Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpa HNRS / Hybridskydd och ny hjälm
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (33683 totalt)
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Simpson har öppna hjälmar, FR Cruiser är en av dom. Men som påpekats i tråden tidigare så föredrar vi att kunderna använder hjälmar som skyddar hela ansiktet.

RallyQuattro skrev:
Har inte Simpson någon öppen hjälm med fästen för hybrid skyddet?

Är Bandit billigaste hjälmen med hybrid fästen?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4599



Lite ot, men detta verkar smart.

http://www.apexperformance.net/prod-2755.htm



_________________
Jens Lanvin
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Bra och viktig funktion, Eject-systemet har ju redan funnits på marknaden i 5 år.
S21 "lånade" en lösning från ett annat företag i branschen och lanserade det som sitt eget...
Men huvudsak folk förstår att man kan skada sig en del när man drar av hjälmen från en skadad nacke.
Det finns bra utrustning som minimerar den risken.
:-)

Jens L skrev:
Lite ot, men detta verkar smart.

http://www.apexperformance.net/prod-2755.htm



_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20152



Jag har försökt att hitta en prisuppgift på den "Goofy-balaclavan" men inte hittat nåt enkelt (Stad21 hade oranga draggrejer till en början). Det kanske finns numera (när jag frågat på mässor har svaret blivit, "kontakta din distributör"...).

Det vore inte så svårt att sy det själv med lite Nomex tyg/tråd, under förutsättning att extradetaljer på en FIA-balaclava inte förstör specen (man kan ju se det som reklam).
Framförallt en enkle lösning som inte kostar nåt krångel att ha med sig (inga slanganslutnignar som ska fungera och vara täta etc). thumbs up
Borde fungera lika bra efter fem år utan extra service, det är inte så vanligt med nytänkande säkerhetsprodukter.

Samma dragband kunde lika gärna monteras i hjälmen, om man vill gå runt Stand21s design.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Om du modifierar en balaklava så är den inte godkänd. Den är "helbilsgodkänd"
Med dragband monterade i hjälmen, urtagbara kindkuddar etc etc är redan beprövat.

Det som har fungerat bäst och används mest är Eject. Det är en hel del som använder hjälm utan balaklava å då fungerar Eject-lösningen också. De flesta uppdaterade och utbildade räddningsteamen har Eject-utrustning som kan föras in i hjälmen efter en krash, dvs den behöver inte ens vara monterad.


Niklas Falk skrev:
Jag har försökt att hitta en prisuppgift på den "Goofy-balaclavan" men inte hittat nåt enkelt (Stad21 hade oranga draggrejer till en början). Det kanske finns numera (när jag frågat på mässor har svaret blivit, "kontakta din distributör"...).

Det vore inte så svårt att sy det själv med lite Nomex tyg/tråd, under förutsättning att extradetaljer på en FIA-balaclava inte förstör specen (man kan ju se det som reklam).
Framförallt en enkle lösning som inte kostar nåt krångel att ha med sig (inga slanganslutnignar som ska fungera och vara täta etc). thumbs up
Borde fungera lika bra efter fem år utan extra service, det är inte så vanligt med nytänkande säkerhetsprodukter.

Samma dragband kunde lika gärna monteras i hjälmen, om man vill gå runt Stand21s design.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



En sidofråga om "utbildad räddningspersonal". När man kör banmöten i Sverige och det finns inhyrda funktionärer och ambulans. Kan man utgå ifrån att de har utbildning och utrustning som du beskriver?

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Jag skulle inte ta för givet att dom har det. Men jag skulle kräva att dom har både utrustning och utbildning....det är det ni betalar för.

964 skrev:
En sidofråga om "utbildad räddningspersonal". När man kör banmöten i Sverige och det finns inhyrda funktionärer och ambulans. Kan man utgå ifrån att de har utbildning och utrustning som du beskriver?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Rovers
Boden
Här sen Apr 2007
Inlägg: 170



Re:

JP Simpson skrev:
Alla Hybrid ÅF säljer alla modeller av skydden.
Här ser du priser och modeller, du kan välja den valuta du vill betala i.
http://simpson-europe.com/head-and-neck-restraints/head-and-neck-hybri . . . .

Alla skydd gör samma jobb vad gäller att hålla fast huvudet på ryggraden. Det är bara komfortskillnader.
Med Hybrid original kan du använda 3-punkt, det kan du inte göra med de mindre skydden, dvs Pro Rage, Pro, Pro Slide, Pro Lite.

RallyQuattro skrev:
Vilka återförsäljare säljer detta? "original Hybrid-skyddet" eller är de det skyddet som kostar 11.000kr ?

Är det sämre än hybrid sport skyddet om man sen byter till 4-6punkts bälte?


Ska jag tolka detta som att mitt hybrid Pro från 2012 inte fungerar med 3punktsbälte??

Står på eran hemsida under pro rage skyddet: Inget behov av speciella bälten och stolar.

_________________
Tony Granbom

http://www.garaget.org/?car=226041
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

"Speciella" stolar och bälten avser utrustning som är utvecklad för att använda HANS-skydd. Dvs stolar med stöd vid sidan av huvudet, urtag bakom nacken och bälten som är smalare för att inte glida av HANS-skyddet.
Med ett Hybrid-skydd behöver man inte dessa speciellt utvecklade stolar eller bälten.


Rovers skrev:
JP Simpson skrev:
Alla Hybrid ÅF säljer alla modeller av skydden.
Här ser du priser och modeller, du kan välja den valuta du vill betala i.
http://simpson-europe.com/head-and-neck-restraints/head-and-neck-hybri . . . .

Alla skydd gör samma jobb vad gäller att hålla fast huvudet på ryggraden. Det är bara komfortskillnader.
Med Hybrid original kan du använda 3-punkt, det kan du inte göra med de mindre skydden, dvs Pro Rage, Pro, Pro Slide, Pro Lite.

RallyQuattro skrev:
Vilka återförsäljare säljer detta? "original Hybrid-skyddet" eller är de det skyddet som kostar 11.000kr ?

Är det sämre än hybrid sport skyddet om man sen byter till 4-6punkts bälte?


Ska jag tolka detta som att mitt hybrid Pro från 2012 inte fungerar med 3punktsbälte??

Står på eran hemsida under pro rage skyddet: Inget behov av speciella bälten och stolar.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Rovers
Boden
Här sen Apr 2007
Inlägg: 170



Re:

Ok, då har jag missförstått och tyvärr köpt fel skydd då jag helst inte vill byta stolar för att köra 4-punkt,
Tack iaf

JP Simpson skrev:
"Speciella" stolar och bälten avser utrustning som är utvecklad för att använda HANS-skydd. Dvs stolar med stöd vid sidan av huvudet, urtag bakom nacken och bälten som är smalare för att inte glida av HANS-skyddet.
Med ett Hybrid-skydd behöver man inte dessa speciellt utvecklade stolar eller bälten.


Rovers skrev:
JP Simpson skrev:
Alla Hybrid ÅF säljer alla modeller av skydden.
Här ser du priser och modeller, du kan välja den valuta du vill betala i.
http://simpson-europe.com/head-and-neck-restraints/head-and-neck-hybri . . . .

Alla skydd gör samma jobb vad gäller att hålla fast huvudet på ryggraden. Det är bara komfortskillnader.
Med Hybrid original kan du använda 3-punkt, det kan du inte göra med de mindre skydden, dvs Pro Rage, Pro, Pro Slide, Pro Lite.

RallyQuattro skrev:
Vilka återförsäljare säljer detta? "original Hybrid-skyddet" eller är de det skyddet som kostar 11.000kr ?

Är det sämre än hybrid sport skyddet om man sen byter till 4-6punkts bälte?


Ska jag tolka detta som att mitt hybrid Pro från 2012 inte fungerar med 3punktsbälte??

Står på eran hemsida under pro rage skyddet: Inget behov av speciella bälten och stolar.

_________________
Tony Granbom

http://www.garaget.org/?car=226041
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Prata med återförsäljaren som sålt skyddet. Fråga om du får uppgradera till det skydd som fungerar med 3-punktsbälte.

Rovers skrev:
Ok, då har jag missförstått och tyvärr köpt fel skydd då jag helst inte vill byta stolar för att köra 4-punkt,
Tack iaf

JP Simpson skrev:
"Speciella" stolar och bälten avser utrustning som är utvecklad för att använda HANS-skydd. Dvs stolar med stöd vid sidan av huvudet, urtag bakom nacken och bälten som är smalare för att inte glida av HANS-skyddet.
Med ett Hybrid-skydd behöver man inte dessa speciellt utvecklade stolar eller bälten.


Rovers skrev:
JP Simpson skrev:
Alla Hybrid ÅF säljer alla modeller av skydden.
Här ser du priser och modeller, du kan välja den valuta du vill betala i.
http://simpson-europe.com/head-and-neck-restraints/head-and-neck-hybri . . . .

Alla skydd gör samma jobb vad gäller att hålla fast huvudet på ryggraden. Det är bara komfortskillnader.
Med Hybrid original kan du använda 3-punkt, det kan du inte göra med de mindre skydden, dvs Pro Rage, Pro, Pro Slide, Pro Lite.

RallyQuattro skrev:
Vilka återförsäljare säljer detta? "original Hybrid-skyddet" eller är de det skyddet som kostar 11.000kr ?

Är det sämre än hybrid sport skyddet om man sen byter till 4-6punkts bälte?


Ska jag tolka detta som att mitt hybrid Pro från 2012 inte fungerar med 3punktsbälte??

Står på eran hemsida under pro rage skyddet: Inget behov av speciella bälten och stolar.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Rovers
Boden
Här sen Apr 2007
Inlägg: 170



Köpte tyvärr begagnat.
Nåja bara sälja vidare och köpa nytt ist.
Tack för svaren.

_________________
Tony Granbom

http://www.garaget.org/?car=226041
Citera
Allmänt banåkaforum
Köpa HNRS / Hybridskydd och ny hjälm
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (33683 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande