Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 30, 31, 32 >> 8 besök senaste veckan (261530 totalt) |
Lådan i sig tycker jag är helt OK, den är inte så snabbväxlad speciellt inte på högre varvtal och det är väl begränsningen i min setup egentligen, det vore bra att kunna växla på 7000 eller lite till utan krångel. Samtidigt har jag inte orkat sätta upp shiftcut på MaxxEcu än. Jag hade fått till det ganska bra med Megasquirt, då flöt växlarna i rätt fint med full gas (svårast var nog att lära sig att inte lyfta gasen vid växling).
Annars är ju växellådor sådana saker man lätt kan fördelas att spendera alldeles för mycket pengar på... _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Kontrollbesiktning idag, och med det så är sista ordinarie besiktning gjord, för nästa år fyller bilen 50...
![]() Handdatorn ger bara en bråkdel av infon under övriga tekniska data så jag fick ta fram ett regbevis för att lugna killen. Inte så allvarligt dock eftersom personen som gör regbesiktningarna (och regbesiktat Caprin alla två gånger) kom förbi för att prata lite. Alltid trevligt att prata lite med de som jobbar med regbesiktningar och få återkoppling på vårt arbete. Speciellt när återkopplingen är så positiv, nu också med en tydlig signal om att när det finns fler organisationer för amatörbyggen/ombyggen, så säger sig åtminstone vissa besiktningsorgan se skillnad i organisationernas arbete och underlag. Då kan jag få vara glad över feedbacken "er organisation är det aldrig några problem med". Nåja. Jag ska försöka njuta av att köra bilen men måste justera stoppen på växelspaken, trean vill inte alltid gå i till 100%. Steeda-spaken har justerbara stopp så jag hoppas det är där problemet sitter. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Som vanligt (?) kör jag för lite med bilen.
Den fick följa med till DMEC i Fällfors där jag jobbade på postering i år igen, lite kul att få tumme upp och positiva kommentarer från Europas driftingelit :-) Som ett led i att öka bruksvänligheten har jag börjat med en "inklädnad" för platsen där baksätets sits borde vara. Det var varit i planerna sedan 2014 typ... Men nu är det nog dags. Inte så banåkaaktigt kanske men ökar det bruksvärdet så är det bra. Det blir rätt enkelt, lite MDF och matta och så en liten aktiv baslåda "bara för att den låg på hyllan". ![]() ![]() ![]() Men, det är inte klart än. För i helgen som gick körde jag faktiskt bana igen :-) Scandinavian Festival of Speed i Fällfors är ett event som jag kan rekommendera, det kördes ju ett "test" förra året men nu var det mer på riktigt. Egentligen möjlighet till tre hela dagar och för den som inte har nåt emot att dela banan med driftingförare blir det hur mycket körtid som helst. Väl värt att överväga för gäster söderifrån också :-) Jag hade bara tid att köra lördag-söndag. Nu tror jag det blev 4 eller 5 körpass som jag orkade med, bilen var väl inte riktigt lika pigg hela vägen kanske. Fortfarande så strular det med att en justerskruv till en vippa släpper när man varvar ordentligt så jag fick snabbjustera ventilerna. Turbons skruvar lossnade (sånt jag VET att jag ska kolla innan...). Dessutom bromsade jag så mycket att centrumkåporna till XXR-fälgarna smälte! Den vill trycka ur sig lite vatten också när det är varmt och så greppar det dålig. Jo, treans växel blir bara värre och värre... Alltså, en kanondag på banan :-D Roligast var ändå att få skjutsa Kajsas pojkvän några pass, han gillade det verkligen. Vi ska trycka in honom på en licenskurs så ska vi se att 945:an med centrumvända plåtfälgar snart får ett annat fokus :-) ![]() Några banbilder hann jag inte med men en tvättbild, det får ni. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Fin är den !
Har du ett högtemp fett i hjullagren fram ? Man kan ju misstänka att även dom vart rätt varma ! Kollade ditt första inlägg, snart 20års jubileum i tråden. Är så skönt att se fler än jag, traggla på med samma bil ![]() _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Det är nog inget högtemperatursfett...kan vara bra att kolla upp förstås. Måste mäta vilka nya centrumkåpor jag ska skaffa också. Sedan kanske komma ihåg att plocka av dem för banpass.
Eller så ska jag återgå till att ha specifika banåkafälgar men då måste jag köpa nya hjul igen. Det öppnar en ny "can of worms" för då kan jag ju kanske ha bredare hjul. Dessa är 16x8 och bak har jag 20 mm spacer, det borde lätt gå in 9-9,5" bak... Måste nog räkna på vad som finns med ungefär samma diameter som 225/45-16. Jag har haft bilen sedan 1997. Märkligt egentligen... _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
I 16" verkar det vara max 225 i ca 24" diameter (https://tiresize.com/tiresizes/24-inch-tires/ inga "40R16" där iaf)
16" är numera väldigt udda, speciellt med lägre dia och skojigare däck. 235/35R17 finns men sällsynt. 275/35R15 om du vill gå ner lite i diameter ![]() |
||
Det skulle gå bra med 17" på banhjul men jag vill inte öka diametern så mycket... 245/40-17 skulle nog fungera bak.
AR-1 ligger runt 2750 kr då, samma pris som R888R i 225/45-16 som jag har nu. Det kanske är smartare att ha mindre men bättre däck? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Efter Scandifos så velade jag lite om Motorveckan i Lycksele. Ingen drifting, och väderprognoserna såg mycket dystra ut. Samtidigt vet jag hur tråkigt det är att vara där utan hobbybil och eftersom Kajsa skulle jobba större delen av veckan kunde jag inte heller bara ta hennes bil i år igen.
Det slutade ändå med ett ryck i att få klart "GT-inredningen" dvs baksätesjobbet. ![]() ![]() Det blev en helt okej lösning utseendemässigt och faktiskt så blev det ett trevligt tillskott i ljudet också med den aktiva subben. Samma dag vi skulle åka bestämde jag mig också för att byta förarstol, till en vanlig Recarostol (samma som på passagerarsidan). Den är lite bekvämare än Sparcostolen... Jag har en plan på att modifiera den så sexpunktsbältet går att använda. Med tanke på att jag inte kör så fort varken på bana eller drifting tycker jag nog säkerheten är okej, speciellt eftersom stolsryggen har en justerbar stötta. Det kom en del regn i Lycksele men det blev ändå en ganska trevlig klassikerträff: ![]() ![]() Mercan bakom har Saab turbomotor, lite udda men kul. Tyvärr misslyckades aktionen att få in en Capri till på träffen, trots att jag bistod med extra huvudcylinder och bromsservo. En bekant har byggt en V6-bil i lite customstuk men hade bromsproblem. Min gamla huvudcylinder hade förstås också torkat ihop (lagra dem med bromsvätska och pluggar!). Måndag kväll slutade i en halvspontan gatbilsträff, trevligt. ![]() ![]() Växellådan blir inte bättre så det är nog bara att prova byta tillbaka till "rejslådan" som ju har fått nya skiftgafflar, så får vi se om den funkar som den ska nu. Sedan är frågan om jag ska renovera upp den här lådan helt (vilket landar nära 10kkr) eller bara byta det som uppenbart är lite slitet. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Ja, mattan skulle jag gjort för 10 år sedan :-)
Nu är jag sugen på att ta upp tråden om mittkonsoll som jag också börjat förbereda för 10-15 år sedan... Jag har provat den här enkla subben i nån kompis bil men då tyckte vi den var mesig, men det är skillnad när den sitter i bagagerummet på en e39 kontra direkt bakom stolarna i en Capri. Under stolen är nog bra om man har plats där. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag kan inte påstå det men jag har haft den monterad på bilen sedan 2000-2001 eller något sådant. Innan dess hade jag en annan tillbehörsspoiler (RGA), som är lite större än original. Jag har alltså knappt kört bilen utan turbovinge på bana.
Ford själva är dock rätt övertygade om funktionen, så övertygade att Fords egen RS-katalog anger att vingen bara får monteras tillsammans med frontspoiler (antingen det X-pack jag har på bilen eller en RS-spoiler för Capri utan breddning). Det är säkert kopplat till tyska kunder som toppfartstestar bilarna på autobahn... _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Hittills har 2024 mest bjudit på några fikaträffar och lite sånt. Säsongen är ganska starkt påverkad av högt tryck på jobbet och andra privata åtaganden som får prioriteras.
![]() I samband med det kom en annan milstolpe, nämligen frigjord yta i mitt hyrda förvaringsgarage. Jag har delat med en bekant vars bil skulle bli klar "på en vinter" och nu, 4-5 år eller nåt senare är den inte klar men ute... ![]() ![]() Det gör framförallt att jag får in båda skotrarna, och att jag kan ha både Primera och Capri inställda så de går att köra in och ut utan att flytta två andra bilar, och utan att vrida med dollies. Det viktigaste är dock att jag efter ungefär 25 år får ta hem den riktiga "fika-bilen" också. ![]() Jag står över Motorveckan i Lycksele i år men på måndagkvällen övertalade (övertygade?) min dotter mig om att det var en bra idé att hänga på henne och pojkvännen när de skulle köra Sierra dit för kvällsträffen. Det är drygt 15 mil enkel väg till Lycksele från oss. Så det blev en lång kväll och natt i en bil som inte är bekväm. Men kul ändå! ![]() ![]() Dagen efter skulle det faktiskt köras lite på riktigt, en kort enkel konbana på asfaltsdelen av vår folkrace- och rallycrossbana. Jag har haft ett irriterande klonk i framvagnen som jag nu spårade till "lagringen" för kränghämmaren på ena sidan (hydraulklammer i aluminium). ![]() Nu gör jag ett test med att limma i gummiremsor så det förhoppningsvis slutar klonka så mycket. Själv körningen var riktigt rolig, tyckte jag. Vi kör i princip samma driftingslinga som det nog finns film på här, men med lite extra koner. Visst är den kort (runt 45-50 sekunder) men det är en rätt go känsla tack vare höjdskillnaderna och doseringen. Dessutom har vi ny asfalt på större delen av ytan. Till nästa gång lägger vi nog till någon port eller kona men totalt sett var det bra. Just nu laddar jag för att göra service inför Scandinavian Festival of Speed i Fällfors 1-4 augusti. Hoppas att vi är fler som ses där! _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Årets bankörning var åter Scandinavian Festival of Speed. Precis som Benny Steen rapporterat är det en kul helg med massor av körtid om gubbe och bil vill och orkar.
Det var blött inledningsvis och jag tvekade om jag skulle köra eller inte men tog mig ändå ut första passet. Väldigt försiktigt i vätan men det var roligt ändå. Ändringar till i år var att jag bytt tillbaka till växellådan med Quaife drevsats, och fixat shift cut. Lådan beter sig fortfarande lika illa eller värre, egentligen. Nedväxling till tvåan och nu även trean går bara med dubbeltrampning eller om lådan är riktigt varm. Men, jämfört med reservlådan där tvåan (eller var det trean?) hoppar ur ibland funkade det ändå bättre. Jag övade hela helgen på att pricka dubbeltrampningen vid nedväxling. Det gick väl hyfsat ändå. Shift cut på uppväxling är dock löjligt roligt, det blir ett helt annat flyt och skjuts när gasen inte behöver släppas. Som närmsta depågranne hade jag en klubbkompis som händelsevis också kör lite Ford. Han inledde med att ta isbilen i regnet... ![]() ![]() En tidig Sierra XR4x4, med vanliga sommardäck. Men duktig chaufför och lagom effekt gjorde att den var rätt snabb i regnet. Skruvningen bestod i en lös drivknut... Jag fick några torrare pass också och provade att ställa dämparna bak ännu mjukare och jag tror det blev lite mer harmoni. Men det känns fortfarande som jag saknar lite grepp så jag tror att den planerade "6-graders"-bakaxeln blir en bra lösning. Då går det att justera till toe och camber så det blir rätt. ![]() ![]() Det var rätt bra party så sömnen var väl inte nån direkt höjdare men lite vackert ändå kvällstid. Jag hade med SFRO-grejer och bjöd ett gäng bilar på corner weight och vägning, även någon snabb toe-kontroll. Kul att kunna hjälpa till lite på plats. Till dag två kom min granne med sin rallybil istället, en Grupp H (är det väl?) Sierra med sug-Pinto. Efter ett tag lade han på folkrace-slicks och då blev det roligt på riktigt. ![]() De blir fort varma men på fuktig bana funkade det ändå fint. Jag har en känsla av att vi ser bilen nästa år igen men med R-däck eller banracingslicks :-) Även i år ställde jag upp i "dragracing" eller drag battle som det kallas. Nu hade jag laddat med att ta med mina gamla dragradialer, och kände att förutsättningarna var rätt bra. Tyvärr får man ingen testrepa utan det är att chansa på startvarv, lufttryck mm som gäller. Jag hade launch control på 3500 rpm, körde väl drygt 1 bar i däcken och hade också vridit upp dämpningen bak nära max (för att minimera risken för hjulstuds). Det funkade ungefär som förväntat, rätt bra drag i starten och bra växling till tvåan. Jag mötte en fin RX7 med 20b (jodå) i första repan och tog starten, känslan var bra men precis före mål kom han som skjuten ur en kanon. Kompisarna på läktarna menade att det var klart jämnaste rejset och dessutom missade Mazdan i nästa runda...så lite oturligt känns det ändå. Nåja. ![]() Lördagkvällen avslutades för vår del med parad runt banan. Kul grej men också lite segt... Jag valde att köra ett pass även söndag innan jag lastade en bil som fortfarande var "hel". Även i år körde jag bort navkåpor fram. Däckfunderingarna lever, tyvärr funkar inte 15" (om det inte är väldigt rymliga 15" fälgar), så jag tror jag ska provmontera hjulen från A-traktorn igen för att se hur stort det blir med 225/45-17. Funkar den diametern kan det kanske gå att köra 245/40-17... Jag tror också att jag behöver se över kylsystemet. Jag tror att kylarlocket börjar vara trött så det tjuvöppnar och släpper ut kylvätska för tidigt. Det är kanske läge att bygga om för separat expansionskärl för att få upp volymen lite. Tempmätaren (varken instrumenteringen eller MaxxEcu) säger att det går speciellt varmt. Men det trycks ut kylvätska både i puketanken och så syns det spår i motorrummet från locket. Ett alternativ är också att ha som original, ett dubbelverkande lock så motorn slurpar tillbaka det som evakuerats när motorn svalnar. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Re:
Nja, egentligen en "litet" bekymmer men stora konsekvenser. Första repan blev hackig, jag växlade för tidigt från ettan till tvåan så jag dippade varvtalet för mycket. Tillbaka i depån började jag justera i min Can-Checked-display för att få igång shiftlight och när jag skulle starta upp för att prova så hostade den bara men ville inte gå. Jag kopplade upp datorn och fick "MAP sensor error", den visade 360 kpa med tändning på. Benny Steen kom förbi och tittade lite (efter att jag felsökt en del), och sedan även Mattias Säfsten. Domen är att det verkar som MAP-sensorn gått sönder, kanske, eller troligen, på grund av att jag har anslutningarna till vakuumslangarna i underkant av plenumkammaren (snyggt). Då finns det risk att kondens (vatten, olja, bränsle) rinner ned i slangarna och till slut tar sig in till MAP-sensorn, som inte tål det. Eventet var Umeå Open i Åmsele, och när vi åkte ned på morgonen var som det kallast +3 grader längs vägen. Så en hyfsad kallstart av bilen från släpet där det tog rätt många försök innan den ville gå rent på alla cylindrar - en sommarbil har ju få chanser att riktigt mappa kallstart på E85. Så det kan mycket väl ha dumpats in en del soppa då. Bilen blev ju förstås okörbar och även om Mattias hade med sig en annan ECU till en kund i Skellefteå så valde vi att inte "låna" den och prova med. Det handlade ju inte direkt om en VM-tävling... _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag kunde inte låta bli att öppna boxen och då blev det rätt tydligt.
![]() Olja eller soppa och olja blandat, som tagit sig hela vägen in. Jag monterade MaxxEcu 2021 så det har ju gått bra rätt länge...men nu blir det att göra om och göra rätt. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Hursomhelst en lärdom. inte montera nippeln undertill på plenum/insug och gärna boxen lite högre. inte självklart alla gånger.
Gäller alla styrsystem, inte bara maxxecu. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Re:
Nu har du ju en logg att justera kallstarten efter ![]() För det är ju som du säger inte så många tillfällen till det å då är det ju bara att passa på. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
Re:
Absolut en lärdom, det är inget jag tänkt på tidigare alls. Jag funderar på om det skulle vara smart med nån form av kondensfälla på slangen. Kanske framförallt i nästa projekt som blir mer "brukshobbybil" och där ECU behöver sitta på originalplats vilket gör det svårt att få nippeln nedåt. På Caprin går det nog att montera ECU annorlunda. Kanske... _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 30, 31, 32 >> 8 besök senaste veckan (261530 totalt) |