|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

04 Mar 2015 10:39
Re:
Simpson har öppna hjälmar, FR Cruiser är en av dom. Men som påpekats i tråden tidigare så föredrar vi att kunderna använder hjälmar som skyddar hela ansiktet.
RallyQuattro skrev: | Har inte Simpson någon öppen hjälm med fästen för hybrid skyddet?
Är Bandit billigaste hjälmen med hybrid fästen? |
|
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004

05 Mar 2015 19:22
_________________ Jens Lanvin
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

05 Mar 2015 19:29
Re:
Bra och viktig funktion, Eject-systemet har ju redan funnits på marknaden i 5 år.
S21 "lånade" en lösning från ett annat företag i branschen och lanserade det som sitt eget...
Men huvudsak folk förstår att man kan skada sig en del när man drar av hjälmen från en skadad nacke.
Det finns bra utrustning som minimerar den risken.
:-)
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

05 Mar 2015 21:52
Jag har försökt att hitta en prisuppgift på den "Goofy-balaclavan" men inte hittat nåt enkelt (Stad21 hade oranga draggrejer till en början). Det kanske finns numera (när jag frågat på mässor har svaret blivit, "kontakta din distributör"...).
Det vore inte så svårt att sy det själv med lite Nomex tyg/tråd, under förutsättning att extradetaljer på en FIA-balaclava inte förstör specen (man kan ju se det som reklam).
Framförallt en enkle lösning som inte kostar nåt krångel att ha med sig (inga slanganslutnignar som ska fungera och vara täta etc).
Borde fungera lika bra efter fem år utan extra service, det är inte så vanligt med nytänkande säkerhetsprodukter.
Samma dragband kunde lika gärna monteras i hjälmen, om man vill gå runt Stand21s design.
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

06 Mar 2015 08:01
Re:
Om du modifierar en balaklava så är den inte godkänd. Den är "helbilsgodkänd"
Med dragband monterade i hjälmen, urtagbara kindkuddar etc etc är redan beprövat.
Det som har fungerat bäst och används mest är Eject. Det är en hel del som använder hjälm utan balaklava å då fungerar Eject-lösningen också. De flesta uppdaterade och utbildade räddningsteamen har Eject-utrustning som kan föras in i hjälmen efter en krash, dvs den behöver inte ens vara monterad.
Niklas Falk skrev: | Jag har försökt att hitta en prisuppgift på den "Goofy-balaclavan" men inte hittat nåt enkelt (Stad21 hade oranga draggrejer till en början). Det kanske finns numera (när jag frågat på mässor har svaret blivit, "kontakta din distributör"...).
Det vore inte så svårt att sy det själv med lite Nomex tyg/tråd, under förutsättning att extradetaljer på en FIA-balaclava inte förstör specen (man kan ju se det som reklam).
Framförallt en enkle lösning som inte kostar nåt krångel att ha med sig (inga slanganslutnignar som ska fungera och vara täta etc).
Borde fungera lika bra efter fem år utan extra service, det är inte så vanligt med nytänkande säkerhetsprodukter.
Samma dragband kunde lika gärna monteras i hjälmen, om man vill gå runt Stand21s design. |
|
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

06 Mar 2015 09:17
En sidofråga om "utbildad räddningspersonal". När man kör banmöten i Sverige och det finns inhyrda funktionärer och ambulans. Kan man utgå ifrån att de har utbildning och utrustning som du beskriver?
_________________ Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

06 Mar 2015 09:39
Re:
Jag skulle inte ta för givet att dom har det. Men jag skulle kräva att dom har både utrustning och utbildning....det är det ni betalar för.
964 skrev: | En sidofråga om "utbildad räddningspersonal". När man kör banmöten i Sverige och det finns inhyrda funktionärer och ambulans. Kan man utgå ifrån att de har utbildning och utrustning som du beskriver? |
|
Rovers
Boden
Här sen Apr 2007

24 Mar 2015 19:48
Re:
JP Simpson skrev: | Alla Hybrid ÅF säljer alla modeller av skydden.
Här ser du priser och modeller, du kan välja den valuta du vill betala i.
http://simpson-europe.com/head-and-neck-restraints/head-and-neck-hybri . . . .
Alla skydd gör samma jobb vad gäller att hålla fast huvudet på ryggraden. Det är bara komfortskillnader.
Med Hybrid original kan du använda 3-punkt, det kan du inte göra med de mindre skydden, dvs Pro Rage, Pro, Pro Slide, Pro Lite.
RallyQuattro skrev: | Vilka återförsäljare säljer detta? "original Hybrid-skyddet" eller är de det skyddet som kostar 11.000kr ?
Är det sämre än hybrid sport skyddet om man sen byter till 4-6punkts bälte? |
|
Ska jag tolka detta som att mitt hybrid Pro från 2012 inte fungerar med 3punktsbälte??
Står på eran hemsida under pro rage skyddet: Inget behov av speciella bälten och stolar.
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

24 Mar 2015 20:57
Re:
"Speciella" stolar och bälten avser utrustning som är utvecklad för att använda HANS-skydd. Dvs stolar med stöd vid sidan av huvudet, urtag bakom nacken och bälten som är smalare för att inte glida av HANS-skyddet.
Med ett Hybrid-skydd behöver man inte dessa speciellt utvecklade stolar eller bälten.
Rovers skrev: | JP Simpson skrev: | Alla Hybrid ÅF säljer alla modeller av skydden.
Alla skydd gör samma jobb vad gäller att hålla fast huvudet på ryggraden. Det är bara komfortskillnader.
Med Hybrid original kan du använda 3-punkt, det kan du inte göra med de mindre skydden, dvs Pro Rage, Pro, Pro Slide, Pro Lite.
RallyQuattro skrev: | Vilka återförsäljare säljer detta? "original Hybrid-skyddet" eller är de det skyddet som kostar 11.000kr ?
|
Ska jag tolka detta som att mitt hybrid Pro från 2012 inte fungerar med 3punktsbälte??
Står på eran hemsida under pro rage skyddet: Inget behov av speciella bälten och stolar. |
|
Rovers
Boden
Här sen Apr 2007

24 Mar 2015 21:18
Re:
Ok, då har jag missförstått och tyvärr köpt fel skydd då jag helst inte vill byta stolar för att köra 4-punkt,
Tack iaf
JP Simpson skrev: | "Speciella" stolar och bälten avser utrustning som är utvecklad för att använda HANS-skydd. Dvs stolar med stöd vid sidan av huvudet, urtag bakom nacken och bälten som är smalare för att inte glida av HANS-skyddet.
Med ett Hybrid-skydd behöver man inte dessa speciellt utvecklade stolar eller bälten.
Rovers skrev: | JP Simpson skrev: | Alla Hybrid ÅF säljer alla modeller av skydden.
|
Står på eran hemsida under pro rage skyddet: Inget behov av speciella bälten och stolar. |
|
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

24 Mar 2015 21:46
Re:
Prata med återförsäljaren som sålt skyddet. Fråga om du får uppgradera till det skydd som fungerar med 3-punktsbälte.
Rovers skrev: | Ok, då har jag missförstått och tyvärr köpt fel skydd då jag helst inte vill byta stolar för att köra 4-punkt,
Tack iaf
JP Simpson skrev: | "Speciella" stolar och bälten avser utrustning som är utvecklad för att använda HANS-skydd. Dvs stolar med stöd vid sidan av huvudet, urtag bakom nacken och bälten som är smalare för att inte glida av HANS-skyddet.
|
|
|
|
Rovers
Boden
Här sen Apr 2007

25 Mar 2015 19:29
Köpte tyvärr begagnat.
Nåja bara sälja vidare och köpa nytt ist.
Tack för svaren.
|
|