Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
SX Spyder -0X
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (34917 totalt)
Tiger68
Moholm
Här sen Jan 2008

Hur har det gått?

Har bygget dött av?
Inga uppdateringar efter hubbarna? vad händer, är nyfiken, vill se mer av detta.

Vad gäller delningen så har alla Saab 9000 4x108, prcis som Volvo 850 hade 92-93.
Har själv båda bilarna för tillfället. Det som skiljer är navcentrumets diameter.

Vad gäller olika längd på drivaxlar så finns det lite att tycka till om det. det är inte optimalt med det, men man kan ha en mellanaxel som är bultad i chassit, och sedan har man lika långa som utgår ifrån hjulet och in. Anledningarna är flera till varför man vill ha lika långa, en är att en längre tar mer utrymme, kan ta emot lättare, om man inte tänker sig för. sedan kan det uppstå lite andra underliga fenomen, som jag inte vet vad de heter. Därför har i stort sett alla tillverkare en mellanaxel från lådan på ena sidan. Och sedan sitter det lika axlar utåt som ledar på samma sätt dessutom. SFRo förordar att man försöker ha lika långa, men de säger ju inte nej till olika längd heller. Jag läser nu senaste bygghandboken och de förordar inte rostfritt i ramkonstruktionen, därav de delade meningarna ang. ramen som SFRo tydligen godkänt till sist. Jag säger inte att man inte får bygga i rostfritt, men SFRo är inte heller omöjliga att ha att göra med, om man verkligen är seriös och för en seriös diskussion med dem. De kan som i detta fall ställa vissa krav, som att det skall vara licenssvetsat.
Det som kan vara lite tufft är att reglerna kan ändras med tidens gång, och man kan bygga enligt vissa regler som om man har otur ändrar sig innan man får det hela godkänt. Då är det lite trist, men det brukar lösa sig smidigt, och man får ju alltid tips och råd från SFRo-mannen.

Kul med hubbarna, de ser riktigt fina ut.

Hoppas verkligen på att få se mer av detta bygge.
Är det månne klart?
Eller är det dött?

Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Inte dött Men roar mig med husrenovering just nu, så det är lite smått arbete med spindlarna som fortlöper, och sedan blir det att suga tag i bärarmarna. Skall uppdatera bilder så fort jag ja, sätter mig ned och tittar seriöst på bygget, det var en stund sedan nu Såg ditt PM och skall svara på det här inom kort.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Våra race- och banåkarbilar
SX Spyder -0X
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (34917 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande