Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips insprutning/förgasare (modell 8 st trattar) på Cheva V8
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (27708 totalt)
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1470



till ford 302 44mm idf
4000 dollar + frakt tull o moms


_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1470



bättre än fib aktuellt



_________________
henrik nielsen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4510




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1470



Janne J skrev:



det finns tonsvis med videor på youtube om detta carp vs velocity stack injection från speedmaster
vilket är den ledande inom velocity stack för "normala" pengar. koster ca 2300 dollar i usa
o så finns det jims som koster upp emott 10000 dollar i usa.
har tittat i timmar o det inget man blir klok på
hälften säger det skit o ger mindre hästar
o den andra hälften säger jibiii mycket mer häster
hälften säger skit kvallitet o den andra hälften tyckar dom är kanon
så man ska nock ta båda delar med en nypa salt.
sen är det nästan ingen som visar vilken motorstyrning dom använder
vilket jag tror har stor betydelse + hur noga man är med att synka spjällen
o där finns en uppsjö av olika mer eller mindre bra motor styrningar.
men min tanka är att, synkar man väldans noga o kör maxecu inställd i bänk
då kan det iallafall inte bli sämre än en förgasar

_________________
henrik nielsen
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13198



Det räcker inte med trattar.
Helst ska man ha några obskyra experimenttoppar också

Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1470



And ersJepp sson skrev:
Kadett4wd skrev:
And ersJepp sson skrev:
calle_o skrev:
.
Någon som har erfarenhet av att handla från Alibaba?
Där finns i alla fall billiga Kina-spjäll. I detta fall om man handlar minst 6 par.
Kanske läge för gruppbeställning?


Är det 55usd/paret?

Vad är frakten?
Lite sugen på fyra par blir man allt...


Du bör väl ha minst 50mm åtminstone.

https://www.aliexpress.com/item/1005002674213823.html?spm=a2g0o.produc . . . .



Stämmer. Insuget jag har är gjort för 50 eller 48, minns inte just nu.

Men jag tänkte sätta spridarna i krökarna på insuget istället. Mest för att vinna plats, men även för att de sprutar nästan rakt mot ventilen då.
Hittade spjällaxlar och spjäll igår, så funderar på om jag ska fräsa egna hus. Hade varit perfekt med tex 20mm höga plattor bara.


du vet kanske redan detta tänkte bara dela med mej, o nu vet jag inte hur mycket trim du har på motorn.
men blir spjälhusen för stora blir det svårt att få till nån bra körbarhet o det specielt i lågfart o svårt att få till en vettig tomgång. det inget jag säger ut av erfarenhet men va jag har läst mej till nu när jag nästan har gjort en doktors avhandling i detta
då det bättre med typ 44-45 mm det ska ge bättre körbarhet i en icke hård trimmat bil
ett 48 mm kit på en rimlig standart ford 302 ger i princip bara full gas o ingen bra körbarhet. enlig vad jag har läst hos dom som säljar dessa kit. det kanske annorlunda på din, du har väl lite större motor

_________________
henrik nielsen
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4370


Trådstartare
fordcapri skrev:
And ersJepp sson skrev:
Kadett4wd skrev:
And ersJepp sson skrev:
calle_o skrev:
.
Någon som har erfarenhet av att handla från Alibaba?
Där finns i alla fall billiga Kina-spjäll. I detta fall om man handlar minst 6 par.
Kanske läge för gruppbeställning?
https://rejsa.nu/im/user/4040/2025-01-04-18-16-11_fajs.jpg

Är det 55usd/paret?

Vad är frakten?
Lite sugen på fyra par blir man allt...

Du bör väl ha minst 50mm åtminstone.

https://www.aliexpress.com/item/1005002674213823.html?spm=a2g0o.produc . . . .

Stämmer. Insuget jag har är gjort för 50 eller 48, minns inte just nu.

Men jag tänkte sätta spridarna i krökarna på insuget istället. Mest för att vinna plats, men även för att de sprutar nästan rakt mot ventilen då.
Hittade spjällaxlar och spjäll igår, så funderar på om jag ska fräsa egna hus. Hade varit perfekt med tex 20mm höga plattor bara.

du vet kanske redan detta tänkte bara dela med mej, o nu vet jag inte hur mycket trim du har på motorn.
men blir spjälhusen för stora blir det svårt att få till nån bra körbarhet o det specielt i lågfart o svårt att få till en vettig tomgång. det inget jag säger ut av erfarenhet men va jag har läst mej till nu när jag nästan har gjort en doktors avhandling i detta
då det bättre med typ 44-45 mm det ska ge bättre körbarhet i en icke hård trimmat bil
ett 48 mm kit på en rimlig standart ford 302 ger i princip bara full gas o ingen bra körbarhet. enlig vad jag har läst hos dom som säljar dessa kit. det kanske annorlunda på din, du har väl lite större motor

Saxat ur en jänketidning :


_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4370


Trådstartare
.
Vad finns under dom svarta kåporna på dessa spjäll från en Yamaha?
Måste dessa spjäll monteras med kåporna rakt nedåt för att fungera korrekt?

_________________
Calle Olsson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1470



calle_o skrev:
.
Vad finns under dom svarta kåporna på dessa spjäll från en Yamaha?
Måste dessa spjäll monteras med kåporna rakt nedåt för att fungera korrekt?


detta är väl vaccum förgasare,
så under locket sitter menbran o kolv

_________________
henrik nielsen
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4370


Trådstartare
fordcapri skrev:
calle_o skrev:
.
Vad finns under dom svarta kåporna på dessa spjäll från en Yamaha?
Måste dessa spjäll monteras med kåporna rakt nedåt för att fungera korrekt?


detta är väl vaccum förgasare,
så under locket sitter menbran o kolv

Ursäkta en dum(?) fråga, men hur funkar vakumförgasare?
Kan man använda spjällhusen och TPS ändå?

_________________
Calle Olsson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1470



dom funker som en su förgasare
när du öppnar spjälrt så suger vaccumet up kolven o nålen som sitter i kolven släpper in bensin
menar du använda dom som spjälhus till insprutning ? det tror jag inte är så bra.
då måste man plocka bort membran o kolv o plugga förgasaren inv,

_________________
henrik nielsen
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4370


Trådstartare
fordcapri skrev:
dom funker som en su förgasare
när du öppnar spjälrt så suger vaccumet up kolven o nålen som sitter i kolven släpper in bensin
menar du använda dom som spjälhus till insprutning ? det tror jag inte är så bra.
då måste man plocka bort membran o kolv o plugga förgasaren inv,

Kolv? Nål? Styr man inte bränslemängden med spridarna som syns på bilden?

_________________
Calle Olsson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1470



glöm allt jag skrev jag så fel

_________________
henrik nielsen
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5235



fordcapri skrev:
glöm allt jag skrev jag så fel


Tror inte du skrev fel, men du tänkte fel...

Tror det är vaccumtrottlar, ihop med spjällhus.

Så med lite putsning så har du rätt beskrivning byt förgasare mot spjällhus och bränsle från spridare

_________________
Roland Johansson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4370


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
fordcapri skrev:
glöm allt jag skrev jag så fel

Tror inte du skrev fel, men du tänkte fel...

Tror det är vaccumtrottlar, ihop med spjällhus.

Så med lite putsning så har du rätt beskrivning byt förgasare mot spjällhus och bränsle från spridare

Näe Rolle, jag tror inte att det heller stämmer. Har Googlat lite och det verkar vara en vakumstyrd slid som reglerar luftflödet och därmed förbättrar vridmomentet i vissa varvtal.

_________________
Calle Olsson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1470



jag har nock bestämt mej.
hur än jag vänder o vrider det, hamnar jag ungefär på samma belopp.
o då har jag dammsugit all info o priser hela jorden runt 15 gånger
så jag kan lika bra köpa ett som är komplett direkt
istället för att klyda o ska köpa lite här o där, frakten är dyr
+ svarv o fräs gubben är ju inte gratis heller
jag ska på lite bilmässor i tyskland till våren, så jag väntar beställa tills jag har sett vad det finns på mässorna
med lite tur finns det sånt insug att köpa.
så sån här blir det


_________________
henrik nielsen
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1897



fordcapri skrev:


du vet kanske redan detta tänkte bara dela med mej, o nu vet jag inte hur mycket trim du har på motorn.
men blir spjälhusen för stora blir det svårt att få till nån bra körbarhet o det specielt i lågfart o svårt att få till en vettig tomgång. det inget jag säger ut av erfarenhet men va jag har läst mej till nu när jag nästan har gjort en doktors avhandling i detta
då det bättre med typ 44-45 mm det ska ge bättre körbarhet i en icke hård trimmat bil
ett 48 mm kit på en rimlig standart ford 302 ger i princip bara full gas o ingen bra körbarhet. enlig vad jag har läst hos dom som säljar dessa kit. det kanske annorlunda på din, du har väl lite större motor


Njae,, progressivt reglage och lite innovativ tändningsprogrammering lugnar ned maskinen om maskin blir för hetsig på små trottelöppningar.

Du pratar om problem som kommer med för stora förgasare.
Med insprutning(elekronisk) kan man i stort sett aldrig ha för stora,(om man håller sig inom ramarna hur runnern ska se ut)

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1470



Kadett4wd skrev:
fordcapri skrev:


du vet kanske redan detta tänkte bara dela med mej, o nu vet jag inte hur mycket trim du har på motorn.
men blir spjälhusen för stora blir det svårt att få till nån bra körbarhet o det specielt i lågfart o svårt att få till en vettig tomgång. det inget jag säger ut av erfarenhet men va jag har läst mej till nu när jag nästan har gjort en doktors avhandling i detta
då det bättre med typ 44-45 mm det ska ge bättre körbarhet i en icke hård trimmat bil
ett 48 mm kit på en rimlig standart ford 302 ger i princip bara full gas o ingen bra körbarhet. enlig vad jag har läst hos dom som säljar dessa kit. det kanske annorlunda på din, du har väl lite större motor


Njae,, progressivt reglage och lite innovativ tändningsprogrammering lugnar ned maskinen om maskin blir för hetsig på små trottelöppningar.

Du pratar om problem som kommer med för stora förgasare.
Med insprutning(elekronisk) kan man i stort sett aldrig ha för stora,(om man håller sig inom ramarna hur runnern ska se ut)


okay, man lär något nytt varje dag. som sagt var det inte ut ifrån erfarenhet men vad jag har läst mej till nu under tiden jag har sökt insprutning till min. jag vet man ska inte lita på allt vad som står på nätet o detta var tydligen en av dom man inte skulle lita på. tack för info

_________________
henrik nielsen
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5805



Kadett4wd skrev:
fordcapri skrev:


du vet kanske redan detta tänkte bara dela med mej, o nu vet jag inte hur mycket trim du har på motorn.
men blir spjälhusen för stora blir det svårt att få till nån bra körbarhet o det specielt i lågfart o svårt att få till en vettig tomgång. det inget jag säger ut av erfarenhet men va jag har läst mej till nu när jag nästan har gjort en doktors avhandling i detta
då det bättre med typ 44-45 mm det ska ge bättre körbarhet i en icke hård trimmat bil
ett 48 mm kit på en rimlig standart ford 302 ger i princip bara full gas o ingen bra körbarhet. enlig vad jag har läst hos dom som säljar dessa kit. det kanske annorlunda på din, du har väl lite större motor


Njae,, progressivt reglage och lite innovativ tändningsprogrammering lugnar ned maskinen om maskin blir för hetsig på små trottelöppningar.

Du pratar om problem som kommer med för stora förgasare.
Med insprutning(elekronisk) kan man i stort sett aldrig ha för stora,(om man håller sig inom ramarna hur runnern ska se ut)
thumbs up

Och sen e-gas på det. då kan man trolla fram ännu mer körbarhet

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2397



Kadett4wd skrev:
fordcapri skrev:


du vet kanske redan detta tänkte bara dela med mej, o nu vet jag inte hur mycket trim du har på motorn.
men blir spjälhusen för stora blir det svårt att få till nån bra körbarhet o det specielt i lågfart o svårt att få till en vettig tomgång. det inget jag säger ut av erfarenhet men va jag har läst mej till nu när jag nästan har gjort en doktors avhandling i detta
då det bättre med typ 44-45 mm det ska ge bättre körbarhet i en icke hård trimmat bil
ett 48 mm kit på en rimlig standart ford 302 ger i princip bara full gas o ingen bra körbarhet. enlig vad jag har läst hos dom som säljar dessa kit. det kanske annorlunda på din, du har väl lite större motor


Njae,, progressivt reglage och lite innovativ tändningsprogrammering lugnar ned maskinen om maskin blir för hetsig på små trottelöppningar.

Du pratar om problem som kommer med för stora förgasare.
Med insprutning(elekronisk) kan man i stort sett aldrig ha för stora,(om man håller sig inom ramarna hur runnern ska se ut)



Jag har för stora spjäll på min bil, 54mm en 3.2 liters 6a, 45-48mm hade varit lämpligare. 50mm weber används ibland, men det hade varit lite stort.

Problemet är till viss del tomgång och framför allt små gaspådrag.

Tomgångsproblemen är mest att den går bluddrigt för alla cylindrar har troligen olika AFR, överkommligt, låter lite trevligt.

Små gaspådrag. Körning i stan, då kanske jag trycker gaspedalen 2-3 mm. Ofta så är det mer spel i diverse länkage än vad spjällen behöver öppna. Samma sak på landsväg, lätt last.

Aktiv körning, bana etc, inga problem alls. Med herrejösseseffekt kanske det hade varit annorlunda. Med 250 hk kan jag trycka fullt varsom helst, i princip.


Det är inga problem som med en för stor förgasare, men just små gaspådrag, det ligger i mekaniken (jag har progresiv kam på spjällaxeln), speciellt med flera banker.
E-gas tror jag kan hjälpa, åtminstånne mig, en hel del men det finns bara svindyra lösningar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1897



Ja är länkaget glapp så blir det ju aldrig riktigt bra.
Kolla på BMW's sexor, de har länklager o grejer.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Skruva banåkabil
Tips insprutning/förgasare (modell 8 st trattar) på Cheva V8
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (27708 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande