| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Elitracing (åskådarracing)
F1 Speedway
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 13571 besök totalt |
För det första förstår jag inte varför så många hetsar upp sig överhuvudtaget....... Michelin chansade lite för mycket , men so what?.... det är ju inte första teknikföretaget som misslyckats någon gång..... teamen själva gör det ju stup i kvarten med vingar som exploderar, växellådor som disintegreras osv osv osv osv och för att inte tala om motorfabrikanterna, ta till exempel Mercedes som exploderade motorer på löpande band förra året, tänk då om 7 team hade använt den motorn förra året, hur bra hade det varit .......... men bara för att det är däcken så råkar många ut för det men det är ju som det är......
Sen trodde jag att Minardi använt bridgestone i flera år redan så det var väl ingen ändring
|
||||
|
Lika många åsikter som individer, självklart i ett fall som detta. En annan vinkel är att fundera på hur man skulle resonerat om man var i olika situationer, vilket JAG (dvs mina åsikter) försöker göra nedan:
a) Jag är stallchef i ett Bridgestone-team: Jag röstar konsekvent emot alla ändringsförslag och ber mina förare göra ett så bra lopp som möjligt. b) Jag är förare i ett Bridgestone-team: Jag försöker övertyga min stallchef om att jag ska få köra loppet som planerat oavsett hur många som startar eller vilka omständigheterna än är. c) Jag är stallchef i ett Michelin-team: Jag tar fram ett avtal som friskriver teamet från allt ansvar och lämnar till mina förare att skriva på OM de vill köra och lämnar till deras omdöme HUR de ska köra, dock beordrar jag konservativ chassigeometri, höjt lufttryck, gaslyft i den bankade kurvan och planerar för en 4-stoppsstrategi med noggrann däckkoll vid varje depåstopp om de vill köra. Vill de inte så slipper de köra, men jag lär byta förare till nästa säsong. d) Jag är förare i ett Michelin-team: Jag planerar min strategi som ovan och propsar på att få köra loppet. Om stallchefen vägrar så ignorerar jag honom under formationsvarvet, kör ändå och lär kanske få söka nytt jobb till nästa GP. Det spelar dock ingen roll så som jag ser det, är jag på ett race så vill jag köra. I slutändan så är det ändå jag som utsätter mig för risker och vill hantera dem efter eget huvud, passar det inte min stallchef så får jag väl byta till ChampCar, rally, FIA GT, WTCC, VLN etc. Kanske en oortodox inställning 2005, men så som jag är uppväxt med racing och med det historiska intresse för motorsporten och dess framväxt som jag brinner för så är det den enda rätta. Jag har svårt att se att Tazio Nuvolari eller Gilles Villeneuve snällt hade accepterat att rulla i depå pga ett överdrivet "säkerhetsproblem". _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Vi verkar vara överens...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jag håller med dej här. Själv tycker jag det är kul med lite kontroverser. Dessutom är det ju inget nytt med att inte alla bilar ställer upp: - Förr i världen, mot slutet på säsongen när VM var avgjort var det inte ovanligt att en del stall helt enkelt inte kom till tävlingarna. Varför besvära sej när det int "gällde" något. - FISA / FOCA kriget 1981(?) vill jag minnas att det var en del tävlingar utan full grid. - En förarstejk i slutet på sjuttiotalet nämndes i sändningen. Även den var väl säkerhetsrelaterad, nåt räcke som var för klent, om jag nu minns rätt. Själv kör jag på Bridgestone och hoppas att något Michelinstallvinner VM! _________________ Johan Rådlund |
||||
|
Hela händelsen är
) och sinsemellan lovat att hålla sina positioner som de hade från griden. Då hade iaf några fler poäng delats ut och räliga Schumi hade inte knappat in lika mycket..
|
||||
Tja, du kan väl kalla mig och mina åsikter patetiska om du vill ha diskussionen på den nivån, men själv tycker jag bara att det handlar om olika åsikter och den ena är inte mer patetisk än den andra. Mitt intryck är att du håller på Ferrari oavsett vad som händer och anpassar dina åsikter efter deras ställningstagande, så på vilket sätt är det mindre patetiskt, än att man som jag anser att Ferrari i det här fallet och i ett antal andra fall handlar väldigt kortsiktigt egoistiskt? Själv tycker jag som sagt att det enbart är olika åsikter, där den ena hade gett en lösning på problemet med enbart 6 startande och den andra uppenbarligen inte. Angående speedtrappen så nämndes det på ryktessajten Pitpass och inget som har nämnts i någon skrift ifrån FIA. Pitpass brukar ha en förmåga att återge rykten ifrån AtlasF1:s forum, som även visade för några år sedan när några där hittade på en nyhet och det raskt återgavs på Pitpass samt en annan sajt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Montjuich 1975, finns mycket skrivet om den tävlingen. Förarna vägrade köra till en början, men loppet kom igång, utan Emerson Fittipaldi om jag minns rätt, han vägrade starta. Loppet slutade med en krasch där ett antal åskådare och funktionärer omkom. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
|
Dessutom blev det ett strejkliknande tillbud -81 eller -82 när förarna samlades och övernattade i en gymnastiksal i sovsäckar. Lauda, Piquet, Rosberg etc låg nerbäddade som skolpojkar och lyssnade på Elio de Angelis som spelade vacker konsertmusik på ett piano som någon grävt fram!
Svårt att se att det skulle kunna upprepas idag... _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Felet med Michelindäcken var vad jag förstår det i stommen och det kan ju lika gärna gälla för däck med hårdare gummiblandning i ytan. Men det är ju ingen som förnekar att Michelin har gjort en tabbe. Diskussionen gäller vad man hade junnat göra [t det när det väl var ett faktum. Problemet är Ferraris i många fall totala brist på kompromissvilja och därför blir det ofta 9-1, vilket inte enbart gäller frågor om ändrade regler, utan även saker som testbegränsningar, etc.. Ferrari var ju med och startade GPWC och ledde det, men hoppade ensamma över till FIA och FOA när de fick ett bättre bud. Från BBC i mars och ingen har vad jag sett förnekat riktigheten i det:
Undrar hur sugen de andra stallen är på att köra i ett mästerskap där Ferrari har veto-rätt i alla beslut... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
|
Att det blir 9-1 i omröstningarna är inte bara Ferraris "fel". De övriga vill inte framstå som syndabockar och kan skjuta över skulden på Ferrari eftersom de vet innan hur de kommer att rösta.
De får väl köra på en riktig bana istället i USA så de slipper såna där problem. Laguna Seca vore väl trevligt? Reglerna för racen och bilarna är klara innan säsongen (mestadels) och det är bara att följa dem. Banläggningen är också klar långt innan. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jo, visst kan det vara så att ingen annan vill bli syndabock i onödan när de ändå vet att Ferrari röstar emot, men frågan är varför de skulle vilja gå emot FIA och Ferrari om det inte var deras egen vilja? Vad har de att vinna på det, om de egentligen skulle tycka annorlunda? Så länge de inte testar där har de inte mycket glädje av att veta hur banläggningen ser ut på förhand. Själv skulle jag vilja se USGP på Road America, Elkhard Lake. Laguna Seca är lite kort och ganska svår att köra om på, men kul bana för t.ex. MC. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Så länge alla andra team är involverade i GPWC så finns det väl all anledning i världen att försöka skapa motsättningar mellan FIA och publiken? och så länge de iaf försöker skapa en illusion om att vara överens (GPWC) så finns det väl också anledning att försöka mörka så mycket som möjligt om vad man egentligen tycker (om de nu tycker annorlunda mot de stora tillverkarna i GPWC). Politiken i F1 kommer nog inte försvinna, även om de döper om det hela till GPWC. |
||||
|
Liten artikel från www.forzamotorsport.se :
"När Michelin gått ut och rekommenderat sina stall att inte köra på de aktuella däcken var loppet kört i sin bokstavliga bemärkelse. I det läget fanns inget annat alternativ för stallen än att ställa in bilarna i garaget. Något annat hade varit ett regelbrott. Man får helt enkelt inte ställa upp med en bil som man vet är osäker. Enda möjligheten för stallen att köra hade varit om Michelin hade gått ut med en rekommendation där man talade om under vilka förhållanden däcken kunde användas - det gjordes inte. Det är på den här punkten som jag tycker att Michelin skulle ha hanterat situationen annorlunda - när de till slut ställdes inför ultimatumet att utfärda en rekommendation om under vilka omständigheter som däcken kunde användas visade det sig att däcken inte ens var så säkra och det är något de kunde ha gått ut med långt tidigare. I stället försökte de sig på en förhalningsprocess, läs utpressning, mot FIA. Förmodligen hade de räknat med någon form av eftergift men taktiken slog bakut. Michelin hade avgörandet i sina händer. Med en rekommendation från dem till stallen om vilka förutsättningar som däcken kunde användas under hade det blivit en tävling - om än en taskig ursäkt till tävling. Det andra alternativet hade varit att på ett tidigare stadium gått ut och meddelat att däcken inte på några villkor kunde användas så att loppet hade kunnat ställas in. Michelin hade, borde ha tagit med sig ett alternativdäck. det gjordes inte. Därför kommer Michelin att få svårt att hävda force majuere. Trist att Ferrari gjordes till syndabock. Eller fegt. Ferraris hållning var den enda rätta. Det är inte deras sak att fatta beslut om chikaner ska byggas eller inte. Många anser att Ferrari hade kunnat rädda siutationen men det är värt att notera att de inte sade nej till en chikan. De hade kört om FIA hade godkänt en tillbyggnad av banan. Det värsta med den här historien är att den är långt ifrån slut. FIA har hotat med bestraffning för att Michelin har släpat sporten i smutsen och det är svårt att se att fransmännen hade kunnat göra situationen värre än vad de lyckades med. Straffet kan därmed inte bli annat än det hårdaste - uteslutning och det omgående. Hur FIA ska kunna döma på annat sätt efter det som är motorsporthistoriens största skandal är för mig en gåta. Frågan är bara om en leverantör omfattas av reglementet på samma sätt som övriga deltagare. Hela den här historien har ju också sett till att ställa konflikten mellan bilfabrikanterna och FIA/FOM/Ferrari på sin yttersta spets. Finns knappt något av de andra stallen som vill se Bridgestone som ensam däcksleverantör i framtiden. För min del spelar det ingen roll om FIA kickar ut Michelin per omgående, eller om den fortsatta utvecklingen leder till att årets F1-säsong läggs ned om det nu är den yttersta konsekvensen. Jag brukar ofta kallas för något av en domedagsprofet men den här gången tror jag nog att en hel del delar min tacksamhet om det ruttna lik som i dag föreställer F1 begravs så snabbt som det är möjligt så att vi slipper stanken." |
||||
Öööööh ??? gillar skribenten överhuvudtaget motorsport
EDIT efter koll på Forza: Just ja, det var Tärnström som skrev det...... jo han gillar bilsport fast inte idag och framförallt inte Gridgirls
|
||||
Skillnaden mellan dig och mig, Anders, är att jag älskar och uppskattar alla stall men speciellt Ferrari medan du förefaller hata Ferrari. En fundamental skillnad i sådana fall. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
|
Marknadsförarna i branschen jobbar för högtryck!
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
FIAs pressrelease om det hela. Finns även en del mer på sidan för den intresserade...
http://www.fia.com/mediacentre/Press _________________ /Kristian Elisson |
||||
Intressant att läsa korrespondansen mellan FIA och Michelin.
Edit: Det slog mig just att Michelin använder Comic San Serif i sina officiella meddelanden.
|
||||
Kunde inte sagt det bättre, det här är döden för formel 1 _________________ Pet ter Uhlin |
||||
...och Teo Fabi var svartfot...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
|
What is going to be interesting is how FIA are going to penalize Michelin. Banning a sub-supplier is much more difficult than outright banning a competitor. Penalizing Michelin will have to happen in such a way that it doesn't penalize the teams currently using their tires.
If FIA were to ban Michelin for a number of races, how does this affect the teams running Michelin tires...will the teams run those races on Michelin tires they still have lying around? or will they be forced to run without tires at all for those races?
_________________ Kees van Holland 997 GT3 några BMW-Alpina |
||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
F1 Speedway
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 13571 besök totalt |