Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 7 besök senaste veckan (27708 totalt) |
det finns tonsvis med videor på youtube om detta carp vs velocity stack injection från speedmaster vilket är den ledande inom velocity stack för "normala" pengar. koster ca 2300 dollar i usa o så finns det jims som koster upp emott 10000 dollar i usa. har tittat i timmar o det inget man blir klok på hälften säger det skit o ger mindre hästar o den andra hälften säger jibiii mycket mer häster hälften säger skit kvallitet o den andra hälften tyckar dom är kanon så man ska nock ta båda delar med en nypa salt. sen är det nästan ingen som visar vilken motorstyrning dom använder vilket jag tror har stor betydelse + hur noga man är med att synka spjällen o där finns en uppsjö av olika mer eller mindre bra motor styrningar. men min tanka är att, synkar man väldans noga o kör maxecu inställd i bänk då kan det iallafall inte bli sämre än en förgasar _________________ henrik nielsen |
||||||||||
Det räcker inte med trattar.
Helst ska man ha några obskyra experimenttoppar också ![]() ![]() |
||||||||||
du vet kanske redan detta tänkte bara dela med mej, o nu vet jag inte hur mycket trim du har på motorn. men blir spjälhusen för stora blir det svårt att få till nån bra körbarhet o det specielt i lågfart o svårt att få till en vettig tomgång. det inget jag säger ut av erfarenhet men va jag har läst mej till nu när jag nästan har gjort en doktors avhandling i detta ![]() då det bättre med typ 44-45 mm det ska ge bättre körbarhet i en icke hård trimmat bil ett 48 mm kit på en rimlig standart ford 302 ger i princip bara full gas o ingen bra körbarhet. enlig vad jag har läst hos dom som säljar dessa kit. det kanske annorlunda på din, du har väl lite större motor _________________ henrik nielsen |
||||||||||
Saxat ur en jänketidning ![]() ![]() ![]() _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||||||
detta är väl vaccum förgasare, så under locket sitter menbran o kolv _________________ henrik nielsen |
||||||||||
Ursäkta en dum(?) fråga, men hur funkar vakumförgasare? Kan man använda spjällhusen och TPS ändå? _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||||||
dom funker som en su förgasare
när du öppnar spjälrt så suger vaccumet up kolven o nålen som sitter i kolven släpper in bensin menar du använda dom som spjälhus till insprutning ? det tror jag inte är så bra. då måste man plocka bort membran o kolv o plugga förgasaren inv, _________________ henrik nielsen |
||||||||||
Kolv? Nål? Styr man inte bränslemängden med spridarna som syns på bilden? _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||||||
Tror inte du skrev fel, men du tänkte fel... Tror det är vaccumtrottlar, ihop med spjällhus. Så med lite putsning så har du rätt beskrivning ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||||||
Näe Rolle, jag tror inte att det heller stämmer. Har Googlat lite och det verkar vara en vakumstyrd slid som reglerar luftflödet och därmed förbättrar vridmomentet i vissa varvtal. _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||||||
jag har nock bestämt mej.
hur än jag vänder o vrider det, hamnar jag ungefär på samma belopp. o då har jag dammsugit all info o priser hela jorden runt 15 gånger så jag kan lika bra köpa ett som är komplett direkt istället för att klyda o ska köpa lite här o där, frakten är dyr + svarv o fräs gubben är ju inte gratis heller jag ska på lite bilmässor i tyskland till våren, så jag väntar beställa tills jag har sett vad det finns på mässorna med lite tur finns det sånt insug att köpa. så sån här blir det ![]() _________________ henrik nielsen |
||||||||||
Njae,, progressivt reglage och lite innovativ tändningsprogrammering lugnar ned maskinen om maskin blir för hetsig på små trottelöppningar. Du pratar om problem som kommer med för stora förgasare. Med insprutning(elekronisk) kan man i stort sett aldrig ha för stora,(om man håller sig inom ramarna hur runnern ska se ut) _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||||||
okay, man lär något nytt varje dag. som sagt var det inte ut ifrån erfarenhet men vad jag har läst mej till nu under tiden jag har sökt insprutning till min. jag vet man ska inte lita på allt vad som står på nätet o detta var tydligen en av dom man inte skulle lita på. tack för info _________________ henrik nielsen |
||||||||||
![]() Och sen e-gas på det. då kan man trolla fram ännu mer körbarhet _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||||||
Jag har för stora spjäll på min bil, 54mm en 3.2 liters 6a, 45-48mm hade varit lämpligare. 50mm weber används ibland, men det hade varit lite stort. Problemet är till viss del tomgång och framför allt små gaspådrag. Tomgångsproblemen är mest att den går bluddrigt för alla cylindrar har troligen olika AFR, överkommligt, låter lite trevligt. Små gaspådrag. Körning i stan, då kanske jag trycker gaspedalen 2-3 mm. Ofta så är det mer spel i diverse länkage än vad spjällen behöver öppna. Samma sak på landsväg, lätt last. Aktiv körning, bana etc, inga problem alls. Med herrejösseseffekt kanske det hade varit annorlunda. Med 250 hk kan jag trycka fullt varsom helst, i princip. Det är inga problem som med en för stor förgasare, men just små gaspådrag, det ligger i mekaniken (jag har progresiv kam på spjällaxeln), speciellt med flera banker. E-gas tror jag kan hjälpa, åtminstånne mig, en hel del men det finns bara svindyra lösningar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||||
Ja är länkaget glapp så blir det ju aldrig riktigt bra.
Kolla på BMW's sexor, de har länklager o grejer. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 7 besök senaste veckan (27708 totalt) |