Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trims VS Väghåll? Svar: Bromsar!
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (14413 totalt)
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Pär Hylander skrev:


Hej!

Flera svar, men svaren förklarar ju vad kokning är för något, inte hur luft kommer in i systemet!

Eller avses igentligen vattenånga när man skrev luft?


Det dom menar är att gas bildas när vätskan kokar. Luft har inte kommit in i systemet men det blir samma effekt som om luft skulle ha kommit in. Luft är ju en gas (flera eg men skitsamma) Bara för att det är en gas så behöver det ju inte vara luft.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



kid skrev:
Kanske med tiden då bromsvätskor är hygroskopiska d.v.s de är vattenupptagande, vatten expanderar 4x sin egen volym när det blir till ånga.


Fast DOT 5.1-klassad vätska skall inte ta upp vatten enligt förpackningen... thumbs up (och det antar jag att Castrol SRF är)

Får jag hoppa in med en egen bromsfundering här?
Kan ett ok kärva 'lite' eller kärvar det bara mycket eller inte alls?
Vänsterskivan fram är nämligen varmare (ljummen) än högerskivan (som är kall) när man stannar med handbromsen efter att inte ha bromsat på 1+ mil. Vid besiktningen gick bromsprovet utan problem och det sas inget om några kärvande bromsar.
Beläggen som kärvar i spåren? Dåliga packningar i oket? Kan det vara att vänsterskivan fram är skev och därför går väldigt nära beläggen? (det vibrerar vid inbromsning)
Borde kunna skaffa ett ok från skroten å se om det blir bättre med det...

(Stacke: Japp, jag finns även här å ställer frågor om mina dumma bromsar )

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530



Funkar bra ,än så länge....

Hej hopp !

På sommarräsern har jag satt ditt Volvo 240 skivor med egna nav och tillhörande 4kolvsok , bak har jag Fiesta mk2 skivor med Scorpiook med inbyggd handbroms.Beläggen är orginalaktiga från Mekonomen.
Luktar å ryker gör det efter några hårda varv men inget fel på funktionen, tycker jag
Ända nackdelen är dålig handbromsverkan ,är tvungen å rycka i handbromsen och stämpla till pedalen samtidigt för att få runt den.Som parkeringsbroms hade Bilprovningen inget att invända.
Skall kompletera med hydraulik innan sommaren.
Någon som kan sådant förresten ????? Det är väl bara en backventil som skall dit så att inte handbromsverkan går till frambromsarna???

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Åke Wallebom skrev:
Fast DOT 5.1-klassad vätska skall inte ta upp vatten enligt förpackningen... thumbs up (och det antar jag att Castrol SRF är)


Misstänker att SRF:en är DOT 4 precis som Motulen, har med egenskaperna vid låga temperaturer att göra

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530



DOT 5...

Är inte DOT 5 vätskorna siliconbaserade ?????
Ingen vattenupptagning??
Ingen rejstemptålighet???
Lämpliga för tex veteranbilar som inte används så mycket eller hårt ???

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

Re: DOT 5...

Peter Karlsson skrev:
Är inte DOT 5 vätskorna siliconbaserade ?????
Ingen vattenupptagning??
Ingen rejstemptålighet???
Lämpliga för tex veteranbilar som inte används så mycket eller hårt ???


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=6258&highlight=bromsv%E4tska#62 . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1530




_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

Strax ovanför i samma tråd så finns ytterligare en kanongenomgång av samma sak:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=6253&highlight=dot#6253

_________________
Magnus Thomé
Citera
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 156



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Åke Wallebom skrev:
Fast DOT 5.1-klassad vätska skall inte ta upp vatten enligt förpackningen... thumbs up (och det antar jag att Castrol SRF är)


Misstänker att SRF:en är DOT 4 precis som Motulen, har med egenskaperna vid låga temperaturer att göra


Fick faktiskt ett info-blad när jag beställde SRF:en. Det står DOT 3/4/4+. Max 18mån. användningstid...........men ångblåsbildningspunkt vid 300 garder.......är det då dessa gaser vi tidigare pratat om kommer fram??

_________________
Glenn Levisson - Långviken
Nissan Skyline GT-R
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Åke Wallebom skrev:


Får jag hoppa in med en egen bromsfundering här?
Kan ett ok kärva 'lite' eller kärvar det bara mycket eller inte alls?
Vänsterskivan fram är nämligen varmare (ljummen) än högerskivan (som är kall) när man stannar med handbromsen efter att inte ha bromsat på 1+ mil. Vid besiktningen gick bromsprovet utan problem och det sas inget om några kärvande bromsar.
Beläggen som kärvar i spåren? Dåliga packningar i oket? Kan det vara att vänsterskivan fram är skev och därför går väldigt nära beläggen? (det vibrerar vid inbromsning)
Borde kunna skaffa ett ok från skroten å se om det blir bättre med det...

(Stacke: Japp, jag finns även här å ställer frågor om mina dumma bromsar )


Javisst kan det kärva bara "lite". Du kan ju börja med att ta bort beläggen och rengöra (typ med liten stålborste) inne i oken där beläggen ska glida, samt motsvarande på beläggens kanter.

Hjälper inte det så är det stor chans att det kan vara en kolv som kärvar, plocka av oket och tryck ut kolvarna och putsa försiktig kolvar och cylinderlopp, kan vara rätt geggigt i dom.

Kan oxo vara en bromslang som "svällt ihop". Gummit sväller med tiden och hålet i slangen blir mindre och mindre. När du trampar på bromsen blir det så högt tryck att olja trycks ut till oket, men när du sen släpper bromsen orkar inte oljan tillbaka genom slangen, då kan bromsen ligga på lite.

oket från skroten kan vara lika dåligt eller sämre än ditt egna -> stor risk för dålig affär!

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Trims VS Väghåll? Svar: Bromsar!
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (14413 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande