Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 1 besök senaste veckan (14413 totalt) |
Det dom menar är att gas bildas när vätskan kokar. Luft har inte kommit in i systemet men det blir samma effekt som om luft skulle ha kommit in. Luft är ju en gas (flera eg men skitsamma) ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Fast DOT 5.1-klassad vätska skall inte ta upp vatten enligt förpackningen... ![]() Får jag hoppa in med en egen bromsfundering här? ![]() Kan ett ok kärva 'lite' eller kärvar det bara mycket eller inte alls? Vänsterskivan fram är nämligen varmare (ljummen) än högerskivan (som är kall) när man stannar med handbromsen efter att inte ha bromsat på 1+ mil. Vid besiktningen gick bromsprovet utan problem och det sas inget om några kärvande bromsar. Beläggen som kärvar i spåren? Dåliga packningar i oket? Kan det vara att vänsterskivan fram är skev och därför går väldigt nära beläggen? (det vibrerar vid inbromsning) Borde kunna skaffa ett ok från skroten å se om det blir bättre med det... (Stacke: Japp, jag finns även här å ställer frågor om mina dumma bromsar ![]() _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Funkar bra ,än så länge....
Hej hopp ! På sommarräsern har jag satt ditt Volvo 240 skivor med egna nav och tillhörande 4kolvsok , bak har jag Fiesta mk2 skivor med Scorpiook med inbyggd handbroms.Beläggen är orginalaktiga från Mekonomen. Luktar å ryker gör det efter några hårda varv men inget fel på funktionen, tycker jag ![]() Ända nackdelen är dålig handbromsverkan ,är tvungen å rycka i handbromsen och stämpla till pedalen samtidigt för att få runt den.Som parkeringsbroms hade Bilprovningen inget att invända. Skall kompletera med hydraulik innan sommaren. Någon som kan sådant förresten ????? Det är väl bara en backventil som skall dit så att inte handbromsverkan går till frambromsarna??? _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- ![]() |
||||
Misstänker att SRF:en är DOT 4 precis som Motulen, har med egenskaperna vid låga temperaturer att göra ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
DOT 5...
Är inte DOT 5 vätskorna siliconbaserade ????? Ingen vattenupptagning?? Ingen rejstemptålighet??? Lämpliga för tex veteranbilar som inte används så mycket eller hårt ??? _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- ![]() |
||||
Re: DOT 5...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ![]() |
||||
_________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- ![]() |
||||
Strax ovanför i samma tråd så finns ytterligare en kanongenomgång av samma sak:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ![]() |
||||
Fick faktiskt ett info-blad när jag beställde SRF:en. Det står DOT 3/4/4+. Max 18mån. användningstid...........men ångblåsbildningspunkt vid 300 garder.......är det då dessa gaser vi tidigare pratat om kommer fram?? ![]() _________________ Glenn Levisson - Långviken Nissan Skyline GT-R |
||||
Javisst kan det kärva bara "lite". Du kan ju börja med att ta bort beläggen och rengöra (typ med liten stålborste) inne i oken där beläggen ska glida, samt motsvarande på beläggens kanter. Hjälper inte det så är det stor chans att det kan vara en kolv som kärvar, plocka av oket och tryck ut kolvarna och putsa försiktig kolvar och cylinderlopp, kan vara rätt geggigt i dom. Kan oxo vara en bromslang som "svällt ihop". Gummit sväller med tiden och hålet i slangen blir mindre och mindre. När du trampar på bromsen blir det så högt tryck att olja trycks ut till oket, men när du sen släpper bromsen orkar inte oljan tillbaka genom slangen, då kan bromsen ligga på lite. oket från skroten kan vara lika dåligt eller sämre än ditt egna -> stor risk för dålig affär! _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 1 besök senaste veckan (14413 totalt) |