Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (59010 totalt) |
Nu har jag äntligen fått lite tid i garaget.
det som har stått på min lista är att fixa oljesumpen så att jag inte tappar oljetrycket i kurvorna. Det jag gjort är att svetsat på en plåt i sumpen för att förhindra att oljan rinner upp på kanterna ![]() Sedan rätade jag ut oljepickuppen lite samt förlängde den så att den hamnar ca 10 mm från bottnen på oljesumpen. ![]() Sedan har jag piffat upp bilen lite med nya 15" fälgar. De 13" slotmags som jag har kört på innan gillar jag vekligen stuket på, men de är lite för små för mina bromsok. För att jag ska få på dem så kan jag inte ha några vikter på fälgen. tyvärr är de lite skeva (de gamla fälgarna alltså) så det slår lite i ratten när man kör över 120 km/h... De nya fälgarna är köpta av KristianAE86 här på forumet. ![]() Det var allt för ikväll. over and out! /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||||
Här händer det inte mycket...
![]() Jag har fått tillbaka toppen nu. 3 av 8 gängor till pedistalerna var dåliga så de borrades ur och gängades om. Tack Costin för hjälpen med att hitta en bra mekanisk verkstad för detta jobbet. Allt sitter nu på plats på toppen och jag ska börja laborera med kamaxeltimingen. Eftersom jag har ett ställbart kamdrev ska jag mäta upp hur mycket jag kan vrida på detta innan kolvar och ventiler förenas, på så sätt hoppas jag kunna få en bättre karaktär på min moment/effekt kurva. Jag tänkte slänga på toppen och använda modell lera på kolvarna för att på så sätt se när jag har nått gränsen på hur mycket jag kan vrida. Detta ska NOGA markeras upp på toppen så jag har denna informationen när den går på rullande landsväg sedan. Jag har hittat information om vad för rullkam det är som jag har. Det står skrivet på kammen Holbay 509M. För information om Holbays kammar: http://www.holbay.co.uk/cams.htm I alla fall så ska kammen ge 98 hk/liter så rent teoretiskt ska jag kunna klämma ut 196 hk från motorn. Den ska även ha sin effekt topp vid 6900 RPM. Nu har jag ju "bara" 170 hk och den droppar redan vid 6500 RPM så det borde finnas lite att laborera med. Annars så sitter bottendelen redan i bilen och växellådan är tätad (läckte olja förra säsongen). Saknas bara lite mer tid i garaget för att få iordning den. /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||||
Nu äntligen har jag mätt upp hur mycket jag kan vrida kamaxeln innan kolvar och ventiler tar i varandra.
Jag märkte upp var insug och avgas är lika mycket öppna samt en markering hur mycket jag kan vrida som mest innan insugsventilen tar i kolven. Någonstanns inom den arean ska jag ligga. Informationen jag fick på Holbays hemsida ang kamaxeltiming verkade inte stämma. Jag kanske inte har en Holbay kamaxel ändå. Jag har fått så många olika svar på hur jag ska ställa in den. Han jag köpte kammen av sa att insug ska vara öppet 4,5 mm vid ÖD. Det innebär dock att avgas är öppen mer än 6 mm och det verkar inte rätt tycker jag. Nu har jag ställt den att insug och avgas är öppna 5,15 mm vid ÖD och utgår härifrån. Det jag har kvar för uppstart är kylsystemet som ska monteras igen samt insuget. Undrar om det tar en månad för mig... ![]() Tyvärr drog jag sönder oljeslangen till oljetryckmtaren när jag tog ur motorn i våras. Den slangen måste bytas och det känns lite bökigt. Förhoppningsvis kommer det bilder inom kort på bilen ute i det fria igen. Då får vi se om jag måste lämna in den på rullande landsväg så att weberförgasarna kan få rätt ventiler. Kanske kan få lite mer effekt än de "futtiga" 170 kh jag hade innan... ![]() /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||||
Denna var ford var mycket fräsch.
Efter ett studie besök i garaget idag. Jäklar vad många godbitar där fanns. Rena hjulafton. Din ford fick + poäng av frugan. _________________ Patrik Hagel Åker Volvo XC60-D4-2015 Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004 Skruvar Golf GTi 1983 |
||||
Kul att ni tyckte om den.
Jo, det finns lite gottebitar på den och jag hoppas den ska prestera bra på banorna i sommar. Bara jag får igång den och får den att gå rent... Mvh, Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||||
Igång igen
Efter ganska mycket strul så har jag äntligen fått igång bilen nu. Jag har spenderat många kvällar i garaget och funderat på varför jag inte kan få den att gå rent. Jag gjorde ett kompprov och fick vettiga resultat. Jag gjorde även ett leakdowntest för att kontrollera så att jag inte krökt någon ventil. Resultaten var ok. 1:an läckte 10% 2:an läckte 7,5% 3:an läckte 7,5% 4:an läckte 10% Tändstiften rengjordes. Tändningen justerades igen med en nyare och bättre tändningslampa. Det var nog det som gjorde susen. Nu vet jag att den står på 10 graders förtändning vid 3000 RPM. Äntligen ![]() Nu ska jag efterdra toppen en sista gång och sedan kan jag provgasa lite. Nu kommer väl snön... ![]() _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||||
Jo, Fordträffen ska den definitivt vara klar till. Om jag inte kört sönder något tills dess...
Jag har ju en bra historik med att ha motorn mer framför motorrummet än i... Mitt fina blinkande backljus kanske inte ses så positivt, det kan jag hålla med om... ![]() Jag ska krypa under bilen och se om felet ligger i kontakten mot växellådan, eller om det är i själva växellådan. Jag hoppas på det förstnämnda. _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||||
Escort
Lazzlo Jag undrar om det skulle finnas möjlighet att komma och hälsa på dig i ditt garage och mäta lite på din escort. Jag har lite planer för att bygga en nämligen, men jag ska kolla några små detaljer innan hade jag tänkt. Ring eller sms:a mig på 0737 858977 så ringer jag upp. Mvh magnus _________________ Magnus Arnoldsson |
||||
Jo, den är äntligen igång.
Jag fick inte iordning på motorn. Den sköt och hade sig och gick som en potta skit helt enkelt. Till slut lämnade jag bort den till experter. Jag anlitade Elleman Jacobsen Racing som fick titta på motorn. De identifierade två större saker. - Vatten i förgasarna - Fjädern till accpumpen på en av förgasarna var trasig. Det med vatten i förgasarna borde man väl ha tänkt på eftersom den stod i 1 1/2 år i ett halvfuktigt garage... ![]() Nu går den som den gjorde innan renoveringen. Var ute en timma igår och testade utan större problem. Det som jag har identifierat förutom ovan nämnda saker är: - Avgasläckage grenrör. Det läcker i skarvarna där grenröret delar sig (från 1 till 2, respektive 2 till 4...). - Ett bankande ljud under bilen när jag varvar på uppåt 4-5000 rpm på 4:ans växel. Obalans i kardan? Avgassystemet slår i underedet? - Läcker liiite olja i bakaxelknuten. - Läcker liiite olja i växellådan. (den blev överfylld när jag fyllde på så det kan vara det) Annars var det en trevlig upplevelse. Lite lomhörd blev man eftersom jag glömde hörselskydden hemma. ![]() /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||||
fäste framskärm
Hej Vet du, eller någon annan, vad detta är?: ![]() Den kallas "fäste framskärm" och finns på bl.a hos http://www.veng.no/katalog/sentral.a Christian _________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||||
Re: fäste framskärm
Jag köper plåt här: http://www.abkbildelar.se,/ Bra pris och leveranser, har både till Mk1 och Mk2! _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||||
Re: fäste framskärm
Satt o leta en timme igår efter det utan framgång! TACK!! ![]() ![]() EDIT: HALVA priset jämfört med Mekonomen!!! ![]() ![]() |
||||
Jupp, jag har oxå beställt delar. Kolla även http://www.nyadack.se/, kolla under nya bildelar. Hittade en del till min.
_________________ Magnus Harling |
||||
Lazlo, nu känner jag lite att jag kapar din byggtråd, men hoppas att det är ok!
Tack för era svar ang inköpsställen! Tyvärr får jag inga napp hos dom. Hittar inget på hemsidorna och att ringa ABK var inte någon större hjälp. Han hänvisade bara till hemsidan efter att jag fått förklara vad en Mk1 Escort var för något. Inga andra förslag? C _________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||||
Re:
Det måste vara fästet för framskärmen. Där finns en den porträtterade stålkanten som löper från fronten till torpedväggen som bara älskar att rosta! |
||||
Varken MECA eller Mekonomen har Mk1 i sina listor. MEN Klokkerhom.dk som är leverantör har grejerna i sina listor. Öppna deras hemsida http://www.klokkerholm.com/e-handel/
_________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||||
|
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (59010 totalt) |