Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 24 besök senaste veckan (95130 totalt) |
Re:
1.25 tider för Cupbilar har jag hört talas om men 1.23 lät sjukt bra faktiskt! Var det en 997: eller 996:a? Seklåda? /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Bara en vanligt 996Cup.
Med nya däck, lite kör vana på Gotland och en bra chauffis är det inom räckhåll. Sen om förra ägaren överdrev vet jag ej men när jag tittar på hans tider på andra banor på PCSR websida så kan det mycket väl stämma. Hade varit kul at få Carrera cup tider på Gotland med 996or (och 997or). _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
Re:
Vem är det, och vilka tider har han på andra banor att jämföra med? |
||||||
Re:
ok jag har för mig att Ribbelöv åkt som bäst 1.25(möjligtvis hög 1.24) i sin 996 Cup på gotland och han är ju hyffsat duktig.. Kikade in på PCSR sidan och med 996 Cuparna verkar det hyffsat besvärligt att komma under 1.22 på Mantorp.. Så därför kändes 1.23 extremt bra på Gotland i en 996 Cup då tex SMR som åker 1,23 på Rdäck(Gamla GT2:an) på Mantorp har svårt att komma under 1.28 på Gotland. /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Tider på cup bilarna varierar enormt beroende på däcken allt annat lika.
T.ex Mackan (marcus N) och Lasse Lindh körde med nya däck när 996 cupparna kom in i PCSR och var snabbare än vad vi är nu. Det flesta av oss kör begagnad nu, själv har jag aldrif kört bilen med nya däck. Dessutom är vi inte där med ett helt team och laborerar med inställningar. Sist jag körde med Jonas på Gotland R så körde vi 1,26 tider på beg slicks. Bara som ett exempel om jag är 3 sec långsamare på Mantorp än ett proffs så tappar jag minst lika mycket på Gotland där jag inte har kört så mycket. Edit - Så ja 1,23 tider är nog bra med den bilen, jag fixar nog aldrig det själv, men inte utom räckhall med rätt förutsäningar. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
Re:
Hoj Jag kikade lite på PCSR resultat sida och såg att iallafall Edward Sandström kom under 1.20 tror det var ca 1.19,5 som bäst med 996 Cupen på Mantorp(han räknas nog till proffsen ![]() Jo hög 1,23 är nog inte omöjligt med nya däck på Gotland men nog fasen är det på håret! ![]() /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Tror Alx var ännu snabbare när han körde carrera cup, men ja Edward räknas definitvt som profs !
Ha ! Tänk om man hade ett team och inte var tvungen at betala något själv ... hur fort det skulle gå ![]() _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
Re:
Joo tror att Alx hade banrekord på Mantorp en sväng men var det i en 996 el 997:a?! Vann inte Edward Carrera Cup nåt år?? Jepp ett team och en skattkista hade varit nice för att inte säga supernice! ![]() /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
Vart letar du?? har sökt förut men hittar inget på typ mylaps.. Antagligen gör jag fel men hur gör man!? ![]() _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Bara googlat Alx. Finns på hans websida.
Verkar vara svårt at hitta gamla resultat i carrera cupen. Jag kommer ihåg en del då jag hade kollat tider när jag köpte halva bilen för 3 år sen. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
Re:
Samtidigt så är Mantorp en bana som gynnar bilar som är snabba rakt fram (Richards gamla GT2:a) jämfört med Gotland där mer grepp krävs (=slicks). Min erfarenhet är att Slicks är ca ca 1 sek/km snabbare än R-däck samt att slicksen tappar ca 1 sek/varv på 100-120 varv. Jan Tolli säger samma sak om sin Porsche Boxter (Cup Däck). Störst skillnad har slicksen gjort på Falkenberg (1,6 sek/km) och minst på Mantorp (0,4 sek/km). Så det kan vara svårt att jämföra äpplen med päron även om dom ibland ser lika ut. |
||||||
Re:
Nu har jag inte kört så mycket slicks men min lilla erfarenhet ser annorlunda ut. Kanske för att jag har en tyngre bil. Kanske 2 sek per kilometer. Skulle säga att jag garanterat skulle åka 3,5sek snabbare på slicks på Mantorp jämfört med Rdäck.. Sen mattas R888 av snabbt, man har kanske 2-3 varv som dom hänger i sen överhettar dom för mig. _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
Håller med at Gotland gynnar slicks bilar mer än Mantorp. När det gäller grepp förändringar på slicks har jag upplevt det som klart mer än 1sek per varv på till ex Mantorp, 1sek på Kinnekulle. Och det är mellan beg slicks och definitivt slut slicks. Men det kanske är för at vi kör verkligen slut på dem. Dem blir ganska jobbiga när dem tar slut. Vet ej hur stor skillnaden skulle bli mot helt nya däck. Tydligen är dem som bäst efter 5/6 varv... Gäller at timma sit kvall varv ! _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
Jag tycker dom är snabbast första stinten för att från det tappa 2-3 tiondelar andra och tredje stinten (10-15 varv/stint), efter ca 100 varv är man ca 1 sek/varv (beroende på bana) långsammare än när dom var nya. Efter ca 150 varv är mina bakdäck helt slut, man får då inte ens in "tempnålen" för att det bara är cord att mäta i
![]() |
||||||
Re:
Jag tror på tiden! Letar loggar att jämföra med. Tycker att det ger en heldel att "torrköra" genom olika loggar. _________________ ![]() |
||||||
![]() |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 24 besök senaste veckan (95130 totalt) |