| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken konstruktion är starkast - länkhuvud i bärarmar
|
2 besök senaste veckan (29659 totalt) |
|
Re:
Semiaktiv fjädring låter ju intresant och fullt genomförbart. Nått att fundera på men El låter långsamt.... luft kudde med en reglerventil vid varje hjul som håller höjden konstant vore kanske nå. Med ett jäkla tryck.... Ala luftfjädring lastbil... okej... låt mig se om jag fattar det här om jag som ex tar två kuddar som imellan sig har en horisontellt monterad stång som påverkas av en konstant nedåt kraft och en uppåt gående kraft som är föränderlig. Så kan jag inte genom att lägga ett tryck som motverkar den konstanta nedåt gående kraften på den nedre kudden tills den flyttas till en konstant förutbestämd höjd. Och sen lägga tryck på den övre kudden för att kunna styra Hårdhet och slaglängd...? Med andra ord om jag vid tex 3bar lyfter bilen 5cm borde jag kunna öka trycket till 3,5bar och lägga en 0,5 bar i mottryck. Och få fjädring genom luft kompression. hårdare dämpning typ 5 mot 2bar högre bil 5,5 mot 2bar och så vidare. Kanske är utrett klart men måste ha ett ja de går eller nej funkar fan int... Kan ju int släppa annars...
_________________ Fredrik Saarela |
||
|
El är precis så snabbt som man konstruerar det för; allt från motor med rejäl utväxling till linjära motorer och solenoider. Snabbare rörelser med samma kraft kräver bara mer effekt, helt enkelt.
Bose har t ex en aktiv lösning med linjära elmotorer - i princip en kraftigare variant av tekniken som används i aktiva servosystem för bashögtalare. Borde inte vara några problem med hastigheten där så länge du inte vill ha bilen 10 ggr så hård som en F1:a.
Jodå, det borde funka, iaf teoretiskt! Har man dubbla fjädrar (eller luftkuddar) som jobbar mot varandra så flyttar man ju så att säga upp arbetsområdet till större krafter. (Sedan vad som händer med linjäritet och annat... ) Det som (tvärt emot vad många tydligen tror) INTE funkar är att göra fjädringen hårdare genom att justera "förspänningen" på coilovers. Det är ju fortfarande enkla fjädrar, och det enda man kan justera (utan att byta fjädrar eller ändra utväxlingen i hjulupphängningen) är ride height.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
Re:
Jo de är ju sant linjära elmotorer borde ju funka. solenoider med men måste ju vara sjukt styr tekniks krävande.... Har ingen anning om hur det påverkar linjäritteten men det borde ju gå att bygga en aktiv konstant kamber vinkel med en arm som påverkars av höjden på a-armen och mekanist i sin tur påverkar ett uttskjutt på a-armen. Så att när bilen sjunker trycks övre a-armen utt och blir längre.... Suger fett på cad nu mer. Annars hade jag gjort en ritning på komplett upphängning. Som jag har i huvudet. Men använder man inte sina kunskaper på 15år får man skylla sig själv.... Och varför är uniballs så populärt vad ger dom för efekt som väger upp för dålig hållfasthet? Fattar inte hela grejen ett dubbelraddigt rullkullager med lutande bannor borde ju knäcka allt sånt och spindelleder me.... eller? _________________ Fredrik Saarela |
||
|
Uniballs är ett enkelt och "billigt" sätt att få det hyfsat fritt från glapp och flex, och samtidigt någorlunda tåligt. Även enkelt att montera - men vill man slippa hållfasthetsproblemet där så finns ju ledlager i diverse andra utföranden.
Misstänker att alla slag och vibrationer skulle döda kullager ganska snabbt om man inte gick på riktigt grova - och därmed tunga - dimensioner. För små kontaktytor, helt enkelt. Rullager är däremot inte helt ovanliga (EDIT: som "gångjärnsled" alltså - t ex i svingen på en del MC), men de rullar ju bara runt en axel, och har väl bara nackdel mot ledlager (fortfarande mindre ytor) i övriga rörelser. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Vilken konstruktion är starkast - länkhuvud i bärarmar
|
2 besök senaste veckan (29659 totalt) |