Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... , 35, 36, 37   >>
16 besök idag (380008 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1905



Angående motorblock, det måste ju finnas en del på marknaden om du efterlyser.
Många har ju rippat topplocken och kapat dem för att bygga om till 4cyl.

Kolla den här gruppen: https://www.facebook.com/groups/111393065892285

Finns nån svensk som bygger en efter en.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8034



Jäkligt snyggt arbete, heja heja!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Re:

super7 skrev:
Anders Karlsson skrev:
Gjorde ett litet ryck med de separata spjällen under semestern, svetsade ihop det jag portade sönder senast.

Förstöra så fina spjällhus Näe det blir ju spännande när det blir färdigt thumbs up
Är det 46 eller 48mm ?


//Nisse


Det är 46 mm. De kommer väl från 3,6 liters S38 om jag minns rätt, men det blir inte mycket kvar av dem

Kadett4wd skrev:
Angående motorblock, det måste ju finnas en del på marknaden om du efterlyser.
Många har ju rippat topplocken och kapat dem för att bygga om till 4cyl.

Kolla den här gruppen: https://www.facebook.com/groups/111393065892285

Finns nån svensk som bygger en efter en.


Ja, det är en kille nere i Skåne som byggt om ett par toppar till 4 cyl. Jag sålde en topp till honom för ett par år sedan.
Får kolla på Facebook, är inte inloggad där speciellt ofta. Gäller ju att hitta ett block med rätt borrning också, får inte vara för stort.

erikjakan skrev:
Jäkligt snyggt arbete, heja heja!


Snyggt vet jag inte, det är väl lite för mycket arbete nerlagt på en fixtur som ska användas tre gånger...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8034



Re:

Anders Karlsson skrev:

Snyggt vet jag inte, det är väl lite för mycket arbete nerlagt på en fixtur som ska användas tre gånger...


Ja alltså, missförstå mig inte nu, jag hade aldrig lagt ner den tiden på en fixtur, men sjukt snyggt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
thumbs up

Det är ju faktiskt så att jag har ett annat insugsprojekt liggande i malpåse, kanske ska visa det nån dag om jag får lite feeling...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5837



Re:

Anders Karlsson skrev:
thumbs up

Det är ju faktiskt så att jag har ett annat insugsprojekt liggande i malpåse, kanske ska visa det nån dag om jag får lite feeling...

Kan det bli bättre än BMW

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Jag pysslar lite med insuget ibland, provmonterade lite länkage och sånt idag.

Det saknas en bit på den här delen, nån sorts hävarm med en klämma.



Den sitter på sista spjällhuset och ska vrida axeln som sitter ovanpå spjällhusen. Det behövs en del som klämmer runt axeln med en hävarm till det lilla misshandlade "hundbenet".



Nån som har nåt liggande, eller finns det nåt från nån annan BMW som kan funka?
Jag kan naturligtvis tillverka nåt eget, men det känns som om jag har tillräckligt många timmar kvar på det här bygget som det är...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103



Ser ut som du har delar från två olika motorer ihop monterat. Grunkan för gasvajern ser ut att vara från S50 medan vissa delar är från en S14 eller S38. Original delar finns men tveksamt om det passar denna kombinationen.

https://www.bmwautoparts.net/en/catalog/parts/49716/0/436/734/867/0/0
https://www.bmwautoparts.net/en/catalog/parts/63096/0/1370/2227/2475/0 . . . .

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Det kan mycket väl vara ihopblandade delar till gaslänkaget, jag köpte spjällhusen lösa här på forumet för många år sedan.
Så vitt jag vet kommer de från en S38B36, de verkar vara gjutna nån gång 89-90. Det är dubbla vajerfästen på delen som är trasig/inkomplett, gissar att det ena är till farthållaren?
Ser att den kostar ca 12 000, lite saftigt för ett par plåtbitar med påsvetsade rörstumpar. Då kan jag lika gärna tillverka en egen

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103



Låter vettigt tittade två gånger på det priset helt tokigt.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5837



Så här ser det ut på S14 spjällen



_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Suveränt, tack Nisse! thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Nästan ett år sedan senaste uppdateringen...

Har inte hänt så mycket med BMW-spjällen, eller bilen i övrigt. Har inte rullat en meter i år, så varför inte gräva fram ännu ett insugsprojekt som legat i malpåse sen 2016?

Vad kan det vara nu då?

Slidspjäll såklart! Racing!



Stosar fastsvetsade på en fläns. Slog sig knappt nåt, bara ett par millimeter...



Nån sorts provmontage.



Spjällplåten kärvar ganska rejält för tillfället eftersom den är lika tjock som distansplåten mellan aluminiumplattorna. Behövs nån packning och några linjärlager, sen funderar jag på att göra tätningsringar av teflon runt insugsportarna.
Man kanske kan skippa linjärlager helt och bara köra med teflonlagring? Mindre rörliga delar som kan krångla.

Det här kommer förmodligen inte heller att bli klart inom nån överskådlig tid, men det är kul att pilla med lite grejer till bilen ibland istället för att bara göra delar till maskinerna.

Borde väl försöka ta mig iväg på nån banträff eller åtminstone nån konbana, bilen är ju fullt körbar med nya bromsar och R-däck.
Har inte riktigt känt banåkasuget de senaste åren bara, men det kanske kommer tillbaka nån gång.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Det går inte fort, men det går väldigt sakta

Lagt alldeles för många timmar på att tillverka en liten hävarm. Har man svarv, fräs och TIG-svets så måste man ju använda dem till något vettigt.

Och ja, jag använde rundmatningsbordet för att fräsa radierna på hävarmen...





C/C 30 mm mellan axeln och leden, vet inte om det ska vara så men det verkar stämma ganska bra.

Jag får väl tillverka de små brickorna till klämmorna också, det får bli nästa steg i evighetsprojektet.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Brickor var det ja.

Hittade en bit 12x12 fyrkantstång, lite fräsning och borrning så blev det nog ganska likt original.



Det finns mer grejer som behöver modifieras eller tillverkas, så det här blir nog färdigt vilket år som helst!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003



Väldigt fina bitar Anders! thumbs up thumbs up thumbs up

Kom igen nu, den 10/4 är det Sprintpremiär med SVKG på Vårgårda flygfält!!


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4530



Re:

Christian Jansson skrev:
Väldigt fina bitar Anders! thumbs up thumbs up thumbs up

Kom igen nu, den 10/4 är det Sprintpremiär med SVKG på Vårgårda flygfält!!




Instämmer

Vi vill höra 6:an sjunga!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Re:

Janne J skrev:
Christian Jansson skrev:
Väldigt fina bitar Anders! thumbs up thumbs up thumbs up

Kom igen nu, den 10/4 är det Sprintpremiär med SVKG på Vårgårda flygfält!!




Instämmer

Vi vill höra 6:an sjunga!


Det blir med original insug isåfall, dessutom ska bilen besiktigas i slutet av april så lite konbanekörning kanske skulle bli en bra shakedown.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 289



Ja!
Helt klart skall du vara med då.
Jag ser fram emot bilder/film.

_________________
SO Johansson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3581


Trådstartare
Övre spjällaxel (eller vad man ska kalla den) fixades till igår.
Originalet blev för kort iom att det är större avstånd mellan cylindrarna på Opelmotorn.



Blev en lite speciell uppspänning för att borra de tre hålen för hävarmarna.
T-spåren i fräsbordet råkar vara 12 mm breda, precis samma som axelns diameter. Klossade under axeln med en bit fyrkantstång som också råkar vara 12x12 mm.
Bättre att offra den än att borra ner i fräsbordet.



Lite svettigt att borra i härdat material, särskilt när det är en rund axel. Körde med 5 mm pinnfräs i hårdmetall, så nu har jag bara en sån pinnfräs kvar...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 289



Tjusigt!
(som vanligt)

_________________
SO Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... , 35, 36, 37   >>
16 besök idag (380008 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande