Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi s4:a - 92 rörramschassie uppdat 2/2
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (62825 totalt)
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Stansade ut och bockade stolsfästen som ska svetsas i 40mm rören i golvet, lyxade till med en svetsmutter på undersidan så det blir enkelt att montera.






Och i torsdags så lassade jag på s4:an som jag idag åkte iväg med till en kompis för att plockas ner, känns som att jag vill ha alla delar hemma så man kan montera i de eftersom man bygger. Blir nog enklast så






//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Nu är motor och allt annat urplockat ur bilen, och så fick den åka på gafflarna ur verkstaden R.I.P
Sen hem med alla prylar o börja skruva i lite i det blivande chassit.







//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Har inte hänt så mycket, men jag har mätt in fästena för stolarna och häftat dit dom. Blev inte så mycket plats till passageraren eftersom jag breddade kardantunnel åt det hållet o följde med med min sida så jag kommer lite närmare centrum av bilen. Men det får funka.






Sen kunde jag inte hålla mig så jag åkte o hämtade fjäderbenen fram så jag fick prova min nya toppmontering och sen hänga dit ett o se hur det blev. Stansade ut ett par fästen för bärarmarna som ska sitta i "rambenen", dessa är i alu men blir i stål sen när jag vet de rätta måtten.










Sen har jag gjort en riktig CAD ritning på hur min bil ser ut sett uppifrån vid stötdämpartornen, hur ska man sätta rören för att det ska bli så starkt som möjligt? Ska man göra ett kryss från där röret som blir stötdämpartorn möter A-stolpen o sen till den första bocken på röret som blir tornet och sen ett rör längst fram där det går ner mot rambenen där bärarmarna sitter?



Där strecken slutar som går framåt mot motorn är där rören är bockade ner mot rambenen. Förstår ni inte ritningen så förstår jag er

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Hängde dit båda två Monterade dit motorfästena också.



//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3490



Vilket jobb du lägger ned!

När du ändå gör chassit från grunden, skall du inte då försöka bygga in så mycket justermöjligheter som möjligt på en gång?
Ser spontant ganska snålt tilltaget ut med camberjustering i övre topplagringarna tex? Men det kanske skall till andra doningar senare?

En annan fundering, när du börjar med ett blankt papper, varför inte försöka förbättra sådant som kanske inte var optimalt för bana på biltypen du utgår från utan verkar köra en copy and paste på mycket så som motorplacering, fjädring/styrning etc? Här finns ju en hel del att förbättra gissar jag.

Försöker inte på något sätt såga ditt bygge men just nu känns det lite som man kopierar originalkarossen fast i rörram?
Utan att vara någon chassiexpert så hade jag spontant skippat 4WD och kört RWD, flyttat bak motorn för bättre viktfördelning och byggt egna dubbla A-armar runt om samt kanske valt lite klenare dimension på vissa utvalda rör för att få en snabbare bil på bana.

Hoppas du tar ovan på rätt sätt

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1916



Tycker det ser asballt ut jag =)
Man kan se det som en flerstegsraket.

Först få det att fungera, sen göra ändringar man vill ha då man kört lite.

Justera camber kan man ju göra på bärarmarna med rätt fästen
Bara hålla ett öga på drivknutarna.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
Vilket jobb du lägger ned!

När du ändå gör chassit från grunden, skall du inte då försöka bygga in så mycket justermöjligheter som möjligt på en gång?
Ser spontant ganska snålt tilltaget ut med camberjustering i övre topplagringarna tex? Men det kanske skall till andra doningar senare?

En annan fundering, när du börjar med ett blankt papper, varför inte försöka förbättra sådant som kanske inte var optimalt för bana på biltypen du utgår från utan verkar köra en copy and paste på mycket så som motorplacering, fjädring/styrning etc? Här finns ju en hel del att förbättra gissar jag.

Försöker inte på något sätt såga ditt bygge men just nu känns det lite som man kopierar originalkarossen fast i rörram?
Utan att vara någon chassiexpert så hade jag spontant skippat 4WD och kört RWD, flyttat bak motorn för bättre viktfördelning och byggt egna dubbla A-armar runt om samt kanske valt lite klenare dimension på vissa utvalda rör för att få en snabbare bil på bana.

Hoppas du tar ovan på rätt sätt


Helt ok att såga mitt bygge Jag har flyttat bak tornen fram 80mm för mer caster och lutat in dom 20mm för mer camber. Funderade på o köra rwd men jag kom fram till att jag vill köra fwd, då funkar det inte o flytta bak motorn för det blir fel vinkel på drivaxlarna fram. det första chassiet kan ske inte blir perfekt men det tredje kanske haha.

Fram kör jag med rörbärarmar o 50mm Selltech med s2 spindlar, bak har jag byggt en hel bakvagnsbrygga öhlinare o med dubbla A-armar o s2 spindlar och andra krängare fram o bak. Kommer även att flytta infästingar för fram/bakvagn så det är inte helt copy and paste thumbs up

//tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Jag tycker det ser bra ut. Själv hade jag nog vakt en annan kaross än C4 att utgå ifrån men den kanske har sina fördelar också thumbs up

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5618



Re:

Modj skrev:
Jag tycker det ser bra ut. Själv hade jag nog vakt en annan kaross än C4 att utgå ifrån men den kanske har sina fördelar också thumbs up


Håller med dock är det som också gör detta projekt unikt.

Följer med spänning

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Re:

Modj skrev:
Jag tycker det ser bra ut. Själv hade jag nog vakt en annan kaross än C4 att utgå ifrån men den kanske har sina fördelar också thumbs up


Jo det har jag fått höra många gånger "hur kunde du välja en C4 kaross" har haft bilen i ca 9 år o byggt lite på den då o då. Så det kändes rätt att börja på denna, nån ska ju vara den första haha.

//tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3490



Re:

tobbeTURBO skrev:
Wärhner skrev:
Vilket jobb du lägger ned!

När du ändå gör chassit från grunden, skall du inte då försöka bygga in så mycket justermöjligheter som möjligt på en gång?
Ser spontant ganska snålt tilltaget ut med camberjustering i övre topplagringarna tex? Men det kanske skall till andra doningar senare?

En annan fundering, när du börjar med ett blankt papper, varför inte försöka förbättra sådant som kanske inte var optimalt för bana på biltypen du utgår från utan verkar köra en copy and paste på mycket så som motorplacering, fjädring/styrning etc? Här finns ju en hel del att förbättra gissar jag.

Försöker inte på något sätt såga ditt bygge men just nu känns det lite som man kopierar originalkarossen fast i rörram?
Utan att vara någon chassiexpert så hade jag spontant skippat 4WD och kört RWD, flyttat bak motorn för bättre viktfördelning och byggt egna dubbla A-armar runt om samt kanske valt lite klenare dimension på vissa utvalda rör för att få en snabbare bil på bana.

Hoppas du tar ovan på rätt sätt


Helt ok att såga mitt bygge Jag har flyttat bak tornen fram 80mm för mer caster och lutat in dom 20mm för mer camber. Funderade på o köra rwd men jag kom fram till att jag vill köra fwd, då funkar det inte o flytta bak motorn för det blir fel vinkel på drivaxlarna fram. det första chassiet kan ske inte blir perfekt men det tredje kanske haha.

Fram kör jag med rörbärarmar o 50mm Selltech med s2 spindlar, bak har jag byggt en hel bakvagnsbrygga öhlinare o med dubbla A-armar o s2 spindlar och andra krängare fram o bak. Kommer även att flytta infästingar för fram/bakvagn så det är inte helt copy and paste thumbs up

//tobbe


Nackdelen med att bibehålla 4WD i den set up som du har är att hela motorpaketet hamnar framför främre axeln och bilen blir väldigt framtung som du säkert redan vet.
Har sett din bil i action på Gelleråsen och samtidigt som maskin verkade gå som en raket så verkade chassit lida hårt av viktfördelningen.

Skall bli spännande att se fortsättningen på ditt bygge, jobba på och uppdatera frekvent. thumbs up

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
tobbeTURBO skrev:
Wärhner skrev:
Vilket jobb du lägger ned!

När du ändå gör chassit från grunden, skall du inte då försöka bygga in så mycket justermöjligheter som möjligt på en gång?
Ser spontant ganska snålt tilltaget ut med camberjustering i övre topplagringarna tex? Men det kanske skall till andra doningar senare?

En annan fundering, när du börjar med ett blankt papper, varför inte försöka förbättra sådant som kanske inte var optimalt för bana på biltypen du utgår från utan verkar köra en copy and paste på mycket så som motorplacering, fjädring/styrning etc? Här finns ju en hel del att förbättra gissar jag.

Försöker inte på något sätt såga ditt bygge men just nu känns det lite som man kopierar originalkarossen fast i rörram?
Utan att vara någon chassiexpert så hade jag spontant skippat 4WD och kört RWD, flyttat bak motorn för bättre viktfördelning och byggt egna dubbla A-armar runt om samt kanske valt lite klenare dimension på vissa utvalda rör för att få en snabbare bil på bana.

Hoppas du tar ovan på rätt sätt


Helt ok att såga mitt bygge Jag har flyttat bak tornen fram 80mm för mer caster och lutat in dom 20mm för mer camber. Funderade på o köra rwd men jag kom fram till att jag vill köra fwd, då funkar det inte o flytta bak motorn för det blir fel vinkel på drivaxlarna fram. det första chassiet kan ske inte blir perfekt men det tredje kanske haha.

Fram kör jag med rörbärarmar o 50mm Selltech med s2 spindlar, bak har jag byggt en hel bakvagnsbrygga öhlinare o med dubbla A-armar o s2 spindlar och andra krängare fram o bak. Kommer även att flytta infästingar för fram/bakvagn så det är inte helt copy and paste thumbs up

//tobbe


Nackdelen med att bibehålla 4WD i den set up som du har är att hela motorpaketet hamnar framför främre axeln och bilen blir väldigt framtung som du säkert redan vet.
Har sett din bil i action på Gelleråsen och samtidigt som maskin verkade gå som en raket så verkade chassit lida hårt av viktfördelningen.

Skall bli spännande att se fortsättningen på ditt bygge, jobba på och uppdatera frekvent. thumbs up


Jo den är framtung o det är jag ju medveten om, men får göra så gott det går med det. Ja maskinen går väldigt bra o bra respons o inte mycket laggande för bana tycker jag.

//tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3345



C4 facelift är ju den snyggaste modellen ju thumbs up

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Nån som vet vart man kan köpa wiggings grejor i swe? Saknar 2 delar som syns på första bilden. Dom andra är bara porr för dom som gillar snabbtankning









Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Hemkörning från Sellholm Tuning AB kl 18.15 gillar vi thumbs up


_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Nu är allt hemma, mycket slit o lassande i detta skitväder. Men nu är det på plats, imorgon ska jag försöka o lyfta i motor o låda o se om det passar.





//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Nu sitter den där, men jäklar vad sjukt det ser ut när man kapat ur all orginalplåt under framrutan o där orginal värmepaketet sitter. Känns ju som att den bara kommer att rulla på framhjulen haha. Men den passade bolt on i motorfästena och så hamnade lådan o dess fästen på ett bra ställe o enkelt att göra fästen. Men det var lite trångt att lirka in motor, var dåligt med plats framåt











//Tobbe



_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Har skruvat dit drivaxlarna fram nu o jag tycker inte det stämmer, är olika längd på axlarna o vilken sida ska vilken sitta på? Har haft bort dom många gånger men inte båda samtidigt så nu har jag inte en aning haha. Nån som vet?

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1826



Borde väl gå att se på lådan?
Sitter motor/låda centrerat i org.bilen?

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Re:

Christian Hedblom skrev:
Borde väl gå att se på lådan?
Sitter motor/låda centrerat i org.bilen?


Haha...du jag har inte en aning, tänkte inte på det när jag kapade ner bilen. Och gjorde jag det då så är det inget jag minns nu. Tycker bara höger framhjul sitter längre ut än det vänstra o drivaxeln på höger sida bottnar o det var svårt att få i drivaxeln i spindeln/navet. Och så tar drivaxeln i det nya "rambenet"men det gör det på båda sidor men lyfter jag ca 10mm så går det fritt, men det gör inget för jag ska korta utfjädringen med ca 30mm, men jag tycker det ser lite konstigt ut. Kan ju vara för att allt annat också är annorlunda, vill bara veta hur långa de är o vilken sida de sitter på så jag vet.

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464



Motor paketet brukar vara förskjutet till passagerar sidan för att göra mer plats i bilen för pedaler osv. till föraren.

Så då brukar det vara lång axel på förar sidan och kort på passagerar sidan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi s4:a - 92 rörramschassie uppdat 2/2
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (62825 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande