Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 * SÅLD *
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
111 besök senaste veckan (23459 totalt)
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005

ser juh riktigt bra ut de här Johan

Lycka till på träningen
Lite bild bevis vill vi allt se då

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Johan, har du en LT som dragbil? La ni i såfall möjligtvis märke till en vinröd Golf som passerade er på E6 i Göteborg i fredags?

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Johan, har du en LT som dragbil? La ni i såfall möjligtvis märke till en vinröd Golf som passerade er på E6 i Göteborg i fredags?

Nä, har en Passat som brukshink/dragbil och cup-räsern stod på pallbockar tills igår.

Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Ett träningspass på Sturup raceway avklarad för att testa de nya bitarna. Här

Konstaterade redan vid provkörning på gårdsplanen utanför garaget att det verkade väääldigt hårt, speciellt bak och väl ute på banan så var det minst sagt hoppigt och sämre tider än tidigare! thumbs down

Kunde inte hålla mig så idag rev jag och Rikard Ahlin ner bakdämparna för översyn av bakvagnen.
Gissa om man blir paff när man plockar ur gummiring efter gummiring ur dämparna.
Totalt 11cm bumpstop fanns i röret varav ca 20mm ser ut som originalets mjukare gummi, resten var stenhårda hemmagjorda bitar.
Som grädde på moset så stod höger dämpare i mjukaste läget och vänster i hårdaste.

Nu hade vi lite ont om tid så vi satte bara ihop grejorna provisoriskt och plötsligt är baken 4-5cm lägre, får fixa distanser för att få upp den till vettig höjd igen. Hur som helst så ska det bli kul att få köra med annat än EPA-traktor stuk på bakvagnen... Synd bara att man inte hinner med någon mer träning innan Kinnekulle.

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Johan Rius skrev:

Totalt 11cm bumpstop fanns i röret varav ca 20mm ser ut som originalets mjukare gummi, resten var stenhårda hemmagjorda bitar.
Som grädde på moset så stod höger dämpare i mjukaste läget och vänster i hårdaste.

När man läser det här så är det ju märkligt att det gick så pass bra ändå.
Visst - bilen såg lite studsig ut - men det här låter ju helt sjukt.......

Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Rapport från BMW Cup - Kinnekulle 26/8-06

Efter två timmars sömn i soffan hos svärföräldrarna hämtades Rikard kl 01:00 för att dra ekipaget till Kinnekulle. Bilen stod packad och klar och väntade i garaget, bara att köra upp och spänna fast.

Första stoppet blev redan vid Center Syd, ekipaget slingrade sig som en orm i hastigheter över 70km/h. Lite Skånsk luft i bakdäcken och allt blev MYCKET bättre.Tre och en halv timme senare stannade vi på Shell Sandsjöbacka för en tokhet kopp kaffe och en stenhård kanelsnäcka. Jepp, brände mig såklart på kaffet och det känns än.

Ungefär här börjar dragbilen gå dåligt, har nu i efterhand konstaterat att tändspolen spruckit på flera ställen. Med lite teknik och friskt tempo så går det ändå skapligt.
Anlände till Kinnekulle 07:15 och lastade raskt av och ur bilen. Besiktning (inga glömda handskar denna gången), förarsammanträde, transponder hämtning och montering sen var det dags för det roliga.

Första varvet gick till att kolla hur banan gick, även om man läst banguiderna här och kollat otaliga filmer så är det en helt annan sak att hitta runt på egen hand. Hornen växer snabbt och plötsligt får jag ett ställ jag inte riktigt reder ut, när returen kommer så ger jag upp (man behöver en såndär knopp man har på truckrattar för att orka veva samtliga fem komma nått varv det är från ändläge till ändläge) kasar baklänges ut i sanden efter Mohlins knäpp. Hamnar bara en meter eller två ut i sanden men det räcker för att inte komma loss. Får stå bakom räcket och titta på träningen ett tag innan jag får hjälp loss och kan åka in i depå för rensning. Precis när jag ska ut igen så rödflaggas träningen. Det blev snabbt grönt igen så jag fick ett par varv till. Med 24 varv i kroppen och 1:07.014 fick jag startposition nummer sju.

Lineup för deltävling 9.

Minns som vanligt nästan ingenting av tävlingarna...
Fick en skaplig start men varvet efter hade jag fått Patrik Skoog på insidan ner mot bron och trillade ner en pinne. Vi hade båda våra problem vad jag förstått, mitt var att efter nästan varje högersväng så dog motorn helt någon sekund för att hoppa igång igen. Det händer såfort jag har mindre än halv tank i bilen och det problemet känner jag igen från annat håll. >
När Patrik fick en något för bred utgång var det min tur att vara på insidan in under bron. Patrik höll i för kung och fosterland och tyvärr slutade det utanför banan för hans del. Tufft satsat, jag var inte långt ifrån att släppa kan jag erkänna.
Var ifatt Lars-Erik Johansson ett tag men kom aldrig riktigt när för att våga mig på någonting.

Deltävling 10 startade jag som sjätte och siste man i standardklassen.

Per-ola Mattson och Patrik Skoog hade båda kopplingsproblem. Efter sju varv blev det plötsligt väldigt halt i kvarnkurvan och jag möttes av Kent Johansson och en bubbla på varsin sida i utgången. Efter det puttrade jag fegt runt till målflaggen föll.

Eftersom vi hade många timmars resa hem så tackade vi snabbt för oss och reste hemåt.
Gick bra till Hallandsåsen... 40km/h var allt den stackars motorn (2.8L VR6 och Automat) orkade med mot slutet av backen trots att jag tagit bra fart inför backen. Väl hemma slocknade jag ganska snabbt och fick sex timmars sömn inför söndagens ERCup. (kör inte, bara lite hjälpreda...)

Stort tack till alla eldsjälar i BMW SC och CS, funktionärer, deltagare och medtävlande för att Ni gör detta möjligt!

Även Rikard ska ha ett stort tack för att han orkar med mig när jag börjar få mina nojjor och dödsångestattacker...

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Ja, tack för en rolig fight, satan vad det känns fort utanför banan!
Nu är ny koppling beställd och diffad bakaxel på väg, hoppas du fixar till din bil tills Gelleråsen så vi kan ta upp "fighten" då

Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Fick äntligen en helg över till hobbyn efter köksrenovering, faderskap, lägenhetsförsäljning och husköp.

Laddade batteriet och startade upp i torsdags, ett litet soppaläckage fixades enkelt sen var den redo för söndagens träff på Sturup Raceway med CAR.

Detta var första gången på Sturup med nya chassit. Tyvärr med fel bakfjädrar då jag beställt på tok för korta. Istället tog jag vad jag hittade i garaget, 375lbs/in mot tänkta 500.

Av någon anledning så går chassit i botten ganska omgående, mest fram men även bak. Tycker inte att jag sänkt så farligt, bärarmarna fram är fortfarande på "rätt" sida om horisontalplanet.
Har jag räknat heeeelt fel på fjädrarna (90N/mm fram och 120 bak) eller är det original kränghämmare som måste bytas mot kralligare saker eller både ock?

Hur som helst så kapades två (2!) sekunder på förra årets kvaltid 1:15.44 till 1:13.48 och jag kunde hålla tempot uppe nästan hela passen, fysiken tryter fortfarande. Nu är corden synlig på framdäcken så med nya mackor och tillrättat chassi ska jag minsann ner en bit till.

Nu flyttar vi till Kävlinge i mitten på augusti så nu blir det tyvärr ett avbrott i åkandet igen, ska försöka klämma in en träning på knutan sen får vi se vad som händer 2008.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Varesig tokmjukt eller fel balansmässigt.

De bakre fjädrarna blir dock rätt korta och är dom då tillverkade med lite grövre tråd istället för glesare lindning så kan man få "coil bind" vid en kort kompression. Men med 120 N/mm bak och säg 100mm huvudfjäder så borde det funka fint förutsatt att DT:s fjädrar är helt annorlunda mot de andra jag sett.

Barn, hus osv osv...låter hektiskt...lite för mkt för att ha kvar is:en väl?

Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005

Re:

Johan Rius skrev:

Har jag räknat heeeelt fel på fjädrarna (90N/mm fram och 120 bak) eller är det original kränghämmare som måste bytas mot kralligare saker eller både ock?

Vi åker med 60N/mm fram och 90 bak, också med orginal krängare runt om.
Visserligen har vi hjälpfjädrar runt om, och så väger bilen bara ca 890kg

och bevisligen går det bra thumbs up Dubbel seger på Gelleråsen klass modif BMW cup

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Andreas Lidström skrev:
De bakre fjädrarna blir dock rätt korta och är dom då tillverkade med lite grövre tråd istället för glesare lindning så kan man få "coil bind" vid en kort kompression. Men med 120 N/mm bak och säg 100mm huvudfjäder så borde det funka fint förutsatt att DT:s fjädrar är helt annorlunda mot de andra jag sett.
Fjädrarna jag köpte från DT är 4", vet inte var man får tag i de lite grövre hjälpfjädrarna, DT har bara spaghetti-varianten och de bygger bara 5mm eller nått. Samuel säger att hans kit med största sannolikhet inte bygger tillräckligt för vettig rideheight. Rikard tror dämparna fram är slut, får väl titta på grejorna nästa gång man får en stund i garaget.

Rolfson skrev:
Vi åker med 60N/mm fram och 90 bak, också med orginal krängare runt om.
Visserligen har vi hjälpfjädrar runt om, och så väger bilen bara ca 890kg

och bevisligen går det bra thumbs up Dubbel seger på Gelleråsen klass modif BMW cup
Säger väl mer om motståndet i Modifierad...
Skämt å sido så stämmer förhållandet pitch/roll bättre i sådan setup än min men det måste kränga något makalöst?

Andreas Lidström skrev:
Barn, hus osv osv...låter hektiskt...lite för mkt för att ha kvar is:en väl?
Inte aktuellt, den ska gå i arv till denna krabaten...

Tackar för er input, nu ska jag se om jag förhandla till mig en peng till en vettig lösning. thumbs up

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Johan Rius skrev:

Nu flyttar vi till Kävlinge i mitten på augusti så nu blir det tyvärr ett avbrott i åkandet igen, ska försöka klämma in en träning på knutan sen får vi se vad som händer 2008.

Jasså det blir Kävlinge, då får vi ordna med garagebesök, nu när du flyttar till grannbyn
Skyll inte på flytten det finns ett race den 20 oktober på Knutan

Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Putrix skrev:
Jasså det blir Kävlinge, då får vi ordna med garagebesök, nu när du flyttar till grannbyn
Skyll inte på flytten det finns ett race den 20 oktober på Knutan

Gärna det, har 2x200kg barlaster som det står " Till Skoog" på.

Har inte fixat med vagnbok i år så jag får hoppa över det men får jag bara tid att regga in bilen som tänkt så ska jag minsann dyka upp på tvådagars och nöta in lite fler varv på knutan... thumbs up

Vet inte vad jag tänkt på idag men faktum är att jag har samma 60/90 setup som Team Stålheim... Tycker iaf. den känns väldans mjuk och kränger det gör det, kanske kan få tag i någon bild från i söndags.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Johan Rius skrev:

Vet inte vad jag tänkt på idag men faktum är att jag har samma 60/90 setup som Team Stålheim... Tycker iaf. den känns väldans mjuk och kränger det gör det, kanske kan få tag i någon bild från i söndags.

Ja ngn tokhår racesetup är och har det aldrig varit tal om när man pratar 60/90 N/mm på en E30. Däremot en lagom hård sättning för gatbilar som tar en tur på banträff ngn gång...sen att det är flera som åker med det i BMW Cup och vunnit är inte så illa.
Man bör nog kombinera med hårdare krängare dock för att inte få tokig slagsida när man börjar åka lite fortare än banträffstempo. Som alltid, en kompromiss mao.

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Andreas Lidström skrev:
Johan Rius skrev:

Ja ngn tokhår racesetup är och har det aldrig varit tal om när man pratar 60/90 N/mm på en E30. Däremot en lagom hård sättning för gatbilar som tar en tur på banträff ngn gång...sen att det är flera som åker med det i BMW Cup och vunnit är inte så illa.
Man bör nog kombinera med hårdare krängare dock för att inte få tokig slagsida när man börjar åka lite fortare än banträffstempo. Som alltid, en kompromiss mao.

Jävlar vad mjukt!
Johan, tänk på att din fina kärra är betydligt tyngre än Fam Stålheims så det är kanske inte så konstigt att du blir sjösjuk
Det har nog också lite att göra med var du har din tyngdpunkt i förhållande till rollcentrum?

Jönköping
Här sen Sep 2004

Bild från knutan, fotograf Bengt Öberg

Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tackar för den obizzz... thumbs up

Bestämde mig i sista minuten för att köra, suget blev för stort!
Lastade bilen redan på fredag kväll och var på plats tidigt. Skönt att inte alltid stressa.

Syftet med dagen var att få mer träningstid (såklart) samt känna på senaste chassiändringarna.
Smulorna som återstod av de gamla Textarbeläggen hade åkt på tippen till förmån för nya belägg från PEAN som nu var lätt inkörda.

Skivorna slog sig nog mot slutet förra gången med TPC men vibrationerna avtog under dagen. Nya fjädrar 650F/1000B satt på plats, dämparna stod nog i mitten av justeringen både fram och bak sen gammalt. Hjulinställning är aldrig gjord mer än med ögonmått, det står dock på prioriteringslistan.

Målsättningen tidsmässigt var att komma ner på 1:13-tider, det är en bit kvar till toppen i standardklassen men man får leva med att utvecklingen går små steg framåt. Fick ett par fria varje pass och redan på andra passet var jag nere på 1:13.03, nu var 12:an plötsligt vääldigt nära. Nu kom det lite regn så det blev ett lugnt tredje pass. Jaja, en avåkning blev det ändå, lite sen inbromsning inför/över NGK gjorde att jag hamnade utanför det någorlunda körbara idealspåret sen var man bara passagerare för en stund.

Nu blev det aldrig någon 12:a, vi tog lunch pass fyra och på pass fem så blev det ett par varv på 1:13.2x flitigt jagandes en grå Ferrari sen bestämde sig mitt blingblås att släppa i fästena längst bak. Hade inget vettigt att provisoriskt fästa upp skitet med så jag bestämde mig för att packa och tacka för mig.

Kan väl inte vara annat än nöjd med dagen ändå, nu får jag allt ta och se över däckslitage, hjulvinklar, cornerweight och kanske investera en slant i justerbara kränghämmare också.

Ett par frågor/funderingar:
Diffbromsen har fungerat bra tills nu. Nu spinner det hejdlöst ut ur böjarna och om man inte häl-tåar (vilket jag suger fett på) så "studsar" innerhjulet bak vid nedväxlingen in i hårnålen och ner i liton.
1. Kan det vara dämparna som inte lirar med fjädrarna och om det är så går det kanske att justera bort?
2. Kan det vara avsaknad av hjälpfjäder bak som gör att det slår, gissar att fjädern aldrig ligger obelastad och då faller denna teorin?

Nu provar vi att ta en paus från banan igen, bilen har inte fått en sekund mer kärlek än vad som varit tvunget.

NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

Då är det gatreggning som står på listan för i höst då...

Här sen Mar 2003

Re:

Johan Rius skrev:
Inte aktuellt, den ska gå i arv till denna krabaten...

Yeah right! som om vi skulle velat ärva en gammal sen femtitalshäck av våra föräldrar... när Tim är i körkortsåldern är det väl en sur gammal Volvo S50 -07 som är en klassiker att bygga banbil av!

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Johan Rius skrev:

1. Kan det vara dämparna som inte lirar med fjädrarna och om det är så går det kanske att justera bort?
2. Kan det vara avsaknad av hjälpfjäder bak som gör att det slår, gissar att fjädern aldrig ligger obelastad och då faller denna teorin?

Nu provar vi att ta en paus från banan igen, bilen har inte fått en sekund mer kärlek än vad som varit tvunget.

Skönt att du inte kom ner på höga 1.11 tider redan nu, för du hade jag & brossan fått ligga i hårdträning
Jag tror att "spinneriet" kan bero på felaktig cornerweight och/eller för mjuka fjädrar fram. Min bil led av fel CW vilket gjorde den överstyrd, iofs i fler än de kurvor du nämner men värt en koll.
om du inte redan har gjort det så rekommenderar jag starkt att uppgradera diffen till 188 huset, 40% verkan och ändra rampvinkeln. Det gör sitt också... -bara lite funderingar

Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Felet var kass lamell i diffbromsen, orsaken till felet är och förblir outredd.

Går i funderingar att sälja bilen och bygga på bil nummer tre, någon som är intresserad?
Behåller stol, bälte, ratt och trasig diff. Liten obromsad 4.10-diff sätts dit istället.

Kan även skicka med glasfiberhuv och baklucka för den som vill bygga vidare för Modifierat.

Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 * SÅLD *
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
111 besök senaste veckan (23459 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande