Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 5 besök senaste veckan (12842 totalt) |
Re:
Okej, det var lite det jag funderade på, om den håller för lite effekt, även om jag inte planerar för mer än 3-400 hk. Att hitta en klump med diffbroms i original är inte heller busenkelt så då kör jag vidare på den här. Det blir ett senare problem om jag måste montera en riktig diffbroms. Jag tar det då. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
För att få till så att ASD diffar behöver du igentligen bara en en extra handbroms som e kopplad till en bromscylinder som kan skapa tryck, på så vi kan du skapa en progressiv diff med de olika hacken., men de kräver lite justering å tester.
_________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Re:
Ja, jag har funderat lite på hur man ska få till justering men att använda en handbroms med hacken som hjälp låter som en bra idé! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Mellan skidskytte, mala köttfärs och grava lax blev det en stund i garaget också.
Jag provmonterade framvagnens subframe inför slutsvetsning. Bredden på infästningspunkterna var på millimetern både fram och bak. Det diffade ett par mm på längden men jag skulle ändå kapa ur för de millimetrarna som det blev för högt i framkant så det gjorde inget. Så nu sitter den som en smäck. Ska göra några förstärkningar vid främre balken för att styva upp i sidled, annars är den i princip klar. Sen ska det dit fästen för bärarmar men det får vänta för jag har inga hemma ännu. Ja, sen ska det ju dit en hel del annat också, styrning, krängare, motorfästen m.m. Så jag tar tillbaka det där med att den i princip är klar... ![]() ![]() _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Jag har ägnat julhelgen åt att stuva om helt i garaget. Tänkt göra det länge men nu fanns tid till det. Tanken är att ta upp en till garageport så småningom så det här blev lite förarbete för detta.
Men när allt var på plats måste jag ju testa den nya arbetsplatsen så det blev till att fila lite på början till grenrör. Jag använde mitt snabbtillverkade pressverktyg som jag körde på 40 mm långa rörstumpar. ![]() ![]() Jag kommer inte att göra mer med dem nu, innan jag kan hänga i motorn i bilen. En annan faktor är att jag trodde att jag lyckats övertala mig själv om att det bästa och enklaste är att köra sugmotor. Men när jag skulle börja med rördelarna och kikade i lådan med överblivna rörstumpar från Alfan låg där två turboflänsar. Nästan ett tecken, eller hur?!? Hjälp!!... _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
På den här bilen blir det 18-tums hjul. Så för att bara få lite koll sänkte jag ner bilen för att se hur skärmarna funkar, eller inte funkar, med 18-tum.Jag har inte stenkoll på höjden på slicks men det här Corvettehjulet mäter 275/40 så de är kanske lite högre än t ex 250-, 260-slicks. Har för mig att dessa dimensioner brukar ligga runt 660 mm. Jag glömde att mäta höjden på hjulet men det blir nog ganska nära i alla fall.
![]() ![]() ![]() När jag sänkte ner lyften helt hamnade bilen ungefär där jag har tänkt mig. Den blir några cm lägre än den blå bilen som står på 17-tummare. Så det blir lite att kapa ur skärmarna för att det ska gå fritt. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Re:
Nej, 18-tum går ju vanligtvis in men med bredden på däcken och med Corvettens chassimått går hjulen inte in innanför skärmkanten, även om de skulle masseras en del. Vi får se när jag kommit lite längre med att börja med inpassning av allt. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
I går gjorde jag första riktiga provmonteringen av motorn ihop med den egenbyggda framvagnsbryggan. Tycker nog att det blev ganska bra. Bredden mellan längsgående balkarna har måttats in för att stämma med Corvettes bärarmar och det visade sig att de hamnade nästan perfekt under motorfästena.
![]() ![]() Höjden på motorn blir ungefär som på bilden. Då hamnar tråget ett par cm över nederkant på balkarna. De längsgående balkarna kommer att bli lägsta punkten på bilen och markfrigången för dem kommar att ligga på ca 10 cm så det är ganska okej. ![]() Får definitivt kapa upp för kardanen... ![]() ![]() _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Jag har pysslat med lite av varje och bl a gjort ett par stag för att låsa höjden på bärarmarna i bakramen, så att jag kan jobba med den mer kontrollerat när jag ska mäta och prova mig fram.
![]() Som ni ser har jag trätt dit drivaxlarna också och pallat upp diffklumpen för att se hur det blir och vilken höjd den ska sitta på. Det kommer att bli en hel del funderande runt drivaxlarna men jag kommer att para ihop nåt som passar mot klumpen ihop med Corvettens yttre del. Jag kommer antagligen svetsa ihop delarna och sen får vi se om jag kan få det att hålla eller om det bara blir prototyper som får tjäna som mall för tillverkning av nya drivaxlar. ![]() ![]() ![]() Jag har även mätt upp vinklarna på motor och diffklump och som det ser ut nu kommer det att fungera bra med att ha dem helt i våg så att vinklarna mellan dem stämmer. Med motorn monterad i den höjd den är nu blir det nästan samma höjd på växellådans och diffklumpens axlar. Motorn en aningen högre. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Det händer inte så mycket just nu, med silverfisken alltså.
Men jag hjälper min kompis med hans 911. Den behöver lite fix här och där. bl a har nån tattare varit i farten runt belysningen och den inkopplingen på ett dubbelrelä som satt monterat gör ingen lycklig... Relät var uppeldat och nersmält och inkopplingen gick inte att bli klok på. Man hade kopplat ström från helljus, halvljus och parkeringen in i relät, samt jordkabel på bara den ena sidan av dubbelrelät. Jag fattar inget så det åkte ur. Ja, trots att man har hållit på med en bil för en massa pengar har man inte haft en aning om vad man hållit på med...😩 Så lite el, ett trasigt dörrstopp, lite tröga växlar m.m. ska ses över under vintern. ![]() I och med att jag inte har någon värme i utrymmet med lyften så är det inte särskilt inspirerande att jobba på silverfisken. Sen måste jag handla hem lite mer delar för att komma vidare så det blir en del av vinterns to do. Men det snurrar mycket i huvudet och jag har klurat på om jag ska smalna av bakramen för att få in hjulen inannför skärmkanterna. Det vore ju lite kul med helt original utsida även om ett brett DTM-stuk var planen från början. Men då måste nog allt breddas ännu mer, för att få till ett riktigt ballt utseende. För att få lite klarhet tog jag och mätte in bredden på skärmkanterna bak samt bredden på bakvagnen med hjul monterade. ![]() Det visade sig att bakvagnen är endast ca 3 cm bredare än skärmkanterna. Alltså nånstans runt 15 mm per sida, på ett ungerfär, ca, plus minus 5 mm. Sen behövs det väl nån cm till för att gå fritt på insidan av skärmen. Detta med 18-tums hjul. 17-tummarna går nog in utan åtgärd, men det är ju 18 tum jag tänkt köra med eftersom 18 tums slicks verkar lättast att få tag på nu för tiden. Så vad göra? Man spar mycket jobb på att inte behöva kapa och svetsa i skärmarna så jag är nog inne på att smalna av bakvagnen med de centimetrar som behövs. Ja, jag får nog fundera vidare lite. Men det kan bli så att silverfisken hamnar lite på paus ett tag, En kompis har tjatat om att vi ska åka långlopp och då med den blåa. STEC kommer till Gotland den 3 maj och då tycker han att vi ska åka. Ja, varför inte tänkte jag, det behövs ju bara en fullbur, bättre bromsar, huvlås, huvudströmbrytare m.m. Samt däck och en massa soppa. Ja men varför inte?!? Så nu har jag kollat pris på bursats och börjat kika lite på bromsbelägg osv. Ja ni fattar. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Att trycka ut en skärm 15 mm per sida är plättlätt, utan att det syns.
1) En domkraft mellan skärmen och fjäderbenet... 2) Ett lämpligt, lagom styvt/böjligt anhåll mot insida skärmkant, t ex en "bladfjäder" kostruerad av typ 3-5 mazonite-skivor... med en bit bräda som extra förstyvning på mitten. Denna "bladfjäder" sprider ut kraften över ett större område, så det inte blir några styva veck i skärmen. Lite beroende på hur skärmen är monterad, så kan man trycka ut en skärm upp mot 4 cm (vilket jag gjort på Mercan, och det är helt osynligt med blotta ögat). Räcker inte detta, så är nästa steg att rulla ut skärmkanten. _________________ Magnus Falk |
||||
Re:
Beror lite på hur t ex innerskärm sitter också. Fram är enklare än bak ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jag har en kardantunnel från en blå V60 Polestar AWD testbil. Plats för kardan och avgas med dubbla rör. Jag fick en komplett bottenplatta senare så den kom inte till användning på jobbet. Visserligen en bit från Gotland men gratis vid avhämtning. Angående C70 så byggdes en R AWD testbil. Efter att ha visat bilen för cheferna var det en som sa: Sådana anordningar ska vi inte tillverka. Punkt slut!
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Re:
Lite så tänkte jag också, eftersom inner- och ytterskärm sitter ihop. Det lär väl inte gå att tvinga dem speciellt långt, eller? _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Re:
Tack, men jag tror att jag bygger det jag behöver. V60:ns bottenplatta passar antagligen inte så bra så det blir ändå en massa anpassning. Intressant med testbilar och utveckling. Tråkigt dock att Volvo inte insåg potentialen... Ungefär som när jag jobbade som livvakt. Vi lånade en S80 från Volvos utvecklingsavdelning vid ett flertal tillfällen när vi skulle hänga med HMK i sin Ferrari ner till Rivieran. Den var preppad med mer motor och bromsar m.m. och gick grymt bra. Vid 270 accade den fortfarande hårt... Bland det hårigaste jag kört! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Någon har meckat in en BMW V10 i en S40 av andra generationen så det mesta är möjligt. V60 golvet är plant ända till baksätet. Bottenplattan är Mondeo men utan reservhjulsbalja, som V70 och S80 har..
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Som jag skrev så kommer silverfisken att hamna lite på paus ett tag. Jaha tänker nån, den har ju varit på paus mest hela tiden... Ja, men nu blir det ännu mer paus. Men bara ett tag!
Anledningen är att det nu är bestämt att vi ska köra lite långlopp i vår! Ja precis, STEC kommer till Gotland Ring den 3 maj och jag och ett par kompisar har bestämt att vi ska göra ett försök med den blå C70:n. Så fokus kommer att vara på den ett tag framöver nu. Det ska bli riktigt kul! Paus.................... _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 5 besök senaste veckan (12842 totalt) |