Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 1998 - Fick hemlängtan och flyttade till Skåne
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
49882 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

964RS skrev:
Jag använder lämpligt borr och borrar ur dem efter varje dag på banan.

Anders det där hade jag sökt för...

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

Johan Sjöström skrev:
964RS skrev:
Jag använder lämpligt borr och borrar ur dem efter varje dag på banan.

Anders det där hade jag sökt för...

Billigare att borra ur skivorna än att betala läkararvodena

Fick lära mig det av mäster själv, Tony på T.A.sportvagn.

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Re:

964RS skrev:
Se till att hålla hålen rena så att de inte kleggar igen, jag upplever att de håller bättre då. Jag använder lämpligt borr och borrar ur dem efter varje dag på banan.

Kan det hjälpa är det inte mycket att diskutera, här ska rengöras!

Marcus S skrev:

Är bara en glad amatör men jag märkte stor skillnad på min gamla E36 med mer caster.
Att den i större utsträckning styrde dit man hade tänkt sig. Nu var det ingen M3, du har ju mer caster std så det kanske inte blir samma wow-upplevelse för dig. Men bättre instyrning med mer caster är nog fler som kan skriva under på. Testa vetja thumbs up

Will do! Väntar hem lite nya däck, får jag tillfälle vill jag jämföra dem och se om klockan påstår att jag åker fortare med det ena setet än det andra och då ska jag passa på att testa castern också. Har siktet inställt på Kinnekulle 26/9, bara hoppas det blir uppehåll så får vi se vad Gnosjöekipaget mäktar med

Gnosjö
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Nya däcken har hittat hem. De var dock i bredaste laget så jag fick dra bort till spacer.se som körde fram nya medan jag väntade. Upp på vågen en snabbis mest för skojs skull, gjorde några mindre justeringar bak. Med 25liter bränsle vägde den in på 1399 enligt våra vågar.

Lastat och klart, skickar ungarna i säng sen drar jag till Kullen för lite bankörning imorgon med Girls on track.

Vad kan vara rimligt att sikta på tidsmässigt? Vågar man sträcka sig efter 1.02.XX?

Här sen Jan 2015

Re:

Norden skrev:

Vad kan vara rimligt att sikta på tidsmässigt? Vågar man sträcka sig efter 1.02.XX?

Pålsson vann första deltävlingen med en låg 1:04 tid och Club Challenge bilarna körde på en minut blankt om jag minns rätt. 1:02 till 1:03 är nog helt klart genomförbart.

fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Vad vart de för däck kul att höra recension av dom sen.
Tror du klarar 1:02.xxx kannske till och med under 1:02.xxx men de är vad jag tror de thumbs up

Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Yokohama Advan Neova AD08R, 245/40-17".

1.02.6 med Yokohama och 1.02.1 med mina gamla Michelin än så länge. Btåkar med massiv understyrning, har höjt den lite bak nu. Får se hur fort det går efter lunch. 1.01 hade varit mumma!

Söderhamn
Här sen Dec 2008

Kannske måste skrubba in yokarna ordentligt innan de börjar bli fäste?
Vad var de för Michelin du körde på Mattias
Håller tummarna för en tid under 1:02.xxx thumbs up

Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Re:

Hemma och ska strax lasta av. Det har varit trevligt idag, bra arrangerat av Girls on track. Till en början var det passindelning, en lite långsammare grupp och en lite snabbare. Jag var först på plats, såg alla bilar som rullade in och noterade att de såg rejält snabb ut. Merparten körde dessutom på r-däck. Jag valde den långsammare gruppen, efter lunch bytte jag till den snabba gruppen och vid 13.30 var det så få bilar som körde att de då valde att ha "open pit".
Med Michelin lyckades jag få till 1.01.56 och Yokohama 1.01.90. Michelinarna förlorar fästet snabbare än Yokohama. Jag körde ett par pass på 10 varv med Yokisarna och de sista varven var ca. 0.2 sekunder långsammare än de första, och de krävde nästan ett varv innan jag fick fäste till skillnad mot Michelin där fästet finns direkt.

Idag fanns visserligen inte mycket fäste att tala om, inte för framhjulen iaf, understyrningen var brutal. Och inte hann jag prova på att öka castern heller. Jag höjde den bak och det blev marginellt bättre. Släppte krängarna, både fram och bak, men ingen skillnad oavsett om en var loss eller båda.

När jag ligger på jämn gas i en kurva så kasar framänden, går jag på gas ganska distinkt så styr den bra men det kan man ju inte göra hela vägen genom kvarn då flyger man ut i periferin.
Några tankar? Toe? Eller är caster rätt väg att gå? Hade jag inte snackat så mycket på förmiddagen så hade jag förmodligen hunnit med att prova castern också

Fricke.w skrev:
Vad var de för Michelin du körde på Mattias
Michelin Pilot Super Sport med dimension 245/35-18". TW300.

Söderhamn
Här sen Dec 2008

Min uppfattning är att M3 kasar fram
Tycker båda herrarna här hemma som jag åker med, pratar om de och vad jag förstår styvar dom upp i bak, för att kunna kontra upp med överstyrt i stället
Riktigt bra tider thumbs up jag ska fan under 1:04xxx nästa gång jag besöker kullen, hade ju en riktig skit setup sisst + att man börjar bli lite mer varm i kläderna nu var alldeles överväldigad över att de var första gången på en riktig bana sisst

Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Jaså, ja det kanske är så att de är lite understyrda. Understyrningen jag haft tidigare kan jag leva med, men som det var på kullen, det var riktigt frustrerande. Kanske ska börja kolla vad det sitter för fjädrar på bilen. Nu blev jag riktigt taggad att fortsätta med gatdäck ett tag till, tills jag fått allt att lira ordentligt.
Har kört ett par tusen varv på kullen, även om det var några år sedan sist (sisådär 15 år sedan).
Kommer upp en film från ett par av mina sista varv i dagarna.

Helsingborg
Här sen Aug 2008

Re:

Norden skrev:
Jaså, ja det kanske är så att de är lite understyrda. Understyrningen jag haft tidigare kan jag leva med, men som det var på kullen, det var riktigt frustrerande. Kanske ska börja kolla vad det sitter för fjädrar på bilen. Nu blev jag riktigt taggad att fortsätta med gatdäck ett tag till, tills jag fått allt att lira ordentligt.
Har kört ett par tusen varv på kullen, även om det var några år sedan sist (sisådär 15 år sedan).
Kommer upp en film från ett par av mina sista varv i dagarna.

Släppte du krängaren fram och provade köra så?

Mvh Rasmus

Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007

Vad har du för hjulvinklar?

Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Vet du vad du har för märke på chassit som sitter på?
Kannske de går att luska fram vilka fjäderhårdheter du kör med i dag thumbs up

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Det finns ju ett Exel här på Rejsa, där man kan räkna ut hur hårda fjädrarna är...och komma ganska nära sanningen.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Re:

Bolero skrev:

Släppte du krängaren fram och provade köra så?
Mvh Rasmus

Jajjamen, kände inte stor skillnad alls. Funderar på om jag inte skulle styvat upp den istället, ifall det är så att den rollar för mycket. Den hade klättrat duktigt på yttre däcksidorna iaf.

GTIDave skrev:
Vad har du för hjulvinklar?

Med reservation för en viss felmarginal då jag mätt upp allt själv:
Camber:
VF 2.6
HF 2.7
VB 2.0
HB 1.6

Caster:
V 7.5
H 7.3

Toe, fram totalt: ca. 2mm in

Efter justering:
Camber:
VF 3.0
HF 3.2

Caster:
V 8.1
H 8.3

Toe, fram totalt: ca. 0.5mm in

Bak har jag inte rört, börjar med att testa detta på Knutan till helgen. Vid ett snabbt kik såg det ut som cambern bak stod max, kan inte justera mer då reglementet inte tillåter camberstag.

Fricke.w skrev:
Vet du vad du har för märke på chassit som sitter på?
Kannske de går att luska fram vilka fjäderhårdheter du kör med i dag thumbs up

Det sitter ett Millway-chassi, stod Millway Motorsport följt av en kombination bokstäver och nummer, tyvärr minns jag inte det nu men jag ska börja med att utvärdera de ändringarna jag gjorde igårkväll. Prova lite toe-justering mellan passen på fredag och sådär så får vi se vad det kan bli på lördag. Siktar på 1.10.XX om det är torrt Ser fram mot att få återse min favoritbana, hoppas du också kommer tycka om den!

Söderhamn
Här sen Dec 2008

Hmm ska man ta med sig vinterdäcken tro
5- här hemma i morse
Hur varmt har ni de neråt landet då?

Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Re:

Fricke.w skrev:
Hmm ska man ta med sig vinterdäcken tro
5- här hemma i morse
Hur varmt har ni de neråt landet då?

Då får jag be dig lämna kylan bakom dig. 6+ visade min mätare när jag drog till jobbet strax efter 5 imorse, så nere i Skåne är det väl 20+ och solsken?! Vi har ju verkligen haft tur med vädret i år. Kinnekulle var väl också bra?

Bakre bromsbeläggen var lite dåliga men det fixade PEAN som vanligt thumbs up Blev ett byte från blå pagid till Carbotech XP8 så dom bytte jag på frukostrasten.

Nu återstår ett oljebyte, en tvätt och sen packa så allt är redo för imorgon. Planen är att dra direkt efter jobbet så jag är på plats senast 19 - vi ses där!

Gnosjö
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Äntligen Knutstorp!
Trackday på fredagen, skitkul att åka runt Knutan igen om än något ovant. Spårvalen jag nött in med Radicalen fungerade inte fullt lika bra med BMWn.
Fick hjälp av en viss Herr Blixt som mätte däcktemp och efter en medåkning bjöd på goda tips gällande spårval, stort tack för detta! Jag hade förmodligen inte gått fram och frågat någon jag inte träffat förut om jag får åka med en runda på banan, men han är förmodligen inte bara snabbare än mig utan väldigt mycket modigare också.

Q1 på lördag bjöd på en väldigt fin bana, de hade sopat den riktigt bra. Jag körde genom depån ett par gånger för att leta en lucka och ett fritt varv. Fann den, fick ett varv och var precis på väg att avsluta det andra när min far (som jag hade envägs radiokontakt med) ropar att det måste vara något fel på transpondern för jag får inga tider varpå jag dyker in i depån. Väl i sekretariatet visar det sig att jag har fått en tid och ligger tvåa. Snopen och lite småsur rullar jag tillbaks till min depåplats och grymtar något oförståeligt när min far frågar vad som händer.
Jag hade tänkt stå över Q2 men nu måste jag ut igen och jaga pole-platsen! Jag är snabbast i Q2 men inte snabbast när de slår samman de båda kvalen. Minskade i alla fall gapet till Pålsson från 5 till 3 poäng.

Rejält taggad åker jag ut på uppvärmingsvarvet i finalen och efter halva varvet börjar det stänka från skyn. Stänker inte tillräckligt för att det ska påverka greppet, men kanske för att de andra ska börja vackla mentalt? 1.11.28, 1.10.66, 1.10.09 och till sist 1.09.91 visar racechrono. Nu börjar det stänka mer och på nästföljande varv känner jag faktiskt av vätan, avslutar det varvet och går i depån på nästkommande varv.
Jag bad farsgubben läsa upp tvåans tider i radion om det skulle vara så att jag var snabbast på banan men det har varit tyst hela passet. Antog att någon av de andra hade slagit till med en kanontid men när jag sakta rullar mot min depåplats så sprakar det i radion och jag hör 1.11-nånting! Skitsamma, har dom kört på 1.11 hittills så känns det smått otroligt att de helt plötsligt skulle kapa över en sekund!
Vinst i Club alltså, utifrån kanske det såg lätt ut och på Mantorp var det betydligt enklare än på Karlskoga och Knutstorp. Det finns mer tid att hämta, men jag är ändå nöjd med tiderna jag presterat under året. Har träffat massvis med trevliga personer under året, tack allihop!

Så en film på detta:

En liten skärmdump från racechrono med högsta/lägsta hastighet på mitt snabbaste varv.

Söderhamn
Här sen Dec 2008

Snyggt kört och grattis

Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008

Grattis! Skönt att det lossnade för dig! Du var upptagen när vi gick så blev ett grattis här istället!

Mvh Rasmus

Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 1998 - Fick hemlängtan och flyttade till Skåne
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
49882 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande