Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 10 besök senaste veckan (100508 totalt) |
Re: Startdags
Får gratulera till starten ![]() ![]() (måste erkänna att jag är fruktansvärt avundsjuk på alla som fått provstarta och köra)
_________________ Per Wahlqvist |
||
Dags och sätta fart nu
Har nu äntligen fått tillträde till garaget efter semestern, (då man skall göra en massa annat). ![]() Är nu inne på finalen med plastarbeten och sittbrunnen, innan den skall göras iordning för lack. Har efter mycket grunnande kommit på att göra ryggen i detta materialet blir både lätt och starkt samt att det är formbart så jag slipper plana ytor, så att den följer bilens formspråk. Jag har ju ingen lera och kolfiberverkstad. ![]() Jag försöker att bygga den så att karossen fortfarande är lätt att ta av för större maskinarbeten, som antagligen kommer att behövas framöver. ![]() Nu skall jag rolla på polyester och väv så att den stelnar i den formen som jag nu har skapat. Nu en fråga till alla ni som kan plastarbeten. Kan jag lägga på bara några lager på alla "öppna" ytor, låta det härda, och sedan rycka tejperna och skruva ur skruvarna, som nu håller inne utbuktningar, för att sedan plasta allt ihop. Eller måste allt göras i en plastning? Här bygger jag upp ryggen ![]() Materialet suger in polyestern och härdar till en stark skiva ![]() Så här blir ryggen bli när den blir färdig ![]() _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||
Min erfarenhet är att det går bra att plasta i omgångar. Jag har även bättrat på en 35 år gammal balja och det nya verkar ha förenat sig med det också till en solid enhet. Jag undrar nyfiket vad det är för skum du använder.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Re:
Detta är vad jag använder http://www.seasea.se/SectionList.asp Har sett andra konstruktioner med det, funkar fint _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||
Du måste tvätta med aceton innan nästa lager om det har hunnit härda, och om det har härdat mer än ett dygn så bör man rugga upp ytan, annars riskerar man att det delaminerar.
om man ska ha riktigt hög hållfasthet när man ska plasta ihop två härdade plastdetaljer bör man använda epoxi eftersom polyester egentligen är rätt klent som lim. Kolla här: http://web.telia.com/~u84408370/komp _________________ Stefan Karlström |
||
Tackar tackar Drake!
Har en gammal båtbyggare som kollega, och han varnar för att blanda polyester och epoxi, då det ena löser upp det andra. Kommer inte ihåg vilket. Han föreslog mig att hålla mig till polyester, då karossen är sprutad i det . Vad säger du? Detta är min svagaste sida i detta projektet. Har aldrig jobbat med plast/glasfiber/"kemikalier" överhuvudtaget. Är egentligen en maskinkille, men man måste ju igenom detta också ![]() Stort motstånd till att starta denna del ![]() _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||
Har aldrig hört talas om att epoxi ska lösa polyester. Den är ju lösningsmedelsfri.
Det är det absolut bästa om du ska limma bitar eller göra eget spackel men kan vara starkt allergiframkallande innan det härdat ut ordentligt. (ett par veckor) Däremot så kan man inte laga epoxilamineringar med polyester! Jag bygger med poly men tänker lägga några remsor med epoxi vid skarvarna mot karossen på undersidan. Och kanske vid gångjärnsinfästningarna m,m. Kolla gärna in mitt bygge här på rejsa eller på crocs.nu Lycka till! _________________ Stefan Karlström |
||
Här är en nyttig länk till: http://www.bilforumet.no/how-to-foru
_________________ Stefan Karlström |
||
Re:
Det var nog det han menade, att har man börjat med Epoxi kan man inte lägga polyester ovanpå, så då får man väl hålla sig till Epoxi om man startar med det. Efter att ha läst KTH killens site så lutar det nog åt att jag följer ditt råd och går över till epoxi. Det jag grunnar på är främst den långa härdningstiden, som negativt samt den mindre krympningen och limningsförmågan som positivt. Kan jag fortfarande göra som jag tänkt i Epoxi med att plasta de öppna delarna, låta härda så att formen hålles, samt plasta allt i steg 2 _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||
Re:
Idag tog jag ledigt från jobbet och gjorde slag i saken. Jag gjorde det i polyester med först några vävremsor för att få formen stabil. Sedan några lager med "löstrådsväv", kan det heta så? ![]() Det blev ganska bra tycker jag, snygg form på ryggstycket. Nu är det bara att skära rent, spackla och måla. Missade lite på ett ställe, men det tror jag inte spelar någon som helst roll för stadgan. Kommer inte heller att synas sedan. Största "överraskningen", (jag gissade att det skulle bli så, så jag hade planerat med mycket polyester), ![]() Lite bilder: ![]() ![]() ![]() _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||
Re:
Tydligen är bilbyggande en periodisk företeelse. Har nu inte varit i garaget på ganska länge pga av jobbet, men börjar nu känna lite sug i magen att gå in där igen, då allt är nästan klart. Köpte faktiskt lite prylar på Summit igår nu när dollarn är så billig. ok lite har hänt. Den stora grejen var att jag skulle plasta innerskärmar, vilket nu också är gjort. Resultatet blev faktiskt ganska bra tycker jag. Varför det tog sån tid innan jag startade med plastningen var att jag väntade ut rätt billyft till rätt pris på blocket, och som du ser så fann jag den. Detta är en gudagåva för oss över 40!!!!!! Sen kan man ju fundera på om jag blir så mycket äldre än det när man tänker på plastningen. Jag plastade detta i julhelgen, och för att få upp temperaturen i garaget stängde jag till alla dörrar och drog igång en byggfläkt. Plastade totalt ca 4 l i fyra omgångar under en dag. Framåt eftermiddagen började det rinna i ögonen, lite tungt att andas samt att det brände på händerna genom handskarna. Krigare som man är så körde man ju färdigt med huvet långt in i hjulhuset. En sprängande huvudvärk smög sig så sakteliga på också, men inte kan det vara plastningen, det luktar ju så gott ![]() I tre dagar satt styrenförgiftningen i då den skall brytas ned av levern, så enda gången man mådde bra var då man tog en öl, för då slutade kroppen att jobba med styrenet. ![]() Läste på internet om styren och där står att gränsvärdet är 20 ppm, jag hade väl 20000 ![]() Följande påverkan har styren enligt nätet - Angriper luftvägar - Angriper centrala nervsystemet - Nedsätter fortplantningsförmågan ![]() - Möjligt cancerogent Gissa om jag fick skäll hemma ![]() Har nu köpt en halvmask, för att erhålla tillträde till garaget utan tillsyn igen ![]() Så, nu är det öppnat för alla lustiga kommentarer, varsågoda Lite bilder att titta på medans ni tänker ut era dräpande idiotförklaringar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||
Hjulhusen blev väldigt bra tycker jag och överlag ser bilen väldigt trevlig ut.
![]() Får jag fråga hur mycket lyften kostade? Skulle vara trevligt att ha något liknande... Styren är väl inte helt hälsosamt men om man inte arbetar med det på heltid år ut och år in så tror jag inte man behöver oroa sig allt för mycket... men visst, gasmask eller en rejäl förkylning hjälper ju mot de värsta ångorna (åtminstonde var det j-a jobbigt att försöka använda mask när jag var kraftigt förkyld sist vi plastade karossdetaljer och jag kände ingen lukt alls utan mask ![]() Det som jag tycker är jobbigt med plastning är när ångorna går upp i ögonen tex när man står i ett begränsat område och tvingas vara väldigt nära plasten för att se vad man gör, brukar svida ganska rejält efter en stund... _________________ Fredrik Tholander ![]() |
||
blir ju bra... men inget slår en friskluftsmask...jag plastar annars utomhus har fått för mig att man slipper mycket av ångorna..men på vinterhalvåret...frisklufts mask.. dom e inte så dyra när man prövat alternativet..
_________________ Michael Thulesius |
||
Re:
Köpte den på blocket för 5Kkr tror jag det var Här finns den ny http://www.verktygsboden.se/V06/shop _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Re:
Hej Tackar som frågar. Har tyvärr hamnat i byggkoma ![]() En massa småfix kvar innan slutbesiktning, men ingen showstopper, och jag kan bara inte motivera mig för att ta tag i dem. Annars fungerar allt som det ska, har dock lite problem kvar med ljudet tror jag, men har köpt "ställbara" mufflers från US som borde fixa det. Skall lägga upp bilder så snart jag kommer mig för. /Lars PS Tips emottages på infällda dörröppnare (insida) som passar Cobra DS ![]() _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||
Det blir riktigt läckert Lars
![]() Jag vet precis vad du menar med att jobbresorna i veckorna gör att man inte gärna kan motivera att tillbringa hela helgerna i garaget ![]() Jaja det får ta den tid det tar... _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 10 besök senaste veckan (100508 totalt) |