Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 38, 39, 40 >> 11 besök senaste veckan (222856 totalt) |
Jag var där och hämtade däck idag......
Sparar mig till Classic Race Århus 28-29 maj http://www.craa.dk _________________ Henrik Hansson |
||||
Kval (wet) : 5 totalt / 2 klass
Race 1 : 3 totalt / 2 klass Race 2 : 58,67 tid och andra snabbaste Klass I tiden på kinnekulle ![]() Sen lyckades jag inte undvika en bil som efter att ha defensivt åkt över halva banan snurrar och sedan rullar in i mig när jag var halvvägs förbi och det slutade såhär : ![]() _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Re:
I detta fallet fanns det inte mer än så att rädda. Och visst, vi kan köra 100% historiskt men då får vi ta bort dom flesta bilarna som går i historisk racing runt om i världen då alla iprincip är nya eller nyrenoverade med flertalet delar utbytta och förbättrade. Bilarna är gamla och dom behöver nya delar för att överleva ![]() Annars skulle det dö ut rätt snabbt och skicka priserna ännu mer i höjden om utbudet försvinner Tyvärr inte hela utan bara front / bakdel _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
|
||||
Re:
Aouch, hoppas att det gick bra med dig ![]() _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Stel i nacken och ömmande smalben är det enda
![]() Bilen framför hade valt fel inställningar och överkörde rejält från kvarnkurvan tills han tappade kontrollen efter molins när han hade kommit heeelt fel in under bron. Tyvärr lyckades han inte heller hålla bilen hyfsat i banan utan mitt framhjul kom förbi medans han fortsatte rulla rakt mot mig = mitt höger bakhjul går i och sliter av hjulupphängningen. Film finns på facebook : TTMotorsport Blir byte samtliga länkarmar / svetsa upright / nya fälgar / däck / växelstag / gå igenom motorn / gå igenom växellådan / nya drivknutar / Ny hjälm / nya bälten.... _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
hh-tech : Tyvärr försvann ju platsen rätt snabbt när jag väl hade kommit halvvägs förbi.
Bromsen var tydligen svår att trycka på i det tillfället. Var ren tur att Håkan bakom mig lyckades med nöd och näppe inte ge mig en bredsida i växellådan medans jag låg uppochned ! Då hade jag garanterat inte haft energi nog att redan ha demonterat bilen. Leafridge : Det farligaste med racerbilar är inte hastigheten, det är alla runt omkring. Väldigt onödigt men hade ingenstans att gå iom att den andra bilen rullade tvärt över banan.. Tur i oturen : Ny hjälm / nya bälten / nytt set däck / nya länkarmar ![]() ![]() _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Det är som i trafiken i allmänhet, ingen kan kör bil och lita inte på nån.
Tog det något på ramen eller var det bara bågen som fick fan? _________________ Daniel Johannesson Mekaniker: Historisk Racing: Tiga Sports 2000 Historisk Rally: Ford Escort RS2000 och Saab 99 EMS Carrera Cup & GT-racing: Porsche 991 |
||||
Otur
Detta var nog höjden av otur ! aktuell bil brukar vara pålitlig, har själv rejsat tillsammans med den bilen/föraren undre några år utan sådana problem. du var ju inte ensam i FF 1600 racet att "Skrota" båda br Thim bilarna råkade ju illa ut i racet innan vid varvning. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
Ramen tror jag har klarat sig förutom stötdämparfäste/toplinkfäste/undre radiusfäste som är trasiga/borta.
Sprängkåpan klämdes in i svänghjulet och startkransen var nästan avdragen från svänghjulet. Så rev ner motorn för att byta vevaxel. Klart alla lager i bottendelen är körda efter bara ca 3 timmar drifttid sen Elwa motor byggde den... 3ans ramlager har gått riktigt varmt så det blir : Linehoning Omslipad/balanserad beg vev Nya lager Ny startkrans Kontroll balans på svänghjulet Ska riva ner till tomt block i morgon så jag hoppas kammen inte är skadad. Dom länkarmarna jag behöver mest akut är med i universal racings lastbil som ska på tävlingar fram till 12/6. Är dom inte sålda så skickar dom dem den 13e. Jag måste lasta den 16e. ![]() _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Såhär ser eländet ut just nu :
![]() Ramen är reparerad / lackad Nya länkarmar / distanser / uniballs Nya fälgar Spricktestat: Spindlarna - Ok Växellåda, spricka direkt bakom nedersta punkten efter sprängkåpan Blocket vid 3ans ramlager, ingen spricka hittad Det som saknas nu är att hitta orsaken till varför 3ans ramlager totalt havererade Block / vev ska mätas upp nästa vecka och därefter påbörjas bearbetning/montering Växellådan står i valet och kvalet, antingen ställer jag om preload och byter utgående lager/packboxar alt så smäller jag bara ihop den med rätt drev och hoppas på det bästa på Karlskoga. Sen saknas hjälm/bälten och jag hoppas att drivaxeln visar sig vara rak _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
hh-tech
Tyvärr inte ! Bygger ny bottendel bland annat och växellådan är nerriven ![]() Växellådan gick som sagt otroligt trögt iom att den är för tajt schimsad och Elwa motors motorn höll 3 timmar innan den dumpa oljatryck och rasade 3ans vevlager ![]() "Nytt" block på bearbetning nu tillsammans med en annan vev / svänghjul .. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Det händer lite, ink endel uppgraderingar som behövdes efter dom där 3 driftstimmarna
![]() ![]() Flyttat pedalställ / Ändrad viktfördelning / Lägre CoG / Skidplates etc Och äntligen slipper jag mäta på dessa förbannade fälgar och kan börja gå ner på 0.25 mm ändringar Framvagnen inlagd i Casim och finslipning på RC / Camber kurvan etc håller på att göras och avslutas med bumpsteer. Sen är det bara bakvagnen kvar och mäta ut (hyfsat exakt) CoG och få fram Roll Axis. Personligen så pågår än rejäl viktändring då jag på Kinnekulle vägde påtok för mycket (90-91kg) så inför nästa år ligger målsättningen på 85-86 kg för att få en totalvikt på ca 510 kg + Bränsle ![]() _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 38, 39, 40 >> 11 besök senaste veckan (222856 totalt) |