Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda CTR -05 SLC kl. 1B - svenska mästare i klass 1?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (54403 totalt)
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004

AC på en racebil?
Det kommer bli fint med RBC, eller är det ett RRC?

Accord -04
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011

Trådstartare
Ja, på båda (RRC). Teamchefen tycker att det är bekvämt med a/c eftersom det kan bli så varmt annars att föraren kan förlora fokus. Vi kör ju 45-minutersstinter. Får jag bestämma skulle den ryka direkt. Man blir ju ändå svettig ... Och vi måste ned på 1 000 kilo!

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens

Hej
Dokumentera gärna och lägg upp bilder på hur ni modifierar RRC insuget för att passa, då jag har förstått att det inte är bolt-on?
Jag är sugen på samma operation på min CTR EP3.
Mvh
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011

Trådstartare
Hej Magnus, det är redan färdigmodifierat (begagnat). Vi gör det lätt (nåja) för oss.

Ekerö
Här sen Jun 2004

Re:

The Cartorialist skrev:
Ja, på båda (RRC). Teamchefen tycker att det är bekvämt med a/c eftersom det kan bli så varmt annars att föraren kan förlora fokus. Vi kör ju 45-minutersstinter. Får jag bestämma skulle den ryka direkt. Man blir ju ändå svettig ... Och vi måste ned på 1 000 kilo!

Tungt!

Grästorp
Här sen Jul 2004

Har nu lust att dela med er om lite Hjulvinklar? Ska ställa in chassiet på min snart och kul att jämnföra med olika bilar.

Mvh/Lars

The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011

Trådstartare
Och nu, bromsar. Fyrkolvsok i aluminium från en Evo IX och 320-millimetersskivor. Slut på bromsproblem. Eller början på helt andra. Vi får se.

@Lars, jag ska leta fram pappret med den senaste hjulinställningen. Återkommer. Har dock för mig att vi kör max tillåten camber fram och bak (typ 3,5°) och noll grader toe. Vi testade en grad toe out sist men det var blött och snorhalt så vi har inget att jämföra med. Vi hörs igen efter de omfattande vårtesterna innan premiärrejset på Knutan.

Alingsås
Här sen Sep 2005

Med ett RRC insug mot original insug så är det mer upp mott 20hk om man mappar rätt i motorn.

Flytta batteriet till skuffen, ett tips kanske.

Själv fick jag rekommendationen att köra toe out men gick tillbaka till 0 för upplevde det som bättre känsla
och trivdes bättre med det.

Sen en splitter fram och flytta ut fram hjulen lite. Sen så kommer det gå undan.

Med vänlig hälsning, Per

Tumba
Här sen Jun 2012

Tänkte först flytta bak batteriet men då ska det byggas låda med en hållare i järn/stål och med kablarna till det blir det förvisso en ändring av placeringen men ingen minskning så det får vara.

Stockholm
Här sen Nov 2011

Trådstartare
Hej Per,

Ommappning blir det, det ska i fler grejer i motorn. Vi förväntar oss långt mer än 20 häst!

Angående batteriet finns det en risk att de extra långa kablarnas vikt motverkar syftet med att flytta batteriet till skuffen. Men, det kanske är en poäng i alla fall då man ändrar den framtunga viktfördelningen.

Splitter är på g. Erik och Rickard tänkte överraska mig men jag råkade se mer på en bild de tagit för att dokumentera arbetet med skärmbreddarna på Röda Svinet.

Med de nya fälgarna fram ökar vi spårvidden med nära 50 millimeter jämfört med original. Dels genom et men också med gummi, 225/40/17 mot tidigare 215/45/17.

Edit: Ett jävla felplacerat "/".

Alingsås
Här sen Sep 2005

Re:

The Cartorialist skrev:
Hej Per,

Ommappning blir det, det ska i fler grejer i motorn. Vi förväntar oss långt mer än 20 häst!

Angående batteriet finns det en risk att de extra långa kablarnas vikt motverkar syftet med att flytta batteriet till skuffen. Men, det kanske är en poäng i alla fall då man ändrar den framtunga viktfördelningen.

Splitter är på g. Erik och Rickard tänkte överraska mig men jag råkade se mer på en bild de tagit för att dokumentera arbetet med skärmbreddarna på Röda Svinet.

Med de nya fälgarna fram ökar vi spårvidden med nära 50 millimeter jämfört med original. Dels genom et men också med gummi, 225/40/17 mot tidigare 215/45/17.

Edit: Ett jävla felplacerat "/".

Det ska väll inte vara "luft" mellan splittern och övriga fronten??!

Med vänlig hälsning, Per

Stockholm
Här sen Nov 2011

Trådstartare
Helt sant. Den ska heller inte hållas på plats med spännband.

Fronten ska plastas om så det inte finns något utrymme mellan splitter och övrig bil. Vantstag ska på plats för att trycka ned främre delen av splittern. Work in progress, helt enkelt.

Grästorp
Här sen Jul 2004

Kolla gärna och återkom ang Hjulvinklar, väldigt uppskattat.

Vad sicktar ni på för effekt? Min ska vara bänkad till 263hk. Insug/spjäll/kammar/grenrör/avgas. Känns betydligt rappare än en orginal 😄

The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011

Trådstartare
Hej Lars,

Har du köpt Kristinehamn Racings bil, den som gick i NSHC? Jag hade en lång konversation med den förra ägaren eftersom bilen verkade synnerligen väl utsorterad och enligt honom är den också det. Tydligen var hjulinställningarna även perfekta eftersom bilen knappt slet däck. Han pratade också om 240-nånting hästar på hjulen vilket jag tycker låter synnerligen märkvärdigt för en tvåliters sugmotor med "Insug/spjäll/kammar/grenrör/avgas". Om vi kommer i närheten skulle jag hoppa högt av lycka.

Nu ska vi bara bli av med drygt 100 kilo så vi kan komma ned i respektabla tider så HPC inte garvar åt oss.

Grästorp
Här sen Jul 2004

Re:

The Cartorialist skrev:
Hej Lars,

Har du köpt Kristinehamn Racings bil, den som gick i NSHC? Jag hade en lång konversation med den förra ägaren eftersom bilen verkade synnerligen väl utsorterad och enligt honom är den också det. Tydligen var hjulinställningarna även perfekta eftersom bilen knappt slet däck. Han pratade också om 240-nånting hästar på hjulen vilket jag tycker låter synnerligen märkvärdigt för en tvåliters sugmotor med "Insug/spjäll/kammar/grenrör/avgas". Om vi kommer i närheten skulle jag hoppa högt av lycka.

Nu ska vi bara bli av med drygt 100 kilo så vi kan komma ned i respektabla tider så HPC inte garvar åt oss.

Hej.

Nej, min är en vanlig gatbil. Har dock mycket bytt i chassiet. JDM-låda osv. Tanken är en trackday bil.

J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Jens, här har du något av nytta att beställa
http://rallyshop.se/produkt/Peltor-fc15

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011

Trådstartare
Jaha, vi har fått tillbaka bilen av JDM Racing och nu sitter det lite andra prylar på än när vi skickade det den:

Ny slutväxel på 5,1 istället för 4,7
Nytt RRC-insug
Nya steg 1-kammar
Ny Exedy-koppling
Nya ledlager i länkarmarna för ökad caster
Nya hårdare droplinks fram
Nya förhöjda spindelleder
Styrstagshöjare för att inte få konstiga styrvinklar
Nya camberbultar
Nya bussningar i växellänkaget

Våra nya Boxster S-bromsok är hos Rolle Slitz för adaptermontering. Tydligen blir det skivor från Nissan Qashqai...

Plastrutorna är äntligen på plats i framdörrarna och då passade Erik även på att ta bort lite onödigt tung plåt. Vi SKA ned på 1000 kilo!

Grästorp
Här sen Jul 2004

Re:

The Cartorialist skrev:
Jaha, vi har fått tillbaka bilen av JDM Racing
Nya ledlager i länkarmarna för ökad caster
Nya hårdare droplinks fram
Nya förhöjda spindelleder
Styrstagshöjare för att inte få konstiga styrvinklar
Nya camberbultar

Vad kostar en sån här operation?

Mvh/Lars

The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011

Trådstartare
Med eller utan delar?

Stockholm
Här sen Nov 2011

Trådstartare
It's for a good cause.

Grästorp
Här sen Jul 2004

Re:

The Cartorialist skrev:
Med eller utan delar?

Endast delar tänkte jag på.

Våra race- och banåkarbilar
Honda CTR -05 SLC kl. 1B - svenska mästare i klass 1?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (54403 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande