.sbf.se/sportgrenar/enkla-tavlingsformer/regler/ "Tävlingsregler Time Attack (TA) med registrerade standardbilar. " Detta är det jag utgått ifrån. I det reglemenetet står det Threadware 180.

På Timeattack.nu finns inge regler alls än... http://timeattack.nu/en/rulebook/ Vilket är konstig nu när första tävlingen börjar närma sig.

Nu är jag bra förvirrad... please explain!!

(Finns ingen info om hur man anmäler sig till tävlingar heller, men det burkar ju komma ganska nära tävlingarna.)

HondaJalle
Jönköping
Här sen Nov 2007

Kopierat från timeattack.nu

Samma regler som Club men med nedan gatlegala förändringar:

Däck.

Däck ska vara DOT och E-märkta samt vara av typen R-däck, inga slicks får användas. Minsta mönsterdjupet är 2mm och fria från skador. Fälg och däckdimensioner är fritt, dock får däck ej sticka utanför karosseriet.

Motor.

Motorns inre delar så som kolvar, stakar, kammar och ventiler får bytas ut.

ECU/Motorstyrning.

Får mappas/chippas eller helt bytas ut.

Turbo/kompressor.

Får bytas till samtliga varianter från samma fabriktillverkares modellserie. Om eftermarknads turbo/kompressor installeras, så får den endast vara specificerad till maximalt 10% mer effekt än standard överladdnings aggregat.

Exempel: Volvo 850 Turbo har från fabrik 15G (ca 300HK) aggregat, men kan från S70R hämta original från fabrik levererat 19T (ca 350HK). Vid eftermarknad för aggregat med maximalt 10% mer effektkapacitet än 19T användas (ca 385HK).

Papper som styrker specifikation på turbo/kompressor skall finnas och kan önskas i besiktning.

TA.nu tar sig rätten att från fall till fall individuellt bedömma om uppgradering inom klassning är skälig eller ej.

Ej överladdade motorer får inte överladdas.

Bromsar.

Skivor, bromsok, ledningar och belägg får bytas fritt, kolfiber/keramiska bromsar är ej tillåtet.

Kaross.

Vinge får monteras på bilens baklucka, max höjd: bilens taklinje. Max bredd: samma bredd som bilens original kaross. Vingen får inte vara monterad så någon del av den är bakom bilens bakre lodlinje.

Finns inte någon modifiering listad här, är allt utom det som är specifierat i reglemente för "Club" förbjudet. Det går söka dispenser vid minsta osäkerhet på mailadress: timeattack@live.se.

delsol vti-re
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Re:

HondaJalle skrev:
Samma regler som Club men med nedan gatlegala förändringar

tackar! Och reglementet för Club är det jag hittar på http://www.sbf.se/sportgrenar/enkla-tavlingsformer/regler/ "Tävlingsregler Time Attack (TA) med registrerade standardbilar. "?

Vart hittade du den texten? När jag går på timeattack.nu och klickar på "Rules" står det

Citat:
UPDATED: 4 October - 2012

Rules and guidelines for TimeAttack.nu 2013 are right now under scrutineering at Swedish Motorsport Federation, and are estimated to be finalized within a few weeks

HondaJalle
Jönköping
Här sen Nov 2007

Här: http://timeattack.nu
klicka sedan på regler

delsol vti-re
Citera
smid
Habo
Här sen Jan 2008

Ni som ska köra i club klassen. Hur länge räknar ni med att vanliga standard däck håller?
Klarar ni 2-3 tävlingshelger eller tar det slut fortare?

@smid_racing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Tobias Nyström skrev:
HondaJalle skrev:
Samma regler som Club men med nedan gatlegala förändringar

tackar! Och reglementet för Club är det jag hittar på http://www.sbf.se/sportgrenar/enkla-tavlingsformer/regler/ "Tävlingsregler Time Attack (TA) med registrerade standardbilar. "?

Vart hittade du den texten? När jag går på timeattack.nu och klickar på "Rules" står det

Citat:
UPDATED: 4 October - 2012

Rules and guidelines for TimeAttack.nu 2013 are right now under scrutineering at Swedish Motorsport Federation, and are estimated to be finalized within a few weeks

Välj svenska uppe i högre hörnet först thumbs up

Som du nu redan läst så är skillnaden mellan club och club challenge mest att man får ha rdäck. Club Challenge är väl inte heller en helt superoptimal klass för bilar utan överladdning om man vill slåss om pallplatser. Med begränsad plånbok så är en överladdad bil nog ett bättre val i Club Challenge.

PS:
Peter W, ska du inte fundera på Club Challenge du med? Vore skoj att få kämpa mot dig i samma klass! Kan bli riktigt spännande. Det du vinner på resten av banan får jag försöka ta igen förbi konhindren

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

smid skrev:
Ni som ska köra i club klassen. Hur länge räknar ni med att vanliga standard däck håller?
Klarar ni 2-3 tävlingshelger eller tar det slut fortare?

Beror väl på hur gärna man vill vinna

Dvs det är ju lätt att köra slut på gatdäck om man tar i aningens aningens för mycket. Men har man bra självkontroll så kan man ju styra ganska väl hur länge de ska räcka thumbs up

Minns vi körde en Golf R32 på Kinnekulle 32 mil på bana(!) en dag på Bridgestones high performance gatdäck. Tack var att de hade väldigt låg profil så höll stommarna formen bra och däcken var i kanonskick efter dan thumbs up Det hade väl gått mellan 1 och 2 mm men däcket mådde prima. Det var också en Golf GT där som vi körde (ni vet, den där med både turbo och kompressor) där däcken fick mer stryk trots att den nog gick betydligt färre mil på banan under dagen. Den hade inte lika extremt låg profil och det blev slitage på däcksskuldrorna helt enkelt. Sen hjälpte garanterat R32'ans fyrhjulsdrift och helt annorlunda chassisättning till att vårda däcken trots att den var betydligt snabbare på varvet.

Stockholm
Här sen Jul 2010

Re:

Magnus Thomé skrev:

Doh!

Men då är det Club Challenge man ska köra i iaf. Köra gatdäck på bana är ju inte så optimalt.

Antar att om man anmäler sig till club challenge kan man ju köra oavsätt vilka däck man har, medan Club är enbart gatdäck.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Tobias Nyström skrev:
Magnus Thomé skrev:

Doh!

Men då är det Club Challenge man ska köra i iaf. Köra gatdäck på bana är ju inte så optimalt.

Antar att om man anmäler sig till club challenge kan man ju köra oavsätt vilka däck man har, medan Club är enbart gatdäck.

Yupp. Eller >=TW200 för att vara exakt. Men det visste du redan thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Tobias Nyström skrev:

Doh!
Visst är det bra med siter fokuserade till svenskar som defaultar till den engelska versionen (språkval sparas i cookie)... Att den engelska versionen av reglerna dessutom är fel (och inte ens hänvisar till den svenska uppdaterade varianten, eller en google translate av den) gör det ju mycket mycket lättare.

Den spanska versionen av siten är ännu sämre.

Oavsett så verkar det vara denna länk som man är ute efter http://timeattack.nu/rulebook/

Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:

PS:
Peter W, ska du inte fundera på Club Challenge du med? Vore skoj att få kämpa mot dig i samma klass! Kan bli riktigt spännande. Det du vinner på resten av banan får jag försöka ta igen förbi konhindren

Det tror jag inte.

Ser inte vitsen med att komma med sisådär 100hk för lite och slåss mot 20st 450hk 4WD kärror.

Jag gillar tävlingsmomentet och kör inte bara för att deltaga, då finns det andra vanliga trackdays utan hastighetsbegränsade konpartier som även är billigare som man kan köra.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
...
Ser inte vitsen med att komma med sisådär 100hk för lite och slåss mot 20st 450hk 4WD kärror.
...

Full förståelse för det. Jag ser det som en utmaning att klara så många som möjligt Det är precis som slalomtävlingarna i ÖSK där det vimlar av Sevens, tar jag några stycken Sevens i slalom så åker jag hem mycket nöjd Att vinna är liksom inte aktuellt.

Habo
Här sen Jan 2008

Håller med Peter helt. Känns som att club kommer bli en "ärligare" klass. Ska bli kul att köra.
Hade varit spännande om Magnus hade haft "balls" att stanna kvar också...

@smid_racing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

smid skrev:
....
Hade varit spännande om Magnus hade haft "balls" att stanna kvar också...

Men va f.... Nu blev jag ju lite taggad ju att ändra mig igen

Habo
Här sen Jan 2008

Klart du ska vara kvar hos oss. Som du sa innan så passar din bil bättre i club.
Vi blir nog ett härligt gäng som kör.

(sedan är det ju en extra skalp för mig)

@smid_racing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tobias kommer bli jobbig vilken klass han än kör

Habo
Här sen Jan 2008

Tobias har s2000 va? Ägde en sådan i 8 år. underbar bil ända tills man pressade den. Då blev den otäck i rumpan. (bilens rumpa då)

Tillbaks till däck.... Någon som har erfarenheter av Dunlop Sport Maxx GT

Har försökt att läsa lite recensioner om det. Verkar rätt ok för priset?

@smid_racing
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Re:

Magnus Thomé skrev:
Tobias kommer bli jobbig vilken klass han än kör

Jag har inte ens lyckats anmäla mig än, så du kan vara lugn.

För nu....

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

smid skrev:
Tobias har s2000 va? Ägde en sådan i 8 år. underbar bil ända tills man pressade den. Då blev den otäck i rumpan. (bilens rumpa då)

Tillbaks till däck.... Någon som har erfarenheter av Dunlop Sport Maxx GT

Har försökt att läsa lite recensioner om det. Verkar rätt ok för priset?

Såg en kommentar i senaste svenska Auto Motor & sport där de testade däck att Dunlop Sport Maxx GT kom femma i förra årets test men Dunlop Sport Maxx RT vann i år. Men Michelin var snabbast i testen om det var torrt.

Bästa greppigaste snabbaste gatdäcket för Clubklassen?
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (32389 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande