Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Sebring
<<   1, 2, 3 ... , 38, 39, 40   >>
11 besök senaste veckan (222856 totalt)
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 384



Hur går det på Kinnekulle?

/ Henrik

_________________
Henrik Hansson
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Kullen

Då frågar jag varför är inte du på Kullen ?

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 384



Jag var där och hämtade däck idag......
Sparar mig till Classic Race Århus 28-29 maj http://www.craa.dk

_________________
Henrik Hansson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det var kallt, blött och blåsigt!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1622


Trådstartare
Kval (wet) : 5 totalt / 2 klass
Race 1 : 3 totalt / 2 klass
Race 2 : 58,67 tid och andra snabbaste Klass I tiden på kinnekulle thumbs up
Sen lyckades jag inte undvika en bil som efter att ha defensivt åkt över halva banan snurrar och sedan rullar in i mig när jag var halvvägs förbi och det slutade såhär :

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1622


Trådstartare
Re:

Klingan75 skrev:
Andreas T skrev:
Gör ett sista försök här iom att min bil saknar kolfiber, spoilers, turbo och andra fräcka grejer utan enbart går snabbt


Läser också och avstod från att ställa en fråga tidigare, vet inte riktigt varför. Hur funkar det med reglementet i historisk när du byter så mycket av ramen? Det är ju i princip en ny rörram med gammal motor/växellåda/bromsar.

Tillverkar du hela ginettakarosser?


I detta fallet fanns det inte mer än så att rädda.
Och visst, vi kan köra 100% historiskt men då får vi ta bort dom flesta bilarna som går i historisk racing runt om i världen då alla iprincip är nya eller nyrenoverade med flertalet delar utbytta och förbättrade.
Bilarna är gamla och dom behöver nya delar för att överleva thumbs up
Annars skulle det dö ut rätt snabbt och skicka priserna ännu mer i höjden om utbudet försvinner

Tyvärr inte hela utan bara front / bakdel

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20180



AJ

Hur gick det med kropp och nacke?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6239



Re:

Andreas T skrev:
Kval (wet) : 5 totalt / 2 klass
Race 1 : 3 totalt / 2 klass
Race 2 : 58,67 tid och andra snabbaste Klass I tiden på kinnekulle thumbs up
Sen lyckades jag inte undvika en bil som efter att ha defensivt åkt över halva banan snurrar och sedan rullar in i mig när jag var halvvägs förbi och det slutade såhär :


Aouch, hoppas att det gick bra med dig thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



Usch, det där ser inte kul ut. Klarade du dig bra? Trist att smälla nu med nyrenoverad bil!

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1622


Trådstartare
Stel i nacken och ömmande smalben är det enda thumbs up

Bilen framför hade valt fel inställningar och överkörde rejält från kvarnkurvan tills han tappade kontrollen efter molins när han hade kommit heeelt fel in under bron.
Tyvärr lyckades han inte heller hålla bilen hyfsat i banan utan mitt framhjul kom förbi medans han fortsatte rulla rakt mot mig = mitt höger bakhjul går i och sliter av hjulupphängningen.

Film finns på facebook : TTMotorsport

Blir byte samtliga länkarmar / svetsa upright / nya fälgar / däck / växelstag / gå igenom motorn / gå igenom växellådan / nya drivknutar / Ny hjälm / nya bälten....

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Leafridge
Lövås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 93



Va inte det jävligt onödigt?

_________________
Daniel Johannesson
Mekaniker:
Historisk Racing: Tiga Sports 2000
Historisk Rally: Ford Escort RS2000 och Saab 99 EMS
Carrera Cup & GT-racing: Porsche 991
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 384



Inte mkt plats kvar att åka på där....
Trist

_________________
Henrik Hansson
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1622


Trådstartare
hh-tech : Tyvärr försvann ju platsen rätt snabbt när jag väl hade kommit halvvägs förbi.
Bromsen var tydligen svår att trycka på i det tillfället. Var ren tur att Håkan bakom mig lyckades med nöd och näppe inte ge mig en bredsida i växellådan medans jag låg uppochned !
Då hade jag garanterat inte haft energi nog att redan ha demonterat bilen.

Leafridge :
Det farligaste med racerbilar är inte hastigheten, det är alla runt omkring.
Väldigt onödigt men hade ingenstans att gå iom att den andra bilen rullade tvärt över banan..

Tur i oturen : Ny hjälm / nya bälten / nytt set däck / nya länkarmar thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Leafridge
Lövås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 93



Det är som i trafiken i allmänhet, ingen kan kör bil och lita inte på nån.

Tog det något på ramen eller var det bara bågen som fick fan?

_________________
Daniel Johannesson
Mekaniker:
Historisk Racing: Tiga Sports 2000
Historisk Rally: Ford Escort RS2000 och Saab 99 EMS
Carrera Cup & GT-racing: Porsche 991
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Otur

Detta var nog höjden av otur ! aktuell bil brukar vara pålitlig, har själv rejsat tillsammans med den bilen/föraren undre några år utan sådana problem. du var ju inte ensam i FF 1600 racet att "Skrota" båda br Thim bilarna råkade ju illa ut i racet innan vid varvning.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1622


Trådstartare
Ramen tror jag har klarat sig förutom stötdämparfäste/toplinkfäste/undre radiusfäste som är trasiga/borta.

Sprängkåpan klämdes in i svänghjulet och startkransen var nästan avdragen från svänghjulet.
Så rev ner motorn för att byta vevaxel.
Klart alla lager i bottendelen är körda efter bara ca 3 timmar drifttid sen Elwa motor byggde den...
3ans ramlager har gått riktigt varmt så det blir :
Linehoning
Omslipad/balanserad beg vev
Nya lager
Ny startkrans
Kontroll balans på svänghjulet

Ska riva ner till tomt block i morgon så jag hoppas kammen inte är skadad.

Dom länkarmarna jag behöver mest akut är med i universal racings lastbil som ska på tävlingar fram till 12/6.
Är dom inte sålda så skickar dom dem den 13e. Jag måste lasta den 16e.
thumbs down

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



FF1600

Hur går det i eländet ? finns det hopp ?

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1622


Trådstartare
Såhär ser eländet ut just nu :


Ramen är reparerad / lackad
Nya länkarmar / distanser / uniballs
Nya fälgar

Spricktestat:
Spindlarna - Ok
Växellåda, spricka direkt bakom nedersta punkten efter sprängkåpan
Blocket vid 3ans ramlager, ingen spricka hittad

Det som saknas nu är att hitta orsaken till varför 3ans ramlager totalt havererade
Block / vev ska mätas upp nästa vecka och därefter påbörjas bearbetning/montering

Växellådan står i valet och kvalet, antingen ställer jag om preload och byter utgående lager/packboxar alt så smäller jag bara ihop den med rätt drev och hoppas på det bästa på Karlskoga.

Sen saknas hjälm/bälten och jag hoppas att drivaxeln visar sig vara rak

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 384



Blir du klar till Velodromloppet?
Petters bil Focus står på hjul först flesta gången sen 1969 men det är tveksamt om den är körbar på Karlskoga. Den kommer dit iaf.



_________________
Henrik Hansson
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1622


Trådstartare
hh-tech

Tyvärr inte !

Bygger ny bottendel bland annat och växellådan är nerriven thumbs down
Växellådan gick som sagt otroligt trögt iom att den är för tajt schimsad och Elwa motors motorn höll 3 timmar innan den dumpa oljatryck och rasade 3ans vevlager thumbs down
"Nytt" block på bearbetning nu tillsammans med en annan vev / svänghjul ..

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1622


Trådstartare
Det händer lite, ink endel uppgraderingar som behövdes efter dom där 3 driftstimmarna thumbs up



Flyttat pedalställ / Ändrad viktfördelning / Lägre CoG / Skidplates etc
Och äntligen slipper jag mäta på dessa förbannade fälgar och kan börja gå ner på 0.25 mm ändringar

Framvagnen inlagd i Casim och finslipning på RC / Camber kurvan etc håller på att göras och avslutas med bumpsteer.
Sen är det bara bakvagnen kvar och mäta ut (hyfsat exakt) CoG och få fram Roll Axis.

Personligen så pågår än rejäl viktändring då jag på Kinnekulle vägde påtok för mycket (90-91kg) så inför nästa år ligger målsättningen på 85-86 kg för att få en totalvikt på ca 510 kg + Bränsle thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Sebring
<<   1, 2, 3 ... , 38, 39, 40   >>
11 besök senaste veckan (222856 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande