Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 35, 36, 37 >> 16 besök idag (380008 totalt) |
Angående motorblock, det måste ju finnas en del på marknaden om du efterlyser.
Många har ju rippat topplocken och kapat dem för att bygga om till 4cyl. Kolla den här gruppen: https://www.facebook.com/groups/1113 Finns nån svensk som bygger en efter en. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||||
Re:
Det är 46 mm. De kommer väl från 3,6 liters S38 om jag minns rätt, men det blir inte mycket kvar av dem ![]()
Ja, det är en kille nere i Skåne som byggt om ett par toppar till 4 cyl. Jag sålde en topp till honom för ett par år sedan. Får kolla på Facebook, är inte inloggad där speciellt ofta. Gäller ju att hitta ett block med rätt borrning också, får inte vara för stort.
Snyggt vet jag inte, det är väl lite för mycket arbete nerlagt på en fixtur som ska användas tre gånger... ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Re:
Ja alltså, missförstå mig inte nu, jag hade aldrig lagt ner den tiden på en fixtur, men sjukt snyggt! ![]() _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Jag pysslar lite med insuget ibland, provmonterade lite länkage och sånt idag.
Det saknas en bit på den här delen, nån sorts hävarm med en klämma. ![]() Den sitter på sista spjällhuset och ska vrida axeln som sitter ovanpå spjällhusen. Det behövs en del som klämmer runt axeln med en hävarm till det lilla misshandlade "hundbenet". ![]() Nån som har nåt liggande, eller finns det nåt från nån annan BMW som kan funka? Jag kan naturligtvis tillverka nåt eget, men det känns som om jag har tillräckligt många timmar kvar på det här bygget som det är... ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Ser ut som du har delar från två olika motorer ihop monterat. Grunkan för gasvajern ser ut att vara från S50 medan vissa delar är från en S14 eller S38. Original delar finns men tveksamt om det passar denna kombinationen.
https://www.bmwautoparts.net/en/cata https://www.bmwautoparts.net/en/cata _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||||||
Det kan mycket väl vara ihopblandade delar till gaslänkaget, jag köpte spjällhusen lösa här på forumet för många år sedan.
Så vitt jag vet kommer de från en S38B36, de verkar vara gjutna nån gång 89-90. Det är dubbla vajerfästen på delen som är trasig/inkomplett, gissar att det ena är till farthållaren? Ser att den kostar ca 12 000, lite saftigt för ett par plåtbitar med påsvetsade rörstumpar. Då kan jag lika gärna tillverka en egen ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Nästan ett år sedan senaste uppdateringen...
![]() Har inte hänt så mycket med BMW-spjällen, eller bilen i övrigt. Har inte rullat en meter i år, så varför inte gräva fram ännu ett insugsprojekt som legat i malpåse sen 2016? Vad kan det vara nu då? Slidspjäll såklart! Racing! ![]() ![]() Stosar fastsvetsade på en fläns. Slog sig knappt nåt, bara ett par millimeter... ![]() Nån sorts provmontage. ![]() Spjällplåten kärvar ganska rejält för tillfället eftersom den är lika tjock som distansplåten mellan aluminiumplattorna. Behövs nån packning och några linjärlager, sen funderar jag på att göra tätningsringar av teflon runt insugsportarna. Man kanske kan skippa linjärlager helt och bara köra med teflonlagring? Mindre rörliga delar som kan krångla. Det här kommer förmodligen inte heller att bli klart inom nån överskådlig tid, men det är kul att pilla med lite grejer till bilen ibland istället för att bara göra delar till maskinerna. Borde väl försöka ta mig iväg på nån banträff eller åtminstone nån konbana, bilen är ju fullt körbar med nya bromsar och R-däck. Har inte riktigt känt banåkasuget de senaste åren bara, men det kanske kommer tillbaka nån gång. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Det går inte fort, men det går väldigt sakta
![]() Lagt alldeles för många timmar på att tillverka en liten hävarm. Har man svarv, fräs och TIG-svets så måste man ju använda dem till något vettigt. Och ja, jag använde rundmatningsbordet för att fräsa radierna på hävarmen... ![]() ![]() ![]() C/C 30 mm mellan axeln och leden, vet inte om det ska vara så men det verkar stämma ganska bra. Jag får väl tillverka de små brickorna till klämmorna också, det får bli nästa steg i evighetsprojektet. ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Brickor var det ja.
Hittade en bit 12x12 fyrkantstång, lite fräsning och borrning så blev det nog ganska likt original. ![]() Det finns mer grejer som behöver modifieras eller tillverkas, så det här blir nog färdigt vilket år som helst! ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Re:
Instämmer ![]() Vi vill höra 6:an sjunga! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||||
Re:
Det blir med original insug isåfall, dessutom ska bilen besiktigas i slutet av april så lite konbanekörning kanske skulle bli en bra shakedown. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Övre spjällaxel (eller vad man ska kalla den) fixades till igår.
Originalet blev för kort iom att det är större avstånd mellan cylindrarna på Opelmotorn. ![]() Blev en lite speciell uppspänning för att borra de tre hålen för hävarmarna. T-spåren i fräsbordet råkar vara 12 mm breda, precis samma som axelns diameter. Klossade under axeln med en bit fyrkantstång som också råkar vara 12x12 mm. Bättre att offra den än att borra ner i fräsbordet. ![]() Lite svettigt att borra i härdat material, särskilt när det är en rund axel. Körde med 5 mm pinnfräs i hårdmetall, så nu har jag bara en sån pinnfräs kvar... ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 35, 36, 37 >> 16 besök idag (380008 totalt) |